K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2013, 16:41   #1
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Jeres mening om udtalelse fra lægekonsulent

Min veninde er i gang med at søge pension efter §17, og lægekonsulenten har bl.a. skrevet følgende:

"Tilstanden er lægeligt velbelyst og optimalt behandlet. Der kan ikke peges på yderligere behandling i psykiatrisk regi. I hvilken udstrækning evt. socialpædagogiske tiltage vil ændre tilstanden, kan jeg ikke vurdere. "

Hvordan synes i det lyder?

Min venindes diagnose er ADHD og personlighedsforstyrrelse af blandet type. Hun er 36 år.
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 16:49   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den første sætning er udmærket ''"Tilstanden er lægeligt velbelyst og optimalt behandlet. Der kan ikke peges på yderligere behandling i psykiatrisk regi''

Anden sætning burde ikke være nævnt i forbindelse med en førtidspensionssag.

Enten giver de afslag fordi ''Det ikke er vurderet i hvilken udstrækning evt. socialpædagogiske tiltag vil ændre tilstanden''

Ellers, lader sagsbehandleren den passerer og indstiller positivt - men det er svært at gisne om, når man ikke kender sagen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 17:01   #3
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Ja vi frygter også lidt at de kan finde på at hænge sig i den der sætning med de socialpædagogiske tiltag og indstille negativt på den baggrund.

Psykiateren har udtalt at hendes tilstand er stationær.

Noget andet er at lægekonsulenten kun nævner ADHD og personlighedsforstyrrelsen som diagnoser, men hun døjer med angst også, men det har lægekonsulenten slet ikke nævnt noget om i hans konklusion, selv om psykiateren har skrevet om at hun har været i behandling for det (uden nogen særlig effekt).

Dem der så skal kigge på hendes sag nu, vil de kun hæfte sig ved hvad lægekonsulenten vurderer eller kigger de også på hvad fx. psykiateren har skrevet?
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 19:14   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Ja vi frygter også lidt at de kan finde på at hænge sig i den der sætning med de socialpædagogiske tiltag og indstille negativt på den baggrund.

Psykiateren har udtalt at hendes tilstand er stationær.

Noget andet er at lægekonsulenten kun nævner ADHD og personlighedsforstyrrelsen som diagnoser, men hun døjer med angst også, men det har lægekonsulenten slet ikke nævnt noget om i hans konklusion, selv om psykiateren har skrevet om at hun har været i behandling for det (uden nogen særlig effekt).

Dem der så skal kigge på hendes sag nu, vil de kun hæfte sig ved hvad lægekonsulenten vurderer eller kigger de også på hvad fx. psykiateren har skrevet?
Går ud fra, at din veninde har haft (eller får) rp til partshøring. Her vil man nemlig kunne skrive lige præcis det, at lægekonsulent ikke har medtaget hendes angstdiagnose, og at det er problematisk.
Hvis der endnu ikke er lavet en indstilling til pension og dermed en rp, så kan man også blot skrive til sagsbehandleren, at man nu har læst lægekonsulenterne vurdering og at der er mangler - samt selvfølgelig hvori disse mangler består... Ifølge retssikkerhedslovens § 10 så SKAL en borgers sag være fuldt belyst - det betyder, at lægekonsulenten ikke kan undlade at vurdere på en bestemt diagnose
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 19:44   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
går udfra der ligger en ordenligt vurdering af hendes arbejdsevne som siger nul arbejdsevne(arbejdsprøvning). at en sygdom er stationær, kan udmærket betyde fleks
samt hun er under 40 år og ikke har været i et ressourceforløb
når du søger en §17 efter den 1 januar 2013, så er det de nye regler som gælder

så min vurdering af en godkendelse af pension er ikke særlig stor.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2013, 23:45   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sagsbehandleren behøver SLET IKKE at lytte til lægekonsulenten og kan fuldstændig vælge at ignorere ham/hende og selv lægge vægt på speciallægeudtalelserne.....

Lægekonsulentens vurdering er kun vejledende, men er ikke noget der behøver tynge i en sag - det er helt op til sagsbehandleren, ALENE, at vurdere hvad der skal med og hvad der ikke skal med.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 06:17   #7
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Tak for jeres svar. Arbejdsevnen er ikke nævnt i skrivelsen fra lægekonsulenten eller psykiateren. Det synes jeg egentlig er underligt. Hun mener at kunne huske at der er blevet sagt noget mundtligt om det, men der står ingenting om det på skrift.

Ressourceprofilen er udfyldt.

Der blev søgt pension §17 i midten af december 2012, så hun får vel svar her i marts ikke?
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 08:57   #8
Mrs. S
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mrs. Ss avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2011
Indlæg: 164
Styrke: 13
Mrs. S er ny på vejen
Ja hun burde få svar her i marts, jeg søgte den 18 dec og min kommer op i morgen og så får jeg svar enten i morgen eller fredag siger min SB.
__________________
Husk altid at selv bag de mørkeste skyer kommer solen altid frem igen
Mrs. S er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 14:03   #9
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Uha det er spændende Mrs. S
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2013, 14:05   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Tak for jeres svar. Arbejdsevnen er ikke nævnt i skrivelsen fra lægekonsulenten eller psykiateren. Det synes jeg egentlig er underligt. Hun mener at kunne huske at der er blevet sagt noget mundtligt om det, men der står ingenting om det på skrift.

Ressourceprofilen er udfyldt.

Der blev søgt pension §17 i midten af december 2012, så hun får vel svar her i marts ikke?
ok så skal sagen vurderes efter de gamle regler

men arbejdsevne er udelukkende kommunen som skal vurdere
hverken lægekonsulenten eller psykiateren
det er udelukkende ens funktionsevne
så når lægekonsulenten ikke har det med, så formoder jeg hun ikke har været i en arbejdsprøving.

så hvis der ikke ligger noget dokumentation i form af arbejdsprøvning eller andet. så bliver det et afslag
især fordi det er en §17 og alså er det ikke kommunen som har vurderet sagen er belyst nok til at indstille til pension.
man får udelukkende pension pågrund af ens arbejdsevne og ikke ens sygdom
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeres mening? Frk Tippe Din historie 8 11-10-2012 23:04
Jeres syn/mening ladytass Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 09-05-2012 09:33
Hejsa jeg har brug for jeres mening kristella Spørgsmål ang fleksjob 6 16-06-2010 09:48
Jeres mening!!!!! Sonia At søge førtidspension 6 16-05-2010 13:05
Opfordring til at give jeres mening tilkende Pyt Det er da strengt ! 0 09-12-2006 14:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension