K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2005, 17:50   #1
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
ja men...

Så finder jeg lige det her:

<<Ledighedsydelse og udlandet
Det fremgår af § 5 i lov om en aktiv socialpolitik, at man, medmindre der er tale om særlige omstændigheder, skal opholde sig i Danmark for at få ledighedsydelse.

Arbejdsmarkedsdirektoratet har vejledende oplyst, at personer, der modtager ledighedsydelse under ferie, formentlig ikke opfylder kravet om særlige omstændigheder og derfor ikke kan tage ledighedsydelsen med til udlandet under ferie.>>
http://www.clh.dk/notat/fleksjob/doc7.html#autoindex7

Jeg læser det som man ikke legalt kan bruge sin ferie i udlandet, hvem der nu har råd til det :-)
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2005, 19:24   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: ja men...

Citat:
Winther skrev:
Så finder jeg lige det her:

<<Ledighedsydelse og udlandet
Det fremgår af § 5 i lov om en aktiv socialpolitik, at man, medmindre der er tale om særlige omstændigheder, skal opholde sig i Danmark for at få ledighedsydelse.

Arbejdsmarkedsdirektoratet har vejledende oplyst, at personer, der modtager ledighedsydelse under ferie, formentlig ikke opfylder kravet om særlige omstændigheder og derfor ikke kan tage ledighedsydelsen med til udlandet under ferie.>>
http://www.clh.dk/notat/fleksjob/doc7.html#autoindex7

Jeg læser det som man ikke legalt kan bruge sin ferie i udlandet, hvem der nu har råd til det :-)

Det er da løgn man må ikke rejse til italien i sin ferie..det må jeg undersøge...det kan ikke være rigtigt.
Det er godt du stiller alle de gode spørgsmål Winther
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2005, 22:39   #3
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ja men...

Det er ikke rigtigt!! Som fleksjobber på ledighedsydelse, hører man ikke under § 5 i aktivloven - det fremgår således tydeligt i Aktivlovens § 74 følgende (kopieret direkte fra loven):

§ 74
Stk. 1
Ledighedsydelse udbetales af kommunen til personer, der er berettiget til fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Ledighedsydelse kan udbetales 1) i perioden efter visitationen, indtil den pågældende ansættes i fleksjob,
2) ved ledighed efter et fleksjob,
3) i perioder med sygdom eller barsel,
4) ved afholdelse af ferie eller
5) ved midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kan tilregnes den pågældende.

Så der kan i være ganske rolige.

Kh Pia

PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2005, 11:32   #4
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: ja men...

ikke aktivloven, lov om aktiv socialpolitik


§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde eller tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


Ferie står ikke nævnt under særlige omstændigheder
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2005, 23:52   #5
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ja men...

Hej Winther!!

Aktivloven og lov om aktiv socialpolitik er den samme - aktivloven er blot en forkortelse. Som skrevet tidligere, hører man som fleksjobber ikke under § 5 i aktivloven, da det tydeligt fremgår af § 74 i samme lov, at man som berettiget til ledighedsydelse, også er berettiget til denne ydelse under ferie - og det uanset om man opholder sig i udlandet eller ej.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2005, 12:58   #6
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: ja men...

Citat:
Winther skrev:
Så finder jeg lige det her:

<<Ledighedsydelse og udlandet
Det fremgår af § 5 i lov om en aktiv socialpolitik, at man, medmindre der er tale om særlige omstændigheder, skal opholde sig i Danmark for at få ledighedsydelse.

Arbejdsmarkedsdirektoratet har vejledende oplyst, at personer, der modtager ledighedsydelse under ferie, formentlig ikke opfylder kravet om særlige omstændigheder og derfor ikke kan tage ledighedsydelsen med til udlandet under ferie.>>
http://www.clh.dk/notat/fleksjob/doc7.html#autoindex7

Jeg læser det som man ikke legalt kan bruge sin ferie i udlandet, hvem der nu har råd til det :-)
Hej Pia

Mener du så at Arbejdsmarkedsdirektoratet og det centrale handicapråd tolker loven forkert?
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2005, 23:27   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ja men...

Ja, 100% - De må have overset den lille detalje der står i § 74!!
Der ligger endvidere en bekendtgørelse hvoraf fremgår at personer på ledighedsydelse skal varsle ferie til kommunen for at kunne modtage ledighedsydelse under ferie.
Ferie er jo ens egen, og derved må man også bestemme hvor man tilbringer sin ferie, om det er på Bornholm eller i Grækenland, er der ingen andre end en selv der kan bestemme.
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2005, 00:05   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: ja men...

hej

ja det er rigtigt...du må selvfølgelig tage hvorhen du vil I din Ferie uden for DanmarkB)...jeg har spurgt på JSV.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension