K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2006, 10:04   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

OSS det lyder godt , skal huske at læse det og ser også lige om det kommer i digital form så vi evt kan lægge det ind her på siden...

Håber at i har det godt

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 23-08-2006, 21:30   #12
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Hey OSS.

Kigger efter det - spændt på at læse om jer!! Håber I har det godt!!

KÆMPE Knus Borroe
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2006, 12:45   #13
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Hej OSS
Jeg sider og ledr i politiken men jeg kan ikke finde jeres historie,er der nogen der kan sige mig havd jeg skal se under ???????????
god søndag til jer alle
fra DRAGEN
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2006, 19:47   #14
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Det blev udskudt så det er nok i her d. 3.
jornalisten har lige bedt om min kommentar til politikernes udtalelser.
  Besvar med citat
Gammel 03-09-2006, 22:49   #15
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

okay jamen så holder vi da lige et vågent øje!! håber i har det godt!!!

Knus Borroe
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2006, 19:30   #16
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Den skulle have været i Politiken 10 sept. men her er jornalistens mail til mig om hvd han skriver.

De bad mig blive svensker! Så kogte det altså for mig! Efter 60 år som dansker!


Ole Skyum Sonnuwatt er vred. Han har arbejdet hele sit liv på lager, betalt sin skat og fundet en kone i Thailand, der taler dansk og arbejdede som rengøringsassistent hos ISS. Nu er de tvunget til Thailand. Han kunne have fået lov til at bo i Danmark. Men så skulle han blive svensker. Der gik grænsen.

Ole Skyum Sonnuwat er 59 år. Han er født i Sønderjylland, gik ud af syvende klasse og har arbejdet som lagerarbejder det meste af sit liv. Han har været gift med en dansk kvinde, og de har tre børn, men siden blev han skilt. I halvfemserne var han på ferie i Thailand, hvor han Wandee, som i dag er 40 år gammel. De blev glade for hinanden og giftede sig, og derfor hedder han i dag Sonnuwatt. I år 2000 flyttede hun til Danmark. De boede nede på Lolland og kørte til København hver dag, men valgte så at flytte til Sverige.
»For det første var det billigere at bo, men der var også kortere til arbejde, og så kunne vi få en bedre bil at køre i, hvis vi boede i Sverige. Jeg var på et lager nede i Borup og min kone gjorde rent inde på Postterminalen for ISS. Vi havde faktisk en fin løn. Jeg tjente 24.000 og hun tjente 20.000 kroner om måneden. Det var sgu helt fint«, siger Ole Sonnuwatt i telefonen fra Thailand, for det er der, han er flyttet ned. Han mener ikke selv, han havde noget andet valg. Efter 59 år i Danmark måtte han vælge mellem sin kone og sit land. Han valgte sin kone.
»Men jeg kan godt love dig, jeg er bitter, og det er kraftedeme den danske regerings skyld. Jeg har ikke noget imod, at man strammer reglerne, men hvis man vil undgå muslimer, så skal man lave en muslimlov, og så er jeg ligeglad med, at den ikke passer på menneskerettighederne. Så må man æde den, som det det er. Ikke lade det gå ud over alle andre end dem, det egentlig er beregnet til«.
Blodproppen
Da Ole og Wandee flyttede til Landskrona i 2003 var det lige før, hun ville få permanent opholdstilladelse efter de gamle regler. Her skulle man have boet i Danmark i tre år for at få permanent opholdstilladelse
»Vi fortsatte begge med vore arbejde, men da vi havde boet I Sverige i halvandet år, ringende hendes chef fra ISS og sagde, at hun var udlænding, og derfor ikke måtte bo i Sverige og arbejde i Danmark. Det havde jeg slet ikke spekuleret på, da vi flyttede. Men ISS turde ikke beholde hende, fordi hun ikke havde en arbejdstilladelse. Så begyndte jeg at undersøge det ved Udlændingestyrelsen, men det kunne vi lige så godt opgive. Hun var jo ikke læge vel? Det var jo den eneste måde, du kunne få en arbejdstilladelse på, hvis du kommer fra et tredje land«.
Wandee måtte forlade sin stilling, selv om hun talte udmærket dansk og havde cpr-nummer og skattekort, men Ole fortsatte med at arbejde på lageret i Borup. Så skete det som for de fleste mennesker og ægtepar er en ulykke, men som for Ole og Wandee blev en endnu større ulykke fordi Wandee er fra Thailand. Ole fik en blodprop i hjernen, blev opereret og langtidssygemeldt, men skulle have sine sygedagpenge fra Danmark. Problemet var, at han blev så svækket, at han ikke kunne bestride et fuldtidsjob, men stadig så arbejdsdygtig, at han kunne arbejde deltids.
»Man skal jo næsten komme med hovedet under armen for at få en førtidspension. De ville ikke sige, at jeg slet ikke kunne arbejde. Jeg kunne måske arbejde i to timer om dagen, men det kan du jo ikke eksistere af, og jeg kan jo ikke få supplerende hjælp i Danmark, hvis jeg bor i Sverige, og vi kunne slet ikke blive boende i Sverige, da jeg aldrig har været på arbejdsmarkedet der og slet ikke er berettiget til nogen hjælp. Så vi måtte flytte til Danmark, men det kunne vi jo ikke, for Wandee er fra Thailand og så skulle vi til at starte på en familiesammenføring, og det var jo helt umuligt, for jeg ville jo dumpe på forsørgelseskravet og boligkravet, og jeg skulle også stille en bankgaranti på 55.000 kroner. Men jeg har jo ingen penge og så ka du sgu ikke lave nogen bankgaranti. Som lagerarbejder har jeg sgu ikke nogen formue. Overhovedet ikke. Vi havde det ganske udmærket. Vi tjente rigtig godt og havde det godt, men det sluttede, da jeg blev syg. Den eneste mulighed for at flytte til Danmark var at jeg blev svensk statsborger, for så kunne jeg få understøttelse ifølge EU-reglerne. Det sagde de kraftstejlme til mig inde på udlændingestyrelsen. Jeg blev simpelthen så rasende på dem. De bad mig om at blive svensker! Så kogte det for mig. Jeg er snart 60 år. Jeg har faneme været dansker i snart 60 år. Jeg vil kraftstejlme ikke være svensker for at bo i Danmark«.
Bitter på Danmark
I halvandet år har Ole Skym Sonnuwatt kontaktet alle relevante myndigheder i Danmark, men ifølge ham selv kører han rundt i en ond cirkel og kan ikke komme ud af den.
»Nu er jeg simpelthen så træt af det hele. Det er da rigtigt, at jeg bare kunne flytte til Danmark, og så ku konen flytte til Thailand. Men hvis jeg flyttede min adresse til Danmark, så mister konen sit ophold i Sverige, for så bor hun ikke sammen med en EU-borger længere, og det skal hun være for at kunne blive boende i Sverige. Så uanset hvordan du vender og drejer det, så er der ikke noget af det, der kunne lade sig gøre. Vi tog til Thailand den 27 maj i år. Vi bor oppe nord på«.
Men hvad lever du så af i dag?
»Vi var så skide heldige, at vi havde sendt nogle penge herned til familien til en lille smule jord og et lille hus, som min kone har, så der bor vi nu i den by, hvor også hendes søstre bor. Vi lever af at min kone laver mad og så tager vi ud og sælger det på markeder«.
Kan du få familiesammenføring i Thailand
?
»Næh, det er helt umuligt. Så en gang om måneden kører jeg en tur til Burma, og så giver jeg dem 500 thaibath og får et stempel, og så går jeg tilbage, og så kan jeg blive en måned længere i Thailand på turistvisum. Det er det de kalder visarun«.
Kan du ikke tage til Danmark og få førtidspension eller efterløn?
»Jeg er ikke berettiget til noget som helst, før jeg er 65. Jeg har ikke lavet nogen ordninger af nogen slags. Den eneste måde jeg kan få hende til Danmark er, hvis jeg har penge til det og vi har noget at bo i. Alderskravet er der jo ikke noget problem i. Hun er 40 år.«
Du lyder vred. Hvorfor er du bitter på Danmark?
»Fordi at jeg er faneme dansker, og Pia Kjærsgaard skal ikke bestemme, hvem jeg er gift med. At der skal være nogle regler er helt i orden med mig, men hvis du tager sådan noget som 24 års reglen. Den holder ikke en meter. Hold da kæft, de er ikke rigtig kloge! De har lavet reglen, for at undgå, at der kommer muslimer ind i Danmark. Men muslimerne flytter bare adressen til Malmø, og så bliver de ansat ved en eller anden araber i Sverige og så kan de flytte tilbage, for nu har de arbejdet i udlandet, og så behøver din kone kun være 18 år. Og det bliver jeg bitter over. At jeg som 60-årig ikke engang kan bo i Danmark med min kone. Altså bare det at min datter i Helsinge ikke kan se mig. Hun er meget ked af, at vi er flyttet herned, og det kan jeg egentlig godt forstå. Men hvad faen skal vi ellers gøre? Vi kan sgu ikke eksistere andre steder, hvis vi vil være sammen, og det er kraftedeme den danske regerings skyld«.
Den klassiske danske arbejdsmand
Ole Skyum er den klassiske danske arbejdsmand. Ham som Dansk Folkeparti har gjort sig til talsmand for med betragtelig succes. Partiet er Danmarks næststørste arbejderparti, men også det parti der står bag de regler, der gør at Ole Skyum Sonnuwatt og hans kone ikke kan bo i Danmark. Var det meningen med loven?
»Det er jo ikke min opgave at være moralsk dommer over ham, men det havde sørme været en god ide, når man nu får en thailandsk kone, at han så lige på forhånd, før han flyttede til Sverige havde undersøgt reglerne i stedet for at vente til bagefter. Den gang var han jo på den grønne og havde en indkomst på 44.000 kroner og hvis de var blevet i Danmark, så havde han fået permanent opholdstilladelse«, siger Jesper Langballe fra Dansk Folkeparti. Men Jesper Langballe mener også at reglerne aldrig burde have ramt Ole Skyum Sonnuwatt.
»Vi har nogle regler, som er alt for rigoristiske, men som er nødt til at være det, fordi udlændingepolitikken fuldstændig har sejlet for vejr og vind i så mange tiår. Der er store problemer forbundet med de stramninger, og manden har jo fat i noget helt centralt, da han spørger »hvorfor skal det ramme alle andre som man ikke ønskede at ramme«. Men ifølge de internationale konventioner, så må v i ikke diskriminere, som det hedder«, siger Jesper Langballe der ikke lægger skjul på, at han lyst til at diskriminere i en sag som den her.
»Ja, jeg har i høj grad lyst til at diskriminere. Det har jeg sandelig, og det har jeg lyst til gang på gang. Der kan jeg sagtens følge den mand i at »så vil han skide på menneskerettighederne.« Men det kan vi ikke og regeringspartierne har jo lagt sig meget fast på at de internationale konventioner skal jo holdes. Det er jo det samme med 24 årsreglen. Den løser det problem den skal fremragende, for den forhindrer tvangsægteskaber og yderligere indvandring fra muslimske kulturer. Den er formidabel effektiv, men den generer altså en hel del mennesker, som man ikke havde hensigt at ramme. Hvis man nu kunne sige at den regel gælder kun folk fra de kulturer hvor man praktiserer tvangsægteskaber, men det kan man bare ikke«.
Hvor Jesper Langballe beklager at det er umuligt at forskelsbehandle, så mener Socialdemokratiets integrationsordfører Lotte Bundsgaard, at vi aldrig nogensinde må komme i den situation at vi laver regler efter hvor ens forældre kommer fra.
»Det er vigtigt igen og igen at sige, at vi ikke kan lave regler for dem der har danske forældre og dem der har somaliske forældre«.
Men han har boet i 55 år i Danmark. Skal han ikke kunne vælge den kone han vil?
»Der er nogen ting, hvor han selv har gjort sig skyldig i, at han har et problem. Det er lidt tosset at han ikke før de flyttede til Sverige fik undersøgt reglerne om permanent opholdstilladelse.
»Men det tænker de fleste danskere vel ikke over? De tænker vel bare at jeg har været dansker i 55 år og så kan jeg gifte mig med den jeg vil og flytte til Sverige, hvis det er det jeg vil?
»Det er rigtigt men jeg mener også, at han kan gøre noget ved det. Hvis han er så syg som han siger, så skulle han komme til Danmark og få prøvet at få tilkendt førtidspension. Får han det, så skal han stille en bankgaranti og det koster mellem 1500 og 2000 kroner at få banken til at låne en de 55.000 kroner til en bankgaranti, og så kan han godt opfylde forsørgerkravet. Hvis han ikke er så syg, så kan han jo komme hjem og arbejde og så kan han forsørge sin kone. Han kan også finde et sted at bo. Uden for København er det ikke så svært. Hvis han før har boet på Lolland, kan han vel bo der igen. Han skal bare have tålmodighed til at vente på at hans sag bliver afgjort. Sådan opfatter jeg reglerne og hvis de ikke er sådan, så vil jeg gerne vide det«.
Hvad siger de i Udlændingestyrelsen?
Af Olav Hergel



  Besvar med citat
Gammel 25-09-2006, 21:48   #17
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Puhhh.... sikke en historie........ jeg føler dybt med jer!!! tænk at man som dansker ikke kan bo i Danmark...... eller jo man kan men ikke vælge hvem man vil tilbringe livet med!!!!
Jeg håber virkelig det bedste for jer og håber at vi hører nærmere hvad der sker og ja bare en lille hilsen fra jer for at høre det går jer vel!!!

Held og lykke

Knuser Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2006, 14:38   #18
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Ja nu vil jeg lige give et pip fra mig, nu hvor kulden er ved at indtage jeres domæne her er vejret fint og godt, men det er nok ikke nogen overraskelse.

Vi har nu fået de fleste ting her til at fungere,en gaderestaurant som giver noget afkast, intet med mad til turister for det er ikke det der er basis for her så det er ikke de store penge det giver, men det løber rundt endnu.
Og vi har hjælp til restauranten, hvis vi ikke er hjemme så der kan være åbent alle ugens dage.

Men vores bil vil jeg sætte sæder i så vi kan tilbyde turister fra Danmark/Sverige at blive transporteret rundt i nordthailand med dansk chauffør og konen som guide, der er dansk/thai talende.

Man vil kunne leje os for 313 danske kr om dagen plus kilometerpenge for bilen. 2000 thaibath og 3 bath pr. km.

Giv mig et godt råd til hvordan jeg får det ud så vi kunne tjene nogle ekstra penge.

Vi skal en tur til Laos for, at komme til en thai ambasade så vi kører herfra tirsdag aften så vi kan være der når de åbner onsdag og så håbe på, at vi kan hente passet igen med et 3 mdr visum om eftermiddagen ellers må vi overnatte i Laos.

Men tag et kig på vores hjemmeside,

EDIT/ Jeg har lige gjort dit link til din hjemmeside klikbart...plus jeg har været inde i din profil og gjort det samme der..så folk bare kan klikke på det...for ellers skal man til at kopiere det over i en ny browser osv....og det er jo ikke alle der gider det...
Håber at det er i orden med dig/jer...
  Besvar med citat
Gammel 11-12-2006, 20:46   #19
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Jeg vil lige vise vores by her i Thailand. Og skulle nogen tage en rejse til nordthailand, kan i få en dansk chauffør og en dansktalende thaiguide.

http://www.samngao.com

gjorde lige dit link aktivt
  Besvar med citat
Gammel 11-12-2006, 20:53   #20
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Danmark/Sverige.

hej OSS

Ja da...jeg misunder jer...nej hvor det må være dejligt trods alt den ulykke i har været igennem med Danmark , at være i det smukke land som Thailand er Hvis jeg kommer til Thailand vil jeg komme og hilse på jer og jeg ønsker jer begge glædelig jul og et godt liv derude....

Jeg håber du/I kommer ind og fortæller os nogle gode historier fra Thailand.

Knus til jer og vær glad for i ikke er her i øjeblikket ...

Stella.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sverige redy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 29-05-2013 15:47
Sverige og arbejdsskade i Dk aloecare Spørgsmål ang fleksjob 13 07-05-2011 08:52
Bor i Sverige og er sygemeldt i Danmark. Hjælp! anetteb Spørgsmål ang fleksjob 30 26-03-2011 01:02
grænsegænger sverige danmark love - lovforslag Nessa12 Alt det andet 0 28-07-2010 11:23
Handicapskilte til Danmark, men bor i sverige. Camille Hjælpemidler til handicappede 5 11-07-2010 23:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension