K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2012, 19:33   #11
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hold da ferie.

Det er sådan at senest 14 dage før stansning SKAL kommunen foretage en §7a (retssikkerhedsloven) dvs de skal partshøre dig (give dig mulighed for at kommentere på din sag) og de skal tage stilling til hvad så, det skal du naturligvis have besked om, dette er inden ikke sket eller også er dit brev gået tabt i posten, er det posten den er gal med er det faktisk din hovedpine (sådan er vores system)

Inden stansningen SKAL du have modtaget pr skrift at de stanser sammen med en klagevejledning, samt oplysning om at du kan søge KHJ, det har du heller ikke modtaget (og 2 breve der er forsvundet lige efter hinanden, naare vel) det vil du så modtage nu efter stansningen pr mail, den mail skal du sikre dig indeholder klagevejledning.

Hvis du ikke har formue på over 10000 det gælder også likvid formue, dvs fx friværdi i huset bil du kan sælge og få fx 20000 ud af det ol så har du ret til at modtage KHJ, uanset at du er syg, MEN det er KHJ afdelingen, der skal tage stilling til det og IKKE dagpengekontoret, så de har helt ret når de siger at du skal møde op på jobcenteret og søge KHJ, så det gør du i morgen som det aller aller første når de åbner.
Der er en lille mulighed for at du måske endda kan gå der fra med lidt at leve for til den første KHJ ryger ind på kontoen (men forvent IKKE at kunne betale din el regning for den sjat det er til ren overlevelse) og husk at du får altså først KHJ fra den dag du søger, så du får ikke for den 1 og 2.
Dog skal du holde fast i at du er syg, der ville det have været rigtig godt hvis du havde haft søgt aktindsigt og kunne tage udtalelser fra læger med, men sådan er det jo så ikke.

Nå du så kommer hjem fra jobcenteret går du her ind under nyttige links (den grønne bjælke i toppen af siden) finder formularen til aktindsigt printer den ud udfylder den, og vader så på kommunen med den, og aflevere den, hvor du forlanger at få en kvittering for at have afleveret den (nægter skrankepaven, så skriver spørg efter navnet og skriv selv at xxx har modtaget brev afleveret af dig den 3/1-12 men har nægtet at skrive under på modtagelse.. så plejer de at bløde op når man kommer igen)

Der efter går du så hjem og skriver en klage over stop af sygedagpenge, du skal TYDELIGT skrive klage (uden at bruge fed skrift) der må ikke være nogen tvivl.
Og så klager du ellers over manglende partshørring manglende brev med stop og klagevejledning, samt manglende stillingtagen til forlængelselsmuligheder jævnfør §27 i lov om sygedagpenge hvor du sammen med gør opmærksom på manglende afklaring bla i form af manglende arbejdsprøvning.

Efter 10 dage bør du modtage din aktindsigt, der i vil du muligvis kunne finde mere du bør klage over, det skriver du ned, og skriver at det er et følgebrev til klage afleveret af dig på kommunen den xx/1-12, og oplyser at det først kommer nu i det du har modtaget aktindsigt og der ved fundet flere kritikpunkter.
Dog er det ikke sikkert at du får din aktindsigt til tiden (det er kommunerne ikke så gode til) og det her haster altså, så for en sjælden gang skyld er det ok at du så klager over manglende modtagelse aktindsigt, til chefen og borgmester/borgerrådgiver hvis der er en (ellers starter man gerne med at skrive til ens SB´er at man går ud fra at det er en forglemmelse, men at man ved stadig mangel 14 dage senere klager til chefen, og virker det ikke er det en advarsel om at gå til borgmester/ eller borgerrådgiveren)

Har du fået lavet en ressourceprofil?? hvis ikke skal du så absolut sørge for at få det med i din klage, den SKAL være lavet ellers må de ikke stanse din ydelse (så vil du få medhold uden dikkedarer)

Når du har afleveret din klage, tager kommunen så stilling til om de fastholder stansningen, gør de sender de klagen videre til BAN (beskæftigelsesankenævnet) der fra modtager du så et brev hvor der står at de har modtaget klagen og at du kan forvente at få svar på din klage om ca xx uger (lige meget hvad de oplyser kan du roligt regne med at der går længere tid)

I fremtiden begynder du så at forlange at få alt på skrift, siger en SB´er fx at du bør komme i arbejdsprøvning, så bed om at få en skriftlig beskæftigelse på det, det beder du naturligvis om skriftligt alla til mødet den xx/xx snakkede vi om bla bla bla, hvor navn) sagde at jeg skal i en arbejdsprøvning, dette ønsker jeg at modtage en skriftlig beskæftigelse på.
Hvor står det, skriftligt tak, bliver dit nye meget store ordforråd

Systemet er MEGA tungt at danse med, der er ingen nem vej i gennem, heller ikke for dig, nogle af os opgiver fordi vi bliver alt alt for syge af systemet, men det kræver jo at man har en der er villig til at forsørge en. Jeg er i den gruppe, jeg har fået et ton af følge sygdomme, som efter jeg er røget ud nærmest er forsvundet som duk for solen, det gør mig ikke fuldt ud arbejdsduelig (det har IKKE ændret på at jeg ikke kan forsørge mig selv) men jeg er blevet menneske igen, jeg er blevet mor på en langt mere overskuds måde, jeg er mange gange galdere (om end det bestemt er ulykkeligt økonomisk, men det vil det også være i systemet, den del er ikke forandret, og dog for nu ved jeg hvad der er og går ikke i en evig frygt for at det pludselig er meget mindre end forventet) jeg kan gøre som det passer mig, uden at jeg skal spørge om lov, ikke at jeg kan mere end før, det kan jeg såmen ikke, det er mere det at jeg kan hvis jeg har lyst, jeg er ikke stresset på samme måde, jeg modtager ikke flere angstprovokerende breve eller opkald, jeg er fri, det vil jeg godt nok hellere være og så leve i en rendesten, og jeg er ikke den eneste, se vores hjemvendte soldater, de bosætter sig ude i skovene rundt om i landet for de kan heller ikke holde systemet ud.

Så at du syntes det er en værre omgang prut, *ss* tro mig det forstår langt de fleste her på k10, for de prøver det på egen krop, og læs endelig af, jo mere jo bedre, for det er med til at give dig kampgejst, end IKKE som mig, der har ladet kommunen vinde, det er temmelig kujonagtigt (om end forståleligt, at nogle ikke ser andet valg) der er MASSERE af håb for dig og din sag endnu, din sag er IKKE tabt, faktisk vurdere jeg at det ser temmelig lyst ud, der er lige en sten der skal bankes med en hammer lige nu, men der er INTET der siger at du støder på flere, ikke at det er nemt at gå i gennem en afklaring, det er hårdt arbejde, men der er intet der siger at du møder mere sagsbehandler spare bæs bæ, din sag kan sagtens gå glat som den skal når denne sten er slået i stykker.

Opgiv ikke slaget er IKKE tabt endnu, lad dem ikke få lov at vinde vis dem at du er stærk nok, og at du (nu du har k10 *ss*) kender dine rettigheder, og at du ikke finder dig i sådan en omgang mundbæ uden kamp.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 20:18   #12
Mivsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Mivsen er ny på vejen
Tak for din lange forklaring.
Hvor er det skønt at råd lidt råd og vejledning, for helt ærligt, så er jeg bare lost i det eher system.
Jeg har med garanti INTET fået af opsigelse på mine dp. De sagde til mig i telefon, at der var sendt en mail, da de sidste penge blev udbetalt, men jeg har rodet alt igennem i min mail, både i uønsket post evt. slettet post, og kan slet ikke finde noget.
Ang. resourceprofil, fik jeg lavet en første gang, men da firmaet blev fyret af kommunen, blev den væk i alle papirerne til det næste firma, og jeg måtte så lave en ny igen. Men det var lige i begyndelsen af nov, så hun vidste ikke om det hele kunne nå ind til videre beh. ang. forlængelse af sygedp.
Men tak for alle råd og forslag herinde i dag, nu har jeg lidt mod at gå videre med i morgen på kommunen.. Tusind tak allesammen
Mivsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 22:37   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mivsen Se meddelelser
Jeg har med garanti INTET fået af opsigelse på mine dp. De sagde til mig i telefon, at der var sendt en mail, da de sidste penge blev udbetalt, men jeg har rodet alt igennem i min mail, både i uønsket post evt. slettet post, og kan slet ikke finde noget.
Jeg synes du skal bede om aktindsigt, dertil kan du bruge denne: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

På skemaet synes jeg, at du bør notere, at du i særdeleshed ønsker kopi af den mail, som de påstår at have sendt til dig vedr. dagpengestop.

Hvis nu de har sendt den til en forkert mailadresse mener jeg, at du vil stå stærkt i en klagesag, da du så kan bevise, at dagpengestoppet ikke er meddelt til dig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 22:51   #14
Bobbi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 172
Styrke: 13
Bobbi er ny på vejen
Hej Mivsen

Er du medlem af en fagforening ? hvis du er kan de sikkert hjælpe dig med at tolke loven jeg har selv rigtig stort gavn af min fagforening jeg ville aldrig selv have klaret at være i det her angst provokerende system.

Mvh Bobbi
Bobbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 22:55   #15
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det er ikke alle fagforeninger / lokalafdelinger, som har den ekspertise ansat...
Det ved jeg, for nogle af dem henviser til private socialrådgivere f.eks. mig...

Men omvendt så er der jo også nogle der har :-) så det er jo bare at ringe imorgen formiddag
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 23:05   #16
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Det er nemlig rigtigt Ricky jeg er medlem af HK og har været det i 23 år ingen hjælp derfra, man kan godt føle sig lidt forurettet ovet at betale knap 1000 kr per måned og når man har brug for dem sååå.

Men der er stor forskel på fagforeningerne idag omkring hjælp til sygemeldte.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 23:07   #17
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Nogle af fagforeningerne/lokalafdelingerne er villige til at yde tilskud til den hjælp de ikke selv kan levere, det kan jo ikke skade at spørge dem... (tror de lige så meget gør det for at bare gøre noget) Men så får medlemmet da hjælp...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 23:39   #18
Bobbi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 172
Styrke: 13
Bobbi er ny på vejen
Hej Jasch & Ricky M

Så er jeg jo bare rigtig heldig at jeg har en fagforening der støtter mig 100 % ;-) det skal
lige siges at jeg trode at jeg selv kunne klare det med sygedagpenge systemet men nej det havde endt med de også havde knækket mig psykisk men hvis ikke alle fagforeninger kan yde den hjælp ville jeg bestemt også have haft brug for at have en privat rådgiver til at hjælpe mig med mine retigheder

Mvh Bobbi
Bobbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 23:42   #19
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det er ret paradoksalt at når man kommer tæt på varighedsbegrænsning, så henviser kommunen til fagforeningen og a-kassen, men der forsøger de at sende en retur til kommunen... PING-PONG...

Selvfølgelig er det ikke altid sådan, men det sker desværre alt for ofte...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2012, 04:25   #20
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mivsen Se meddelelser
Jeg har med garanti INTET fået af opsigelse på mine dp. De sagde til mig i telefon, at der var sendt en mail, da de sidste penge blev udbetalt, men jeg har rodet alt igennem i min mail, både i uønsket post evt. slettet post, og kan slet ikke finde noget.
Det må du jo så bede dem om at bevise, de må jo bevise at de har sendt den mail (den SKAL ligge i dine sagsakter) det beder du om i din klage (du vender bevisbyrden) min skidt pyt med den, den vigtige er den du skal modtage senest 14 dage før stansning, det er den der indeholder partshørringen.

De skriver gerne noget med at de påtænker at stanse din ydelse, hvilket mange forveksler med at det er kommunens endelige beslutning, hvilket det altså ikke er, det er bare meningen at man skal reagere og komme med indsigelser, gør man ikke betragtes det som at borgeren er enig i beslutningen.

Den SKAL du have, retssikkerhedsloven er en af de aller mest grundlægende love vi har (den er næsten lige så højt på strå som grundloven) og der i står der at du SKAL! partshøres senest 14 dage før stansning, lige som at kommunen SKAL ligge en plan for hvad så, de må ikke bare lade dig hænge og svæve uden at give dig nogen form for vejledning... man kan så sige at du telefonisk har fået vejledning, men den er kommet ALT for sent.

Brevet med selve stansningen skal du bare have inden stansningen træder i kraft (du er jo varslet via partshøringen, og vejledt om hvad du så gør) og det skal naturligvis indeholde klagevejledning (det er altså 2 forskellige ting)

De der telefon samtaler, drop dem, de har ikke krav på at kunne komme i telefonisk kontakt med dig, så du lader bare være med at tage den når de ringer, de skal nok skrive hvis de vil dig noget.
En af grundene er at de tit siger noget værre sludder der ikke passer, fx at du skal raskmelde dig, vel skal du ej, du er syg og man kan altså godt få KHJ som syg, lige som en del SB´ere har en tendens til at true med forskellige sanktioner som denne slet slet ikke må udføre... I min egen sag er det bla brugt til at konstatere ting jeg aldrig har sagt (hvor jeg sagde det modsatte) true med at fjerne mine unger (hvilket jeg nu ikke følte mig truet af for det kan de ikke bare sådan lige, der skal sættes en §50 undersøgelse i gang, men det kunne SB´er jo ikke vide at jeg udemærket var klar over) bare for at nævne et par ting.
Så skriv, du har brug for beviser for hvad der foregår i din sag, også hvis der er noget du ikke helt forstår, så spørg din SB´er (du må naturligvis godt bruge k10, så bestemt, men... gør det meget gerne til en vange at skrive referat af alle mundtlige samtaler, som du sender til SB, der er det ikke så tosset at have noget at spørge om.

Tag også meget gerne en besidder med til møder (hvem som helst, din afdøde oldefar hvis du ikke kan finde andre ja ja overdrivelse fremmer *gg*) det har du ret til (som en nævner fagforeningen de kan de nogle gange godt lokkes med) Men det kan også være at MB foreningen (er der sådan en overhovedet??) kan være dig behjælpelig med gratis rådgivning, ellers er der altid DUHK.dk de tager ikke med til møder uden betaling men de vejleder i hvert fald meget gerne, de har jurister siddende til det selv samme.
Tjek også gerne dine forsikringer i gennem måske du har adgang til noget den vej i gennem (ring evt og spørg selskabet hvis du syntes det er svært at læse dig frem til)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Der er ingen sygedagpenge på søgnehelligdage mere mookmik Politik og Samfund 3 29-05-2014 16:31
Ingen post = ingen sygedagpenge Systeminvalid Det er da strengt ! 24 23-02-2009 14:52
ingen penge siden 1.sep.08!! aldalanette Alt det andet 8 26-01-2009 11:27
Ingen post betyder ingen sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 22-12-2008 13:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension