K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2016, 13:00   #1
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Vedr. gæld til kommunen

Jeg skylder desværre kommunen nogle penge, bl.a. fordi jeg i en periode med meget stram økonomi ikke betalte for børnepasning - fy fy. Til min undskyldning skal siges, at det var et spørgsmål om at betale de allervigtigste regninger (bl.a. husleje og el) og så få mad på bordet.

Må kommunens inddrivelsesmyndighed fortælle en anden gren af kommunen, at jeg skylder disse penge ..... for det har de gjort. Jeg føler mig i den grad snigløbet.

Kan man evt. klage over det ? Og hvor ?
Subo66 er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 15:41   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Retssikkerhedsloven:
"§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.

Stk. 2. Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold og ferieforhold om den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre husstandsmedlemmer. Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne. "

Ved ikke om det er svar nok
Kommer jo også an på grunden til, at de har fortalt det til den anden afdeling
MistyMiss er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 16:55   #3
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Det drejer sig ...

Det drejer sig ikke om hjælp af nogen art. Jeg vil tværtimod sige, at hvis jeg havde fået en smule hjælp, f.eks. et indskudslån, så var jeg ikke havnet i denne situation.

Det drejer sig om, at kommunen uden varsel af nogen slags, har fortalt den kommunale musikskole, at jeg var i restance og derfor opfordrede til, at musikskolen skulle ekskludere mit barn. Altså jeg skyldte for pasning og musikskole, ialt incl. gebyrer ca. 5000 kr.

Jeg føler mig virkelig, virkelig trådt på, når de prøver at ramme mine børn. Og jeg føler mig som en 2. rangs borger, de kan sparke til, imens jeg allerede ligger ned og kæmper hver eneste dag.

Musikskolen var heldigvis meget, meget forstående og mit barn har nu fået en friplads, men jeg HADER kommunen og mener de har optrådt både ulovligt og etisk forkert.

Kan jeg klage ? Og til hvem ? Borgmesteren ?

Sidst redigeret af Subo66; 27-06-2016 kl. 17:06.
Subo66 er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 17:35   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Subo66:
Hmm nu gætter jeg bare, men hvis musikskolen også er noget du i sidste ende skylder til kommunen. Så kan kommunen vel godt stoppe gælden i at vokse, hvis man fortsat ikke betaler.

Jeg havde f.eks. et gebyr til biblioteket, og fik pludselig en regning fra kommunen, og jeg kunne først "bruge" biblioteket igen, når regningen var betalt.
Regningen var sikkert røget videre til noget andet inddrivelse, hvis jeg ikke havde betalt den.
Så på en måde tror jeg at de hænger lidt sammen.

Men jeg er dog 100% enig i, at kommunen burde kontakte dig først, før de retter henvendelse til musikskolen.

Jeg har desværre ikke lige nogen relevante paragraffer i baghånden.

Er der noget retshjælp i nærheden af hvor du bor? For så kan du lige prøve at vende det med dem først.
Hvis der ikke er noget juridisk der siger at kommunen har handlet forkert, synes jeg du skal skrive til kommunalbestyrelse/borgmester. For så er vi over i hvad der er moralsk rigtigt/forkert, og hvad borgmesteren mener bør være proceduren i den slags tilfælde
MistyMiss er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 18:10   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er lige som med huslejen, hvis man ikke betaler, så bliver man smidt ud. Så hvis du ikke betaler som du skal for musikskolen, så får musikskolen besked, og kan vælge at stoppe for den ydelse du ikke betaler for. Så det er ok..
Du skal også regne med at institutionen er klar over det. Det påvirker jo deres budget.

Men er glad for at det lykkedes at finde en fin løsning, for børnenes skyld.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 18:17   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Det er lige som med huslejen, hvis man ikke betaler, så bliver man smidt ud. Så hvis du ikke betaler som du skal for musikskolen, så får musikskolen besked, og kan vælge at stoppe for den ydelse du ikke betaler for. Så det er ok..
Du skal også regne med at institutionen er klar over det. Det påvirker jo deres budget.

Men er glad for at det lykkedes at finde en fin løsning, for børnenes skyld.
Men behøver musikskolen vide at der er gæld til daginstitution? (pasning)
Og sender man ikke lige et "hey, betal lige, ellers hiver vi dit barn ud af musikskolen" til borgeren, inden man kontakter musikskolen?
MistyMiss er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 20:29   #7
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Det er muligt at jeg misforstår det men har musikskolen ikke kun fået at vide at der ikke er betalt for undervisningen hos dem?

Det kunne vel godt være gjort således at borgeren lige havde fået en chance for at betale inden underretning til musikskolen - men omvendt så ved borgeren jo også godt at denne ikke har betalt, så det får jo en konsekvens.......

Det må være en hård situation at stå i som forældre, men at "sende barnet afsted" til musikskole, vel vidende at man ikke har betalt, er jo heller ikke i orden.
Fleks10 er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 21:32   #8
Subo66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-05 2016
Indlæg: 105
Styrke: 8
Subo66 er ny på vejen
Til min undskyldning

Selvfølgelig er det ikke ok at lade sit barn modtage 'gratis' musikundetvisning. Til min undskyldning skal siges, at når man melder sit barn til, så gælder det for et skoleår ad gangen ellers havde jeg ladet ham holde pause. Og da jeg meldte mit barn til, vidste jeg ikke, at jeg blev skilt og sygemeldt.

Sidst redigeret af Subo66; 27-06-2016 kl. 22:29.
Subo66 er ikke logget ind  
Gammel 27-06-2016, 22:13   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Subo66 Se meddelelser
Selvfølgelig er det ikke ok at lade sit barn modtage 'gratis' musikundetvisning. Til min undskyldning skal siges, at mår man melder sit barn til, så gælder det for et skoleår ad gangen ellers havde jeg ladet ham holde pause. Og da jeg meldte mit barn til, vidste jeg ikke, at jeg blev skilt og sygemeldt.
Hvis du havde meddelt skolen, du ikke kunne betale og de blot lod din gæld vokse og ikke stoppede undervisningen, ja så er da da godt nok surt.

Fint du ikke længere får en voksende musikskolegæld.

Sidst redigeret af stampe; 28-06-2016 kl. 00:15.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 28-06-2016, 05:20   #10
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Hvis musikskolen har fået oplyst at du ikke har betalt daginstitution tænker jeg at dette umiddelbart er irrelevant viden for musikskolen, og du vel godt kan "klage" over dette.

Men hvad angår underretning til musikskolen om at du ikke har betalt for undervisningen de yder, mener jeg ikke du har en klagesag.

De samme vilkår gælder jo for al fritidsaktivitet. Havde dit barn gået til fodbold, ridning, hockey m.v. så ville dette jo også være betinget af at du betaler, og gør du ikke det stopper undervisningen/deltagelsen.

Jeg tænker at det ville have været værre for dit barn at stå og få at vide af en musiklærer at "mor har ikke betalt for din undervisning så det skal du lige sige til hende" foran de andre elever........
Fleks10 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension