K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2024, 12:31   #1
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
ret til ledighedsydelse

Hej K10
jeg kunne godt tænke mig at høre herinde om der er en person som er visiteret til fleksjob men ikke har ret til ledighedsydelse.

og så undskyld for det lange indlæg her, men historien kan ikke gøres kortere.

Så er vi tilbage i DK efter endnu en statsudsendelse på 7 år.
i 2003 blev min hustru visiteret til fleksjob, vi blev statsudsendt i 2007 og vendte tilbage til en anden kommune i 2010. efter en del boksen frem og tilbage, blev min hustru visiteret på ny i 2011 og kunne derved få særlig ydelse efter paragraf 74i (dette er en ydelse for hvem der ikke har ret til ledighedsydelse ved visitering) denne paragraf findes ikke mere efter reformen i 2013.
Vi står nu i suppedasen igen. vi har igen været statsudsendt i perioden 2017 til 30 nov 2023. ved flytning i 2017 blev vi af kommunen oplyst at ved flytning til udland ville ret til ledighedsydelse bortfalde og at min hustru skulle visiteres på ny såfremt hun flyttede tilbage til DK.
Efter hjemkomst henvender vi os til den nye kommune for at høre hvor vi står og refererer til tidligere sag i 2011 hvor vi vendte hjem første gang (vi håbede at dette ville hjælpe den nye kommune)
Vi bliver ringet op og bliver fortalt at SB står lidt på bar mark og har ikke haft med en sådan sag at gøre før, og vi vil høre mere senere. vi bliver igen ringet op og får at vide at hun ikke kan få ledighedsydelse da hun ikke har stået til rådighed.
Derefter har vi et fysisk møde, og SB henviser min hustru til videre forløb ved virksomhedskonsulent for praktik og vil anmode om en generel helbreds attest ved lægen. hun siger envidere at min hustru er visiteret til fleksjob og ingen ydelse kan få.
I vejledning nr. 9478 af 14.06.2023 står:

Ophold i udlandet

Det følger af § 5, stk. 1, at en person, der opholder sig i udlandet, ikke kan modtage ledighedsydelse.

Der er dog ifølge § 5, stk. 2, nogle særlige tilfælde, hvor en person kan bevare hjælpen under kortvarige ophold i udlandet, fx hvis personen deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Det fremgår af § 5, stk. 3, at personer kan opholde sig kortvarigt i udlandet, dog således at de skal have befundet sig i Danmark inden for hvert døgn. Et ophold i udlandet efter 1. pkt. kan højst ske én gang pr. kalendermåned med samtidig modtagelse af hjælp efter lov om aktiv socialpolitik og må ikke ske i forbindelse med påbegyndelse eller afslutning af en ferieperiode. Personen skal senest 2 dage før udlandsophold efter 1. pkt. give kommunen besked herom.

Af § 5, stk. 5, fremgår det, at en person kan opholde sig i udlandet, hvis personen modtager ledighedsydelse under ferie.

Der er efter EU’s regler mulighed for, at grænsegængere kan modtage ledighedsydelse i et andet medlemsland. Det forudsætter imidlertid, at der findes en sådan ordning i det pågældende land. Se EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har pt. ikke kendskab til andre lande med en lignende ordning.

Ifølge Ankestyrelsens principafgørelse 104-09 havde en kommune haft ret til at bringe ledighedsydelsen til ophør, da ansøgeren havde bopæl i Sverige. Han havde været visiteret til fleksjob i Danmark, men fik ikke et konkret fleksjob samtidig. Han var herefter ledig og derfor omfattet af den svenske lovgivning. Ledighedsydelsen kunne ikke medtages til Sverige, der ikke havde en tilsvarende beskæftigelsesordning. Ansøgeren var ikke omfattet af de særlige tilfælde i § 5, stk. 2. Ansøgeren kunne heller ikke bevare hjælpen i henhold til EU-reglerne. Ledighedsydelsen var omfattet af forordningen om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet. Med hensyn til ledige, som rejste til en anden medlemsstat, fandt forordningen anvendelse, når der i den pågældende medlemsstat fandtes tilsvarende beskæftigelsesordninger for samme kategori af personer. Ved afgørelsen blev der lagt vægt på, at Sverige ikke havde en tilsvarende ordning, og at ledighedsydelsen derfor ikke kunne eksporteres til en person, der bosatte sig eller var bosiddende i Sverige.

En person, der modtager ledighedsydelse, og som flytter til et andet land, vil ikke længere have tilknytning til det danske arbejdsmarked, og vil dermed som udgangspunkt ikke længere være omfattet af fleksjobordningen. Såfremt personen vender tilbage til Danmark, vil kommunen således skulle visitere den pågældende til fleksjobordningen på ny - under forudsætning af at personen fortsat opfylder betingelserne herfor. Afhængig af fraværets længde vil kommunen kunne træffe afgørelse på baggrund af de tidligere indhentede oplysninger, evt. suppleret med nye opdaterede oplysninger. Det samme vil gøre sig gældende, hvis personen har opsagt et fleksjob og er flyttet til et andet land i en periode.

Kommunen skal, hvis den pågældende ikke længere opfylder betingelserne for fleksjob, træffe en afgørelse om dette


Som jeg læser og forstår, så er vi enige i at man ikke kan få ledighedsydelse når man bor i udlandet og ikke står tilrådighed. men vejledningen siger at man ikke er tilknyttet det danske arbejdsmarked og som udgangspunkt ikke er omfattet af fleksjob ordningen. i min optik er man helt ude af ordningen og såfremt man bliver visiteret igen starter på en frisk. dvs at man kan få ledighedsydelse på kontanthjælps niveau. man kan vel ikke være ude af ordningen og så forfølger den mistede ret til ledighedsydelse een resten af livet. hun kan dog optjene retten efter at have været 9 mnd i job.

er der nogen der har erfaring på dette område
Fonze er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-04-2024, 18:34   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forsøg at stille spørgsmålet på Facebook

"Sager mod kommunen og Ankestyrelsen - de juridiske rettigheder", hvor kun jurister og advokater må svare.

https://www.facebook.com/groups/604679390161273

Eller her på "MinJura – spørg en advokat eller jurist"

https://www.facebook.com/groups/1170800253428492

Eller her ved STAR:

https://www.star.dk

Når og hvis du modtager brugbare svar, må du gerne skrive svaret her i din tråd.

I denne tid er jeg bekendt med at flere bliver statsudsendt, så dit spørgsmål er ganske relevant

Vi ser hvad fremtiden bringer.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-04-2024 kl. 18:46.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension