K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-06-2007, 17:07   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
sociallæge - hvad er det - og erfaringer med "sådanne"

Hej
Har været til det første møde med min sagsbehandler. Hun synes det ligner et fleksjob og nu skal sagen så (ganske langsommeligt lyder det til) gå sin gang.
Lige et par spørgsmål der popper op.
1) Sagsbehandleren nævnte, at jeg skulle snakke med flere faggrupper, tror hun kaldte det en partshøring? Fordi jeg havde en del forslag om videre forløb selv ift job muligheder. det synes hun var godt, men havde svært ved at vurdere mine ideer, da hun jo ikke er fysioterapeut(som mig selv). Det lød da positivt, synes jeg. men har nogle erfaringer med dette?
2) Og så skulle jeg "efterses" af en social læge. Hvad er hans/hendes rolle. Jeg har jo været gennem speciallæge, fys, kiro, egen læge mange gange efterhånden og har deres vurderinger. Hvorfor kan en sagsbehandler ikke tage udgangspunkt i disse og deres vurderinger af hvor meget jeg kan og ikke kan. Jeg skal jo også kigges over skulderen og vurderes i en arbejdsprøvning. Fair nok. Skal jo finde ud af hvad jeg kan ift regulært arbejde!
3) Hvis sagen kommer til at trække så langt ud, at mine sygedagpenge stopper. Er det så kontanthjælp eller ledighedsydelse. Fik dagpenge inden - supplerende - da jeg havde lidt arbejde.
4) Jeg har penge i banken, kan man så risikere, ikke at kunne komme på kontanthjælp. Og skulle bruge dem først. Eller gælder der andre regler , trods alt, når det er en kontanthjælp der følger efter sygedagpenge.
5) Og ved jo at ens mand/kone har forsørgerpligt. Gælder det også i en sådan situation hvor kntanthjælpen rammer efter endt sygedagpenge. Det bliver da umuligt hvis...

I det hele taget kan jegm slet ikke forstå, at man kan ryge på kontanthjælp når man er syg. Hvis kommunen tager flere år om at få de nødvendige papirer på plads og man skal vente år på scanninger og forskellige læger mm. Hvorfor kan man så kun få sygedagpenge et år. Det da ikke brugerens skyld det skal tage årevis? Underligt synes jeg. Ulogisk faktisk. Nå måske har nogle af jer nogle svar som kan lette min (manglende) forståelse....

TAK Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 17:47   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: sociallæge - hvad er det - og erfaringer med "sådanne"

hej Eva læs dette svar en af brugerne her fik fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet .


Skrevet Januar 25th, 2007 af guffii

Så fik jeg endelig svar på den mail jeg har sendt til ministerierne, om hvad en sociallæge har af bemyndigelse.
Jeg har fået svar fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet og har her kopieret teksten:

Dato: 22. januar 2007
Kontor: Forvaltningsjuridisk


Sagsbeh.: JL
sociallæge

Ved e-post af 5. januar 2007 har De rettet henvendelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, idet De har rejst spørgsmål om, hvilke beføjelser og hvilke arbejdsområder en sociallæge, ansat ved kommunen, har. Samtidig har De bedt om oplysning om, hvem der fører tilsyn med kommunerne.

I den anledning kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyse, at betegnelsen ”sociallæge” ikke anvendes i ministeriets lovgivning. Der er formentlig tale om en kommunal stillingsbetegnelse. Nogle større kommuner anvender således ansatte læger til nogle af de lægelige opgaver, som kommunen har behov for at få løst. En række kommunale afgørelser, f. eks. på det sociale område, beror således bl.a. på lægelige præmisser. Dette kan f. eks. gælde for pensionsydelser. I sådanne sager kan en kommune få rådgivning af enten ansatte læger eller bruge eksterne lægekonsulenter. Tilsvarende kan en kommune have brug for lægelig rådgivning i forbindelse med institutionsdrift o. lign.

Det kan i øvrigt oplyses, at der findes en speciallægeuddannelse i socialmedicin. En person behøver dog ikke at have en socialmedicinsk uddannelse for at kunne ansættes som ”sociallæge”.

Det er myndigheden som sådan – det vil i dette tilfælde sige kommunen - som efter lovgivningen træffer afgørelse indenfor det pågældende sagsområde.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan endvidere oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af statsforvaltningen i den region, hvori kommunen er beliggende. Det er således Statsforvaltningen Syddanmark, der fører tilsyn med Odense Kommune, hvor De bor.

Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Statsforvaltningen fører således tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne lovgivning.

Statsforvaltningen fører dog ikke tilsyn i det omfang, særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag.

Der henvises til §§ 47 og 48 i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 1060 af 24. oktober 2006).

Det fremgår eksempelvis af § 60 i retssikkerhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 858 af 8. august 2006), at en kommunes afgørelser efter den sociale lovgivning, herunder f. eks. afgørelser vedrørende førtidspension, kan indbringes for Det Sociale Nævn.

Er der en klagemyndighed som f. eks. Det Sociale Nævn, der kan tage stilling til en sag, viger statsforvaltningens tilsyn.

Fra den 1. januar 2007 skal henvendelse vedrørende såvel tilsynet med Odense Kommune som afgørelser truffet af Odense Kommune efter den sociale lovgivning, rettes til Statsforvaltningen Syddanmark, som har følgende adresse: H.P. Hanssens Gade 42, 6200 Aabenraa, og tlf. 72 56 79 00.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet foretager herefter ikke videre i sagen.

Med venlig hilsen

Jann Larsen
Juridisk rådgiver

_________________________________

Jeg må da lige skrive, at jeg sys det er flot, at ordet sociallæge ikke anvendes i ministeriets lovgivning.
Det vil jo i realiteten sige, at sociallæger er sat udenfor lovgivningen, eller hva??

Håber I har det godt, derude - så godt som man nu kan ha det.....

Mange gode hilsner
guffii/Pia

og her fra Jobcenter Århus hjemmeside forklarer de sociallæge således...du kan finde en del om sociallæge ved at skrive sociallæge på goggle...



Sociallæge


Sociallæger er almindeligt uddannede læger, eksempelvis praktiserende læger, som ud over den lægelige viden også har tilegnet sig viden om den sociale lovgivning. På Arbejdsmarkedscenter Syd er sociallægerne konsulentansatte og er en del af det tværfaglige tilbud.

I forbindelse med Arbejdsmarkedscenter Syds introduktionsforløb underviser sociallægerne i relevante socialmedicinske emner som bevægeapparatsproblemer, angst, depression m. m.

Sociallægen fungerer primært som rådgiver/konsulent i helbredsforhold og foretager herudover socialmedicinske undersøgelser, som består i en samtale med revalidenden med udgangspunkt i den samlede helbredssituation samt en lægeundersøgelse.

Formålet er dels at afklare problemstillinger i forbindelse med den socialmedicinske undersøgelse, som er væsentlige for den enkelte, dels at komme med forslag til, hvilken indsats, der findes relevant i et revaliderings-/afklaringsforløb.

Det skal understreges, at revalidendens egen læge fortsat har behandlingsansvaret. Sociallægen tager ved behov kontakt til egen læge eller andre speciallæger.

og her er en masse om sociallæger...

http://www.sociallaegeinstitutionen....?article_id=25

Jeg kan heller ikke forstå at det skal tage så lang tid...:@

Hvis din sagsbehandler har besluttet at det skal være fleksjob så må der kun gå 3 måneder og du skal have afgørelse.


Så længe din sag kører er du berettiget til sygedagpenge .




Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 18:18   #3
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
RE: Tak

Så blev jeg da lidt klogere. Jeg er os fra Århus, så meget relevante links. Nej men tre måneder her og tre måneder der og sagsbehandlingstider osv, det kan jo nemt blive år. Ok, men så længe sagen kører lige gyldigt om det så er i tre år, så vil jeg få sygedagpenge. det troede jeg ikke. Men det er jo godt. Når så sagen er afsluttet og hvis nu det bliver et flexjob, det er så der man kan ryge på kontanthjælp indtil man finder sit flesjob ik? hvorfor er det ikke ledighedsydelse?
VH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 18:50   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: sociallæge - hvad er det - og erfaringer med "sådanne"

Hvis du var på dagpenge og medlem af en a kasse før du blev sygemeldt så er du berettiget til ledighedsydelse hvis du bliver visiteret til fleksjob.

Hvis du var på kontanthjælp før får du kontanthjælp.
du kan dog få det der hedder særlig ydelse hvis din mand arbejder og den er ikke afhængig af din mands indtægt..

Særlig ydelse - for dem der ikke får ledighedsydelse

Særlig ydelse er for dem, som er visiteret til et fleksjob og ikke har et forsørgelsesgrundlag i form af sygedagpenge, kontanthjælp og lignende, der er større end kontanthjælpssatsen for ikke-forsørgere (for 2006 er det 8.749 kr. pr. måned). Den særlige ydelse beregnes som forskellen mellem personens indtægt og 8.749 kr.

Hvis personen er under 25 år, kommer personen ind under den særlige ungeregel (kontanthjælpssatsen for personer under 25 år). Det betyder, at man først får ret til den særlige ydelse, hvis indtægten for hjemmeboende er lavere end 2.721 kr. og for udeboende er lavere end 5.638 kr. Her beregnes den særlige ydelse som forskellen mellem den indtægt man har og 2.721 kr., eller for udeboende 5.638 kr.

Hvis personen ved uforskyldt ledighed efter et fleksjob ikke har optjent ret til ledighedsydelse, kan personen også i denne situation modtage den særlige ydelse.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af en evt. ægtefælles indtægt og formue eller personens egen formue. Ydelsen er almindelig skattepligtig A-indkomst.

Personer, der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2001, vil kunne modtage den særlige ydelse fra 1. juli 2001, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne. Det gælder dog ikke i de situationer, hvor en person har mistet retten til ledighedsydelse, fx på grund af ophør i fleksjob før beskæftigelseskravet var opfyldt.

Staten refunderer kommunens udgift til den særlige ydelse med 35%.

du skriver :
Ok, men så længe sagen kører lige gyldigt om det så er i tre år, så vil jeg få sygedagpenge. det troede jeg ikke. Men det er jo godt. Når så sagen er afsluttet og hvis nu det bliver et flexjob, det er så der man kan ryge på kontanthjælp
citat.

vent lige til der er andre det svarer her så vi er helt sikre...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2007, 19:07   #5
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
RE: Hej Stella

Tak for dit svar. Jamen jeg var jo på dagpenge før, så det må jo så hedde ledighedsydelse. Så behøver jeg ikke være bange for at gifte mig, smiler, eller putte mine penge i en bankboks, griner.
men ja, lad os lige se om andre svarer, der var jo en del spørgsmål, smiler....
Tak igen...VH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Erfaringer med "uvildig" speciallæge? trinetrunten At søge førtidspension 13 07-04-2012 15:53
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Nogle erfaringer med "Contra" ? MCG79 Er det overhovdet til at få fleksjob? 10 12-01-2010 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension