K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2011, 06:51   #1
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
At bo til leje i almen boligbyggeri.

Jeg synes, at det kunne være rar hvis folk ville komme med sine oplivelser som er forbundet med at bo i almen boligbyggeri.

Jeg synes, at der foregår mange mystiske ting, som man kan godt kalde for fup og fidus.

Man jeg kunne godt tænke mig at læse, om andre er af den samme opfattelse.

Jeg har oprettet den tråd under politik og samfund, fordi det gælder nemlig både politik og samfund når man bo til leje i almen boligbyggeri.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 08:18   #2
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg bor til leje i en af Fyns Almennyttige Boligselskabs lejligheder i Odense C.
Har været medlem siden jeg var 8 år, og har boet i 2 forskellige lejligheder i foreningen gennem årene.
Den første lejlighed boede jeg i i 8 år. Min nuværende lejlighed har jeg pt. boet i i knap 2 år.

Jeg har aldrig været andet end 100% tilfreds med boligerne og forholdene. Fup og fidus er bestemt ikke noget jeg kan nikke genkendende til.

Hvilken form for fup er det du tænker på?
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 08:41   #3
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Indflytnings og fraflytnings tilstandsrapporter, samt vedligeholdelse af ejendomme.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 08:47   #4
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Indflytnings og fraflytnings tilstandsrapporter, samt vedligeholdelse af ejendomme.
Okay. Jeg har altid kun oplevet fairness i mit boligselskab, på alle områder.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 09:14   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Efter jeg fik kendskab til et par sager i det boligselskab hvor jeg bo i, har jeg omgående meld mig ind i LLO.

Sidst redigeret af Karo; 30-11-2011 kl. 09:21.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 09:27   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Min erfaring er, at VIBO og LEJRBO er frygtelige. Specielt når man skal fraflytte lejemålet og man får en regning på 40.000 kr for ikke-eksisterende ''skader''......

Nu bor jeg i noget fra DAB og er rigtig tilfreds, og så er jeg stor fan af deres NI beløb. Så jeg skal KUN bo i noget fra DAB fremover. Synes de er fair.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 09:33   #7
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hvad er NI beløb Helene?

ok, jeg fandt ud af det:

A-ordningen - med NI-beløb
kort fortalt
Lejeren sørger i boperioden for boligens
indvendige vedligeholdelse med hvidtning,
maling, tapetsering og gulvbehandling.

Lejeren afholder alle udgifter i forbindelse
med denne vedligeholdelse.

er forpligtet til at vedligeholde så ofte,
at boligen ikke forringes, bortset fra
almindelig slid og ælde.

Ved fraflytning beregner udlejeren et normalistandsættelsesbeløb
(NI-beløb), der gennem
udlejer stilles til rådighed for den tilflyttende
lejer til nødvendig hvidtning, maling og
tapetsering af vægge og lofter samt
rengøring.

Der skal ikke betales NI-beløb for lofter og
vægge, som ved fraflytningssynet fremtræder
håndværksmæssigt forsvarligt nyistandsatte.

Lejeren betaler NI-beløbet, men udlejeren
overtager gradvist denne udgift – i forhold til
boperiodens længde.

Lejeren afholder alle udgifter til
istandsættelse som følge af misligholdelse

Sidst redigeret af Karo; 30-11-2011 kl. 09:54.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 13:23   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja det er korrekt, Karo.

Da jeg flyttede ind her, fik jeg efter en uges tid 22.000 kr på en check til at få malet for - jeg gloede noget, for jeg anede ikke de havde sådan et NI beløb.

De gulve der skulle slibes, kom de så selv og afhøvlede - de tog ikke af NI beløbet. Og viceværten kom med nye blandingsbatterier til køkken og bad, og han syntes også jeg skulle have en ny emhætte og et nyt køleskab. De var simpelthen så flinke.

Og da jeg havde fået malet hele lejligheden og gjort det fint, så var der stadig mange penge tilbage. Så sagde de i DAB at jeg enten kunne gemme resten af pengene til fremtidigt maleri, eller jeg kunne købe noget jeg ellers manglede (gardiner mm), det blandede de sig ikke i. NI beløbet var mit.

Sådan en velkomst har jeg aldrig fået før. Jeg har nu boet her i 7 år og håber jeg kan blive boende indtil ungerne er flyttet hjemme fra.
Og er der den mindste smule i vejen, så kommer de inden man får lagt røret og laver det der skal laves, jeg har aldrig skulle vente på noget........

Til næste år får jeg helt nyt køkken og helt nyt badeværelse for 378 kr mere om måneden i husleje (ok, det får de andre beboere så også), men jeg glæder mig sindssygt meget selvom de først starter hos mig i Oktober 2012.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 16:21   #9
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Indflytnings og fraflytnings tilstandsrapporter, samt vedligeholdelse af ejendomme.
Jeg har været meget, meget utilfreds! Som førstegangslejer er jeg åbenbart nem at snyde...

Der var ingen indflytningsrapport - eller syn - jeg fik stukket et skema i hånden, og måtte så selv udfylde fejl og mangler. Men hvad ved jeg om det?
Jeg udfyldte ridser på karme og døre (nok efter en hund), og så ikke andet.
Jeg anede jo ikke, hvordan standarden skulle være.. Den tidligere lejer havde selv stået for malingen, og jeg regnede da med, at det var blevet godkendt af boligforeningen.

Da jeg fraflytter knap 2 år senere, er der et fraflytningssyn. Af to mænd, der har meget travlt - og lige pludselig er der mange ting, der skal laves - bl.a. skal al indvendig træværk males.
Da det er en A-bolig, er det noget, som jeg selv skal vedligeholde (hvis det trænger eller er misbrugt) - og ellers er det på boligforeningens regning. Det står i vedtægterne.

Men der har ikke været misbrug af karme, vindueskarme, dørkarme, vinduer, fodlister og loftlister i min tid, og jeg klager over, at jeg skal betale det. Al anden maling er ok. Derefter får jeg en malerkvittering på 17.500 kr. Dét er hvad der står!!
Den er ikke udspecificeret eller noget - kun prisen.

Jeg ringer til boligforeningen igen, igen - og klager. Manden jeg taler med, er meget nedværdigende og påstående. Han siger bl.a., at de da sandelig har trukket 2000 kr. fra for maling af ridserne, som der stod i min fejl og mangelliste - og jeg da desuden bare selv kunne have malet træværket imens jeg boede der. Men det fejlede jo ikke noget!!!

Derudover har de brugt mit indskud på 14.000 kr. og der er trukket lidt fra, fordi jeg har boet der næsten to år. Restbeløb 1695,00 kr.
Det lyder ikke af meget, men det var det for mig på det tidspunkt - og så syntes jeg heller ikke, at reglerne var overholdt.

Men han var på ferie, sagde han og havde ikke tid til at snakke - vi kunne snakkes ved senere. Så ville han se på det.
Jeg modtager slutopgørelsen fra boligforeningen med tal osv., men stadig ikke, hvad der er blevet lavet af maleren og prisen.

Der går 8 mdr., hvor jeg intet hører, og jeg tror, at alt er velforvaret. Jeg har jo klaget over prisen og sagt, at jeg ikke vil betale. Vi er henne i februar, og jeg regner med, at årsregnskabet er gjort op, og at jeg dermed er blevet slettet for de penge.
Men så får jeg et meget ubehageligt brev - lige ud af den blå luft og uden forvarsel. Ingen rykkere eller noget.

Hvis jeg ikke betaler de 1695 kr. NU, så ryger jeg til inkasso!!!

Hold da op for en smart måde, at drive penge ind på!! Jeg planlægger at klage til boligankenævnet, men kan så læse, at jeg kan risikere at blive trukket i retten, hvis boligforeningen er uenig med mig.
Og jeg orkede der ikke!! Jeg var midt i en masse andet bøvl i mit liv - så jeg fandt med møje og besvær pengene, og betalte dem. Godt gået XXX Boligforening!!

Jeg er dybt skuffet over den måde, jeg blev behandlet på - både som indflytter og udflytter. Jeg føler, at jeg skulle betale en hel ny istadsættelse af lejligheden - måske fordi den tidligere lejer selv havde malet? Ja, hvad ved jeg?

Men husk lige at spørge, om der har været maler på - og så sørg for det indflytningssyn. Ellers er man et nemt offer. Sådan oplevede jeg det i hvert fald.
Ha' en god dag :-)

Kh Synf
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2011, 22:18   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Efter alt det som jeg læste på nettet og det som jeg opliver selv hier hvor jeg bor, så må jeg konstantere, at det er en meget udbred procedure for boligselskaber, som går ud på, at snyde både fraflytter og indflytter.

Det eneste bevis på den fup er fraflytnings synsrapport fra hvilket fremgår det, hvor meget forrige lejer er blevet snyd for og bild ind, at alt det er blevet lavet på hans regning.

En fraflytter har hellere ingen chance til at kontrollere, om det hvad der stå i synsrapporten er blevet udført på hans regning.

Og indflytter kender hellere intet til det, frem til han selv blive fraflytter og remt på pengepungen.

Mon ikke kan det være en opfordring til politikere, til at ændre lejeloven og indføre en pligt for udlejere om at udlevere en fraflytnings synsrapport til de nye lejere.

Men det blive nok svært, fordi det er netop den fup og fidus som mange boligselskaber tjener deres penge på.

Pt. Jeg fik fat i det synsrapport og igen er flad af grin over hvor nemt er det at røvrende folk i DK med loven i hånden.

Sidst redigeret af Karo; 30-11-2011 kl. 23:03.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Almen afd. under Ydelsesservice ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 21-07-2012 12:01
lægekonsulent vs.almen læge nielsen17 Alt det andet 2 23-03-2012 09:05
Fup og fidus med almen boliger. FØJ!!! Karo Politik og Samfund 55 22-01-2012 13:11
Leje af Lokaler momse1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 07-06-2010 21:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension