K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2011, 07:42   #21
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej.
Vender lige tilbage til et af dine tidligere indlæg.
Citat:
Nu har jeg ifølge lægekonsulenten ikke fibromyalgi mere.
En diagnose jeg har fået af reumatologen på Næstved sygehus.

Jeg tror misforståelsen opstår ved at da jeg første gang møder på reumatologisk klinik, bliver der lavet en journaloptagelse hvor der står : Pt er øm over samtlige triggerpoints, men også øm over kontrolpunkter, hvorfor man ikke umiddelbart kan tolke det som fibromyalgi.

Jeg får så lavet alle mulige blodprøver og scanninger osv og intet af det viser noget.

Reumatologen afslutter mig med disse ord : Informerer pt om blodprøver samt mistænkte diagnose, at hun har kronisk smertetilstand/ fibromyalgi og at vi ikke har nogen hverken yderligere udrednings- eller behandlingstilbud.

Jeg har fået den diagnose udleveret skriftligt.

Men nu siger lægekonsulenten så at jeg ikke har fibromyalgi. Jeg har ringet og snakket med reumatologens sekretær som sagde at det var diagnosen og den kunne Næstved jobcenter ikke ændre. Og jeg skulle udskrive fra sundhed.dk den diagnose og sende op til jc ,og det har jeg så gjort men de mener stadig at det ikke er diagnosen da der står :mistænkte diagnose: så er der tvivl om diagnosen siger jb.
En læge vil altid arbejde ud fra en arbejds hypotese. At han ved dit første besøg skriver at det ikke umiddelbart kan tolkes som fibromyalgi, er jo fordi han vil være sikker på at der ikke ligger andre sygdomme bag. Du gennemgår så en masse prøver og undersøgelser, der ikke viser andre sygdomme. Hvorfor lægen så kan udelukke andre sygdomme og konkludere fibromyalgi. Sådan er det jo med alle sygdomme. Så det holder ikke at din sagsbehandler ikke anerkender diagnosen. Diagnosen er jo netop lægens konklusion.

Citat:
Samtidig skriver sb i partshøring at der fortsat er behandlingsmuligheder i form af vægttab i kognitiv behandling, der ville øge livskvaliteten.

Og der roder hun så 2 ting sammen.

Jeg har en psykiatrisk udtalelse som siger : socialfobi af middelsvær til svær grad med panikanfald og undvigeadfærd.
Aktuelt er funktionstilstanden samlet set nedsat til det ubetydelige og varigt nedsat.
Den samlede tilstand har varet for længe og har haft mulighed for at blive kronificeret i udtalt grad. Selvfølgelig er der behandlingsmuligheder, men disse må udelukkende ses som livskvalitetsforbedrende og ikke andet. Jeg vil anbefale at undersøgte på ny går til psykiater for at kunne udvide sin aktionsradius, ikke mindst fordi hun har sit mindreårige barn at tage hensyn til. men jeg må fastholde at funktionstilstanden er nedsat til det ubetydelige. Jeg vil ikke anbefale arbejdsprøvning/ aktivering da dette formentligt vil forværre helbredstilstanden og måske bringe undersøgte på et endnu lavere niveau end hun er forvejen.
Her beskrives dit funktionsniviau ikke din arbejdsevne. Jeg ville fluks søge §100 med den udtagelse.

Din sagsbehandler roder vist begrebet arbejdsevne og funktionsevne sammen, når hun mener vægttab kan forbedre din arbejdsevne. Få på skrift hvordan det hænger sammen.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 08:10   #22
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Hvis sagsbehandleren ud fra lægelige erklæringer finder den mindste mulighed for “udsigt til forbedring af ens funktionsevne“, så er man på den.
Hvis en læge skriver i attesten, at det er “..usikkert, om…” eller “..muligvis…“, så gavner det også kun en sagsbehandler.

Desværre, så efter min vurdering, lægerne tænker i høj grad i konflikt interesser og vil hellere ikke gøre sig uvener med kommuner, derfor deres udtalelser er ofte meget diffuse og det benytter sig sagsbehandlere af.

En diagnose i sig selv er hellere ikke en garanti for, at ens arbejdsevne er minimal. Nogle kan fungere ganske godt mens andre kan intet og går ned med flaget.
Det skal være en individuel vurdering, som sagsbehandleren skal foretage bla. på baggrund af lægelig dokumentation, som desværre hun/han tolker oftest til fordel for kommunen.

Der jeg fik min ressourceprofil til gennemlæsning ( parthøring) fandt jeg ud af, at sagsbehandleren, kun to uge efter at jeg er blevet opereret, skrev at min operation gik fint og det så ud til, at der er ingen komplikationer.
Men sagen var den, at jeg blev ikke opereret kun for det som sagsbehandleren har skrævet om i RP og operationen gik af h…..til og jeg fik efterfølgende komplikationer.

Nå jeg har “gode dage“, så er jeg på fulde omdrejninger et par timer i løbet af dagen og selv tror, at jeg kan klare hele verden, men desværre kun med det resultat, at jeg skal ligge i sengen de næste flere dage efter en panikangstanfald som rammer mig som lyn fra himlen, fordi min nervesystem er som en gammel elastik.

Jeg er en af de personer som har det meget svært ved, at acceptere, at jeg er syg og bla. derfor i sin tid min læge har tilskrevet i statusattesten at, at hun anbefalede en psykolog så jeg kunne få det lidt nemmere i dagligdagen.
Ellers så skrev hun, at efter hendes vurdering var der intet andet ud over pension. ( efter at sagsbehandleren selv bed hende om denne vurdering vedr. pension ).

Sagsbehandleren fordrejede totalt lægens vurderinger og udtalelser og skrev, at lægen skønnede, at jeg skulle få det bedre og at derfor behandlings muligheder var ikke udtømte.

Min læge blev rasende og ville vidne imod kommunen under retssagen. Så lang gik det ikke og jeg fik min FP i mellemtiden, men på grund af den perfide behandling som jeg fik af kommunen er jeg blevet følelsesløs, jeg kan være tilfreds med noget med den kropslig glædens varme er et fremmed verden for mig i dag.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 10:16   #23
Dolli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Dolli er ny på vejen
Puha det påvirker godt livet lige nu det her der skal gennemleves, det kværner rundt i hovedet og har mareridt når jeg endelig sover lidt.....

Men de skal ikke få mig ned med nakken, heldigvis har jeg da stadig kampgejst, desværre er det ligegyldigt hvad jeg gør, intet af det ser ud til at hjælpe.

Ingrid ja du har ganske ret i at vægttab naturligvis kan hjælpe i forhold til smerter, der er så også mennesker på 50 kg der har fibromyalgi som har de samme smerter som dem jeg slås med.

Min fibro er værst i skuldre, nakke, arme, hænder og fingre og derfor vil et vægttab ikke have nogen effekt overhovedet på de smerter.
Samtidig påvirker det min stresstærskel, der skal intet til, altså det er noget med 2 sms samtidig der kommer ind på min tlf, så begynder jeg at stresse.

Velcro det er lige nøjagtig det jeg har skrevet til SB og lægekonsulent, jeg har forklaret dem at det jo netop er reumatologens konklusion men de bliver ved at holde fast i at diagnosen er usikker , ydermere skriver min SB at det eneste lægelige dokumentation der ligger, er et skøn fra min egen læge , og det er jo direkte usandt hvad jeg også har klaget over.


Jeg har også forklaret dem hvad de har sagt hos reumatologen at det er diagnosen og det kan jobcenter ikke ændre ved, det preller også af på dem.

Jeg har printet min diagnose ud fra sundhed.dk og sendt den til både jobcenterchef og SB , dette hjalp heller ikke noget.

Og ja jeg syntes også SB roder begreberne sammen i forhold til arbejdsevne og funktionsevne, ovenikøbet er det blevet tolket som at nu skal jeg i kognitiv behandling med henblik på vægttab.

Tænker du i forhold til medicin eller hvordan med § 100??


Og det er jo slet ikke det psykiater skriver, men SB griber bare ud i luften hvad hun tror kan give mening, det har jeg også klaget over og klaget over hun kommer med behandlingsforeslag som hun selv opfinder.

Karo nej en diagnose i sig selv er ikke det afgørende og det er det heller ikke i min sag, men det hele lagt sammen burde alle normalt tænkende mennesker kunne at jeg aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet, hvad både egen læge, psykiater, og afklaringssted også har konkluderet.

Nu skal jeg jo så aflevere den partshøring på mandag og SB sagde om den var skrevet under eller ej så røg den videre til pensionsudvalget, tænker lovmæssigt er det korrekt?? Må de gerne det??

Syntes bare det er så surt at pensionsudvalget skal sidde og vurdere min sag når der er flere usande oplysninger i den og er lidt bange for at de overhovedet ikke tager notits af at jeg har kommenteret på det og berigtiget disse oplysninger.

Så ja det ser vist ikke for lyst ud ..........

Sidst redigeret af Dolli; 12-08-2011 kl. 10:26.
Dolli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 10:44   #24
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Dolli.

Nu er det jo ikke mig du skal overbevise, jeg har selv fibro og fik diagnosen stillet uventet og overraskende, jeg har fibro i alvorlig grad (også) og havde udslag på 16 triggerpunkter på en ellers god smertedag, indtil da var diagnosen kronisk smertesyndrom.

Men diagnoser er underordnet i systemet, da det er arbejdsevne der tæller - og selv om din funktionsevne er varigt nedsat, så behøver det ikke at have noget med din arbejdsevne at gøre. Bliver din funktionsevne bare lidt bedre af en evt. behandling, så ser systemet på om du kan klare et lille fleksjob evt. ved hjælp af mentor, personlig hjælper, hjælpemidler og andre tiltag. ALT skal udelukkes af den mindste behandlingsmulighed i din sag, før kommer du bare ikke videre.

Jeg er ikke i tvivl om, at du bør få en pension - men jeg tror det er vigtigt at du selv prøver at se objektivt på din sag, og tager et skridt af gangen og får udelukket ALT hvad der hedder behandlingsmuligheder. En metode er at afprøve det lægerne anbefaler, så er det gjort og hjælper det ikke, så kan lægen (lægerne) netop skrive at din tilstand er kronisk, stationær og uden behandlingsmuligheder.

Men måske hjælper din klage/anke alligevel, det gør det jo sommetider - ellers må du den tunge vej gennem ankesystemet.

Her får du bare mit bud, i høj grad baseret på egne erfaringer om de (sk...) behandlingsmuligheder, der trods alt er lægernes levebrød - få dem udelukket, for din egen skyld. Altså behandlingsmulighederne

God vind.

Sidst redigeret af Ingrid; 12-08-2011 kl. 10:50.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 10:53   #25
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
For din egen livskvalitets skyld og hvis du stadig har problemet. Bed om kvalificeret hjælp til vægttab og rygestop. Der er alt at vinde for netop dig og dine.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 10:59   #26
Dolli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Dolli er ny på vejen
Ingrid jeg er rigtig glad for dine skriv , tag ikke fejl af det. og jeg ved at det ikke er dig jeg skal overbevise, man bliver bare så forbandet god til at skal sætte alt på plads og forklare sig når man gennemgår det både du og jeg har gennemgået.

Mht til behandlingsmuligheder, ja jeg kan jo ikke se hvorfor jeg skal spilde tid på kognitiv behandling i forhold til vægttab.

Jeg har løbende igennem årene forsøgt hvad jeg kan for at tabe mig også med lægelig og medikamentel støtte uden resultat.

Kognitiv behandling i forhold til vægttab bruger man til mennesker der har en spiseforstyrrelse, det har jeg ikke.

Og kan sagtens følge dig i at "gøre hvad de siger " men jeg vil ikke medvirke til noget der absolut ikke har nogen relevans til virkeligheden, altså behandlingsmuligheder som de griber ud af luften for at trække tiden, kan du følge mig lidt ??
Dolli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 11:03   #27
Dolli
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2009
Indlæg: 39
Styrke: 15
Dolli er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
For din egen livskvalitets skyld og hvis du stadig har problemet. Bed om kvalificeret hjælp til vægttab og rygestop. Der er alt at vinde for netop dig og dine.
Jo tak stampe, jeg har forsøgt en masse også kvalificeret hjælp. Jeg sidder jo ikke og har kroniske smerter uden at have forsøgt at gøre noget ved det, for det er absolut ikke sjovt at være inde i min krop...
Dolli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 11:22   #28
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dolli Se meddelelser
Jeg har i dag snakket med en sekretær fra reumatologisk afd, som sagde at hun ikke kunne forstå hvad det var Næstved jobcenter ikke kunne forstå. Diagnosen var fibromyalgi og sådan var det.
Kan du evt. sende en mail til den reumatologiske afdeling og stille det samme spørgsmål, sådan at du får et svar på skrift, som du så kan aflevere på kommunen, mod kvittering.

Alternativt kunne du evt. få din egen læge til at lave en ny henvisning til reumatologen, og så få denne til at udtrykke sig meget klart og tydeligt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 11:46   #29
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dolli Se meddelelser
Ingrid jeg er rigtig glad for dine skriv , tag ikke fejl af det. og jeg ved at det ikke er dig jeg skal overbevise, man bliver bare så forbandet god til at skal sætte alt på plads og forklare sig når man gennemgår det både du og jeg har gennemgået.

Mht til behandlingsmuligheder, ja jeg kan jo ikke se hvorfor jeg skal spilde tid på kognitiv behandling i forhold til vægttab.

Jeg har løbende igennem årene forsøgt hvad jeg kan for at tabe mig også med lægelig og medikamentel støtte uden resultat.

Kognitiv behandling i forhold til vægttab bruger man til mennesker der har en spiseforstyrrelse, det har jeg ikke.

Og kan sagtens følge dig i at "gøre hvad de siger " men jeg vil ikke medvirke til noget der absolut ikke har nogen relevans til virkeligheden, altså behandlingsmuligheder som de griber ud af luften for at trække tiden, kan du følge mig lidt ??
Nej, jeg forstår så godt at du virkelig føler det hele vildt grænseoverskridende og noget fis og humbug at du ligefrem skal i kognitiv behandling.

Men Dolli, prøv at tag det roligt - der er store chancer for, at den psykiatiker du kommer til, også mener det er pjat og ligefrem kan understøtte dig ved at fortælle kommunen at der er altså ikke noget at gøre. Jeg startede ud med fysiske diagnoser og endte hos en psykiatiker som stillede 2 psykiske diagnoser. Periodisk depression og generaliseret angst - jeg var med andre ord blevet systeminvalid også og fik foreslået kognitiv behandling. Fandeme løgn tænkte jeg, og klagede over for stor diskrepans i alle mine lægeoplysninger. Jeg kom så til nr. 2 psykiatiker som var enig med nr.1 i diagnoserne, men uenig i behandlingsmuligheden - min depression kunne muligvis behandles medicinsk og det afprøvede jeg så (på papiret). Det hjalp naturligvis ikke, men behandlingsmulighedshullet kunne lukkes. Tilbage var så kognitiv behandling anbefalet af psykiatiker nr. 1 og kommunen bad mig gå til egen læge for henvisning til dette, men min læge nægtede at henvise - skulle JEG i kognitiv behandling for depression som skyldtes en langvarig urimelig sag, så måtte kommunen selv til lommerne - egen læges vurdering var at det var pjat at jeg skulle i et langvarigt psykisk forløb også.

Forlanger kommunen behandling ens egen læge modsætter sig, på trods af en speciallægevurdering betalt af kommunen, så må kommunen selv til lommerne og sjovt nok (i mit tilfælde) så var det rigeligt at medicin var afprøvet forgæves. Et smuthul du muligvis kan bruge, få din læge med dig hans/hendes mening tæller mere og din læge kan til hver en tid nægte henvisning til f.x psykiatiker fordi han/hun skønner at du ikke er syg nok til det eller at det ikke vil hjælpe noget som helst. I mit tilfælde var det blevet hamrende dyrt, for kommunen, at betale for kognitiv tvivlsom behandling i et langvarig forløb. Sjovt nok, da det hul således blev lukket - blev pension bevilget, omsider.

Du er velkommen i en PS, at få flere oplysninger - sommetider må man være lige så røget som kommunen selv er speget.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2011, 12:23   #30
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
... I mit tilfælde var det blevet hamrende dyrt, for kommunen, at betale for kognitiv tvivlsom behandling i et langvarig forløb. Sjovt nok, da det hul således blev lukket - blev pension bevilget, omsider.
Hvor jeg kender det fra??? .
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
randers jobcenter hjælp skivehansen Spørgsmål ang fleksjob 8 16-04-2012 08:23
Hjælp til Brev fra Jobcenter København Baldersgade nr. 2 Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 25 30-12-2011 00:04
Hjælp fra Jobcenter Psenbesen Er det overhovdet til at få fleksjob? 5 08-11-2010 15:52
forklar mig venligst... buster Nyt om loven 3 29-08-2008 14:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension