K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2013, 23:04   #1
petersenmia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2013
Lokation: Holstebro
Alder: 56
Indlæg: 2
Styrke: 0
petersenmia er ny på vejen
Bevilling af førtidspension

Jeg har nu været afklaret i kommunen de sidste 4,5 år af forskellige årsager - Det ligger helt klart at det er "formålsløst/udsigtsløst" at afklarer mig mere på det fysiske plan ( selv lægekonsulenten er enig) men jeg er via en psykiatrisk screening/test blevet vurderet til yderligere afklaring da jeg scorer højt på angst, depression, post traumatisk stress og evt ADHD
Jeg talte med min sagsbehandler på jobcentret i dag om situationen og spurgte hende om min sag kunne/skulle afklares på det fysiske alene eller om kommunen afventede udredning af det psykiske?? Hun kunne ikke se andet end at kommunen kunne bruge en psykisk diagnose til at forhale sagen - evt bruge det som argument for at nogle af mine fysiske skavanker/lidelser kunne være psykisk betinget og derfor kunne behandles med henblik på tilbagevenden til arbejdsmarkedet???!!! Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ? Hvad er erfaringerne?? Jeg syntes jo at ha hørt at det er blevet næsten umuligt at få pension på det fysiske med mindre at der er noget psykisk eller ren psykisk?? Nogle bud på evt handling???
petersenmia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 06:57   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Den kan være svær. Men du kan evt. bede psykolog/ psykiater om en udtalelse om hvorvidt de bedømmer at dine fysiske skavanker er psykist betinget.

Jeg oplevede selv at få afslag på fleks da fleksudvalget mente at mine rygsmerter kunne være betinget af et ubehandlet psykisk traume fra da jeg kom til skade. Den psykolog jeg gik ved på smerteklinkken, skrev hurtig en erklæring om at jeg ingen ubehandlede traumer havde, at jeg mestrede min skade m.v. siden har de ikke forsøgt at køre det fysiske over på noget psykisk og fleks blev bevilliget
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 07:14   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Ja, den er svær.
for iflg. loven kan man ikke få fp så før situationen er varig, og behandlingsmulighederne er udtømte.

Så det handler om, at du skal have papirer på, at (alle) dine lidelser ikke bliver bedre, og, at alle behandlingsmuligheder er afprøvet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 07:40   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker også at du er nødt til at være færdigudredt samt færdigbehandlet, inden du kan bedømmes stationær.. og det kræves for at du kan få førtidspension.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 08:34   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære Petersenmia

Kan du ikke beskrive, meget nøjagtigt og præcist, på hvilket tidspunkt af din sag og beordret af hvem der fremlagde en psykologisk test du skulle igennem?

Hvis denne test bliver dig forelagt meget sent i dit forløb, kan man undre sig over at denne test ikke er blevet udført i BEGYNDELSEN af din sag.

Så bliver jeg nød til at spørge dig om din vægt ca BMI?

Her findes desværre også en mulighed som kommunerne bruger i stor udstrækning. At bede borgeren om et vægttab, som den sidste behandlingsmulighed for at trække tiden ud. Altid vægttab SENT i et sagsforløb ALDRIG i begyndelsen af en sag.

Bare eet ord om det i din journal fra en læges ord, så kører sagen i halve år længere, Derfor beskriv din test til os.

Information læs #36
http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=4

Du skal vide at kommunerne:

Prøver af alle muligheder for at trække tiden ud.... som du er bevidst om.

Kommunerne afprøver grænser af inden for alle love.

Hvor ligger grænsen hvad de kan tillade sig.

De misbruger ankesystemet til egen fordel.

Mit råd til dig, søg aktindsigt ved læger, hospitaler, speciallæger og kommunen.

Ansøgning om aktindsigt afleverer du personligt imod kvittering da anmodninger har med at forsvinde.

Se under "Nyttige link" hvor formular findes.

Kommunen.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=4

Læger.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen har 10 kalenderdage til at du skal modtage alle journaler. Lovbunden frist.

Fremover skriver du sammen med kommunen, ingen tlf samtaler.

Fremover husker du at en ankefrist på skriftlige afgørelser er 28 dage præcis.

Gem konvolutter, med poststempel som bevismateriale. Ombudsmandens krav og opfordring!

Forfærdeligt at en institution som Folketingets Ombudsmand skal være nødsaget til sådanne opfordringer, hvilket i sig selv viser at noget er galt i Danmark.


Med baggrund i din sag har jeg skrevet denne tråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28024

Hvordan blev du bekendt med at nu skulle du igennem denne screeningstest?

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 24-09-2013 kl. 10:27.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 11:46   #6
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Kommunen mente at mine kroniske rygsmerter efter brud var psykiske.

Jeg blev sendt til psyk. speciellæge, som totalt fejede beskyldningerne af vejen - og som faktisk skældte kommunen ud over den behandling.

Der gik 1½ år fra denne erklæring til jeg var afsluttet på smerteklinik hvor jeg intet hørte fra jobcenter.

Da jeg modtog epikrise fra smerteklinik gik der knap en måned, så var jeg tilkendt pension.
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 11:50   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg kører din tekst over....

Kære Tumnus

... i denne tråd, for at anskueliggøre problemstillingen.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28024

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 17:55   #8
petersenmia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2013
Lokation: Holstebro
Alder: 56
Indlæg: 2
Styrke: 0
petersenmia er ny på vejen
Jeg kommer hjem fra Egypten i nov. 2008 (efter 3 års bosættelse/arbejde) med smerter i hele kroppen, der efter et besøg hos en speciallæge ,hurtigt bliver konstateret at, være FIBROMYALGI. Der næst skulle jeg afklares i praktik i 1 mdr. samt et udredningsværksted (kommunalt) i optil 3 mdr. - efterfølgende blev det konstateret at jeg havde ingen eller meget ringe erhvervsevne tilbage MEN en af konsulenterne fra værkstedet ( IKKE læge men pædagog) nævnte at jeg var overvægtig i sin udtalelse og det greb lægekonsulenten med det samme og brugte til at underkende en ellers klar anbefaling ( fra min jobkonsulent og sagsbehandler på jobcentret) Jeg fik i okt. 2010 en GASTRIK BYPASS OPERATION og har tabt mig 50 kg og er nu "normalvægtig" - Skulle efter vægttab så afklares igen i virksomhedspraktik i 3 mdr. - På grund af sygdom og fravær blev denne praktik til 1 år. Jeg har fået konstateret depression som følge af hele min situation og jeg drak en periode lidt mere end godt var - Jeg tog derfor på behandlingsophold i April-Juni 2013 hvorfor min afklaring blev sat på hold. Efter hjemkomst derfra startede jeg ny praktik ( denne gang var sidste gang - absolut sidste gang sagde sagsbehandler og jobkonsulent) og skulle varer 3 mdr. - for et par uger siden blev jeg af min kontaktperson på misbrugscentret bedt om at lave en screening/test der skulle afgøre om jeg havde en dobbeltdiagnose ( misbrug og psykiske problemer/sygdom) og resultat deraf blev at jeg scorede højt på angst og depression ( men det er jeg jo i behandling for) og evt. Borderline,Post traumatisk stress syndrom eller ADHD - Resultatet blev sendt til min kommune og min sagsbehandler i jobcentret til orientering. Min praktik blev stoppet i forrige uge med den begrundelse at der var for meget sygdom/fravær og det var formålsløst at fortsætte. Jeg skulle så dermed være færdig afklaret FYSISK . Efter en samtale med min sagsbehandler i mandag talte vi om testresultatet og det videre forløb med henblik på en ansøgning om førtidspension ( det har ikke altid været klart om det skulle ende med flexjob eller pension men nu....) og hun nævnte at hendes erfaring var at kommunen ville gribe hvert et strå og at formentlig ville sige at jeg skulle udredes PSYKIATRISK først, evt. behandles for at se om de fysiske lidelser ikke blev mindre af det og evt kunne skaffe mig tilbage på arbejdsmarkedet. Samtidig sagde hun at det var min praktiserende læge der skulle træffe den afgørelse i samråd med mig og skrive hvad han anbefalede at kommunen skulle gøre.
PUHA sikken en smøre men jeg er altså i tvivl om hvad jeg skal stille op - Magter snart ikke mere og ville bare gerne ha en afklaring af en slags JA eller NEJ
Tak for alle kommentarer iøvrigt :-)

Sidst redigeret af petersenmia; 24-09-2013 kl. 17:57.
petersenmia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2013, 23:00   #9
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Hej

Jeg kan nikke genkendende til mange af dine problematikker og jeg tænker at når du skriver at du allerede er i behandling for angst og depression, så er der måske ikke så langt til målet.
Jeg selv har været behandlet af flere omgange for depression og da jeg fik diagnosen borderline, kunne psykiateren bare konstatere at jeg allerede havde prøvet medicinsk behandling og da lidelsen er nærmest medfødt er den "nærmest" stationær. Jeg har så fået blodpropper i hjernen der ikke muliggør nogen former for oplæring af værktøjer (hvilket jeg er ked af)

Du skulle måske bede din sagsbehandler om at indhente en status-attest hos den læge/psykiater der behandler din angst og depression. Mere så du selv ved hvor du stå lige pt og om det overhovedet har noget på sig. Bed selv om et kopi af udtalelsen og sørg for at din egen praktiserende læge er fuldt opdateret med alle udtalelser og resultater der findes på dig. Det sidste er vigtigt da lægen sammen med dig, skal udfærdige et meget værdifuldt dokument (Læ??? kan ikke lige huske hvad den hedder) der skal forelægges rehabiliterings-teamet senere.

Jeg er selv endt ud med flex-bevilling på 2 timer om ugen efter et ½ år i arbejdsprøvning/revalidering.

Sidst redigeret af Moi; 24-09-2013 kl. 23:22.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 15 21-11-2012 14:54
Bevilling/afslag førtidspension? Mussen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 02-11-2012 14:24
Bevilling af førtidspension ? Lost10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 33 10-12-2010 15:01
Bevilling af Førtidspension Lost10 Din historie 22 13-07-2010 17:05
½ bevilling iceb Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 19-09-2009 22:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension