K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2013, 15:25   #1
58hb
Føler sig hjemme på K10
 
58hbs avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
58hb er ny på vejen
Question § 17 og 3 mdr. frist

Jeg har et par spørgsmål omkring ansøgning om førtidspension (§17, stk.1, 3.pkt. ) på det foreliggende grundlag.

Nærmest alle indlæg herinde har jeg travet igennem, mange har jeg fattet en hel del af, men er nu stadig i tvivl om hvorvidt jeg rigtig forstår og tolker lovens ord , derfor håber jeg på at I herinde kan hjælpe mig.

Jeg har den 21.12.2012 søgt om ovenstående og fik den 3.1.2013 svar fra min SB:

- At sagen den 21.12.2012 er overgået til behandling efter reglerne om om førtidspension på det foreliggende grundlag. samt at Vejle kommune er forpligtet til at træffe afgørelse om min berettigelse til FP senest 3 mdr. efter det tidspunkt er overgået til behandling efter reglerne om om førtidspension, jf § 21 i lov om social pension.

Derudover skriver SB at hun snarest muligt vil færdiggøre min RP og sende den til mig for kommentar.

Så langt så godt - herligt tænkte jeg - det kører bare, om 3 mdr. (senest den 21.3.2013) så er sagen afgjort og jeg får svar om enten ansøgningen er afvist og dermed ikke er tilkendt FP, eller de har godkendt den.

Efter en tålmodig venten på RP fra SB (snarest ?! ) kontakter jeg hende den 13.1.2013 pr. tlf. og hun vil kigge på den og gå igang med den.
Lidt mere tålmod - og spændt venten på RP'en, gør at jeg den 4.2.2013, at jeg igen ringer til hende, om hvordan det går med min RP'er. Svaret var igen - at hun ville begynde at få skrevet den ind. (Jo og ja - efter denne omgang "telefonfis", mailer jeg fremover til hende for at få lidt mere dokumentation på skrift - belært at jer andre og denne venten )

Jeg venter igen igen - og mailer den 15.2.2013 følgende til hende:

Jeg vil lige spørge til hvordan det går med min ressourceprofil, som vi, den 13. januar 2013 og senest den 4. februar 2013, telefonisk aftalte du skulle færdiggøre i forbindelse med min ansøgning om førtidspension §17, på det foreliggende grundlag afleveret den 21.december 2012.
Grunden, til min forespørgsel om dette, er begrundet i den sparsomme tid der er tilbage af de 3 måneder, som Vejle Kommune er forpligtet til at træffe afgørelse om hvorvidt jeg er berettiget til førtidspension.
Hvis det er muligt vil jeg gerne om du kan maile materialet til mig, eller i hvert fald maile til mig, at du har afsendt det per post.
Jeg håber på din forståelse herom.


Her til morgen har jeg modtaget følgende fra SB'eren - :

Jeg har haft ferie, og derfor har jeg ikke svaret dig.
Men profilen skal senest den 21 marts 2013 være sendt til pensionsudvalget. Men håber og forventer at jeg når din sag færdig i denne uge. Men jeg kan ikke og vil ikke love noget jeg ikke er sikker på at kunne holde.
Og når den er sendt ud til dig, har du 8 dage til at komme med kommentar.
Men sender dig en mail når den er færdig og sendt fra jobcentret. J
Fortsat god dag.


Øh.. så er det lige jeg er i tvivl - om hvordan fristen på de 3 mdr. skal fortolkes - og hvem har i grunden ret ?

Jeg har herinde læst noget med foretræde for pensionsudvalget - hvornår, hvordan og hvorfor kan/skal det komme på tale, og er det en mulighed som alle vi ansøgere kan få lov/skal til ?

Som skrevet - håber jeg der er nogle af jer der kan hjælpe med at gøre mig klogere.
58hb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 15:39   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Afgørelsen SKAL være truffet senest 3 måneder fra sagen overgik til behandling efter reglerne om førtidspension...

Så din SB har IKKE ret....

Hvis de skal bruge mere til og ikke kan overholde de 3 måneder....ja så skal de skrive det til dig og fortælle dig hvornår så afgørelsen kan blive truffet...

Hendes ferie er IKKE en gyldig grund til ikke at overholde tiden..

Du kan bare ikke gøre så meget...tja du kan klage over selve sagsbehandlingen....spørgsmålet er bare om du får noget ud af det...

Så længe du har du kvittering på at du har ansøgt før 2013....ja så kan du være sikker på at din sag vil blive behandlet efter de gamle regler...og det er nok det vigtigste....

EDIT

Ja de skal tilbyde dig et møde med dem som skal træffe aftalen....så det vil du få en besked om fra din SB...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 16:02   #3
58hb
Føler sig hjemme på K10
 
58hbs avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
58hb er ny på vejen
Okay - tak Webmaster :-)

Skal jeg gøre hende opmærksom på denne af hende mistolkede lovtekst - eller skal jeg bare vente ??
58hb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 16:26   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Men hvis sagsbehandleren skriver, at din ressourceprofil SKAL være pensionsnævnet i hænde SENEST d 21-03, passer det vel meget godt med de 3 måneder - eller læser i noget jeg ikke læser (for den mulighed foreligger naturligvis også!)

Da vi i dag skriver d 18 Februar, så har hun jo god tid, selvom hun kommer til at overskride den deadline hun løseligt har udstukket (men ikke er helt sikker på om hun kan holde).
Det er de korte varslers tid - har netop hørt om en sag der blev afgjort på under 8 dage.

Partshøringen (var ikke selv med til den) er jo udelukkende så du kan nå at komme med eventuelt seneste nyt i sagen - det være sig et vigtig dokument du først lige har fået i hænde og som kan have betydning for sagens udfald mm. Man må bare ikke diskuterer sagen på det møde - kun komme med nye oplysninger.
Har man ingen oplysninger, er der reelt ingen grund til at komme.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 16:34   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg læser det på samme måde som dig Helenekr.

Lyder da ellers til, at sagsbehandleren er godt i gang med sagen... Der er et stykke tid til den 21/3 2013, så... Hvis de ikke kan nå inden den 21/3 2013, vil du få skriftligt besked om, hvornår så afgørelsen vil blive.

Der er som Helenekr skriver, at der står "senest", så det betyder ikke, at de mener, at din sag vil blive afgjort først efter den 21/3 2013.... De kan jo ikke altid, de kan forudse, hvornår sagen bliver afgjort.

Som sagsbehandleren skriver, vil du få en mail, så den kan du vente på.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 17:16   #6
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
ja men der skal vel også være helt specifikke grunde til at udsætte afgørelsen når det nu er en § 17 på det foreliggende i sagen så er alle akter jo allerede tilstede eller hvordan er det ?


jeg har selv søgt d 4 dec og afgørelsen skal falde nu om 2 uger og jeg har heller intet modtaget endnu
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 17:18   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps alle akter er tilstede, men det strander ofte på ressourceprofilen som jo skal opdateres og partshøres - det er den der tager tid at få på plads (åbenbart).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 17:21   #8
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
min ressourceprofil er opdateret indtil oktober 2012 så der er ikke meget at tilføje i den og den kan vel ikke udsætte sagen eller kan den ?

kan ferie og sygdom udsætte ?
kan lægekonsulet udsætte ?

hvad kan udsætte ? eksempler modtages gerne
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 18:02   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Læs følgende...

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664&page=32

#312

"Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende"


https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19024#K8

Kapitel 8.

"Manglende overholdelse af formkrav kan have forskellige konsekvenser. Den mest vidtgående er, at afgørelsen bliver ugyldig og uden retsvirkninger. Formkravene kan både opfattes som borgerrettigheder og som minimumsstandarder for kvalitet i sagsbehandlingen."

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-02-2013 kl. 18:05.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-02-2013, 19:55   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@58hb...

Personligt ville jeg ikke gøre noget...jeg ville vente og se om ikke de når det hele inden d. 21/3....

Så længe de når at træffe den afgørelse senest d. 21/3....ja så har de overholdt deres..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Frist for stop af sygedagpenge bruger2013 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-09-2013 16:40
Afslag på FTP klage frist ? Lupo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-12-2012 21:01
Ang. klage frist c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 13-09-2012 09:15
Frist for møde luffen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 27-02-2012 23:34
Frist ved mødeindkald suse Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 16-09-2008 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension