K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2010, 07:54   #21
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Når man nu læser kommunen søger førtidspensionister der vil arbejde mindst 15 timer om ugen(og gerne 20-25) til kr. 50,- i timen... -er der noget der trigger mig, ved ikke hvorfor? -men hvis en førtidspensionist kan arbejde omkring 20 timer om ugen, burde vedkommende så ikke være fleksjobberettiget til en normal timeløn?


.
Næh - ikke hvis vedkommende f.eks er en person med Downs syndrom.

Det er vigtigt for personer med den genfejl, eller for et hjerneskadet ungt menneske at have lidt socialt samvær med andre mennesker og/eller føle sig værdsatte og nyttige og en del af den "normale" verden.

Det får de tit, ved at være "fejedrenge" på et beskyttet værksted 4-6 timer om dagen 2-4 dage om ugen, altså en samlet arbejdstid som rent faktisk ville matche et fleksjob.

På "mit" Revasted, da jeg blev afklaret - der var en del unge mennesker på "arbejde" hver eneste dag, ikke for at arbejde som sådan, men for alle bigevinsterne skyld - alternativet var, at de ville gå til i ensomhed og isolation.

Så for min skyld må folk gerne "arbejde" 37 timer uden det trigger mig, det er ikke timerne som sådan der er afgørende.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 08:37   #22
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Jeg tror nu snarere, det handler om en generel tendens, nemlig:

at kommunnerne fattes penge, og derfor finder på alle mulige former for "billig" arbejdskraft, således at de kan få budgettet til at hænge sammen. Der er mange eks. på dette også indenfor ikke FP-området. Og fyringerne er kommet og flere kommer, men arbejdet er der. Hvis det forsætter ad denne vej, tror jeg vi vil se et arbejdsmarked, hvor tidl. job f.eks. pæd.medhjælper el. lign. vil varetages af netop pensionister el. andre på overførselsindkomst. Med den evige melodi om, hvordan vi skal klare de kommende år, hvor der er flere ældre end yngre generationer falder det fint i hak. Men spørgsmålet er, om de øk. "tænkende" hoveder ad bagvejen er ved at snige et arbejdsmarked ind, som består af "rigtige" lønmodtagere og dem som får en symbolsk løn. Så får vi også et arbejdsmarked med et A- og et B-hold. Tænk på hvad det vil gøre ved arbejdsmiljøet!

Samtidig kan man fastholde det evige mantra: at der er brug for alle "hænder", selvom man har indrettet vores samfundssystem m. en fast %del arbejdsløse (m. statestik, som ikke viser det reelle ledighedstal), hvor netop arbejdsmarkedet ikke har plads til mennesker, da det er menneskene, der skal tilpasse sig arbejdsmarkedet, og vi aldrig får en diskusion om: hvordan vil vi have vores arbejdsmarked ser ud? Hvordan tilpasser vi det til flest mulige forskellige mennesker. For mennesker er jo forskellige og ikke bare en matchgruppe 1 - 5. Det rummeligt arbejdsmarked er en floskel, som de der er uheldige at blive f.eks. syge får at føle.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 09:05   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Næh - ikke hvis vedkommende f.eks er en person med Downs syndrom.

Det er vigtigt for personer med den genfejl, eller for et hjerneskadet ungt menneske at have lidt socialt samvær med andre mennesker og/eller føle sig værdsatte og nyttige og en del af den "normale" verden.

Det får de tit, ved at være "fejedrenge" på et beskyttet værksted 4-6 timer om dagen 2-4 dage om ugen, altså en samlet arbejdstid som rent faktisk ville matche et fleksjob.

På "mit" Revasted, da jeg blev afklaret - der var en del unge mennesker på "arbejde" hver eneste dag, ikke for at arbejde som sådan, men for alle bigevinsterne skyld - alternativet var, at de ville gå til i ensomhed og isolation.

Så for min skyld må folk gerne "arbejde" 37 timer uden det trigger mig, det er ikke timerne som sådan der er afgørende.
Hvorfor skal en person med Downs syndrom ikke have et fleksjob til en normal løn?

Skal de gå og arbejde 'gratis' blot fordi de har en genfejl, og så bare feje det ind under tæppet med flosklen, at de ellers ville gå til i ensomhed og isolation?

Det synes jeg GODT NOK er en sørgelig tankegang

I mit univers er folk lige, og de svageste skal behandles med respekt og værdighed (og god løn på lige vilkår), og ikke blot rende rundt som 'fejedrenge' .......blot fordi de måske ikke selv har evnen til at sige fra.


Sidst redigeret af Ninja; 16-10-2010 kl. 09:08.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 10:55   #24
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser

Det får de tit, ved at være "fejedrenge" på et beskyttet værksted 4-6 timer om dagen 2-4 dage om ugen, altså en samlet arbejdstid som rent faktisk ville matche et fleksjob.

På "mit" Revasted, da jeg blev afklaret - der var en del unge mennesker på "arbejde" hver eneste dag, ikke for at arbejde som sådan, men for alle bigevinsterne skyld - alternativet var, at de ville gå til i ensomhed og isolation.
Lige præcis.

Og som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, så er disse menneskers arbejdstimer ikke altid effektive.
En fp'er som er i skånejob på et revasted kan sagtens være på arbejde i 30 timer pr. uge, men kun præstere hvad der svarer til f.eks. 6 timer.

Jeg har selv været i arb.prøvning på et beskyttet værksted og har set hvordan nogle af de ansatte nærmest "dryssede rundt", selvom de var der fra kl. 8 til kl. 12, så præsterede flere af dem måske hvad der svarede til 1 times effektiv arbejde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 11:00   #25
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Phuuuh, den er svær, kære Helene, for jeg har arbejdet med bl.a. den gruppe dengang jeg var på arbejdsmarkedet (socialpædagog), og jeg kender faktisk een som har oppebåret førtidspension hele sit voksne liv pga fysisk sygdom (polio + andet), og som i al den tid jeg har kendt ham har haft et skånejob til en meget lille løn.

Den gruppe jeg sidst arbejdede med (downs syndrom og hjerneskadede) arbejdede som regel i et beskyttet værksted i nærheden af det bosted, hvor jeg arbejdede, så jeg var tit der ovre i en eller anden anledning ang. "mine" borgere.

"Mine" borgere ville aldrig kunne bestride et fleksjob, hvor der, trods alt, fordres en relativ høj effektivitet. 'Mine borgere samlede bl.a. sutter; men det var sørme ikke mange sutter der blev samlet i løbet af de timer de var der, for de kunne komme og gå fra rummet som det passede dem, og jeg fandt sq aldrig mine borgere i det rum; men alle andre steder, for "de holdt pause".

Åh, Helene, de mennesker var bare død skønne at arbejde med

Men når de kom hjem til bostedet, kan du dæleme tro, jeg fik at vide, hvor meget de havde knoklet og det ene astronomiske tal fløj gennem luften efter det andet

Ham jeg kender privat, har haft skånejob på bl.a bibliotek, hvor han arbejdede med kartotek, og sidst jeg talte med ham var han pedelmedhjælper. Jeg ved at han ikke kan ret meget; men han bliver 'idiot' af at gå hjemme, så han kan simpelthen ikke undvære at skulle ud blandt andre i de få timer han magter et skånejob, selvom timelønnen er meget lille (kan ikke huske hvor meget han får).

Jeg skal så ikke forsværge om nogen, rent faktisk, arbejder temmelig effektivt trods downs syndrom, hjerneskade eller andet, da ALLE mennesker er vidt forskellige uanset handicap; men jeg har endnu ikke selv opdaget noget tilfælde.

Åh, jeg kunne fortælle så meget fra mit arbejdsliv .... også hvordan nogle ledere af bosteder for alvorligt psykisk syge mennesker presser borgere ud på beskyttede værksteder, trods at de slet ikke kan 'rumme' det at skulle af sted og være ude blandt andre

Ellers er jeg tilbøjelig til at give gunvor ret, for det er en tendens som er blevet mere og mere fremherskende i de senere år, og jeg ser også at midlet er at spille forskellige befolkningsgrupper ud mod hinanden .... i stil med "når de kan, så kan du også!"
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 16-10-2010 kl. 12:41.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 11:28   #26
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvorfor skal en person med Downs syndrom ikke have et fleksjob til en normal løn?

Skal de gå og arbejde 'gratis' blot fordi de har en genfejl, og så bare feje det ind under tæppet med flosklen, at de ellers ville gå til i ensomhed og isolation?

Det synes jeg GODT NOK er en sørgelig tankegang

I mit univers er folk lige, og de svageste skal behandles med respekt og værdighed (og god løn på lige vilkår), og ikke blot rende rundt som 'fejedrenge' .......blot fordi de måske ikke selv har evnen til at sige fra.

Der er sgu ikke noget ringeagtende i mit "fejedrengejob"

Men jeg har en autistisk nevø, uden et sprog. Han fylder 18 år lige om lidt og får han ikke "job" på et beskyttet værksted, hvad skal han så? Sidde og glo dagen lang?

Vel skal han ej, han skal ud blandt mennesker og have følelsen af at være vigtig og en del af det samfund han lever i.

Sende ham i fleksjob, eller så meget som overveje at sende ham i en arbejdsprøvning i en verden han ikke forstår, er da grusomt - hvor er værdigheden i dèt.

Utopi at tro, at fordi han måske vil kunne at administrere at have ansvaret for renholdelse af et gulv eller holde værktøjet i orden - og bruge 4 timer på dèt, at det så er det samme som at arbejde i fleksjob.

Så hip hurra for "fejedrengejobs" så vores allersvageste også har følelsen af at være vigtige.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 12:24   #27
Jutta1502
Hjemmevant på K10
 
Jutta1502s avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-04 2009
Lokation: Midtjylland, Hedensted
Indlæg: 272
Blog Indlæg: 2
Styrke: 16
Jutta1502 er ny på vejen
Men selv dem der har de gadefejejob, skal behandles med respekt. Jeg har ikke tal på , hvor mange gange , jeg er blevet set ned på, fordi jeg var i arbejdsprøvning.
Dem jeg var i "praktik" ved i starten så meget ned på mig, der er ret så ydmygende..

Bl.a derfor jeg altid bliver ekstrem nervøs når jeg høre ordet arbejdsprøvning. Det får det til at løbe koldt ned af ryggen på mig.
__________________
_______________________________

Førtidspensionist pr.1 november 2010

Carpe Diem.. Grib dagen
Jutta1502 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 12:28   #28
BSB
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
BSB er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

Hvis DE kan præsterer 15 - 20 timer, så er der da noget galt.....

At de ka' arbejde 6 timer om ugen er jeg sgu godt klar over, men tråden handler om en arbejdstid på 20 timer for førtidspensionister!!
Som jeg skriver ovenover, har tilkendelsen af pension intet at gøre med hvor mange timer du kan arbejde. Det handler om hvor effektiv du er, i den tid du kan være på arbejde.

Hvis du gør tilkendelsen af pension til et spørgsmål om udelukkende timeantal på arbejdsmarkedet, så mangler du den absolut vigtigste del af puslespillet.

Så intet er galt! Når kommunen (eller andre) søger pensionister til at arbejde 20 timer om ugen, de ved godt, at førtidspensionisterne ikke vil kunne arbejde med mere end 50 % effektivitet. Det er bare lidt kringlet at skrive i en jobannonce.

Og så lige lidt udråbstegn !! (det hører åbenbart med) ^^

Sidst redigeret af BSB; 16-10-2010 kl. 12:32.
BSB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 15:25   #29
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Der er sgu ikke noget ringeagtende i mit "fejedrengejob"

Men jeg har en autistisk nevø, uden et sprog. Han fylder 18 år lige om lidt og får han ikke "job" på et beskyttet værksted, hvad skal han så? Sidde og glo dagen lang?

Vel skal han ej, han skal ud blandt mennesker og have følelsen af at være vigtig og en del af det samfund han lever i.

Sende ham i fleksjob, eller så meget som overveje at sende ham i en arbejdsprøvning i en verden han ikke forstår, er da grusomt - hvor er værdigheden i dèt.

Utopi at tro, at fordi han måske vil kunne at administrere at have ansvaret for renholdelse af et gulv eller holde værktøjet i orden - og bruge 4 timer på dèt, at det så er det samme som at arbejde i fleksjob.

Så hip hurra for "fejedrengejobs" så vores allersvageste også har følelsen af at være vigtige.
Selvfølgelig skal de ud og have sociale input, men de skal da søreme lønnes hvis de udføre et stykke arbejde, uanset hvor lille indsatsen ellers er....det manglede da bare.

Der bor også en autist her i gården og FOLK elsker ham, specielt fordi han gladeligt ryder gratis ud i deres kældre, bære skrald til containeren for dem, og handler sågar også ind henne i kiosken på hjørnet for dem. Og han beder aldrig om noget (og får da heller aldrig noget).
Jeg giver ham så penge når han laver et stykke arbejde for mig, sidst aftalte vi hans 'løn' skulle være 250 kr og han var simpelthen SÅ STOLT da han fik pengene, en anden gang købte jeg et playstationspil til ham som jeg VIDSTE han ønskede sig osv.
Jeg ved da godt at han også ville være glad selvom han ikke fik noget, men jeg har bare en eller anden respekt for andre mennesker og deres hjælpsomhed, uanset hvor svage de er og hvor meget guld man kan spinde på dem ved at henholde sig til, at de sikkert er lykkelige uanset HVAD man sætter dem til....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 15:36   #30
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BSB Se meddelelser
Som jeg skriver ovenover, har tilkendelsen af pension intet at gøre med hvor mange timer du kan arbejde. Det handler om hvor effektiv du er, i den tid du kan være på arbejde.

Hvis du gør tilkendelsen af pension til et spørgsmål om udelukkende timeantal på arbejdsmarkedet, så mangler du den absolut vigtigste del af puslespillet.

Så intet er galt! Når kommunen (eller andre) søger pensionister til at arbejde 20 timer om ugen, de ved godt, at førtidspensionisterne ikke vil kunne arbejde med mere end 50 % effektivitet. Det er bare lidt kringlet at skrive i en jobannonce.

Og så lige lidt udråbstegn !! (det hører åbenbart med) ^^
Jeg skriver i øst og du svare i vest!

Så skriver jeg i vest, så svare du i øst med henvisning til Nord.

Vi er altså nogen - mig selv inklusive - der IKKE har en arbejdsevne og hvor arbejdsevnen er dokumenteret som værende ikke eksisterende og varigt ikke eksisterende.
Og VI kan IKKE arbejde 20 timer om ugen

Hvad alle de andre kan, er ikke MIT bord. Det vil glæde mig hvis alle dem med en arbejdsevne udnytter den, og får lige præcis det job de går og drømmer om. Uanset om det er 2 timer, 8 timer, 15 timer, eller 37 timer.

Men for alle os, der IKKE har en arbejdsevne og har fået tilkendt pensionen fordi vi IKKE har en arbejdsevne, kan jo ikke bruge det til noget.

Beklager hvis jeg skriver enormt utydeligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Få timers arbejde kan koste dyrt bla-bla Politik og Samfund 57 22-09-2013 11:41
Arbejde og førtidspension graver Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 13-05-2010 17:57
Førtidspension og arbejde zuza Et godt link! 2 08-05-2009 10:08
300 timers regel bliver til 450 timers regel Systeminvalid Politik og Samfund 9 23-09-2008 17:08
Førtidspension og arbejde helle2440 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 02-08-2007 21:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension