K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2007, 16:27   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down 2 Læger mener...

længe har jeg siddet og læst på denne artikel fra Agenda på Dansk arbejdsgiver forurenings side...og spurgt mig selv om jeg skulle sætte den herind for den er så falsk og usand...taler grimt om læger ...mon det er lægekonsulenter der udtaler sig ?

her er en grim og usandfærdig artikel ...misledende ..og ja...jeg ved ikke hvad jeg skal sige mere... de læger får det til at lyde som om det er så utroligt let at få en pension og læger er fyldt med løgn..
For det første står der " læger : Vi " dvs sige at artiklen mener alle læger...det er kun 2 læger som udtaler sig her !

http://agenda.da.dk/

23 august 07

Læger: Vi førtidspensionerer for mange

Vil man have en diagnose, kan man få den. Misforståede hensyn og lægefaglige svigt fører til for mange førtidspensioner, mener fremtrædende læger. ( 2 læger er det Hilsen Stella.)

Af Morten Bjørn Hansen

Mere end 14.000 mennesker tildeles hvert år en førtidspension. Det er i stigende grad helt unge, der på grund af psykiske problemer permanent forsvinder fra arbejdsmarkedet. Men den passive parkering kunne undgås for mange, mener fremtrædende læger.

”Vi førtidspensionerer for mange. Det er blevet til en skraldespand, hvor mere eller mindre velvillige læger fylder diagnoser på patienter, så de kan få en fast offentlig forsørgelse. Man sygeliggør mennesker med helt andre problemer, og vi bør arbejde i en helt anden retning. Som det er nu, lader vi fagligheden gå i baggrunden Vi har i lægeverdenen været nervøse for at tage debatten, der har været gemt af vejen i for lang tid,” siger Johan Hviid Andersen, der mener, at diagnoser skal have mindre betydning i førtidspensionssager.

Trods førtidspensionsreformen tilkendes flere og flere unge førtidspension. I 2006 fik 1.130 unge under 30 år tilkendt førtidspension på grund af psykiske lidelser.

”Det hænger på en lægelig diagnose, om folk får tilkendt en pension. Der bør være en bredere tilgang til en sag, når folk siger, at de ikke længere kan arbejde,” siger Johan Hviid Andersen.

Et lægeligt ansvar

Jens Tølbøll Mortensen, leder af Socialmedicinsk Enhed på Aalborg Sygehus, mener også, at lægerne har et medansvar for, at kommunerne førtidspensionerer mennesker, der med fordel kunne have fortsat et velfungerende arbejdsliv.

”Når mennesker er så dårligt stillet socialt og helbredsmæssigt, at de ikke kan forsørge sig selv, er det socialt acceptabelt og nødvendigt, at samfundet træder til. Men ser man på alle tilkendelser af førtidspension eller fleksjob, vil jeg påstå, at det langt fra altid er den bedste løsning for de pågældende mennesker,” siger Jens Tølbøll Mortensen, der mener, at psykosociale aspekter fylder meget i førtidspensionssager.

”Det er vanskeligt at blive rask, hvis man samtidig skal vise systemet, at man er syg. Jeg tror, at vi førtidspensionerer for mange unødigt. Nogle læger viger desværre tilbage med fagligheden, når samfundsstrømmen går i en anden retning. Jeg synes, at der er en tendens til, at mange læger og andre fagpersoner bare accepterer patientens fremstilling af situationen for at udvise empati. Vi skal diskutere det. Vi skal ikke vende ryggen til problemet,” siger Jens Tølbøll Mortensen.


Øhhhh....pust...det er lidt småt med empatien i disse tider hr. OVERLÆGE.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2007, 16:43   #2
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Vi skal diskutere det. Vi skal ikke vende ryggen til problemet,” siger Jens Tølbøll Mortensen.

"Nogen" kunne jo invitere ham til at tage diskutionen her.

Socialmedicinsk Enhed på Aalborg Sygehus: [email protected]
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2007, 11:22   #3
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Tja... Det er åbenbart ikke mange i det land her, der aner, hvad der foregår i det virkelige liv! Når man véd hvor svært det er at blive tilkendt pension idag, fatter jeg ikke, de kan komme med sådanne udtalelser. Det er snart en klapjagt på syge mennesker. Er det misundelse eller hvad? Det er ligesom om, det simpelthen ikke er acceptabelt i Danmark at være varigt syg og modtage pension eller fleksjob. Arghh!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 10:15   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tja jeg syntes jeg ville finde ud af lidt mere om den mand der sidder og udtaler sig på den negative måde om både borgere og andre læger og sørme om ikke jeg fandt det her på ham

Citat:
14. Fjerritslev kommune 1 sag, med Lægekonsulent Jens Tølbøll Mortensens der blandt andet skriver: Citat: På den foranledning mener jeg ikke erhvervsevnen er nedsat med mere end 2/3 Citat slut. Her er det igen Lægekonsulenten der endnu engang bestemmer hvor meget arbejdsevne der er!
Det vil sige en lægekonsulent (igen) men denne gang en lægekonsulent der tager skridtet videre.

Det er lidt utroligt hvordan han mener at han kan nedgøre andre læger for deres måde at sygeliggøre borger, mon ikke mere det forholder sig sådan at han selv er farvet af sin rolle som lægekonsulent.

For hvor må det dog være irreterende når borgerne ikke bare ruller rundt og finder sig i alt, en borger kan jo formaste sig til at sætte spørgsmålstegne ved "hans" beslutninger....

jeg fandt det ovennævnte citat i et meget interessant brev til socialministeren jeg kan anbefale jer at læse det, der er klaget over 9 konkrete forhold med 9 konkrete lægekonsulenter til Eva Kjer Hansen.

Jeg vil mene at der kan ligge en skjult agenda for Jens Tølbøll Mortensen for tænk engang hvis lægekonsulenter kunne få ophøjelse til den gude status som de selv mener at de besidder og de dermed kunne sidde og bestemme hvem der skal have pension og hvem der ikke skal have pension ...

og at påstå at alle kan få en diagnose af en speciallæge det vidner bare om at netop Jens ikke har prøvet at være hos lægen fornyligt , jeg kender folk der fortæller at de ikke engang når at komme ind ved lægen , før lægen har fortalt at de ikke kan få pension og det selv om det på intet tidspunkt har været patientens intention , de vil bare have noget hjælp mod smerter ....

Kim H jeg skal gerne invitere pågældende til en debat her på siden, men jeg tvivler på han vil deltage, han er en oplagt en der gerne vil debattere med dem der giver ret

Mailen du har sat på er det en hvor jeg kan fange ham ???

her er lige et link hvor i kan læse de breve til socialministeren som jeg har klippet citatet ud fra http://www.depweb.dk/laegekonsulent_...krivelser.html
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 10:29   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hmmm det her er da skræmmende, det virker jo som om der opbygges et helt korps der skal hjælpe kommunerne og reva centerene og dette korps ledes øjensynligt af en leder der selv ikke kan finde ud af at overholde reglerne der findes for lægekonsulenter

Socialmedicinsk Enhed på Aalborg Sygehus betjener revalideringsinstitutionerne i amtet, hvor mennesker henvises til erhvervsmæssig afklaring efter ofte meget langvarige sygefraværsforløb.

»Enheden blev oprettet i 1997, og vi gav samtidig tilbud til kommunerne om, at man der kunne købe lægekonsulentydelser. Socialmedicinsk Enhed er administrativt placeret under Arbejdsmedicinsk Klinik, og der er nu ansat 11 læger og seks psykologer«, siger Jens Tølbøll Mortensen, leder af Socialmedicinsk Enhed.

Citat:
»Lægerne og psykologerne er ansat på sygehuset, men arbejdsopgaverne ligger på revalideringscentrene og i kommuner. I kommunerne er der først og fremmest tale om vurderinger på baggrund af indhentede lægeoplysninger, og opgaven består i at forsøge at give en fyldestgørende beskrivelse af de helbredsmæssige forhold og relatere disse til mulighederne for at komme tilbage til arbejdet. På revalideringscentrene består arbejdet oftest i afklarende socialmedicinske eller psykologiske samtaler med klienterne.

»Som socialmedicinere ser vi på problemstillingen i et bredere perspektiv: Er der andre forhold end de rent legemlige eller psykiske faktorer, der har betydning som ressourcer eller barrierer?« forklarer Jens Tølbøll Mortensen.
Læs hele deres præsentation her http://www.laeger.dk/portal/page/por...A_2007_1_51245

læg især mærke til

Citat:
Socialmedicinsk Enhed er selvfinansierende og tegner kontrakter med revalideringsinstitutionerne Man har kontrakter med et antal kommuner, men der er ikke kapacitet til at tage sig af det hele. Enheden er bestemt til at være regionens socialmedicinske tilbud til kommunerne, og der er allerede nu mundtligt tilsagn fra nogle af de nye kommuner om, at de gerne vil benytte os fremover. De fleste kommuner er dog endnu ikke klar med skriftlige aftaler.
Vil det sige at vi inden for kort tid kan risikere at det er sådan et selvejet sted der sidder på alle lægekonsulent opgaverne (som vi jo ved har en fed hyre ) det er lidt af en drømme nice der er fundet her
  Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 11:20   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Hej Hejdien..

Uhyre interessant læsning...

Dansk arbejdsgiverforenings artikel er altså udtalelser fra 2 lægekonsulenter... som udgiver sig for at tale for alle læger...

dansk arbejdsgiverforening har jo ikke spurgt " rigtige læger" vel...

lægekonsulenter jo ikke dem der undersøger folk eller møder folk
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 12:43   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
her er en Laaaaang rapport om lægekonsulenters roller....værd at læse.

http://www.amk.am.dk/Page_Pic/pdf/La...2007_13_23.pdf
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 12:48   #8
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Exclamation

Hejdien, mail adressen jeg skrev er adressen til Socialmedicinsk Enhed og er fundet her:

http://www.aalborgsygehus.rn.dk/Afde...dicinsk+Enhed/

Efter lidt mere søgen har jeg nu fundet en personaleliste, og her angives adressen til Jens T. Mortensen til:

[email protected]

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2007, 15:27   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jamen så vil jeg i et ledigt øjeblik invitere ham på en debat her på siden

Tak for mail adressen Kim H ..

det bliver spændene at se om han er til debat med nogen der ikke er enige med ham
  Besvar med citat
Gammel 26-08-2007, 14:27   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation hold da op !!!!

Over på det udmærkede BB er denne artikel om Johan Hviid Andersen

jeg er dybt chokeret over at en læge slet ikke tror på at folk kan være syge...det er da for horribelt !


Tænk at de sender syge til Tyskland I busser... for at få vurderet deres arbejdsevne ????

Jeg fatter intet mere...

der er ikke dato på artiklen men den er fra HK..


Overlæge kritiserer lægefup

Arbejdsmediciner kalder kommuners brug af tysk speciallægeklinik for overgreb på klienterne og spild af skatteydernes penge.

Tekst: Niels Møller Madsen

Klamphuggeri ud over alle grænser. Fagligt dårligt, gammeldags og ubrugeligt.
Johan Hviid Andersen, overlæge på arbejdsmedicinsk klinik på Herning Sygehus, lægger ikke fingrene imellem når han skal karakterisere de arbejdsevneundersøgelser som en speciallægeklinik i den tyske by Damp har udført for en række danske kommuner.


Sidste sommer sendte en gruppe sjællandske kommuner en minibusfuld klienter til Tyskland for at få vurderet deres erhvervsevne.

Jette Petersen fra Dragsholm var en af dem. Dragsholm Kommune havde kort forinden sendt hende fra sygedagpenge til kontant-hjælp. Tyske læger skulle nu bistå kommunen i at vurdere Jette Petersens muligheder for at få job igen:
– Vi fik den bedste behandling dernede. Lægerne lavede en hel masse undersøgelser på os, og vi fik det indtryk at de bekræftede de skavanker vi havde med derned. Skavanker som var årsag til at vi var sygemeldte fra vores arbejde eller søgte førtidspension osv. Vi fik at vide at vi aldrig kom i arbejde igen og at vi skulle stille krav til undersøgelser og behandling når vi kom hjem, beretter hun.

Stor var derfor bestyrtelsen blandt klienterne da de efterfølgende tyske lægeudtalelser dømte »arbejdsdygtig på fuld tid«.
Det er disse lægeudtalelser som overlæge Johan Hviid Andersen betegner som klamp-huggeri.


Meningsløse blodprøver

– Lægerne i Tyskland har lavet en masse irrelevante undersøgelser. Det er meningsløst at tage blodprøver og lave røntgenundersøgelse i ét væk. Men udtalelserne lugter da videnskabeligt og fint. Sagen er bare den at ingen ved sine fulde fem ville lave sådan noget. Der er tale om et overgreb på klienterne, siger han.

Han mener at kommunerne lægeliggør problemstillingen »arbejdsevne« langt ud over hvad den kan bære.

– Jeg vil blankt afvise at man kan undersøge folks arbejdsevne ud fra snævert lægelige vurderinger. Man undersøger specifikt de sundhedsmæssige forhold som klienterne selv angiver som problemer. Derudover handler vurdering af arbejdsevne i høj grad om personligheden og om personens sociale forhold.

Det er mange år siden vi i Danmark og Sverige er gået bort fra at læne os op ad lægelige vurderinger alene, siger han.


Faglig konsulent Birgitte Hentze fra HK Holbæk har hjulpet med Jette Petersens sag. Hun betegner kommunens sagsbehandling og behandling af Jette Petersen og andre klienter som inkompetent.

– Otte ud af ti sager vi har om sygedagpenge kommer fra Dragsholm Kommune. Selv om vi dækker syv kommuner. Man skal simpelthen være mere syg i Dragsholm end i nabokommunerne for at oppebære sygedagpenge eller for at få lagt en rimelig aktiveringsplan, siger hun.

Tilfreds socialdirektør

Socialdirektør Lene Kongsøre fra Dragsholm Kommune oplyser at undersøgelserne af klienterne i Damp koster godt 10.000 kroner pr. styk.

– Synes du det er dyrt? Vi er godt tilfredse med klinikken, og det kan godt blive aktuelt at bruge den igen når vi skal have vurderet klienters arbejdsevne, siger hun, der betegner undersøgelserne på klinikken som »helheds-vurderinger« af klienterne.

På Herning Sygehus får kommunerne vurderet arbejdsevnen hos klienter for godt 3.000 kroner hver, oplyser Johan Hviid Andersen.

– For de 3.000 kroner får kommunerne en fuldgyldig undersøgelse og udtalelser som de kan handle ud fra. Undersøgelserne fra Damp kan man ikke konkludere noget som helst ud fra, siger han og afviser at hans kritiske ord om den tyske klinik skyldes frygt for at miste »kunder« til tyskerne.

– Vi lever ikke af at lave den slags. Det er ikke forretning for os. Det er en service vi yder over for amtet. Pengene går ind i afdelingens budget.

I alt var der ti mennesker med minibussen til Tyskland. Af de fire fra Dragsholm Kommune der alle blev erklæret fuldt arbejdsdygtige, er ingen på arbejdsmarkedet i dag. Jette Petersen er tilbage på kontanthjælp. En fik arbejde, men er igen sygemeldt med dårlig ryg. En anden har fået lov at være i fred med sin femte diskusprolaps. Den sidste er sat på kontanthjælp.

HK HKblade forside

Sidst redigeret af Stella; 26-08-2007 kl. 14:32.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kun 10%, mener KH er for høj.. phhmw Politik og Samfund 18 27-12-2012 18:28
Hvad mener i? Gunell Alt det andet 11 21-03-2011 00:08
Hvad mener de? Nullemusen Alt det andet 6 27-07-2010 10:17
DSI...mener : Stella Politik og Samfund 0 12-09-2007 20:30
Regeringen mener Hejdien Dit og Dat 1 16-07-2007 17:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension