K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2012, 18:27   #1
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
fleksydelsealder og ledighedsydelse

Er der nogen herinde, der ved noget om de nye regler ift. fleksydelse?

Kan forstå at når man er født januar 1963, kan man gå på fleksydelse 3 år før pensionsalderen. Dvs. at hvis gennemsnits-levealderen fortsat stiger, så kan vi måske være 65-66 år inden fleksydelses-alderen opnås!!

Men er reglerne for ledighedsydelse stadig de samme som før, så man kun kan få ledighedsydelse i 6 mdr. efter man fylder 60?

Eller er der taget højde for, at vi nu bliver en del mennesker, der først kan få fleksydelse senere?

Ellers står de fleksjobbere, der rammes af ledighed omkring de 60 år, da med et stort problem?
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 22:18   #2
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Er der nogen herinde, der ved noget om de nye regler ift. fleksydelse?

Kan forstå at når man er født januar 1963, kan man gå på fleksydelse 3 år før pensionsalderen. Dvs. at hvis gennemsnits-levealderen fortsat stiger, så kan vi måske være 65-66 år inden fleksydelses-alderen opnås!!

Men er reglerne for ledighedsydelse stadig de samme som før, så man kun kan få ledighedsydelse i 6 mdr. efter man fylder 60?

Eller er der taget højde for, at vi nu bliver en del mennesker, der først kan få fleksydelse senere?

Ellers står de fleksjobbere, der rammes af ledighed omkring de 60 år, da med et stort problem?
Lige nu, er der ikke lavet om på reglerne - du kan max. få ledighedsydelse til du er 60 1/2 år, og fleksydelse derefter frem til folkepensionsalderen er du berettiget til ordningen. Men på et tidspunkt bliver det nok lavet om, så reglerne kan tilpasses de nye folkepensionsgrænser og nye efterlønsregler. Lige her og nu, behøver regeringen ikke have travlt med at ændre fleksydelsesordningen, da der går flere år endnu, inden nogen rammes af grænsen på 65 år for folkepension.

Man kunne afskaffe fleksydelsesordningen og lade folk fortsætte på ledighedsydelse, eller man kunne rykke grænsen tilsvarende som folkepensionsalderen stiger.

På et tidspunkt skal regeringen også se på pensionstilkendegivelser, da man p.t højest kan modtage førtidspension frem til man fylder 65.

Alt er muligt, så man gør klogest i - at holde sig præcis til nuværende regler.

Da folkepensionsalderen gik fra 67 år og ned til 65 År - så gik der nogle år hvor man havde forskellige regler, alt efter om man var født før eller efter en bestemt skæringsdato - det samme vil formentlig ske igen, men med omvendt fortegn.

Personligt håber jeg det bedste, men frygter det værste.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 23:24   #3
granny
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2011
Indlæg: 10
Styrke: 13
granny er ny på vejen
Det er altså ikke rigtigt at reglerne ikke er ændret.

Der blev vedtaget en ny lov om fleksydelse for en måned siden.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=139972
granny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 00:30   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...er flexbevilliget og har netop modtaget brev fra Forvaltningen om de nye regler, som fremgår af Grannys link.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 06:46   #5
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af granny Se meddelelser
Det er altså ikke rigtigt at reglerne ikke er ændret.

Der blev vedtaget en ny lov om fleksydelse for en måned siden.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=139972
Korrekt, men der står ikke så vidt jeg har læst noget om at ledighedsydelse lan udbetales efter de 60½ år. Eller har jeg overset noget ?
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 07:34   #6
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af granny Se meddelelser
Det er altså ikke rigtigt at reglerne ikke er ændret.

Der blev vedtaget en ny lov om fleksydelse for en måned siden.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=139972
Tak for link. Og så beklager jeg at jeg ikke havde set at loven var ændret.

Loven er ændret på den måde, at man gradvist rykker alderen op efter fødselsdato. Lige nu overgår man til fleksydelse ved 60 1/2 år og næste trin er så 61 år o.s.v - hvis man er berettiget til ordningen.

Så dybest set er intet ændret, man går lidt længere på ledighedsydelse eller får mulighed for at blive i sit fleksjob lidt længere, alt efter hvilken alder man har lige nu.

Der går år endnu med alle de skæringsdatoer, så lige nu anbefales det stærkt at være med i efterløn/fleksydelsesordningen.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 08:36   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Formål

§ 1. Formålet med loven er at give personer, som er visiteret til et fleksjob, mulighed for at modtage fleksydelse med henblik på at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Kapitel 2

Betingelser for ret til fleksydelse

Almindelige betingelser

§ 1 a. Fleksydelsesalderen er 60 år.

Stk. 2. Fleksydelsesalderen er dog

1) 60½ år for personer, der er født fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,

2) 61 år for personer, der er født fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,

3) 61½ år for personer, der er født fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og

4) 62 år for personer, der er født efter den 30. juni 1960, jf. dog stk. 3 og 4.

Stk. 3. I 2015 og herefter hvert femte år beregnes, om fleksydelsesalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 4. Fleksydelsesalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Fleksydelsesalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i restlevetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat fleksydelses- og folkepensionsperiode på 19,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Fleksydelsesalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Fleksydelsesalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 10 år efter det år, hvori fleksydelsesalderen reguleres.

§ 2. Retten til fleksydelse er betinget af, at modtageren

1) har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a,

2) før overgang til fleksydelse er visiteret til fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

3) betaler fleksydelsesbidrag,

4) senest fra det 30. år har indbetalt fleksydelsesbidrag eller været medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse og har indbetalt efterlønsbidrag, som ikke senere er tilbagebetalt, i sammenlagt mindst 30 år, jf. dog § 2 a,

5) har fået indberettet værdien af pensionsformuen, jf. § 18, og

6) har bopæl her i riget eller i et andet EU/EØS-land.

Stk. 2. Personer, der tidligere har indbetalt efterlønsbidrag, og som i de 12 måneder, der ligger umiddelbart forud for den første tilmelding til fleksydelsesordningen, ikke har optjent anciennitet i efterlønsordningen, får medregnet den manglend
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 10:28   #8
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af granny Se meddelelser
Det er altså ikke rigtigt at reglerne ikke er ændret.

Der blev vedtaget en ny lov om fleksydelse for en måned siden.

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=139972
Ja, det er netop på baggrund af denne lov §1stk.3, at jeg spørger..her kan jeg jo læse, at jeg mindst skal være 64 og måske endda ældre, hvis gennemsnitslevealderen stiger.

Og mit spørgsmål er stadig ret åbent, da jeg ikke kan finde ud af, om der er taget højde for det med, at ledighedsydelse stopper ved 60,5 år?

Hvis man ryger ud af systemet og på kontanthjælp efter 60,5, oppebærer man vel ikke retten til fleksydelse

Noget helt andet er så, om det overhovedet kan betale sig at blive i ordningen, med de nye regler om at evt. arbejdsmarkedspensioner osv. modregnes..

Jeg synes, der mangler en ordentlig orientering, så vi i fleksjob har noget konkret at vurdere ud fra, hvorvidt vi skal blive i ordningen eller vælge at få det indbetalte ud nu her til april!

Jeg er ihvertfald i vildrede!
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 10:32   #9
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
Formål

§ 1. Formålet med loven er at give personer, som er visiteret til et fleksjob, mulighed for at modtage fleksydelse med henblik på at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet.

Kapitel 2

Betingelser for ret til fleksydelse

Almindelige betingelser

§ 1 a. Fleksydelsesalderen er 60 år.

Stk. 2. Fleksydelsesalderen er dog

1) 60½ år for personer, der er født fra den 1. januar 1959 til den 30. juni 1959,

2) 61 år for personer, der er født fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959,

3) 61½ år for personer, der er født fra den 1. januar 1960 til den 30. juni 1960, og

4) 62 år for personer, der er født efter den 30. juni 1960, jf. dog stk. 3 og 4.

Stk. 3. I 2015 og herefter hvert femte år beregnes, om fleksydelsesalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 4. Fleksydelsesalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Fleksydelsesalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i restlevetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat fleksydelses- og folkepensionsperiode på 19,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Fleksydelsesalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Fleksydelsesalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 10 år efter det år, hvori fleksydelsesalderen reguleres.

§ 2. Retten til fleksydelse er betinget af, at modtageren

1) har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a,

2) før overgang til fleksydelse er visiteret til fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

3) betaler fleksydelsesbidrag,

4) senest fra det 30. år har indbetalt fleksydelsesbidrag eller været medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse og har indbetalt efterlønsbidrag, som ikke senere er tilbagebetalt, i sammenlagt mindst 30 år, jf. dog § 2 a,

5) har fået indberettet værdien af pensionsformuen, jf. § 18, og

6) har bopæl her i riget eller i et andet EU/EØS-land.

Stk. 2. Personer, der tidligere har indbetalt efterlønsbidrag, og som i de 12 måneder, der ligger umiddelbart forud for den første tilmelding til fleksydelsesordningen, ikke har optjent anciennitet i efterlønsordningen, får medregnet den manglend
Takker for dit indlæg, men er det ikke de regler, der netop er blevet erstattet af nye?

Tror dog kun at det er det med alderen, der er ændret?
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 11:34   #10
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sannemus Se meddelelser
Ja, det er netop på baggrund af denne lov §1stk.3, at jeg spørger..her kan jeg jo læse, at jeg mindst skal være 64 og måske endda ældre, hvis gennemsnitslevealderen stiger.

Og mit spørgsmål er stadig ret åbent, da jeg ikke kan finde ud af, om der er taget højde for det med, at ledighedsydelse stopper ved 60,5 år?

Hvis man ryger ud af systemet og på kontanthjælp efter 60,5, oppebærer man vel ikke retten til fleksydelse

Noget helt andet er så, om det overhovedet kan betale sig at blive i ordningen, med de nye regler om at evt. arbejdsmarkedspensioner osv. modregnes..

Jeg synes, der mangler en ordentlig orientering, så vi i fleksjob har noget konkret at vurdere ud fra, hvorvidt vi skal blive i ordningen eller vælge at få det indbetalte ud nu her til april!

Jeg er ihvertfald i vildrede!
Nej, lige nu har regeringen kun siddet meget kort tid, og har sikkert ikke nået at få tilpasset samtlige love og regler, foruden at regeringen også afventer trepartsforhandlingerne. Men jeg tror nu godt at du kan gå ud fra, at grænsen for modtagelse af ledighedsydelse/almindelige dagpenge også stiger, så det hele passer sammen - sådan at du modtager ledighedsydelse, frem til du KAN gå på fleksydelse - hvis du er ledig fleksjobber til den tid.

I dit tilfælde, som jeg forstår det - så vil det ikke være en god idè at melde dig ud af nogen ordning - da du risikere at få et slip fra du er 64 år og frem til din folkepensionsalder som til den tid er 67 år eller mere - men det skal du jo gøre op med, om du vil løbe risikoen for at ende på KH i de år.

Men jeg forstår forvirringen, med alle de skæringsdatoer og ordninger som bliver lavet om, alt efter som arbejdsmarkedet/regeringen ter sig.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MIN ledighedsydelse 2013, modregning af egenpension i ledighedsydelse Fyret2011 Alt det andet 4 04-02-2013 19:38
Kan jeg få ledighedsydelse ???? Valde68 Spørgsmål ang fleksjob 3 21-03-2012 19:46
Ledighedsydelse Mikkel-Nakskov Alt det andet 5 30-12-2011 15:02
Ledighedsydelse sushjer 1 Spørgsmål ang fleksjob 0 30-06-2010 21:45
ledighedsydelse osv. mrsjette Spørgsmål ang fleksjob 2 07-06-2009 14:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension