K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2015, 09:32   #11
Aarhus
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2013
Indlæg: 30
Styrke: 12
Aarhus er ny på vejen
Tusind tak Web:-)
Aarhus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2015, 11:56   #12
Ducati
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ducati er ny på vejen
Genvurdering

Endnu engang tak for info vedr. genvurdering.

Som du selv skriver, så er det ikke alle socialrådgivere, der ved hvordan, og hvilke regler de skal genvurdere efter.

Jeg har hørt om flere, der mener man skal vurderes efter de nye regler, så jeg har brug for et link til lovgivning samt vejledning til loven, der omhandler FP fra 2003 - 2013.

Håber der er nogle der kan hjælpe det.
Ducati er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2015, 16:21   #13
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ducati Se meddelelser
Endnu engang tak for info vedr. genvurdering.

Som du selv skriver, så er det ikke alle socialrådgivere, der ved hvordan, og hvilke regler de skal genvurdere efter.

Jeg har hørt om flere, der mener man skal vurderes efter de nye regler, så jeg har brug for et link til lovgivning samt vejledning til loven, der omhandler FP fra 2003 - 2013.

Håber der er nogle der kan hjælpe det.
På denne side https://www.borger.dk/Sider/Foertids...le-regler.aspx finder du den gamle lov og vejledningen til den i højre sidebjælke længst nede
..................................................

hmmm måske er den lov så for gammel for dit brug. Den er til dem der har fået førtidspension før 2003.

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-02-2015 kl. 16:25. Årsag: hmmm
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2015, 16:39   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm hvis det er selve loven du vil se...altså den fra tidligere så kan du gå ind her https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=165512

Der trykker du i boksen "Dokumentets indarbejdede forskrifter" på den der hedder LBK og sådan forsætter du til du er der hvor du gerne vil være...

Vejledningen til førtidspension finder du her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2015, 10:27   #15
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Information. Førtidspension med revision

http://www.k10.dk/showthread.php?p=291178

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2476.html

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...fortidspension

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...ransplantation

Viden gør stærk og ro i sindet!

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2015, 18:50   #16
Ducati
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ducati er ny på vejen
Genvurdering

Tak for link og tilbagemelding.
Jeg har nu læst de forskellige link, lovgivning og vejledning til loven, men fandt desværre ikke det jeg søgte, nemlig procedure i loven om, hvordan man genvurderer FP.
Jeg har derfor haft rettet henvendelse til den myndighed i min kommune,der bevilliger FP, omkring lov og procedure ved genvurdering. Jeg fik den værst tænkelige besked derfra, netop at det er "vurderinger og skøn" i kommunen, der afgør hvilke lægepapirer der skal indhentes, samt om jeg skal igennem arbejdsprøvning, som kan vare år ( igen er det vurdering og skøn fra kommunen der fastsætter dette ), samt har jeg en arbejdsevne der ligger inden for fleksjob (som vi alle ved er nede på få min. Ugentligt) vil det højest sandsynligt være fleksjob de tilkender mig, også selvom den arbejdsevne vil være væsentligt lavere end den jeg fik tilkendt pension på.
Jeg håber virkeligt der er nogle der kan fremtrylle retningslinjer/love/afgørelser, der modsiger det min kommune har fortalt mig.
Ducati er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2015, 21:20   #17
blyp67
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2009
Alder: 56
Indlæg: 29
Styrke: 15
blyp67 er ny på vejen
genvudering af FP

Hejsa.
Jeg fik tilkendt førtidspension i marts 2012.
Skal der stå i brevet fra kommunen, at den skal tages op igen.
I mit brev står der intet om genvudering af førtidspension.
Skal den så ikke tages op igen eller hvordan ?
Mvh.
Blyp67
blyp67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2015, 22:02   #18
Ducati
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ducati er ny på vejen
Genvurdering af FP

Hej
Hvis der ikke står direkte i din tilkendelse af FP, at den skal genvurderes, så skal den ikke genvurderes.
Mvh
Ducati
Ducati er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2015, 22:08   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
@blyp67...nej så skal den ikke tages op igen..

@Ducati...

Der er ikke nogen der kan finde love der fortæller hvordan de revurdere...

Men du skal tænke lidt logisk på det og samtidig tænke over det svar jeg har lagt ind her i tråden...

Du skal revurderes efter de regler som var gældende da du fik din pension...

De har givet dig den pension ud fra dit helbred og arbejdsevne...

De kan så ikke frakende dig nogen pension hvis du ikke har fået det bedre end du havde det da du fik din pension...

Man kan godt høre at du lyder desperat...

Jeg har sagt i denne tråd at man IKKE skal flippe ud over det man evt får at vide på kommunen....netop fordi de ikke kender til hvordan man gør...

Mange af dem tror at man skal behandle sagen efter de nye regler....men det passer altså ikke...

Vi er efterhånden en del som har været igennem den revurdering....og vi ved hvordan det skal gøres...eller bliver gjort...

Man indhenter en lægelig status fra din egen læge....og hvis denne status siger at du ikke har fået det bedre ja så stopper sagen der og du beholder din pension....

Det er udelukkende hvis den lægelige status siger at du har fået det VÆSENTLIGT bedre at de evt vil begynde at vurdere videre på sagen...

Havde det været som din kommune fortæller dig....ja så ville det jo også være sket i vores andres sager...og det er IKKE sket...

Hvis det var som din kommune fortæller dig....ja så ville de jo kunne frakende de flestes pensioner....netop pga de nye fleksjobsregler...og det sker jo heller ikke...

Sagen SKAL ses ud fra sådan som den var da du fik din pension....og det SKAL være de daværende regler som sagen skal vurderes ud fra...som du kan se i første indlæg i denne tråd...

Tilføjelse:

Her er hvad der står om revurdering og frakendelse af førtidspension i vejledningen om førtidspension...

Citat:
Kommunen kan efter lovens § 20, stk. 1, fastsætte en frist for genoptagelse af en sag. En tidligere fastsat frist fastholdes uafhængigt af om førtidspensionen i mellemtiden er gjort hvilende. Udløber fristen i den periode, hvori den pågældende fx har beskæftigelse i et fleksjob, fastsættes en eventuel ny frist på baggrund af en samlet vurdering af sagen.

Lovens § 43 a, stk. 2, viderefører reglen om, at kommunen kan bestemme, at førtidspension inddrages i de tilfælde, hvor en person ikke medvirker til de nødvendige undersøgelser, optræning eller andre foranstaltninger, der må antages mere varigt at kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt, se kapitel 3 i retssikkerhedsloven.

Frakendelse af førtidspension

Loven:

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.

90. Når en pension er tilkendt, kan der senere opstå spørgsmål om frakendelse.

Spørgsmålet om frakendelse kan rejses af kommunen eller af pensionisten selv.

Kommunen skal holde sig underrettet om pensionistens forhold med henblik på at kontrollere, om der fortsat er ret til den tilkendte pension.

Kommunen skal træffe afgørelse om frakendelse af pension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Hvis en pensionist mod forventning er blevet i stand til at arbejde i større omfang end forudsat ved tilkendelsen af førtidspension, og pensionisten gennem en længere periode derved har vist, at arbejdsevnen er blevet forbedret, skal kommunen tage sagen op med henblik på en vurdering af pensionistens arbejdsevne.

Kommunen skal således foretage en konkret helhedsvurdering af, om pensionisten er blevet i stand til at udføre konkret specificerede arbejdsfunktioner (fx i et fleksjob) og derved vedvarende opnå indtægt til selvforsørgelse, se punkt 7 og 8.

91. Hvis kommunen træffer afgørelse om, at pensionen skal frakendes, træffes der samtidig afgørelse om, fra hvilket tidspunkt dette skal ske.

Ved frakendelse kan det besluttes, at pensionen bevares i 3 måneder fra afgørelsestidspunktet.

92. Efter lovens § 44, stk. 3, kan pensionen ikke frakendes efter pensionistens fyldte 60. år, medmindre pensionisten samtykker.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19705#K2
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-02-2015, 22:20   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Førtidspension, med revision.

Førtidspension, med revision, skal udtrykkeligt skriftligt fremgå af ens bevilling.

Hvis ikke det er nævnt er der ingen revision.

Førtidspension, med revision.

Google på "ISSN nr 0907-9300"

"At reglen om kontrol ( revision PH) er restriktiv – stærkt begrænset - og at reglen ikke kan anvendes til at tilkende midlertidige pensioner."

Google på "ISBN nr 978-87-7811-188-3"

"Kommunerne skal være opmærksomme på, at reglen om kontrol ( revision PH) er restriktiv, og at reglen ikke kan anvendes til at tilkende midlertidige pensioner."

Ref Principafgørelse 119-13

"Førtidspension med revision

Ved tilkendelse af førtidspension, har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.

Når kommunen tilkender førtidspension, skal kommunen således som hovedregel ikke træffe beslutning om, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Kommunen kan dog undtagelsesvist beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt (førtidspension med revision).

Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb.

Her kunne det være interessant at kende til de mulige sygdomme der erfaringsmæssig er uforudsigelige! PH

Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.

En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter."

Vi ved erfaringsmæssig, at kommunerne, vil tolke eller mistolke enhver mulighed til egen fordel. Det er et faktum.

Men Ducati`s direkte og fornuftige spørgsmål, om der findes en Vejledning, som kommunerne bruger i revision af førtidspension, desværre ikke findes. Når man læser en del materiale møder man kun " Kommunen vurdere en revision"

Men jeg er overbevist om, at andre der får bevilget førtidspension, med revision, skal anke deres "revision".

Der er borgere der har anket sin "revision" og vundet ved Ankestyrelsen, sag med psykisk diagnose.

Jeg forudser, at der er kommuner der i nærmeste fremtid begynder, at bevilge førtidspension, med revision, især til unge, i stort antal.

Fordi, at disse kommuner hurtigt glemmer, at:

At reglen om kontrol ( revision PH) er restriktiv – stærkt begrænset - og at reglen ikke kan anvendes til at tilkende midlertidige pensioner

Men i Ducati`s og andre med "revision" starter revisionen altid med indhentelse af udtalelser fra praktiserende læge LÆ 265.

Men lad os slå fast, at bevilling af førtidspension, med revision, kun kan bevilges undtagelsesvis.

Man bør, ved den mindste tvivl anke sin "revision"!

Lad os følge udviklingen i denne vigtige tråd og lede efter mere fakta.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension