K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-12-2007, 23:16   #1
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
gode råd og ideer søges

jeg er ny fleksjobber- uden fleks job....trænger til lidt råd???

1. vil i anbefale at betale til efterlønnen....
2.og hvad med akasse

måske nogen vil dele deres erfaringer ..ja både med hvordan man finder jobbet- accepten-fremtid(kan man gå på efterløn ved 60 år,hvis man betaler)
knuss
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 00:25   #2
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Smile

Hej Nille.

Jeg vil bestemt anbefale dig at blive i din fagforenign, (men uden a-kasse.) Den dag du har fundet et job, så er det godt at have fagforeningen bag dig. Jeg har haft glæde af dem, op til flere gange i forbindelse med fastsættelse af min løn. Og det er også muligt at have dem med når der laves kontrakt med arbejdsgiveren. Jeg valgte, pga en lidt ramt økonomi, ikke at betale til efterlønnen da jeg startede i fleks job, og det fortryder jeg godt nok i dag. For
det ville være rart at kunne stoppe på arbejdsmarkedet som 60 årig, da det bliver værrere og værre med min ryg. Men på den anden side, så kan man jo også tvivle på, om man overhovedet er på arbejdsmarkedet, om ca 20 år (for mit vedkommende.. (
Mht. at finde job, så har jeg hele vejen igennem valgt at søge på lige fod med andre. Søgt både uopfordret og ud fra annoncering. Søger en arbejdsgiver en fuldtid eller lign., så søg alligevel. Jeg har før oplevet at de godt kunne bruge mig, selv om jeg kun kunne arbejde ca 20 timer i ugen. Når jeg har skrevet ansøgninger, har jeg prøvet at "kvæle Janteloven", og fokuseret på hvad jeg er god til, at jeg er en meget stabil medarbejder osv, og så nævnt til sidst, at jeg har dårlig ryg, og derfor er bevilliget løntilskud fra kommunen...

Og så skriver du accepten.. --- og der glæder jeg mig til at høre hvad andre kan komme med af råd, for det er jeg altså ikke kommet så langt med. Selvfølgelig ved min hjerne godt at jeg skal lade være med at tænke på, hvad andre gør og siger, men følelsen har jeg det stadig svært med.. :-)

Held og lykke med at finde et job:

Hilsen Dali
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør

Sidst redigeret af dalidali; 09-12-2007 kl. 01:02.
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 00:33   #3
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
Hej Nille.
Nej du skal ikke betale til en efterlønsordning, men du skal betale til en fleksydelses ordning gennem kommunen(er frivillig). Ja du kan stoppe som 60 årig når du betaler til denne ordning.
A- kassen skal du heller ikke være i, når du er tilkendt en fleksordning.
Du skal ringe - sende uopfordrede ansøgninger fortæl hvad du kan, dine styrke sider, hvorfor det er en fordel at ansætte lige dig på fleksjob - sælg dig selv.
Er du tilkendt 2/3 løntilskud vil alt over 12,5 time pr uge være en gevinst for en arbejdsgiver. Hvis du kun er tilkendt 1/3 i løntilskud er timetallet på ca. 24,5 pr uge.
Jeg tror faktisk der vil kunne være en god fremtid for fleksjobbere, hvis vi ikke "spænder" buen mere end vi magter. Dermed mener jeg vi skal overholde indgåede aftaler. Derfor skal vi have et hvis overskud, så forventninger og indsats matcher hinanden båe for arbejdstager og arbejdsgiver.
Held og lykke til dig med dine ansøgninger.
Sonderjyden
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 00:37   #4
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Hej Nille!

Tillykke med din visitation til fleksjob ;-)

For at starte fra en ende af, så vil jeg med hensyn til efterløn opfordre dig til at fortsætte med at betale, da rigtig mange fleksjobbere netop har et særligt stort behov for på legal vis at kunne træde ud af arbejdsmarkedet som 60-årig (grundet deres helbredsmæssige tilstand). Dog hedder det ikke efterløn når man er fleksjobber, men derimod hedder det "fleksydelse", det er det samme som efterlønsordningen, men det administreres bare af kommunen i stedet for a-kassen.. Det er samme beløb som nu du indbetaler og den ancenitet du har optjent via indbetaling til efterløn flyttes automatisk med over i fleksydelsesordningen... En anden rigtig god grund til at fortsætte indbetalingen er, at du hvis du efter dit fyldte 60 tyvende år bliver ledig, ja så er du kun berettiget til ledighedsydelse i 6 måneder og så er det sgu godt nok rart at have en efterlønsordning som redningsplanke ;-)

Nå så kom vi til det med A-kassen.. Nej du skal ikke længere betale til A-kassen kun til fagforeningen som du skal forblive medlem af, men altså A-kassen sparer du ;-) Hvorfor? Fordi du som fleksjobber ikke er berettiget til a-kasse understøttelse ved perioder med ledighed men derimod til "ledighedsydelse" som er 91 % af højeste dagpengesats og som lagt sammen med dit sparede a-kasse kontingent giver nogenlunde det samme udbetalt som arbejdsløshedsunderstøttelse fra A-kassen...
I A-kassen kan man højst få understøttelse i 4 år og derefter skal man påny optjene retten til arbejdsløshedsdagpenge,- sådan er det ikke med ledighedsydelse, der er der ingen tidsbegrænsning på, der kan man med andre ord få ledighedsydelse ligeså længe man er ledig.. eneste krav er at man står til rådighed, men det giver vel næsten sig selv...

Med hensyn til at finde arbejde.. Tjah det er kommunens pligt at hjælpe dig med at finde et fleksjob som tager hensyn til dine varige skånebehov, men det er da ingen hemlighed at det desværre ikke altid fungerer super godt i praksis.. Udover kommunens indsats for at hjælpe dig i job er du meget velkommen til selv at søge ledige jobs som du mener du kan varetage og det vil jeg da anbefale dig at gøre.. Skidt med at det ikke er en fleksjobber de søger efter, hvis jobbet er interessant og passer godt til dig ville jeg bare ringe dem op og høre om de i stedet for en fuldtidsansat måske havde overvejet at ansætte 2 fleksjobbere i stillingen... Du kan også kigge efter ordinære jobs på 20-25 timer og så ringe og få en snak med virksomheden og spørge ind til om jobbet ikke i stedet kunne etableres som et fleksjob... På med vanten og rigtig meget held og lykke ;-)

www.ijobnu.dk er en site med ledige jobs til førtidspensionister og fleksjobbere, så prøv at tjek den ud fra tid til anden, hvem ved om det rigtige pludselig er der..

Håber ikke jeg har fået det forklaret på en måde der bare forvirrer dig på et højere plan?
Hvis jeg har må du komme efter mig med uddybende spørgsmål :-)

Mange hilsner fra Socialnørden.

Sidst redigeret af socialnørden; 09-12-2007 kl. 00:43.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 00:47   #5
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
Hej igen
JA - jeg vil selvfølgelig også anbefale et medlemsskab af en fagforening.
Men uden A - kasse.

Sonderjyden
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 10:43   #6
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
tusind tak

det er i sådan situationer,man føler at det er "venner"her på k10-tak!!!!!!!og hurtig svar-
med hensyn til det om 2/3 eller 1/3 vil jeg meget gerne have lidt mere forståelse af,)
stor kram
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 12:10   #7
Brittaf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2007
Lokation: lolland
Alder: 51
Indlæg: 53
Styrke: 17
Brittaf er ny på vejen
Hej Nille!

Prøv at kigge på de muligheder du har vedr. dine skånehensyn og ikke mindst hvad du kan tænke dig at beskæftige dig med. Når dét så er gjort, så kan jeg varmt anbefale dig, at tage ud til virksomheden og spørge om muligheden for at komme i virksomhedspraktik. Både for at se, om det er noget for dig, men også for at afprøve dig selv, for om du vil kunne bestride selve jobbet...

For mit eget vedkommende tog jeg ud i én børnehave, startede i virksomhedspraktik d. 6. august i år (én periode på 13 uger), som slutttede d. 16. nov. og gik så direkte over i ansættelse i fleksjob d. 19. nov. som husassistent

Så for din egen skyld kan jeg kun anbefale at komme i virksomhedspraktik....-kan jo være du er lige så heldig som jeg med et efterfølgende fleksjob

Ønsker dig al mulig held og lykke med jobsøgningen;-)

stort fra Britta
__________________
Don´t Ever Give Up
Brittaf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 14:17   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sonderjyden skrev:

Citat:
Hvis du kun er tilkendt 1/3 i løntilskud er timetallet på ca. 24,5 pr uge.
1/3 i løntilskud findes ikke mere. Kun 1/2 og 2/3 tilskud.


Og Nille skrev:

Citat:
det om 2/3 eller 1/3 vil jeg meget gerne have lidt mere forståelse af
Nille... som ovenfor så findes 1/3 tilskud ikke mere, men det må stå i din fleksjobtilkendelse, hvor stort dit tilskud er. (Jeg kan ikke huske, om du har skrevet det i et andet indlæg).

Men jeg vil anbefale dig at bruge søgefunktionen her på siden, så kan du få besvaret en masse af dine spørgsmål.

Jeg bruger også søgefunktionen, hvis jeg skal besvare dine spørgsmål, for mange ting er besvaret tidligere.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 14:53   #9
sonderjyden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2007
Indlæg: 19
Styrke: 17
sonderjyden er ny på vejen
Hej.
Tak zuza for din oplysning - det var jeg ikke klar over.
Til Nille. Det du skal have forståelse for er at hvis du er tilkendt fleksjob med feks. ½ løntilskud, skal arbejdsgiveren selv betale halvdelen af din løn.
Derfor vil arbejdsgiver jo også have ydelser for disse timer.
Men når arbejedsforholdet er igang, er det ikke noget du som sådan mærker. Du vil få en lønseddel med 37 timers udbetaling med fradrag af evt. en pensions ordning og skat m.m. - en helt almindelig lønseddel.
Ang. søgning af fleksjob. Efter endt arbejdsprøvning og tildeling af fleksjob, blev jeg ansat på kommunens reourcecenter. Hvilket jeg i starten blev noget oprevet over, mente dette var en forlængelse af arbejdsprøvning. Men da det gik op for mig hvad det gik ud på kunne jeg godt se dette var genialt.
Jeg fik fleksløn med det samme og kunne med dags varsel opsøge lige præcis den virksomhed jeg havde lyst til. Det gjorde jeg, var flere steder, det endte med der var to virksomheder som var meget interesseret. De steder jeg var, skulle selvfølgelig ikke betale for noget da jeg var ansat ved kommunens reourcecenter -så selvfølgelig ville de gerne afprøve mig - omvendt kunne jeg også sige det ikke var noget for mig.
Er idag ansat som pædagogmedhjælper.
Jeg har selv været arbejdsleder i 25 år - og tro mig - det giver et vist indtryk når en person opsøger virksomheden uopfordret - så held og lykke med det.
Mvh / sonderjyden

Sidst redigeret af sonderjyden; 10-12-2007 kl. 14:59. Årsag: Tilføjelse
sonderjyden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 22:17   #10
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
tusind tak sønderjyde;)

og de andre råd i er kommet medvidste ikke det med at man kunne bruge"søg" super-
sønderjyde var det ikke svært at komme fra "stor stilling" til lav....eller hvad skal man kalde det....eller bare en lettelse måske...
mit er psykisk...og kan godt være bange for at en arbejdsskiver vil være usikker på at ansætte mig...ved ikke føler det er lettere hvis det er fysisk- så kan man sige jeg har det sådan og sådan med min ryg feks.....kan du følge mig
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gode råd søges Thomas1981 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 06-07-2012 11:58
Gode råd søges.... PiaTT Spørgsmål ang fleksjob 25 04-11-2011 00:08
Gode råd til fp søges... bettenussen At søge førtidspension 6 22-12-2010 08:35
Gode råd søges ! marbocb Er det overhovdet til at få fleksjob? 8 05-10-2010 21:18
gode råd søges fra gode mennesker;) nille Spørgsmål ang fleksjob 8 30-11-2007 18:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension