K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-10-2006, 18:41   #21
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 54
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
RE: Hjælp Mig!!!

Vil det sige at folk som har været ude for en enkeltstående voldsom oplevelse ikke kan få PTSD.....f.eks. folk som har været i krig, har været gidsler, voldtægt osv.??

Skal de bare tage sig sammen og komme over det (sårn for at være lidt firkantet), fordi de ikke har haft en eller anden traumatisk oplevelse tidligere i deres liv??

tænk at så mange læger verden over kan tage fejl!!
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2006, 16:56   #22
Horbelev
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2006
Indlæg: 22
Styrke: 19
Horbelev er ny på vejen
RE: Psykologisk undersøgelse

Hej kschou

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men i 2003 var jeg havnede i samme fælde hos kommunen.

Du skriver at, Kommunen begrunder i deres afslaget at de behandlingsmæssige og erhvervsmæssige muligheder endnu ikke er udtømte. Du kan foreslå kommunen at de får udarbejdet en psykologisk undersøgelse på dig. For at få vuderet din ressourcerprofil
i forhold til erhvervsmuligheder eller pension. I denne undersøgelse/test af dig bliver din hukommelses- og koncentrationsbesvær også vuderet. Der bliver efter undersøgelsen sat mengrad på dig i forhold til erhvervsmuligheder herunder flexjob eller pension.

Et spørgsmål har du selv søgt din pension eller var det kommunen der søgte den.

Mvh. Horbelev
Horbelev er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 03:14   #23
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hjælp Mig!!!

Citat:
PiaB skrev:
Nu er jeg jo ikke læge, men har været til mange konferencer specielt om diagnosen PTSD. Desværre er der efterhånden sket det, at - undskyld mig udtrykket - inkompetente psykologer, læger og psykiatere kaster om sig med den diagnose uden at den er reel. I følge eksperter på området samt WHO´s diagnose liste, er der visse kriterier der skal være opfyldt før man kan få denne diagnose. En af kriterierne er blandt andet, at man skal være udsat for gentagne fx overfaldsforsøg, krigstraumer, bankrøverier m.v. Det at man en gang er blevet overfaldet, kan ikke give diagnosen PTSD.
Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at det at blive overfaldet er voldsomt traumatisk men det kan ikke udløse diagnosen PTSD.

Måske netop derfor kommer kommunen med den begrundelse, også fordi de retter sig ind efter ankestyrelsen som har taget stilling til, hvornår diagnosen PTSD er reel da de retter sig efter WHO´s diagnoseliste og de førende psykiatere (eksperter) på området.
Hvor "førende" på området svenskere er er svært at sige..... men det er dog en kendsgerning, at de er i hvert fald ikke halter bag ved alle andre... heller ikke hvad PTSD angår.

Så spørgsmål meget vel kan blive følgende: er Post Traumatisk Stress Disorder i Sverige forskelligt fra det danske eller hur?

På Karolinska Sygehusets (svensk "rigshospital" ) hjemmeside findes følgende definition af og artikel om PTSD:

Citat:
Posttraumatiskt stressyndrom

Extrema psykiska traumaupplevelser är en specifik typ av stress. Efter påfrestningar av denna karaktär kan ett antal olika psykiska och psykosomatiska sjukdomstillstånd uppstå. Vanligt förekommande psykiska sjukdomstillstånd såsom ångest och depression ökar i frekvens efter dylika händelser; men därutöver finns ett antal speciella reaktionsformer som är vanliga och typiska. I WHOs diagnoslista finns nu post-traumatiskt stressyndrom (PTSD) upptaget, och i det forskningsrelaterade diagnossystemet DSM finns för närvarande bland annat akut stress-syndrom och PTSD som är den vanligaste formen. Även såkallad dissociativa störningar kan uppstå efter extrema psykiska påfrestningar.

PTSD har först definierats 1980, men sedan länge finns det i psykiatrisk litteratur beskrivningar av reaktionerna på extremt psykiskt trauma, bland annat av Kardiner som inför andra världskriget fick i uppdrag av USAs regering att utreda psykiska skadeverkningar av det kommande kriget.

PTSD-begreppet är fortfarande ifrågasatt inom psykiatrin trots att kunskaperna är massiva och ständigt ökande. Av denna anledning finns det fortfarande risk att fall av PTSD förblir odiagnostiserade och därmed obehandlade, trots att det är lätt att ställa diagnosen ifall man känner till den.

Kriterier
Diagnosen PTSD omfattar ett antal kriterier som skall vara uppfyllda för att sätta diagnosen. Det första kriteriet - A-kriteriet - är att individen har upplevt en eller flera händelser som karakteriseras av död eller hot om död, allvarlig skada, våldtäkt, eller sexuella övergrepp mot barn. Vanliga svåra upplevelser såsom att förlora arbete, skilsmässa etc räknas inte som extremt trauma och leder inte till PTSD.

Vidare krävs att individen har upplevt starka affekter av följande slag: fruktan, hjälplöshet eller skräck i samband med händelsen.

Återupplevande - B-kriteriet för PTSD - är minst en av följande:

* Påträngande plågsamma minnesbilder av händelsen.
* "Flashbacks"; att individen upplever det som om, eller handlar som om, händelsen upprepas i vaket tillstånd
* Mardrömmar om händelsen
* Starka emotionella eller kroppsliga reaktioner vid stimuli som påminner om händelsen; så kallade "triggers".


C-kriteriet kan beskrivas som personlighetsförändringar sekundärt till traumaupplevelserna. Det omfattar bland annat undvikande av aktiviteter, platser, personer eller tankar som är förknippade med händelsen, eller känslomässig stumhet, förlust av intresse, eller upplevelse av ett avstånd till andra.

D-kriterietI detta ingår fem olika symptom som beror på "arousal", att kroppens varningssystem, det sympatiska nervsystemet, är ständigt överaktivt. Detta leder till sömnstörningar, irritabilitet eller vredesutbrott, koncentrationssvårigheter, ökad uppmärksamhet, eller benägenhet att hoppa till vid oväntade ljud. För att ställa diagnosen krävs dessutom att symptomen har bestått under minst en månad, och att individen lider eller fungerar sämre på grund av besvären.

Förekomst

PTSD förekommer framförallt hos flyktingar och människor som har varit utsatta för eller bevittnat våldsbrott, krig eller katastrofer. I Sverige räknar man med att ung. 0,3 % av den svenska befolkningen har PTSD; bland vissa flyktinggrupper är 20-30% drabbade. Detta innebär att det förmodligen finns minst 100.000 fall i Sverige, av vilka flertalet sannolikt varken har fått diagnos eller behandling.

Vad är det för fel på PTSD-patienten?

Individen som lider av PTSD har en del gemensamt med andra grupper som lider av stress-relaterade sjukdomar, nämligen att förmågan att höja stresshormonet cortisol vid påfrestningar är nedsatt; och att kronisk trötthet och psykosomatiska besvär är mer vanliga.

Det som å andra sidan skiljer PTSD från övriga stress-relaterade tillstånd är den karakteristiska förekomsten av plågsamma minnesbilder och de sekundära personlighetsförändringarna, såsom benägenhet till undandragande, förändringar av känslor samt överaktiviteten av det sympatiska nervsystemet.

En del av hjärnan som har betydelse för minnets normala funktion, hippocampus, är påverkat så länge sjukdomen består, och det är svårt att lära sig nya saker på grund av att koncentrationsförmågan är påverkad.

Vidare är höger hjärnhalva överaktiv, och tinninglobernas aktivitet är ökad, medan pannlobernas aktivitet är minskad.

Prognos

Vid obehandlat PTSD är sannolikheten stor för att tillståndet består under en längre tid, minst några år. Under gynnsamma förhållanden kan man dock räkna med en tendens till spontan läkning. Även om det är dåligt utrett, är det uppenbart att en låg stressnivå och trygga levnadsvillkor är positiva för spontanläkningen, och att andra negativa moment i tillvaron motverkar läkningen. Studier av överlevande från koncentrationsläger och krigsveteraner visar dock att ett antal individer har bestående symptom, eller att symptomen kan återkomma i samband med åldrande eller andra situationer som minskar individens upplevelse av autonomi.

Co-morbiditet

Begreppet co-morbiditet innebär samtidigt förekommande diagnoser. Detta är vanligt förekommande vid PTSD, och depression, ångeststörningar och beroendesjukdomar är överrepresenterade.

[b9Sårbarhet[/b]

Ungefär en tredjedel av befolkningen har ökad risk att utveckla PTSD, men å andra sidan kan nästan alla utveckla tillståndet efter tillräckligt svåra traumatiska upplevelser.

Andra generationen

I befolkningsgrupper där PTSD är vanligt har man uppmärksammat en ökad förekomst av problem hos barnen. Detta är naturligt med tanke på att det kan innebära stora påfrestningar för barn och ungdomar att en förälder har PTSD. Det är därför av central betydelse att vid PTSD även uppmärksamma de anhörigas situation.

Behandling

Den främste behandlingen av PTSD är psykologiska behandlingsmetoder. Många olika skolbildningar finns, och även kontroverser mellan olika skolor. Det man är överens om är att individen måste få stöd och hjälp, men att det inte är tillräckligt. En psykologisk bearbetning av händelsen/erna anses nödvändig.

Begreppet "exposure" är centralt i behandlingen. Det innebär att man till exempel genom samtal, men också med mer specifika insatser, går igenom händelserna, kanske många gånger. Målet är att individen skall påverkas allt mindre av de plågsamma inträngande minnesbilderna. Det är också viktigt att komma åt den personliga innebörden av händelsen; det är vanligt att individen upplever irrationell skuld eller självförakt. Detta ingår ofta i en ond cirkel som underhåller sjukdomen.

"Exposure" är inte aktuellt innan man har skapat en förtroendefull kontakt och åtgärdat akuta problem.

Medicinering är ofta nödvändig, men endast i undantagsfall tillräcklig. Mediciner kan till exempel användas för att behandla samtidigt förekommande depression, eller för att minska "arousal" eller överretlighet i nervsystemet. Men det finns inget specifikt läkemedel för PTSD!

Prevention

Att förebygga extremt traumatiska händelser är en politisk uppgift av stor betydelse. Om individer har utsatts för extremt trauma men ännu inte utvecklat PTSD är de som i anslutning till händelsen har reagerat med så kallad peritraumatisk dissociation en viktig målgrupp, eftersom de med större sannolikhet får PTSD senare. Dissociation innebär starka upplevelser av overklighet, identitetsförlust eller förvirringstillstånd angående person, tid och plats.

I många situationer tillämpar man i dag "critical incident debriefing". Debriefing innebär att man efter händelsen går igenom det inträffade i grupp. Effekten har i några sammanställningar av utförda studier bedömts som tveksam. Det finns alltså en kunskapsbrist när det gäller vad som kan hindra utveckling av PTSD. Det är dock avgörande viktigt att tillskapa resurser för behandling i situationer där man kan förutse att ett stort antal individer löper risk att utveckla PTSD.

http://www.stressmottagningen.nu/posttr.php
Hmm... det ser ud til, at kschou ville allerede forlængst have modtaget hjælp og den rette behandling..... hvis han var svensker.

Hos os vælger man omvendt... at trykke og presse en skadelidte til han/hun gør hvad? Hænger sig eller springer foran et tog?

Og forresten.... hvordan mon kschou går og har det? Har han i det mindste været forbi for at kigge? Kan man se det i loggen?

Stakkels knægt :| Syg i Sverige - rask i Danmark..... helt ærligt så tror jeg altså ikke på den definition, at man skal mørbankes halvdød to eller flere gange, før man tager psykisk skade af det. Ikke tale om!

Hvad siger man så til en patient, der vågner op efter flere dages koma i hospitalssengen - "desværre du gamle...godt nok døde du næsten af et overfald, men vov ikke at påberåbe dig psykisk skade af den grund! Heller ikke hvis du dør af det!"

Kan I fatte hvor stupidt det lyder? Og kan I fatte, at systemets administratorer bare gentager efter de "førende" uden overhovedet at protestere? Hvad bliver det næste?

Undskyld "mit" svenska.... orker ikke at oversætte. Håber I orker at læse igennem, selv om det er på "fremmedt" sprog....
  Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 11:44   #24
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 54
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
RE: Hjælp Mig!!!

Hej Metro

Det er et godt indlæg du har sat ind, mon ikke så diskutionen om PSTD kan forstumme. Har siddet og tænkt lidt over det, er trist, en person logger på for at få hjælp og så begynder vi i stedet at diskutere en sygdom, som ingen af os ved nok om, da ingen af os er læger......samtidig bliver der stillet spørgsmål til om kschou sygdom eksistere.....trist.

Kschou......lad os høre fra dig om hvordan det går

Venlig hilsen
Isch
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 13:03   #25
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Hjælp Mig!!!

Metro

Man kan når man er logget på klikke på brugernavn, og kan derved se sidste besøg, og det er for kschou 14-10, så han har kun logget ind ved tilmelding og da han skrv sit indlæg.

Han kan selvf. have været inde på siden flere gange uden at logge på, og så kan man jo ikke se det, så hvis han har det og kommer igen, vil jeg da også håbe at han lige skriver hvordan det går ham, han skal ihverfald vide at jeg føler meget med ham, og er harm over hvis han skal være offer for et system der ikke kan andet end skubbe aben videre, og ikke selv prøver at tænke og reagere selvstændigt.

Det er vist ikke første gang Svenskerne på nogle områder er lidt foran DK tror jeg.

Bantam
bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 13:45   #26
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Hjælp Mig!!!

Citat:
Isch skrev:
Hej Metro

Det er et godt indlæg du har sat ind, mon ikke så diskutionen om PSTD kan forstumme. Har siddet og tænkt lidt over det, er trist, en person logger på for at få hjælp og så begynder vi i stedet at diskutere en sygdom, som ingen af os ved nok om, da ingen af os er læger......samtidig bliver der stillet spørgsmål til om kschou sygdom eksistere.....trist.

Kschou......lad os høre fra dig om hvordan det går

Venlig hilsen
Isch

Ja... jeg har også været meget bekymret for dig Kschou....

Kære Kschou kom ind og fortæl os hvordan det går for dig

venligst
Stella.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 15:49   #27
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hjælp Mig!!!

Citat:
Isch skrev:
Hej Metro

Det er et godt indlæg du har sat ind, mon ikke så diskutionen om PSTD kan forstumme. Har siddet og tænkt lidt over det, er trist, en person logger på for at få hjælp og så begynder vi i stedet at diskutere en sygdom, som ingen af os ved nok om, da ingen af os er læger......samtidig bliver der stillet spørgsmål til om kschou sygdom eksistere.....trist.

Kschou......lad os høre fra dig om hvordan det går

Venlig hilsen
Isch
Isch mon ikke at folk i det her debatforum svare efter bedste evene og overbevisning.

Jeg for mit vedkommen har stor respekt for Piab`s arbejde, men som min livs situation er så vil jeg altid stille spørgsmål ved tingene.

Også selv om det indebære at en diskussion måske kommer lidt ind på et andet spor.

En af de ting jeg har været rigtig foraget over og irreteret over i helel velfærdsdebatten er sådan en ensidig udtalse fra Claus Hjort Fredriksen som at sagsbehandler beholdte klienter i systemet for længe ene og alene for deres egen skyld..

DET er en gang pladder ...

Når jeg så ser sådan en skrivelse fra en social formidler Citat: PiaB skrev:

.
Citat:
Desværre er der efterhånden sket det, at - undskyld mig udtrykket - inkompetente psykologer, læger og psykiatere kaster om sig med den diagnose uden at den er reel.
Ja så vil jeg nøjagtigt som da Claus Hjort skrev om sagsbehandler føle mig "kaldet" til at forsvare de læger psykologer og psykiater over for behandler systemet.

Hvem har en uddannelse i psyken? sagsbehandler og systemet ? eller de læger psykologer eller psykiatere som diagnoserne pstd ?

Hvorfor skulle behandlerne diagnoserne pstd hvis ikke de var overbevist om at det var det som de så hos en patient.

Hvordan er det kommunale system blevet så dygtige at de mener at kommer der et menneske med special lægens diagnose, så kan div sagsbehandler og førtidspensions råd afkaste det , fordi at det mener de ikke ?

Hvornår blev lægerne inkompetente og hvornår blev sagsbehandler og kommuner alt videne ?

Kan man med en debat få bare EN sagsbehandler til at se bare lidt anderledes på en borger næste gang de møder en , ja så er debatten god.

Jeg fornemmer at du syntes at det er lidt synd for Piab at hun logger på for at hjælpe og så ryger hun ud i en forrygende debat om et emne og en sygdom.
Men som jeg ser det, så var det nogle udtaler i forhold til en sygdom der afstedkom den her diskussion og jeg tror det er en sund diskussion og tror og håber da heller ikke at Piab tager det personligt, og tror såmænd også at hun er i stand til at skelne.


Jeg personligt finder da denne debat både lærerig og spændene
  Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 15:50   #28
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hjælp Mig!!!

Nååå ja så glemte jeg lige at sige, at hvis i vil høre fra Kschou så er er muligheden for at sende ham en PB så får han jo en mail, det er slet ikke sikkeret at han ved hvad hans indlæg har afstedkommet af debat
  Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 16:36   #29
Isch
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Lokation: Køge
Alder: 54
Indlæg: 122
Styrke: 19
Isch er ny på vejen
RE: Hjælp Mig!!!

Hej Hejdien

Jeg synes såmænd også det er en spændende debat.

Jeg håber bare Kschou fik de råd han havde/har brug for, ......og ikke føler sig lidt jordet fordi der pludselig blev sat spørgsmålstegn til hans sygdom.

Ondt af PiaB?....næ, hvorfor det.

Ja, når vi stikker næsen frem, så skal vi også regne med at der kan komme svar på tiltale......heldigvis
Isch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2006, 18:00   #30
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Hjælp Mig!!!

Hej Isch.... ups mig der læste forkert, kan se nu at det er Kschou du mente

læste det som at der var en der loggede på for at hjælpe....

Nå nå .. så er det ved at være tid til at bakke ganske langsomt væk fra computeren og indse at læser man noget der ikke er der, så er man nok ikke klar nok i hovdet til at være på en debat

Nå nå men så må jeg jo bare komme tilbage når jeg har hvilet mig..

Sorry Isch...

Og forøvrigt .. vi er 110 % enige
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension