K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2016, 16:24   #1
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Ftp forsørge KH?

Min mand er førtidspensionist efter 2003.
Vi er gift og har eget hus.
Hvis jeg ryger på kontanthjælp (jeg er pt sygemeldt), får jeg så nul kroner i og med at vi er gift, og skal han dermed som ftp forsørge mig, eller?
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:28   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Kommer an på flere ting

Din mand må tjene det han havde fået, hvis han var på kh.
Så er han over eller under 30 år? Forsørger eller ej? (børn under 18 år, uanset bopæl)

Det han tjener over, modregnes i din sats.
Så er du over eller under 30 år? Er du forsørger eller ej? (børn under 18 år, uanset bopæl)

Jeg går ud fra at jeres hus er helårsbolig.
Er der friværdi i huset? Og i så fald, kan i så gøre brug af dette? (Kræver tilladelse fra bank og realkredit)
Har i andet formue end huset?

Forresten, hvis du også kan fortælle hvor meget han får i ftp, før skat, efter atp, kan jeg beregne hvad du kan få i kh
Du er velkommen til at svare i pb, hvis der er ting du ikke lige vil besvare det her på forummet

Sidst redigeret af MistyMiss; 14-11-2016 kl. 16:34.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 16:49   #3
Misse76
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2009
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 31
Styrke: 15
Misse76 er ny på vejen
Tak for hurtigt svar :-)
To gange kh, dvs ca 14.500 for ham (har en dreng under 18) og ca 10.500 for mig (ingen børn) og vi er begge over 30.
Min mand har ca 300.000 før skat om året pga noget ekstra pension fra et forsikringsselskab. Så der er vist ikke noget kh at hente for mig.

Tror ikke der er friværdi at tage af, i og med at vi bor i "udkantsdanmark", hvor husene er svære at sælge.
Og så har vi to gamle biler.

Men kan det være rigtigt at en ftp (han er jo syg...) ville skulle forsørge en på kh? Selvom han har en ok indtægt pga sin forsikring, så er det jo ikke meget, hvis det er det eneste vi skal leve af (i værste fald)
Misse76 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2016, 17:04   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis det er maks 300.000 om året, korrekt, så er der kun meget lidt at hente.

Og ja, det kan desværre være rigtigt.
"§ 2. Enhver mand og kvinde har i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18 år. "

"§ 30. Har ansøgeren og ægtefællen indtægter, trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§ 31-33. "

Der er nogen enkelte indtægter der ikke tæller med, men jeg tror desværre ikke den ekstra pension skal ses bort fra :/

Aktivloven
"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.

Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt men og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen."

Dem i §14 stk 4 og 5 de henviser til, er disse:
"Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter

1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar,

3) lov om arbejdsskadesikring eller

4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-186-2014/ "

Og hvis han tjener f.eks. 25.000 kr før skat på en måned (300.000 delt med 12), og han ville få 14575 kr før skat i kh, tjener han 10425 kr for meget, der så trækkes fra dine 10968 kr før skat. Så du ville kunne få 543 kr før skat i kh.

At ægtefælle skal forsørge partner på kh, er desværre efter samme regler, uanset hvilken ydelse ægtefælle er på.

Men hvis du ikke bruger dit fradrag, kan din mand overtage det. Det skal i lige få snakket med skat om

Link til aktivloven, som de citerede paragraffer er fundet i: http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102

Ang formuedelen:
"En borger havde ikke formue i egen bolig, der kunne omsættes til penge, idet han ikke kunne få lån i friværdien. Kommunen kunne derfor ikke afvise hans ansøgning om hjælp til forsørgelse med henvisning til, at han havde formue."
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152993

Så det er maks bilerne der kan ses som formue. Bilens formue, er sådan groft forklaret, det beløb i kan få i hånden ved salg. Men så længe de ikke tilsammen (+andet formue) overstiger 20.000 kr, modregnes der ikke noget, da de skal se bort fra formue der ikke overstiger 20.000 kr da i er gift.

----

Du er ikke så heldig at kunne være berettiget til sygedagpenge?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension