K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2012, 15:16   #1
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
arbejdsprøvning når man allerede er i arbejde

Hej Alle

Jeg kan godt se mine problemer kan virke banale i forhold til mange andre, der skriver herinde og står i en væsentlig værre situation end mig.

Men håber alligevel, der er nogen, der har nogle gode råd. Har læst en del tråde herinde og synes det er et rigtigt godt forum. Her kommer sagen (ked af hvis I synes det er for langt, har prøvet at begrænse mig)

Jeg er en kvinde på 40 år, jeg har været delvist sygemeldt pga kronisk daglig hovedpine siden feb. 2010. Jeg har hovedpine fra jeg står op til jeg går i seng hver dag uden undtagelse.

Jeg har været i behandling hos kiropraktor, egen læge, 2 forskellige fysioterapeuter, 2 forskellige akupunktører, 2 forskellige neurologer, samt en 3. på Hovedpineklinikken. Jeg har prøvet 22 forskellige medicin præparater både forbyggende og smertestillende samt botox. Har desuden igennem en periode på ca. et halvt år været totalt afvænnet fra alle præparater med henblik på at klarlægge, om det smertestillende jeg tog, gjorde hovedpinen værre. Alt sammen uden effekt.

Jeg har arbejdet i den samme virksomhed de sidste 8 år som administrationschef og er der stadig. (dog delvis sygemeldt)

Hovedpineklinikken har beskrevet min tilstand som kronisk og varig, med nedsat erhvervsevne i et hvert erhverv. Alle behandlingsmuligheder er udtømte. (juni 2011)

Jeg har søgt fleksjob, da jeg gerne vil beholde mit arbejde, men ikke kan arbejde på fuld tid.

Det sidste år har kommunen brugt på, at jeg har talt med en fastholdelses konsulent i nov. 2011 en gang, hvorefter hun vurderede, at der ikke var grund til at foretage yderligere, da situationen og arbejdstiden ikke ville ændres. Der var ikke grund til arbejdsprøvning, da jeg i perioden med delvis sygemelding, har prøvet mere rutine prægede opgaver, uden at dette har haft en effekt.

Derefter blev jeg sendt til neuro/psykologisk undersøgelse.

Efter udtalelser fra fastholdelseskonsulent, neuro/psykolog, kommunens egen lægekonsulent, overlægen på hovedpineklinikken om at tilstanden er kronisk, varig med nedsat erhvervsevne i et hvert erhverv samt at behandlingsmuligheder er udtømte.

Bestemte min sagsbehandler sig endelig for at indstille mig til fleksjob, som foregik ved at der holdes møde mellem hendes chef og den person der sidder i fleks godkendelsesudvalget (der er kun 1) (det skete i maj 2012)

Ved mødet besluttede lederen, at jeg skulle i et afklaringsforløb. Det vil sige, at jeg igen skulle undersøges af en fastholdelseskonsulent med henblik på mine arbejdsfunktioner og arbejdsevne. (ligesom i nov.) I en mail skrev han, at dette skulle gøres, men at de vurderede, at der ikke var grund til afprøvning i andre virksomheder end den jeg allerede arbejder i.

Jeg var godt tosset over det, da jeg jo allerede i nov. 2011 havde talt med hende og hun der ikke så nogen grund til at undersøge yderligere. Men mødet blev holdt og jeg fik besked på at skrive dagbog hverdag, om hvilke opgaver jeg havde lavet, hvordan det var gået, hvor meget jeg hvilede og hvad jeg lavede, når jeg kom hjem. Jeg tilføjede desuden selv smerteskala fra 1 til 5 hver dag. Jeg skulle desuden forøge timetallet og skrive hvordan det gik.

Efter en måned skulle jeg mødes med hende igen. Hun kiggede på skemaet og vurderede straks, at de dage jeg havde øget timerne, gjorde at jeg fik det værre og alligevel ikke kunne komme over de i gennemsnit 14,5 timer pr. uge, som jeg arbejder. Har i alle uger siden januar 2012 arbejdet min. 12 timer. (mødet var i juni)

Sagen blev igen lagt til godkendelse i fleks udvalget, som nu består af flere personer (kan ikke få oplyst hvem og hvor mange.) De har faste møde dage, så derfor kom min sag først for i aug.

Nu har de så besluttet, at jeg skal afprøves i en anden virksomhed med andre administrative/rutine opgaver med 20 timer pr. uge. Fordi de mener, at mit skema giver udtryk for, at det er de enkelte arbejdsopgaver, der forværrer hovedpinen i stedet for at kigge på, at de dage hvor det er værst, er de dage, jeg har arbejdet flest timer.

Derudover skriver de, at jeg ikke forvalter min arbejdstid relevant, da jeg efterfølgende går helt ned. Jeg forsøgte at øge timetallet, som jeg fik besked på uden held og det bliver så brugt mod mig i stedet.

Faktum er, at uanset hvad jeg laver af opgaver på arbejdet, så er hovedpinen den samme ligesom den er i weekender og ferier.

Mit problem er, at tiden går. Fra den 1-1-2013 er der jo nye regler for fleks, hvilket gør, at jeg går væsentlig ned i løn, hvis jeg først bliver godkendt til fleks, når de nye regler er trådt i kræft.

Er tosset over de bliver ved med at finde på noget nyt. Desuden har der været masser af tid det sidste år til at få undersøgt disse ting, men der er jo stort set ikke sket noget før nu. Man får den mistanke, at de bare vil forlænge tiden mest muligt, indtil de nye regler er indført.

Er det normalt, at man sender en der allerede er i arbejde i afprøvning i andre virksomheder, når nu selv deres egne eksperter siger, at de ikke kan foreslå andre opgaver/jobs/uddannelse, der kan gøre arbejdsevnen bedre? De får en masse ekspert udtalelser og vælger derefter ikke at forholde sig til, hvad deres egne ansatte vurderer.

Kan jeg på nogen måde undgå denne nye afprøvning, så jeg snart kan få en afklaring af min situation. Med afprøvning, deres sjældne møder, deres nye påfund med mere, så kan der jo gå år, før denne sag er færdig. Nu har jeg været i systemet siden feb. 2010.

Jeg håber der er nogle, der kan komme med nogle gode råd. Er temmelig frustreret.
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 16:31   #2
nielsen17
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2012
Lokation: vejle
Alder: 56
Indlæg: 160
Styrke: 13
nielsen17 er ny på vejen
Hej

Jeg tror desværre ikke du kan slippe udenom en ekstra arbejdsprøvning!!

jeg er selv i en lignende situartion ,jeg har været deltidssyg i næsten 2 år da de siger til mig at jeg skal arbejdsprøves i et andet firma.
Der er jeg så nu og skal stoppe til oktober.(jeg laver ca. de samme ting som jeg gør i mit "normale" job)
Jeg håber også de når at afgøre min sag inden 31/12 ....men jeg tvivler.

Jeg tror det eneste du kan gøre er at finde et sted hurtigst muligt...måske kan du "slippe" med 8 ugers arbejdsprøvning.
nielsen17 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 17:00   #3
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Hej Sopka!

Velkommen til!

Som jeg læser dit indlæg, handler det kun om forhaling, som nærmest er reglen, desværre.

Du har været delvis sygemeldt ca. 2.5 år - har du modtaget supplerende sygedagpenge i den periode?

Du har søgt flexbevilling - var det en skriftlig ansøgning?
Har du fået en skriftlig afgørelse? Har du anket den?

Har du aktindsigt i din sag?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 19:54   #4
sopka
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2012
Indlæg: 43
Styrke: 12
sopka er ny på vejen
Hej Nielsen 17 og Carmen

Tak for jeres svar.

Skal jeg selv finde et sted til "afprøvning"

Jeg har fået fuld løn og arbejdsgiver har fået sygedagpenge refusion.
Jeg har søgt om fleks skriftlig og de arbejder jo på sagen. Jeg kommer bare aldrig videre end ti ledelsen, de afviser og forlanger nye tiltag, før de vil sende sagen til godkendelse. Kan man forlange at mødes personligt med udvalget, så man selv kan fremlægge sin sag?

Det er jo ikke altid, der bliver brugt de rigtige oplysninger og argumenter.
Så længe jeg ikke kan få sagen for fleks udvalget, kan jeg ikke få en afgørelse og dermed ikke anke.
sopka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 21:17   #5
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Tror også det er kommunens forsøg at forhale sin sag, jeg var også igennem et langt forløb, og forblev ansat hos sammen virksomhed.

Jeg blev kun afprøvet hos min arbejdsgiver, skal dog siges at mine arbejdsområder og opgaver blev ændret og kraftigt beskåret. Samtidig har jeg en kanon chef, som skrev masser af udtagelser til min sagsbeh.

Jeg endte efter 2,5 år på fleksjob i samme virksomhed, så det kan lade sig gøre - men var virkelig også en kamp. Hvor jeg også oplevede at kommunen ikke levede op til egne udtagelser!
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 21:56   #6
Mumrik
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 543
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Mumrik er ny på vejen
Har i går fra en sagsbehandler i JC fået at vide, at alle gamle sager skal behandles inden årets udgang. Dette er hvad SB'ere i Københavns kommune fået ordre om. Ved ikke om det er det samme i andre kommuner...
Mumrik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 22:28   #7
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mumrik Se meddelelser
Har i går fra en sagsbehandler i JC fået at vide, at alle gamle sager skal behandles inden årets udgang. Dette er hvad SB'ere i Københavns kommune fået ordre om. Ved ikke om det er det samme i andre kommuner...
Så det nok derfor at de ikke har tid til at indkalde mig til ny arbejdsprøvning.

Det vist meget almenligt at man bliver afprøvet i flere job,da arbejdsevnen skal være nedsat i et hvert job for at få flex.

14 timer er ikke så meget ,arbejdsskiverne vil gerne have flere timer,derfor vil de måske se om du kan mere i et andet job.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 22:31   #8
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sopka Se meddelelser
Jeg har søgt om fleks skriftlig
De bør træffe en afgørelse udfra foreliggende dokumentationsgrundlag - de kan ikke blot ignorere en skriftlig ansøgning.

Dette ville jeg klage over - hos Borgerrådgiveren (hvis der en sådan i din kommune), ellers Jobcenterchef, Borgmester og alle "byrødder".
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2012, 22:33   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du slipper ikke uden om en afprøvning.

Du har jo kun været arbejdsprøvet inden for et erhverv.. så de kan altid argumentere for at du skal prøves i flere erhverv inden en afklaring, idet man skal have nedsat erhvervsevne indenfor alle erhverv.. en speciallæge må ikke udtale sig om erhvervsevnen, en sådan udtalelse må de se bort fra. Han må kun udtale sig om funktionsevnen.

Måske sender de dig ud som parkeringsvagt for at se om masser af frisk luft ville hjælpe på hovedpinen.. de er meget kreative.

Jeg har været i arbejdsprøvning på reva i 3 mdr.. men nu efter at have tænkt sig om i halvandet år, mener de at jeg skal prøve en arbejdsprøvning på reva i 6 mdr også.. for måske gør det en forskel.

De trækker tiden alt det de kan..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2012, 08:39   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sopka

Dine problemer er ikke banale, men selvfølgelig har du en stadig en kontakt til din arbejdspalds, som du ihærdigt forsøger at bebiholde. Og du er ligesom andre støt ind i den langsommelige vej mod en afklaring af din arbejdsevne, som mange herinde må igennem, og nogle gange trækker det helt urimeligt ud.

Du skriver intet om din RP. Har du fået lavet en sådan? Og har du fået den til gennemlæsning?

Ligeså har du søgt aktindsigt? Hvis ikke, så kan en skabelon hentes her på siden, øverste i menu over nyttige links.

Som andre ganske rigtigt skriver, skal Jobcentret ved en ansøgning om fleksjob svare dig skriftlig og m. begrundelse for afslag. Ligesom de skal sørge for at din RP er opdateret. Når du er truet på din arbejdsevne skal Jobcentre ligeledes sørge for en RP.

For konkret bedømmelse af din sag kunne du evt. henvende dig til DUKH, se deres hjemmeside her: http://www.dukh.dk/ Her vil du også kunne se flg. side ang. netop fleksjob på det foreliggende grundlag: http://www.dukh.dk/netradgivning/fle...gende-grundlag

Heraf fremgår det netop, som øvrige også har været inde på at Jobcentret SKAL behandle en sådan sag, og svare dig skriftligt, og oplysning omkr. klagevejledning, hvis de ikke giver dig fleksbevilling.

Ligesom de skriver flg.:
Citat:
berettiget til fleksjob, skal være varig nedsat i et væsentligt omfang, som gør, at du ikke kan arbejde på ordinære vilkår. Din arbejdsevne skal vurderes i lyset af alle muligheder på arbejdsmarkedet. Det kan f.eks. være, at du ikke kan varetage et hårdt fysisk krævende job, men så er der måske andre muligheder på arbejdsmarkedet, der ikke kræver samme fysik.
Der er også flg. forening: Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere, hvor de på deres hjemmeside også har nogle tidl. principafgørelser fra Ankenævnet ang. flæeksjob, herunder spec. afklaring omkr. arbejdsevne: http://www.lafs.dk/side.php?p_id=97

Yderligere kan jeg anbefale Ankestyrelsen praksisundersgelse af fleksjob 2010, hvor flere kapitler kan være oplysende for dig at læse i dels i forhold til om din arbejdsevne er tilstrækkeligt afklaret og dels om Jobcentret har fulgt Ankestyrelsens anvisninger for en dokumentation af en sådan afklaring forud for en afgørelse.

Link: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Rappo...2010_15_16.pdf

Flere herinde på din tråd kommer med udsagn om, at du skal være afprøvet på andet sted end din arbejsplads. der er ganske rigtigt sket en opstramning på dette område, hvor man tidl. var hurtigere til at afprøve SDP-modtagere på nuværende arbejdsplads og så tilkende fleks ud fra dette. Lovgivningen er flg.:

Citat:
”Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering
på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
Min fremhvæning, fra side 10 i ovenstående link.

Ligeledes står der flg. på side 14:

Citat:
Det afhænger af en konkret individuel vurdering, om der er behov for arbejdsprøvning, og om det i givet fald kan ske på hidtidig arbejdsplads eller inden for hidtidigt arbejdsområde, eller om det er nødvendigt at foretage en ekstern arbejdsprøvning.
Igen min fremhævning.

Det er derfor ikke givet, at du skal i en ekstern arbejdsprøvning (andet sted en din nuværende arbejdsplads), men beror på et skøn. Derfor mine anbefaling af at få læslt hele din sag igennem og få en vurdering fra anden instans om dette skøn er rimeligt, og råd for eft.flg. hurtigst mulig afklaring af din sag.

Det der stikker mig i øjene, er at SB først mener, at en afklaring af din arbejsevne i forhold til fleksjob kan foregå på din arbejdsplads. Denne bør derfor på daværende tidspkt. netop have lavet et socialfagligt skøn på baggrund af din RP, hvor konklusionen kan have været: at afklaringen kan skie på din nuværende arbejdsplads, da en ekstern arbejdsprøvning ikke var nødvendigt. Medmindre SB har lavet en fejl, bør du se efter netop denne socialfaglige vurdering, og fremhæve denne vinkel.

Som du selv skriver nærmer du dig en skæringsdato for den nye lovgivning til nytår, hvorfor det vil være godt for dig med en afklaring inden. Enten at du hurtigt får en ekstern bred arbejdsprøvning (helst hos tidl. revacenter, hvor de har erfaring med at lave dem brede) på 3 mdr. (dette bør kunne nås indenfor dette års udløb og m. eft.flg. afgørelse, hvis du stomrpuster dem i nakken hele tiden ) (her forholder jeg migslet ikke til, hvad det vil indebære af konsekvenser for din nuværende ansættelse, som jo kan blive truet, og eft.flg. kan du stå med en fleksydelse, fordi du er opsagt, og så alligevel ryger under kommnde lovigning ) el. du ud fra gennemgang af din sag fastholder el. forny tidl. ansøgning om fleks på det forelligende grundlag.

Men hvis du efter råd og vejledning af dit foreliggende grundlag fastholder en ansøgning om fleks, er det evident, at du får sparring fra sagkyndige, om hvordan de vurdere din sag i forhold til om dokumentationsgrundet er der el. der evt. er lavet fejl fra SB undervejs. Hvis sidstnævnte er tilfældet kan du nemlig risikere,at du ved en anke om manglende bevilling af fleks kommer til at stå i den situation, at din sag bliver hjemvist pga. fejl, og der ikke bliver taget stilling til om du er berettiget til fleks, hvorfor du kommer ind i det nye år, og derved kommer ind under den den nye lovgivning, og hvad dette medfører for fleksere.

Derimod hvis din sag er så veldokumenteret og uden fejl vil du få en afgørelse omkr. hvorvidt du er berettiget til fleks indenfor den nuværende lovgivning.

Hvis du bliver nødt til at indgå i en endnu en arbejdsprøvning er det af yderste vigtighed,at den er bred, og der er stillet skånehensyn op, mål ect. forud for denne, således at du ikke risikere at skulle igennem møllen igen.

Håber ovenstående kan være med til at en hurtigt afklaring af din muligheder, selvom jeg ikke kommer med konkrete hurtige løsninger.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Allerede dagen efter REFORMEN ... Helle Smith Fremtiden for fleksjob og førtidspension 27 26-01-2013 09:43
nye regler allerede i brug Sommerfugl77 Politik og Samfund 9 01-10-2012 14:25
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Reform-ide fungerer allerede i praksis Webmaster K10 Nyheder 0 29-02-2012 09:00
Flex job helt nyt for mig. Men måske allerede arbejde thyson Spørgsmål ang fleksjob 5 09-02-2011 03:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension