K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2010, 13:56   #1
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hvad blive det næste?

Hmm..., hvor lang vil de gå? Jeg synes at de begynder at galoppere af sted...

http://politiken.dk/politik/ECE11338...-efterloennen/

Sidst redigeret af Karo; 05-12-2010 kl. 14:01.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 14:11   #2
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg tror ikke, at jeg helt forstår hvad du mener Karo. Synes du at efterlønnen skal bestå, mens førtidspensionister skal ud og arbejde 1 time om ugen og forældre forsørge deres voksne børn?

Eller misforstår jeg din pejling?

Nye undersøgelser viser iøvrigt at 29% af dem, der går på efterløn, fortryder.

PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 14:48   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Pial ,
jeg er modstander af efterlønnen og har altid været det og det har jeg skrævet om før.
Det som fangede min opmærksomhed i artiklen, var den måde politiker bid for bid vil fratage folk de muligheder som i sin tid blev godkendt og vedtaget.

Til undersøgelsen blev der brugt ca. 3000 personer som allerede er på efterløn og ”kun” hver tredje af dem vil tilbage på arbejdsmarked.
I min opgang bor der 3 efterlønner og jeg lover dig, de har det fint med det.

Men problemet ligger i, at der findes faktisk stadigvæk folk som har betalt i mange år og stadigvæk betaler til den efterlønsordning og som har kun få år tilbage, men det se ud til at de blive spist af med undskyldninger om verdens/dansk økonomiske krise.
Hvis det var mig, ville jeg være meget sur…
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 15:03   #4
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Ja, jeg er grundlæggende enig med dig, men... vi er et samfund som har for få penge, og der skal findes løsninger.

Mange er glade for at være på efterløn - herunder min mor (som bliver folkepensionist om lidt) og hendes mand. Men helt ærligt... der var godt nok mange gode år i dem, ligesom der er i mine naboer, som begge er på efterløn. De står tidligt op og er igang hele dage. Jeg under dem det, helt sikkert, men har vi råd til at lade velfungerende mennesker gå på (delvis) offentlig forsørgelse? Det mener jeg ikke vi har, når man går så hårdt efter førtidspensionister og studerende nu...

Uanset at man har betalt til ordningen, koster den stadig samfundet mange penge. Man kunne jo så vælge at betale pengene tilbage med renter når man afskafffer ordningen - det er kun rimeligt.

Og de nedslidte? De skal ind i fleks/førtidspension på linie med alle andre, som af x-årsager ikke kan være på arbejdsmarkedet / kan være der delvist.

Folkepensionsalderen bliver gradvist hævet til 67 år - det betyder reelt, at vi lige nu lader folk gå på efterløn (som jeg kalder en slags før-pension) 7 år før fremtidens arbejdere kan gå på folkepension - jeg er sikker på, at efterlønnen bliver afskaffet indenfor de næste 10-15 år. Er det rimeligt i et økonomisk presset samfund, hvor der skæres hos de svageste, og i nogle kommuner laves kreativ fortolkning af lovgivningen for at spare penge på de selvsamme svageste?

Ja, det er jo bare min ydmyge mening
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 16:04   #5
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
I DK har vi ikke råd til at leve på den måde, vi gør nu. Derfor skal der findes besparelser på mange flere områder. Og besparelsestankerne er igen kommet til efterlønnen, som mange ikke nedslidte mennesker benytter sig af, fordi det lovgivningsmæssigt er en mulighed. Så længe, denne lovgivning er der, kan der opfordres nok så meget til 60+ om at forblive på arbejdsmarkedet, men det hjælper ikke. Ikke engang den gulerod, der hedder et skattefrit beløb, hvis man vælger efterlønnen fra, er nok til at ændre i større stil.

Jeg synes helt klart, at efterlønnen skal være forbeholdt mennesker, der er nedslidte. Eller også skal der være en tilsvarende ydelse, der tilgodeser nedslidte mennesker.

Mange af dem, der snart kan gå på efterløn, har opsparet store pensioner, fordi de har haft meget fordelagtige betingelser for pensionsopsparing - gennem et langt arbejdsliv. Jeg ser ikke nogen grund til, at de ikke skal fortsætte arbejdslivet til folkepensionsalderen - eller vælge frihed for egne midler. Hvis de ikke fortsætter arbejdslivet, vil det gå ud over mennesker, der virkeligt har brug for hjælp - og sådan nogen findes i det danske samfund.

Tiderne har forandret sig meget. Riget fattes penge. Derfor synes jeg, alle skal være med til at yde til samfundet i den udstrækning, de kan.

At være med til at få den danske samfundsøkonomi til at løbe rundt, burde være en selvfølge for alle danskere.

Situationen i Spanien og Portugal - og måske også i Italien, vil jeg gerne være foruden.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 16:31   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
....
Mange af dem, der snart kan gå på efterløn, har opsparet store pensioner, fordi de har haft meget fordelagtige betingelser for pensionsopsparing - gennem et langt arbejdsliv. Jeg ser ikke nogen grund til, at de ikke skal fortsætte arbejdslivet til folkepensionsalderen - eller vælge frihed for egne midler. Hvis de ikke fortsætter arbejdslivet, vil det gå ud over mennesker, der virkeligt har brug for hjælp - og sådan nogen findes i det danske samfund.
...
Ja, lige præcis efter mit hoved, men vi må ikke glemme netop alle dem som er faktisk syge men som går alligevel på arbejde mens de venter kun på den frihed som kun efterlønnen kan give dem.
Det er nok kun en lille gruppe af mennesker, men de findes, lige så ved findes der dem som har ikke haft en mulighed for at tegne andre private pensionsordninger.

Efterlønsordningen blev misbrugt på lige fod med førtidspensionsordning ( den fra før 2003 ).
Meningen var jo, at det skulle være de slidte som kunne gå på efterløn, mens de ressource stærke skulle have ventet med at forlede arbejdsmarked.

Efter min mening efterlønnen skal helt væk. Man behøver ikke at betale penge tilbage, fordi aftalen var og er, at i tilfald af hvis man selv vil stoppe med indbetalinger, skal pengene gradvis udbetales efter man har nået pensionsalderen.

Man kan også gøre det samme som man nu vil gøre med førtidspension, dvs. sætte en alder grænse.
55 år vil være passende.
Dem som har betalt til efterlønnen og som er i dag over 55 år gamle kan forsat gå på efterløn, de andre skal vente til pensionsalderen.

Citat:
Situationen i Spanien og Portugal - og måske også i Italien, vil jeg gerne være foruden.
Jeg tror ikke at det lykkes Jørgine, desværre.

Men alt i alt, så må vi huske på, at vi liver ikke evigt og faktisk så se det ud til, at folk begynder at falde døde om som fluer i ret så ung alder.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 17:59   #7
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Vi er rørende enige! Men hvorfor lave en særordning for dem, der er nedslidte (= syge i en eller anden grad) baseret på alder? Hvorfor ikke have ét system, som bruges til alle uanset om man er 20 eller 60 - der skal under alle omstændigheder tages individuelle hensyn. Lad os droppe de såkaldte "hensyn" til specielle aldersgrupper (inkl. den der med ingen fp til folk under 40 - det handler jo alligevel bare primært om dem, der har psykiske problemer/sygdomme) - de har det med at blive til stigmatiseringer.
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 18:29   #8
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg mener at hvis man afskaffer efterlønnen her og nu, så SKAL de penge folk har indbetalt til ordningen udbetales, ellers er det bondefangeri.
Befolkningen er blevet ført bag lyset.

Så kan man selv vælge om man vil bruge pengene til at leve for indtil der ikke er flere.

Min mand/sambo, glæder sig til at komme på efterløn om 16 md. og han kommer ikke i arb. igen, han er ikke syg nok til pension el. flex, men han er ganske enkelt SLIDT OP.


Begynder regeringen at pille ved efterlønnen, er jeg sikker på at det bliver døds stødet for regeringen.

For så har de rørt ved alle de svage i samfundet.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 18:32   #9
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Sushi - det er trist at høre at din mand har det skidt! Det lyder på mig som om han falder igennem i systemet, og det er netop min pointe:

Vi skal behandle alle dem, som af x-grunde ikke kan være fuldbyrdet på arbejdsmarkedet, til at have ordentlige vilkår - uanset alder.

Jeg synes, at din mand skulle have hjælp ligesom dem, der er yngre end han, får det. I stedet bliver han nok bare parkeret "fordi han bare kan gå på efterløn", og det er en sørgelig tendens i vores samfund.

Men det glæder mig på jeres vegne, at der kommer ro på, når I kommer nogle måneder længere frem.
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2010, 18:36   #10
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
I DK har vi ikke råd til at leve på den måde, vi gør nu. Derfor skal der findes besparelser på mange flere områder. Og besparelsestankerne er igen kommet til efterlønnen, som mange ikke nedslidte mennesker benytter sig af, fordi det lovgivningsmæssigt er en mulighed. Så længe, denne lovgivning er der, kan der opfordres nok så meget til 60+ om at forblive på arbejdsmarkedet, men det hjælper ikke. Ikke engang den gulerod, der hedder et skattefrit beløb, hvis man vælger efterlønnen fra, er nok til at ændre i større stil.

Jeg synes helt klart, at efterlønnen skal være forbeholdt mennesker, der er nedslidte. Eller også skal der være en tilsvarende ydelse, der tilgodeser nedslidte mennesker.



Mange af dem, der snart kan gå på efterløn, har opsparet store pensioner, fordi de har haft meget fordelagtige betingelser for pensionsopsparing - gennem et langt arbejdsliv. Jeg ser ikke nogen grund til, at de ikke skal fortsætte arbejdslivet til folkepensionsalderen - eller vælge frihed for egne midler. Hvis de ikke fortsætter arbejdslivet, vil det gå ud over mennesker, der virkeligt har brug for hjælp - og sådan nogen findes i det danske samfund.

Tiderne har forandret sig meget. Riget fattes penge. Derfor synes jeg, alle skal være med til at yde til samfundet i den udstrækning, de kan.

At være med til at få den danske samfundsøkonomi til at løbe rundt, burde være en selvfølge for alle danskere.

Situationen i Spanien og Portugal - og måske også i Italien, vil jeg gerne være foruden.

Jørgine
Og hvem skal så vudere om man er ned slidt nok til at gå på efterløn, tror sgu der vil lyde et rama skrig fra dem som bliver udelukket fra at få efterløn, dersom de osse har bidraget til efterlønnen.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad er næste tiltag fra kommunen stolpesten Alt det andet 1 23-02-2013 14:50
Hvad skal der dog blive af mig? annagw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 49 29-03-2010 12:11
Nå, hvad skal mit næste træk være?? Maj-Britt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 08-03-2010 17:46
Nogen der har en ide om hvad vores FP er næste år? pjeus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 19-10-2009 14:54
Hvad er næste skridt? Kan du hjælpe...? Nila84 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-01-2009 12:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension