K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-03-2016, 16:55   #1
Hunting
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2013
Indlæg: 21
Styrke: 12
Hunting er ny på vejen
Fyret

Er lige blevet fyret fra mit fleksjob, med begrundelse i, at min arbejdsgiver vil ansætte en anden på samme timeantal, der har mulighed for at være mere fleksibel og arbejde flere timer når kolleger har ferie og fri.

Er det helt efter bogen, eller strider det imod Forskelsbehandlingsloven?

Mine skånehensyn giver ikke mulighed for stor fleksibilitet og jeg udnytter min tilbageværende erhvervsevne fuldt ud nu.

Sidst redigeret af Hunting; 06-03-2016 kl. 17:17. Årsag: Fejl
Hunting er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 17:18   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg tror en arbejdsgiver er fritstillet til at hente den arbejdskraft der passer virksomheden bedst. Det sker jo hele tiden. X bliver fyret, fordi U vil være bedre til jobbet ect.

Men når det så er sagt, så er det jo både trist og rigtig uheldigt, og jeg ved faktisk ikke, om der er nogle regler på selve fleksområdet som kan tages i brug her?

Arbejdsgiver er nok fredet, selvom det lyder underligt, at han vil ansætte en med samme timer - der har mulighed for at arbejde flere timer under sygdom, ferie og fri?? (så søger han vel i virkeligheden én, på flere timer), men kan i jobbeskrivelsen kræve fleksibilitet.

Du har i hvert fald holdt din del af aftalen, så om særlige regler på fleksområdet kan komme ind her, håber jeg andre kan svare på - det er jo ikke en fair fyring, når du har opfyldt alle krav.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 18:06   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
vil nok lige kontakte min fagforening, for han kan ikke fyre dig og ansætte en til samme timeantal + overarbejde,
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 21:18   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hunting Se meddelelser
Er lige blevet fyret fra mit fleksjob, med begrundelse i, at min arbejdsgiver vil ansætte en anden på samme timeantal, der har mulighed for at være mere fleksibel og arbejde flere timer når kolleger har ferie og fri.

Er det helt efter bogen, eller strider det imod Forskelsbehandlingsloven?

Mine skånehensyn giver ikke mulighed for stor fleksibilitet og jeg udnytter min tilbageværende erhvervsevne fuldt ud nu.
"Arbejdsgiver er inden opsigelsen forpligtet til at lave en såkaldt rimelig tilpasning af jobbet, således at medarbejderen fortsat kan varetage jobbet, selvom vedkommende har et handicap. Samtidig skal det undersøges, om jobcentret kan yde relevant støtte. Om tilpasningen er rimelig afhænger af omkostningerne og virksomhedens størrelse. Byrden må ikke være uforholdsmæssigt stor for virksomheden. Kontakt dit lokale jobcenter, som kan hjælpe dig i sådanne sager."

http://www.cabiweb.dk/virksomhed/fle...-afskedigelse/

Så synes du skal se at få fagforening og jobcenter ind over, mhp om det er en uberettiget fyring. Du kan også tage kontakt til dukh.dk og høre hvad du kan gøre.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2016, 23:48   #5
Hunting
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2013
Indlæg: 21
Styrke: 12
Hunting er ny på vejen
Tak for svar :-)
Har sendt min opsigelse videre til fagforeningen, og afventer svar derfra.

Synes at det er en speciel fyring, da arbejdspladsen aldrig har efterspurgt fleksibilitet, eller ytret sig om at der skulle være problemer af nogen art, tværtimod! De siger blot at de forventer størrer arbejdsbyrde fremover, og derfor vil have eń der har mulighed for overarbejde.
Hunting er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 01:17   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lad os endelig høre hvad der kommer til at ske, i denne noget specielle sag...

Håber fagforeningen kommer med et brugbart svar.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 11:08   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men på den anden side også ok, din arbejdsgiver ikke efterspørger noget hos dig, der evt vil gå ud over dine skånebehov. Det er trods alt meget vigtigt at tilgodese dem.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 13:53   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Arbejdsgiveren skal da tale med sin ansatte FØR han fyrer ham, og undersøge om der er nogen mulighed for at den ansatte kan udføre de nye opgaver. Det er jo netop det der står i loven om forskelsbehandling.

Man kan ikke fyre nogen fordi man TROR vedkommende ikke kan gøre det der er nødvendigt. Man må undersøge det.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 14:28   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja arbejde på fridage og i ferier - det skal man nok ikke sige ja til, når man er flexer på et formentlig nedsat timetal.

Men som nævnt. Man skal ikke forsøge gå ud over ens begrænsninger - de skal bare accepteres.

Vi ved jo heller ikke, hvad der er gået forud/har været forsøgt.

Men fint fagforeningen ser på det.

Der skal være retfærdighed, men heller ikke ekstraordinære krav til arbejdsgiverne, så mister de hurtigt lysten til at ansætte flexjobbere.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2016, 14:29   #10
Hunting
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2013
Indlæg: 21
Styrke: 12
Hunting er ny på vejen
Der er ingen tvivl, om at jeg ikke kan løse den opgave, der fremover bliver pålagt den stilling jeg er i. Men der kunne jo være andre løsninger, og de kunne jo have indraget både mig og og jobkonsulenten fra kommunen, inden de greb til afskedigelse.
Fyringen var besluttet og blev først meldt ud da jeg får min opsigelse i hånden. Skal dog siges at jeg havde fattet mistanke inden, men det var umuligt at få noget direkte svar før mødet.
Min fagforening er gået ind i sagen og har inddraget deres juraafdeling.
Hunting er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension