K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2008, 09:26   #1
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Question Akasse /efterlønsbidrag

Hej

Vil gerne høre om nogen har et godt råd ang.:

Jeg er medlem af akasse og betaler efterlønsbidrag ikke medlem af fagforening

Kort fortalt: Jeg er sygemeldt med åreforkalkning, masser af årespasmer,meniere, dårlig ryg og knæ og affødt af dette psykiske problemer

Hjertelægen siger der ikke er flere behandlingsmuligheder udover at jeg skal passe på mig selv og han siger 0 i arbejdsevne såvel som min praktiserende læge også siger 0

Har heldigvis en forsikring fra PFA på kritisk sygdom og den er gået igennem helt uden problemer

Status pt. er at sagsbehandleren på kommunen undersøger om jeg skal i arbejdsprøvning eller have ftp

Mit spørgsmål er så: er der nogen grund til at være medlem af akasse og betale efterlønsbidrag?

talte med akassen som siger det kan det indtil jeg evt. får ftp.
men indrømmer dog at jeg aldrig med mit helbred kan få dagpenge mere
påstod det havde noget at gøre med hvis jeg blev sendt i fleksjob

Hvis jeg melder mig ud hvad sker der så med mit efterlønsbidrag som jeg har betalt til siden starten?

Håber der er nogen der har et godt råd

En god dag til jer alle
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 10:57   #2
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Hvis der bare er en mikroskopisk chance for at du får flexjob så må du endelig ikke stoppe med at indbetale til efterløn.

Hvis det viser sig at du skal have pension kan du få det indbetalte ud igen.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 12:00   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Dit efterlønsbidrag bliver tilbagebetalt i tilfælde af pension.

Får du fleksjob, så kan du søge fleksydelse, hvor du kan fortsætte indbetalingen til ordningen for fleksere.

Det kommer vist også an på, hvor mange år du har indbetalt til fleksordningen samt på din alder. Fordi i et evt. fleksjob er nogle undtagelsesregler for indbetalingerne til fleksordningen.

Jeg synes, du skal SKRIVE (ikke ringe) til din sagsbehandler og spørge, om det er nødvendigt at indbetale til a-kasse/fleksordningen, da det er mange penge for dig, og spørge, HVAD konsekvenserne kan blive for dig.

Du kan evt. også spørge a-kassen, som bør rådgive dig... mere detaljeret end ovenstående.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 13:47   #4
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
Smile

hej jomfruen
jeg har i dag talt med min a-kasse vedrørende betaling til dem, der blev jeg oplyst at hvis jeg betalte til efterløn ville det være en dårlig ide at stoppe med at betale indtil sagen er afgjort.
jeg har aldrig betalt til efterløn så for mit vedkommende kan jeg stoppe med betalingen.
jeg sidder og venter på at kommunen skal sige god for førtidspension, (ryste,ryste).
men ring til din a-kasse og snakke med dem

med venlig hilsen bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 18:42   #5
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Tusind tak for jeres råd

Jeg er 53 år og har været medlem af akassen siden jeg var 18 og betalt efterlønsbidrag siden det blev oprettet.

Man kan vel aldrig være sikker på hvad de beslutter sig for på kommunen
det kan man helt tydelig læse herinde

Det sagsbehandleren sagde ved det sidste møde for 6 uger siden da jeg/vi skulle lave recourseprofil som hun så ville sende (hvilket hun heller ikke har gjort) at sociallægen skulle se på det og afgøre om de skulle have speciallægeerklæring fra hjertelægen og så ville de afgøre om det var nødvendig med arbejdsprøvning eller der skulle søges ftp med det samme
da PFA havde godkendt pension mente hun de nok havde undersøgt sagen godt og grundig og de lægeerklæringer de havde nu sagde 0 i arbejdsevne

men har lige bedt om aktindsigt da jeg ikke har den store tiltro til kommunen
det har jeg også lige rykket for (som jeg skriver om i en anden tråd) er nemlig heller ikke kommet.

Min akasse er ikke til nogen form for hjælp de lever ikke på den samme jord som medlemmerne gør

BAM: Det er bare en enerverende ventetid ....jeg krydser fingre og tæer for dig og lad høre fra dig når du har fået beskeden
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2008, 22:34   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jomfruen helt klart du må IKKE melde dig ud af A-kassen før end der ligger en førtidspension, hvis du gør det så kan du komme galt af sted med fleksydelse hvis det ender med fleksjob og man kan aldrig være sikker på ftp før man sidder med afgørelsen ...
  Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 00:11   #7
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Da jeg for 2 år siden kom på en midlertidig pension i 2 år, fik jeg et hvilende medlemskab som betød at jeg skulle betale mindre i kontigent i de 2 år. Derefter kom jeg op på fuld kontingent indtil min sag var afgjort. Jeg fik en varig pension og de tilbagebetalte det beløb som jeg havde indbetalt.
Mit efterlønsbidrag kom til udbetaling. Der skulle deraf betales skat og afgift, som lyder på 30%. Der næst kan du få din LD opsparing til udbetaling. Ved denne opgørelse fratrækkes 39% svarende til 25% af din saldo pr.31.dec. 1979 og 40% at det der siden er tilskrevet. Jeg fik så også en invalidesum gennem Pensam. Det kan godt betale sig at forblive medlem af fagforeningen indtil din sag er afgjort.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2008, 08:07   #8
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
tusind tak for svarene

Jeg venter med at melde mig ud
kan godt se det ikke ville være heldig

god dag til jer alle
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Akasse eller ej? jango Alt det andet 4 25-09-2013 12:22
akasse /efterlønsbidrag ved tae jomfruen Alt det andet 6 02-09-2013 07:42
Akasse pingvin Alt det andet 4 12-03-2012 02:48
Sygedagpengestop og Akasse Nønse Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 17-06-2011 12:00
akasse medlemsskab og arbejdsprøvning kbh Spørgsmål ang fleksjob 12 28-12-2007 23:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension