K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2019, 21:11   #1
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Fleksjob eller førtidspension?

Hej

Hvis man ikke selv er klar over, om man vil søge fleksjob eller ftp, kan man så bede om at få et afklaringsforløb hos kommunen, et ressourceforløb?

Jeg ved ikke, om jeg kan klare et fleksjob, så derfor tænker jeg at begge muligheder bør stå åbne.

vh
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2019, 21:38   #2
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Tillægsspørgsmål: Jeg er pt. i behandling for depression. Det betyder vel, at jeg er sygemeldt, men har det betydning for min status som kontanthjælpsmodtager?
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2019, 08:25   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ikke for at bebrejde dig noget, men du bør fortsætte i samme tråd så eventuelle hjælpere bedre kan holde styr på hvad du skriver om din situation og derfor bedre kan hjælpe dig.

Reglerne er de samme som jeg forklarede dig i forbindelse med at søge fleksjob.

Du kan sagtens søge et ressourceforløb men kan ikke forvente at kommunen kun kigger på den mulighed.
Dog er det nok mere sandsynligt at du får ressourceforløbet end at du får fleks eller pension da din tilstand ikke behøver at være stationær ligesom ved fleksjob og førtidspension.

Du kan læse mere om kravene til at være i målgruppen til ressourceforløbet her:
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...essourceforlob
https://ast.dk/beskaeftigelse/artikl...essourceforlob

Med hensyn til tillægsspørgsmålet, så bør du søge fuld aktindsigt, under fanebladet nyttige links finder du en skabelon.

Din depression betyder naturligvis at du burde være sygemeldt og derfor registreret som aktivitetsparat og ikke omfattet af 225 timers reglen, men man kan aldrig være sikker på at det også er sådan, derfor skal du søge aktindsigt og læse og forstå alt der står i din sag.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2019, 09:17   #4
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Jeg poster lige mit første indlæg fra en anden tråd, så det står samlet i denne tråd:

Hej, jeg overvejer at søge fleksjob.

Jeg har været på kontanthjælp i omkring fire år, og de seneste 2-3 år har jeg også været i en personlig psykisk krise. Jobcentret har dog været venlige ved mig, for de var godt klar over, at jeg var 'ude og skide'.

I den tid har jeg også været i nogle praktikker, og nogle forsøg på praktikker. Det er dog kun én af praktikkerne, der har været nogenlunde fungerende. De andre er blevet afbrudt eller jeg har været meget ustabil pga. min krise.

Den seneste praktik fungerede nogenlunde. Men et par måneder efter sker der så det, at jeg ryger af pinden med en depression, som jeg lige nu er under behandling for.

Den udløsende årsag var, at jeg begyndte på et kursus som handicaphjælper. Første dag jeg var på det kursus, fik jeg begyndende angst og uro.

Det har så udviklet sig til en depression med angst i. Ikke en meget alvorlig depression, men alvorlig nok. Har været en tur hos egen læge og forbi den psykiatriske skadestue, fordi jeg gik i panik pga. manglende søvn.

Nu er jeg begyndt på lykkepiller, som skulle virke om en uges tid.

Jeg har haft nogle sociale vanskeligheder de sidste par år - var begyndt at isolere mig, har ikke særlig meget familie, bor alene. Udover det kan jeg slet ikke klare mig for kontanthjælpen, da jeg tidligere var så uklog at optage lån.

Jeg er kommet dertil, at jeg dødtræt og magtesløs. Jeg føler slet ikke, at jeg kan trække mig selv ud af min situation. Og derfor tænker jeg altså på at søge fleksjob.

Jeg har ikke nogen officiel diagnose, men det handler om noget PTSD kombineret med lidt depression.

Jeg ved ikke, hvad mine muligheder er for at komme i fleksjob, men jeg ved at jeg er temmelig desperat og føler mig meget presset.

Vil jeg med den historie overhovedet kunne komme i betragtning til førtidspension? Jeg foretrækker fleksjob, da jeg har noget arbejdsevne.
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2019, 09:18   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 25
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Ikke for at bebrejde dig noget, men du bør fortsætte i samme tråd så eventuelle hjælpere bedre kan holde styr på hvad du skriver om din situation og derfor bedre kan hjælpe dig.
Fuldstændig rigtigt.

Jeg afholder mig bevidst fra, at råde og vejlede når spørgsmålene blive spredt over mange tråde, for jeg kan simpelthen ikke bevare overblikket, og så vil vejledningen blive derefter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2019, 09:27   #6
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Ok tak. Nu holder jeg mig til denne tråd
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension