K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2013, 22:08   #1
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Fleksjob en time om ugen

Min kæreste er ledig fleksjobber. Han har været til møde med fleksjob-ambassadøren og har fået tilbudt om 1 time om ugen - han står til 15 timer med skånehesyn

Hun mener så bare at han skal finde en masse andre fleksjob på en time.

Er det rimeligt at man kan blive bedt om af have flere forskellige fleksjob af 1-2 timers varighed?

Han skal køre knap 50 km. den ene gang om ugen han skal i fleksjob - kan det trækkes fra nogen steder?

Hvordan forholder det sig med ferie når man har job en time om ugen. Det må være meget meget få feriepenge han kan nå at skrabe sammen til 5 ugers ferie?
tumnus er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2013, 22:36   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Min kæreste er ledig fleksjobber. Han har været til møde med fleksjob-ambassadøren og har fået tilbudt om 1 time om ugen - han står til 15 timer med skånehesyn

Hun mener så bare at han skal finde en masse andre fleksjob på en time.

Er det rimeligt at man kan blive bedt om af have flere forskellige fleksjob af 1-2 timers varighed?

Han skal køre knap 50 km. den ene gang om ugen han skal i fleksjob - kan det trækkes fra nogen steder?

Hvordan forholder det sig med ferie når man har job en time om ugen. Det må være meget meget få feriepenge han kan nå at skrabe sammen til 5 ugers ferie?
Den ene time om ugen vil med fx. kun 110 kr i timen betyde at din kæreste vil få ca. 1100 kr mere om måneden end på ledighedsydelse.. Det er før skat.
Da den ene time om ugen er det samme som 4,33 timer om måneden, så vil han faktisk tjene 1100 kr/md divideret med 4,33 = 254 kr mere pr arbejdstime end på hans ledighedsydelse.. Det er da en meget god forretning
Derudover vil han have opsparet 500 kr/md til hans egen atp opsparing. Plus at kommunen skal yde et bidrag på 270 kr hver måned til samme atp opsparing. Husk at vores atp opsparing er vores egne penge, så vi få udbetalt når vi pensioneres. Atp er ikke en straf

Han kan få kørselsfradrag for de km som ligger udover 24 km. Så har han 50 km ialt dagligt, er der fradrag for de 26 km efter taksten.

Da han med 1 time ikke tjener ret meget op til ferien, så bliver hans feriepenge sat i stedet for lønnen på feriedage. Det betyder at hans flekslønstilskud bliver større i ferieperioden end på arbejdsdage. Men med kun en time om ugen, vil han faktisk have det samme om han arbejder eller holder ferie.. (forudsat at han til næste år er i samme job)

Sidst redigeret af mik16; 16-10-2013 kl. 22:52.
mik16 er ikke logget ind  
Gammel 17-10-2013, 11:59   #3
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Den ene time om ugen vil med fx. kun 110 kr i timen betyde at din kæreste vil få ca. 1100 kr mere om måneden end på ledighedsydelse.. Det er før skat.
Da den ene time om ugen er det samme som 4,33 timer om måneden, så vil han faktisk tjene 1100 kr/md divideret med 4,33 = 254 kr mere pr arbejdstime end på hans ledighedsydelse.. Det er da en meget god forretning
Derudover vil han have opsparet 500 kr/md til hans egen atp opsparing. Plus at kommunen skal yde et bidrag på 270 kr hver måned til samme atp opsparing. Husk at vores atp opsparing er vores egne penge, så vi få udbetalt når vi pensioneres. Atp er ikke en straf

Han kan få kørselsfradrag for de km som ligger udover 24 km. Så har han 50 km ialt dagligt, er der fradrag for de 26 km efter taksten.

Da han med 1 time ikke tjener ret meget op til ferien, så bliver hans feriepenge sat i stedet for lønnen på feriedage. Det betyder at hans flekslønstilskud bliver større i ferieperioden end på arbejdsdage. Men med kun en time om ugen, vil han faktisk have det samme om han arbejder eller holder ferie.. (forudsat at han til næste år er i samme job)
Sådan kan man da ikke regne!! hvis han tjener 110,00 kr. i timen er det 110,00 i timen ligegyldigt hvor mange uger der er i en måned !! med mindre han bliver ansat som funktionær ,hvilket nok er meget usandsynligt på 1 time om ugen.

og det bliver gennemsnitligt 476,30 kr. i måneden med en timeløn på 110,00 kr. dette er naturligvis før skat.
Der må vel være en grænse for hvad man skal sige ja til ,eller?

og de 500,00 kr. i atp er ikke "derudover" men noget der bliver trukket i ens løn.ja de "gemmes" til vi er gamle men det er stadig noget vi får trukket i lønnen!

Sidst redigeret af anette29; 17-10-2013 kl. 12:11. Årsag: tillæg til teksten
anette29 er ikke logget ind  
Gammel 17-10-2013, 12:13   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Mon ikke han tilbydes så lille et fleksjob fordi så tjener kommunen penge på ham? http://www.avisen.dk/kommuner-poense...er_234152.aspx

Hvis han tager et fleksjob på under 5 timer om ugen, så tjener kommunen 66.000 kr om året pga statstilskudet på fleksydelsen
gisne er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 10:37   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Tak for jeres svar - kan man sige nej til et flexjob på en time, når man er "sat til" 15 timer om ugen.

Både Annette og Gisne skriver som om at man kan sige nej?
tumnus er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 11:02   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis kommune/jb tilbyder dig en fleks job kan du kun sige nej hvis dine skånehensyn ikke bliver overholdt men en time, hvis de så kræver han søger mange flere job vil jeg da nok få stress.

det må han jo lige snakke med jc om, ang km. hvis der er 50 km. til alle job han søger må i bo meget langt ude og der er jo ikke jc skyld, hvis det er et job der ligger så langt væk, så er det jo spørsmålet om han kan holde til at køre så langt.
jjsonn er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 11:09   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Sådan kan man da ikke regne!! hvis han tjener 110,00 kr. i timen er det 110,00 i timen ligegyldigt hvor mange uger der er i en måned !! med mindre han bliver ansat som funktionær ,hvilket nok er meget usandsynligt på 1 time om ugen.

og det bliver gennemsnitligt 476,30 kr. i måneden med en timeløn på 110,00 kr. dette er naturligvis før skat.
Der må vel være en grænse for hvad man skal sige ja til ,eller?

og de 500,00 kr. i atp er ikke "derudover" men noget der bliver trukket i ens løn.ja de "gemmes" til vi er gamle men det er stadig noget vi får trukket i lønnen!
Hvorfor kan man ikke regne det sådan ud ??? Hvis du tjener 1100 kr mere pr md ved 4,33 timer, så har man sgu´ da 254 kr mere pr. arbejdstime end hvis man sad på sin flade med 0 timer..

Annette du glemmer helt at tage flekslønstilskuddet i betragtning. Det gør at der kommer ca. 1100 kr mere i kassen end hvis man går ledig. Efter de 500 i ATP. Man kan ikke sige at der kun kommer ekstraindtægt fra de 110 kr i jobbet.. Der SKAL beregnes for at få fakta..

Hvis du tager fx. gigtforeningens beregner og indsætter 17636,30 kr som er månedslønnen ved 110 kr/timen. (110 kr/time x 160,33 timer/md) Og sætter timerne til 1 time. Så vil du få 17341,66 kr. for det job i løn og flekslønstilskud.. (Denne beregner beregner ikke de 500 kr i atp) Det er altså bedre end ledighedsydelsen på de ca 15500 kr md. Så forskellen mellem at arbejde 1 time eller gå ledig er for pokker da til at tage og føle på.

http://www.gigtforeningen.dk/et+godt...n+din+l%C3%B8n

Sidst redigeret af mik16; 18-10-2013 kl. 12:55.
mik16 er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 12:53   #8
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
De bruger mini-fleksjobbene som en fed forretning lige nu, hvor fleks-og førtidspensions reformen ikke er kørt ordentligt ind endnu.

Det er jo åbenlyst for enhver, at de ikke aner hvad de laver efter den sidste reform.

Som jeg husker det, er det noget med man får en pose penge med som mini-flekser. Er det 25.000? Det er der andre herinde der har mere styr på end jeg.

Der har været flere skriverier i diverse medier om at man misbruger mini-fleksjob ordningen og giver dem til personer der er visiteret til fx 15 timer, som du skriver om her.

Jeg kan sagtens høre en ubegavet sagsbehandler sidde der og bilde en nyvisiteret flekser ind, at man da bare kan tage en 6-8 mini-fleksjob på en gang, så man opfylder sine 15 timer.

Men jeg kan ikke forestille mig at samme sagsbehandler kan vise dig en skrivelse eller lovgivning der indeholder et sådan krav.

Du kan jo bede sb om at give dig det på skrift, så får piben nok en anden lyd.

Frida

Sidst redigeret af frida; 18-10-2013 kl. 13:28. Årsag: Tastefejl
frida er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 13:16   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af frida Se meddelelser
Jeg kan sagtens høre en ubegavet sagsbehandler sidde der og bilde en nyvisiteret flekser ind, at man da bare kan tage en 6-8 mini-fleksjob på en gang, så man opfylder sine 18 timer.
I de fleste tilfælde vil det nok være meget svært, at få så mange jobs (forskellige arb.pladser) til, at gå op i en højere enhed.

Teoretisk set kan man jo godt have 5 forskellige arb.pladser, én for hver dag i ugen, men hvordan finder man lige 5 arb.pladser, som helt tilfældigt har behov for 1-3 timer på en given dag i ugen?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 18-10-2013, 14:22   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Faktisk sidder jeg og bliver lidt (meget) harm over indstillingen i tråden til at blive tilbudt et fleksjob på kun een time om ugen.

Jeg kender flere ledige fleksere som desperat har brug for at komme videre. De er på ledighedsydelse på kontanthjælpssats ( ca 10500 kr/md ) De ville være lykkelige om de kunne få nævnte job ( uanset afstanden ) Forskellen for disse stakler, ville være 17341,66 kr/md mod deres nuværende ca. 10500 kr.
Kunne de blot holde jobbet på 1 time/uge i de næste 9 mdr, så var de sikret en ledighedsydelse fremover på de ca 15500 kr/md når de evt. blev ledige.

Så længe at man intet sætter til (og tvært imod tjener på det) så går der altså "Dovne Robert" i at sige nej til det tilbudte..

Sidst redigeret af mik16; 18-10-2013 kl. 14:26.
mik16 er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension