K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-02-2013, 10:14   #1
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tandlæge på kontanthjælp?

Hvis man er over 30 år og på kontanthjælp kan man få dækket 65% af sin tandlægeregning (hvis jeg forstår det rigtigt).

Er her nogen som ved om man efter at have afleveret overslag fra tandlæge og en oversigt over ens økonomi/ udgifter, har lov til dagen efter at gå til tandlægen.

Dvs at hjælpen ikke er bevilget endnu. Men hvis man har tandpine må det da være en mulighed, fremfor at vente de 6 uger, jeg har fået oplyst kommunen er om at behandle ansøgningen.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 10:21   #2
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Jeg tror ikke den går, nej.

Læste dette på Københavns kommunes hjemmeside:
"...Vær endvidere opmærksom på, at der ikke ydes hjælp til behandlinger, som er påbegyndt inden ansøgning og godkendelse af kommunen."

Men mange tandlæger er villige til at lave en afdragsordning, så man ikke ender med én enorm regning. Så forhør dig om dette hos tandlægen.
Har du tandpine, så er du jo nødt til at komme afsted, tilskud eller ej.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 10:22   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, men så skal du vide, at du modtager tandbehandlingen på eget ansvar - du kan jo risikere at få afslag....

Sådan var det for mig, jeg stod og havde en mulighed der hed, vent 4-6 uger på svar, eller få trukket tanden ud til en pris jeg selv kunne klare (for at slippe af med smerterne).....
Tanden røg - senere fik jeg så svar om at tandlæge var bevilget, og så kunne vi ellers gå i gang med et ret omfattende projekt.

Men alt hvad du foretager dig INDEN bevilligen, står for egen regning.

Da jeg fik bevilligen, blev det så dækket ind alligevel.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 14:09   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det virker sådan at man går på kommunen og får et stykke papir, så går man til tandlagen der fortæller, hva man skal af med,

Kender en der gjorde det i sidste uge de første 800 skal du selv betale og derefter 65%, han skulle af med knap 6000 hvor han selv skulle betale 2500, det var lige en sjov ting, det hele skal laves inden for 30 dage.

og hvis det kommer over 10000,- så skal du selv betale 100% så meget for det.

Men det godt ved er man skal ikke søge, bare hente det stykke papir.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 14:21   #5
Kal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2012
Indlæg: 26
Styrke: 13
Kal er ny på vejen
"Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr."

"Stk. 4. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet."

Hele loven kan læses her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144929

Så hvis regningen lyder på under 10.000 bør du bare kunne få lavet det hos tandlægen og så efterfølgende gå til kommunen med din regning og så få refunderet 65% af beløbet over de første 800 kr.

Hvis du til gengæld vil søge om at få betalt hele beløbet skal du søge om det inden påbegyndelse af behandling. Dog skulle det ikke være nødvendigt at vente med svaret fra kommunen hvis det er akut tandpine det handler om, har jeg i hvert fald fået fortalt mundtligt af kommunen.
Kal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 15:59   #6
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tak allesammen

Kommunen vil have at en kapitalpensionsopsparing skal hæves og bruges til tandlæge.

Men kan kommunen så ikke også kræves at den skal bruges før man kan få kontanthjælp igen (ca. 30.000 kr. opsparet).

Troede sådan en pensionsopsparing var "låst"
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 16:30   #7
58hb
Føler sig hjemme på K10
 
58hbs avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
58hb er ny på vejen
Inden I kaster jer ud o behandling hos tandlægen - så tjek lige hvordan AArhus Kommune tolker de nye regler - der skal ALTID ansøges om dækning - selv om beløbet er under 10.000 kr.
http://www.aarhus.dk/da/borger/oekon...tandpleje.aspx


Jeg er selv i den situation hvor jeg ikke selv kan lægge min. 9.000 kr til tandlægen - ej heller med en afdragsordning, og har søgt sidste år - hvor jeg fik afslag fra "min" kommune. Mit rådighedsbeløb var for højt (??? hvad er for højt og hvor lidt.. - kære kommune .. hmmmm)

Mit råd er tag en snak med kommunen om hvordan ændringen skal tolkes.

Håber på det bedste for dig.

Sidst redigeret af 58hb; 25-02-2013 kl. 16:31. Årsag: glemte at linke
58hb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 19:09   #8
Kal
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2012
Indlæg: 26
Styrke: 13
Kal er ny på vejen
Jeg kan godt se hvad Aarhus kommune skriver, men det er ikke det der står i loven. Her står der kun at kommunen skal forhåndsgodkende beløbet hvis det er over 10.000 kr. Så uanset om man søger før eller kommer med regningen efter den er betalt og denne altså er på under 10.000 kr, så skal kommunen gå ind og give denne ydelse i henhold til loven.

Jeg står selv og skal have opereret en rod i en tand der er rodbehandlet men som der stadig er betændelse i, og jeg har fået et overslag af tandlægen på ca 4000 kr. Jeg har bestilt tid og har tænkt mig først at henvende mig til kommunen (København) når jeg har fået det ordnet og har betalt regningen.

Der snakkes hele tiden om at der skal spares, derfor kan jeg ikke se hvorfor man skal bruge ressourcer på at søge først, som Aarhus kommune skriver når loven er så klar som den er.

Bliver der problem med kommunen, ja så tager jeg den kamp med dem også. Det er jo ikke ligefrem den første man så har og desværre sikkert heller ikke den sidste...

@58hb hvis jeg var dig ville jeg snakke med tandlægen om din situation, og få lavet for under 10.000 i år. Til næste år kan du så yderligere få lavet op for op til 10.000 kr. Hvis det altså er noget der kan "deles op" på den måde. Et par tænder ad gangen, hvis de ikke vil gå ind og dække for over 10.000 kr. i år. Dette kan du jo starte med at søge om her og nu, nu er reglerne jo lavet om.

Sidst redigeret af Kal; 25-02-2013 kl. 19:15.
Kal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 19:16   #9
nemesis
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 146
Styrke: 12
nemesis er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Giser Se meddelelser
Tak allesammen

Kommunen vil have at en kapitalpensionsopsparing skal hæves og bruges til tandlæge.

Men kan kommunen så ikke også kræves at den skal bruges før man kan få kontanthjælp igen (ca. 30.000 kr. opsparet).

Troede sådan en pensionsopsparing var "låst"
Kommunen skal se bort fra kapitalpensioner op til 50.000 kr. De kan ikke forlange, at du hæver pengene til brug for tandlæge og/eller, at disse penge skal forbruges inden du kan få kontanthjælp.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140730
nemesis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2013, 19:31   #10
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tak for linket Nemesis. God læsning.
Dog kan jeg ikke se der står noget om kapitalpension i forhold til tandlæge/ enkeltydelser.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til tandlæge? JannieLytzen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 03-05-2013 00:57
hjælp til tandlæge som ftp lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 25-07-2012 18:17
Tandlæge? Antoniette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 08-01-2011 16:23
Tandlæge enkeltydelse? Mariepigen Alt det andet 17 16-11-2010 17:33
Tandlæge-anbefaling? huggies Alt det andet 7 23-03-2010 23:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension