K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2018, 10:17   #11
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TRUTT Se meddelelser
Er det ikke nok at jeg fortæller dem om min dagligdag? En dagbog? Altså ned i mindste detalje?
Nej. Det bliver ikke taget seriøst på samme måde som en dagbog, du skal se dagbogen som din dokomentation for hvordan dit liv hænger sammen når du er i praktik.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jeg oplevede at det at lave en dagbog over ikke alle men flere sammenhængende dage gjorde en forskel.

At du fortæller dem om din dagligdag er ofte ikke nok. Alle anbefales herinde at lave en dagbog og der ligger flere forslag til hvordan det kan gøres herinde. Ofte noteres og vedlægges det du fortæller ikke i din journal og så kan det jo ikke bruges som dokumentation.
I min sidste praktik på 3 mdr. skrev jeg konsekvent dagbog hver dag. Og da jeg læste konklusionen fra min konsulent fra anden aktør, var jeg slet ikke i tvivl om, at han havde læst min dagbog.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Der er mange gode ting i den tråd.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
En dagbog skal afleveres på kommunen og man beder så om at den skal lægges i din sag....

Dagbogen skal ikke igennem lægen...

Når man aflevere dagbogen på kommunen...så beder man om en kvittering på at man har afleveret den...
Det kan lyde som en omstændelig måde, at gøre tingene på, men det er simpelthen det eneste rigtige at gøre.

Når du er i en praktik/arbejdsprøvning er det meget vigtigt, at du "tackler" tingene rigtigt.

Så vidt du overhovedet er i stand til det, så møder du op til hver eneste aftalte tid, også selvom det evt. kun er for at fortælle, at du har det dårligt og går hjem igen.

Hvis du ringer og sygemelder dig, er der en risiko for, at kommunen ikke kan vurdere din arbejdsevne, og så skal du i en ny praktik på et senere tidspunkt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 14:18   #12
TRUTT
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2018
Indlæg: 18
Styrke: 7
TRUTT er ny på vejen
Tak for råd omkring dagbog. Jeg er så nervøs for hvad der kommer til at ske herfra, fordi jeg hører alle steder fra, inkl sagsbehandler, at de nye regler ikke ændrer på praksis. Hvorfor jeg uanset skal igennem 3 mdrs praktik. Jeg må indrømme jeg ikke aner hvordan jeg kommer igennem det pga øget smerteniveau. Men jeg forstår vitterligt heller ikke hvordan de kan sige noget som helst når nu en praktik er noget man med det yderste af neglene hiver sig igennem, endda med forhøjet smerteniveau, og min sagsbehandler evner ikke at fortælle mig hvorfor det er så vigtigt at jeg presser mig igennem smerterne
TRUTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 14:40   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du skal huske at de skal overholde de skånebehov du har...

Undlad at tage ekstra piller for at udholde praktikken...

Er du smart...så møder du op hver dag....også selv om det bare er for at sige at du ikke kan den dag...

Hvis man melder sig syg hjemmefra...så så vil undskyldningen fra kommunen være at de desværre ikke har kunne bruge den praktik til at bedømme noget...og det vil medfører at man skal ud i en ny praktik...

Så det er faktisk bedre at møde op...også selv om man brækker sig når man kommer ind af døren....

Det at man selv siger at man har det sådan eller sådan....ja det er desværre ikke nok....de skal se det med egne øjne...

Skriv nøje dagbog over hele forløbet...hvor du beskriver hvordan du har det....hvilket smerteniveau...osv osv...og få lagt den dagbog ind i din sag...

Nu har jeg ikke læst tilbage i tråden og ved ikke du er blevet afprøvet før....og hvis du er...så kan det selvfølgelig føles som spild af tid....

Når kommuner skal tildele enten førtidspension eller fleksjob....ja så er det ikke ud fra diagnoser de gør der....det er alene din arbejdsevne der tæller...hvorfor de selvfølgelig forsøger at afprøve alle da de ellers har svært ved at træffe en afgørelse....medmindre det er en super oplagt sag...

Du kunne evt forsøge at spørge ind til om du kan få lavet en funktionsevnetest derhjemme....denne kan i nogle tilfælde udgøre der for en afprøvning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 17:24   #14
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Som Web skriver så undlad at tage mere medicin, for med mere medicin kan man presse sig til mere.

Når det tager så hårdt på dig så husk nu at følge de andres råd og at kravle på arbejde, melde dig syg og kravle hjem igen uden at arbejde.

Jeg gik meget i detaljer i min dagbog, når jeg ved hjemkomst måtte ud og kaste op pga. af smerter og da jeg var for udmattet til at komme i bad i flere uger kom det også med i dagbogen.

Jeg ved at disse ting har påvirket både sagsbehandleren og den private aktør som stod for arbejdsprøvningen og har påvirket deres syn på sagen.

Må jeg spørge ind til hvad begrundelsen var for ressourceforløbet?
Samt hvilket indhold er der planlagt i dit ressourceforløb?
Hvad er formålet med arbejdsprøvningen?

Ifølge ministerens rundskrivelse til kommunerne er et ressourceforløb nemlig ikke beregnet til at dokumentere arbejdsevnen men til at udvikle den.
https://star.dk/media/4643/skrivelse...orloeb-pdf.pdf
Side 3
Citat:
Virksomhedsrettet indsats i ressourceforløb

Formålet er altid udvikling af arbejdsevnen – ikke dokumentation.

Formålet med en virksomhedspraktik er altid at udvikle personens kompetencer/arbejdsevne. Borgeren skal i praktikforløb udføre konkrete ordinære arbejdsopgaver og indgå i kollegiale sammenhænge, og arbejdet
skal løbende tilpasses borgerens kompetencer og kapacitet. Virksomhedspraktik skal aldrig gives alene for at få dokumentation for en formodning om, at en borger ikke er i stand til at arbejde.

Praktikforløb skal være meningsfyldte og have et udviklingsperspektiv

Beslutningen om at gennemføre et praktikforløb beror på en konkret vurdering af den enkelte borgers muligheder og ressourcer. I vurderingen af, om det er meningsfyldt at lade en borger starte i praktik, skal det
indgå, om der vil kunne oprettes et forløb med et indhold og omfang, hvor borgeren vil kunne udføre arbejdsopgaver og indgå i kollegiale sammenhænge.

Kommunen skal altid vurdere, om det er meningsfyldt at gennemføre en praktik, hvis borgeren alene kan deltage i ekstraordinært få timer (dagligt/ugentligt), medmindre det fx er som led i en opstart, hvor der er
et udviklingsperspektiv. Dette kan dog være relevant som led i en opstart eller som fastholdelse i praktikken i perioder,hvor borgeren har det helbredsmæssigt dårligt. Ressourceforløb må aldrig forværre borgerens helbred.
Tilføjelse:
Hvis dit ressourceforløb egentligt ikke har andet indhold end at dokumentere noget som allerede er dokumenteret og/eller at trække sagen i langdrag kan du overveje at følge fagforeningernes anmodning om at folk i din situation hjælper med at afprøve den nye lov ved at indsende følgende tekst:
Citat:
- ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens §17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.”
https://www.3f.dk/sydsjaelland/aktue...b-saa-laes-her

https://fagbladet3f.dk/artikel/nu-sk...-regler-testes

Sidst redigeret af Nørd; 04-07-2018 kl. 18:33. Årsag: Tilføjelse
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 18:34   #15
TRUTT
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2018
Indlæg: 18
Styrke: 7
TRUTT er ny på vejen
Mit forløb er sat på pause pt. jeg er kommet ca. halvvejs ind. Men det har været en tid i helvede, jeg er vel oppe og kysse 9 ud af 10 på smerteskalen dele af dagen, og jeg er bange for min sygdom vil angribe mig grundet den enorme belastning de dage jeg er afsted. Derfor har jeg gjort brug af en ny mulighed for at få sundhedskoordinatoren ind over og vurdere om jeg kan fritages fra praktikken. Men min sagsbehandler har direkte sagt at hun ikke mener det lader sig gøre, medmindre det er så galt som hende der fra Skjern, eller også skal helbredet tage åbenbart skade. Det er sikkert tvivlsomt at jeg ville kunne sige det, men mit helbred har førsteprioritet over alt andet, og kan jeg få lov at undgå resten af praktikken vil jeg tage den risiko væk for et evt. angreb.

Jeg kan overveje at gå helt ned på få minutter bare for at komme igennem, i stedet for at afbryde praktikken, men det piller ikke ved at jeg synes det hele er latterligt. For selvom i skriver at jeg ikke må være i en praktik alene for at afdække arbejdsevne, så er det lige præcis det det ser ud som om. Jeg kan ikke finde nogen reel begrundelse i indstillingen der skulle give dem optimisme, smertecenteret er det eneste der er i mit ressourceforløb. Smertecenteret ændrede ikke noget for mig. Jeg har vitterligt prøvet alt for at få bedre styr på mine smerter.

Alting i min indstilling lyder som de er på vej til at indstille mig til førtidspension, deres begrundelse var alene at jeg var ung og at forløbet på smertecenteret ville ændre noget. Hverken mere eller mindre.

Min tidligere rådgiver udtrykte ret klart at hun ikke mente jeg måtte opleve yderligere smertepåvirkning ved praktikken. Men når jeg læser herinde lyder det jo mere som om at det er noget kommunerne bare vil have folk til at æde, i så fald ville jeg være nødt til at udsætte mig selv for resten af praktikken, om så jeg risikerer mit helbred eller ej. Nu vil jeg lige skynde mig at sige, at en forværring af mit helbred kan få katastrofale konsekvenser for mig, så det er ikke uden grund at jeg frygter forløbet

Sidst redigeret af TRUTT; 04-07-2018 kl. 18:42.
TRUTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 18:58   #16
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis det ikke lykkedes dig, så synes jeg at du i givet fald skal overveje at følge 3Fs og de andre fagforeningers forslag om at søge pension på det foreliggende grundlag.

Du kan evt. blande 3Fs tekst sammen med noget af den forklaring som du giver os.

Du kan eksempelvis skrive noget i denne stil:

Der er pr. 1. juni 2018 vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens §17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.

Jeg begrunder min ansøgning med at mit helbred forværres i arbejdsprøvningen, hvor jeg næsten konstant er oppe på 9 ud af 10 på smerteskalaen, jeg kan ikke se noget perspektiv i arbejdsprøvningen som i øjeblikket er suspenderet pga. forværring i mit helbred, efter min mening er arbejdsprøvningen i gang med at afvikle min arbejdsevne (som er på 1 time ugentligt) i stedet for at udvikle den.
Jeg har forsøgt at bruge den nye lov og få foretræde hos sundhedskoordinatoren men min sagsbehandler mener ikke at jeg er syg nok.

Du kan sikkert formulere det mere elegant og finde flere informationer til din begrundelse.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 19:11   #17
TRUTT
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2018
Indlæg: 18
Styrke: 7
TRUTT er ny på vejen
Jeg vil helt sikkert overveje det hvis sundhedskoordinatoren ikke vil beskytte mig fra praktikken. Hvis der er nogle der kan give et eksempel på hvordan de lavede deres dagbog, må i meget gerne sende mig en PB med jeres dagbog, så jeg kan få idéer til hvor meget og hvor lidt man bør skrive. For jeg kender mig selv godt nok til, at jeg vil blive alt for detaljeret hvis jeg begiver mig ud i at beskrive dagen, så det ville klart hjælpe mig
TRUTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2018, 19:35   #18
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Her er link til hvordan nogle har lavet dagbogen http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension