K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2010, 23:40   #11
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Citat:
I stort set alle kommuner vil folk opleve, at lægekonsulentudtalelser og interne drøftelser sagsbehandler og lægekonsulent imellem IKKE indgår i aktindsigten. De må gerne og har lov til at holde interne (arbejds) notater for sig selv - interne notater er ikke omfattet af aktindsigt. Derimod har du ret til indsigt i et lægeskøn/udtalelse, når det ER skrevet til brug for en afgørelse.
Denne her med notater bliver misbrugt og skjult fra os borgere, selv om det har meeeget med hele vores sag at gøre,synes jeg.

For eksempel, i et tilfælde søger man aktindsigt, og får den leveret. Der læser man om "hele" sin sag.
Så spotter man en hel masse datoer i ens journal-hvor der ikke er noget skrevet...
Nogle af datoer ser bekendt ud, nogle ikke.
Så kan man komme ud for det at efterfølgende er det ens sr-bistand/fagforening som indhenter aktindsigt på ny.
Sr-bistand /Fagforeningen skriver pænt til kommunen at hvis nogle akter er undladt -så beder fagforeningen om oplysning hvilke akter og hvorfor. Og så igen får leveret de samme aktindsigt som borgeren fik.
Så opgiver sr-bistand/ fagforening med at overtage en sag- og borgeren forsøger en gang til at følge den sunde fornuft og søger om alle oplysninger i sin sag -også dem som ikke var sendt tidligere hverken til fagforening eller til borgeren.
Og sååå -får man en kopi af en hel stak notater som ligger på et eller andet måde udenfor sagen. I alle de notater står der meget relevante ting fra hele forløbet.
Det er bare sagsbehandlere som overser det og ikke sender der.Muligvis fordi det kun er skrevet på en computer skærm med sagsbehandlerens initialer, og på mange forskellige billeder i en kommunal computer program.
Og så er der den hvor sagsbehandlere ikke vurderer den af betydning og derfor ikke sender det frem hele 2 eller 3 gange ved aktindsigt- men hvor en borger kan vurdere det af betydning fordi der er meget find rød tråd i hele forløbet, plus kan konstatere at det som borgeren finder af en stor betydning og måske kan blive afgørende ikke er nedskrevet nogen som helst steder i alm journal. Og de notater og en journal er lige så vigtigt i ens sag som alt det andet fra lægerne og lægekonsulenten.
Alle oplysninger om en borger er om en borgers situation, og fordi der oftest ikke er godt begrundet hvad præcis har haft en betydning for vurdering- så vil jeg have lov til at kommentere ALT som lyder forkert for mig og hvad jeg synes om det...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2010, 12:11   #12
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Det har du evig ret i, at det med notater bliver misbrugt.

Det er nemlig smart af kommunerne, bare at kalde det for interne (arbejds) notater hver eneste gang sagsbehandler og lægekonsulent taler sammen.

Vi går nemlig her og tror, at det eneste en lægekonsulent må - "kun" er at oversætte lægelatin til forståeligt dansk, samt at lægekonsulenten ikke må træffe en afgørelse.

Men en lægekonsulent må gerne tale med sagsbehandler om, hvilke indflydelse en given sygdom har - han må gerne lufte personlige holdninger om f.x fibromyalgi og "ondt i livet", han må gerne lufte en mening om at en med ondt i ryggen, nok slet ikke har så ondt. På den måde bliver en sagsbehandler påvirket af en lægekonsulent, ofte til stor skade for en borger.

Så vi deres hemmelige "gule sedler" eller var en flue på væggen ved disse interne samtaler, så ville rigtig meget give mening i mange sager.

Ingen kan bruge et journalnotat ala....10-3-05 talt med lægekonsulent Dr. Nobody, til noget som helst. Men loven er overholdt, og kun til gavn for kommunerne.

Men det bliver nok aldrig lavet om, desværre.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2010, 22:01   #13
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Nu ved jeg ikke om det henvises til det jeg nævner, men jeg taler i hvert fald ikke om interne notater, men om notater, der bliver skrevet i journalen, og derfor helt automatisk vil følge med i en aktindsigt.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 10:19   #14
nobelis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
nobelis er ny på vejen
Jeg skal tale med kommunen idag - mon jeg kan få oplyst lægekonsulentens navn, hvis jeg spørger til det?
nobelis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 10:59   #15
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, tja, hvorfor ikke prøve?

-det ville jeg da gøre og ting kan jo siges på mange måder ikk´

Nu er jeg jo ikke klar over hvor du kommer fra i landet men du skal være velkommen til at sende mig en pb da jeg har kendskab til næsten alle lægekonsulenter i Vestsjælland, hvis det kan hjælpe dig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 14:58   #16
nobelis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
nobelis er ny på vejen
så fik jeg talt med kommunen, en venlig dame som jeg var blevet henvist til, ifald jeg havde spørgsmål vdr. agtindsigten. Jeg efterlyste førnævnte dokument fra lægekonsulenten - kunne kun se LK´s udtalelse skrevet ned af SB; iflg. damen må LK godt bare diktere en udtalelse som så nedskrives af SB eller sekretær. Dette har jeg svært ved, at se er lovligt! I det mindste må man skulle henvise til kilden.
I min sag kan jeg se på SB´s øvrige notater, fra samtaler med mig, at SB indimellem har misforstået mig, og at SB også fejlciterer mig! + en del stavefejl. Hvad så hvis SB også misforstår LK??? eller skriver forkert?
Så der BØR være en SKRIFTELIGT udtalelse fra en LK.

Jeg kan kun opfordre alle til at søge aktindsigt - jo før jo bedre!

NB: Det lykkedes mig at "fritte" damen for LK´s navn, og det var heldigvis hverken dr. Nobody el. dr.Google
nobelis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
de nye oplysninger fra skat ? henningv Alt det andet 5 16-10-2011 11:25
Nye oplysninger Forsyg Alt det andet 4 29-03-2009 02:08
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Oplysninger i sag ? LV. Alt det andet 1 22-11-2007 14:30
Rod i Ankestyrelsens oplysninger zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 17-11-2007 16:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension