K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2009, 18:50   #15
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
EF-forordning 1408/71's formål er ikke en harmonisering af de enkelte landes lovgivninger, men en koordinering, så vandrende arbejdstagere ikke mister de rettigheder, de har optjent i de forskellige EU-lande efter deres nationale lovgivninger.

Det tog også lang tid for mig at fatte dette system, men uden EF-forordning 1408/71 ville jeg ikke være berettiget til en pension fra Tyskland, som jeg har betalt pligtbidrag til i 14 ½ år gennem arbejde, som skal tillægges den pension, jeg har optjent i forhold til de bopæls- og beskæftigelsesår, jeg har tilbagelagt i Danmark.

Uden EF-forordning 1408/71 ville jeg omvendt, hvis jeg stadig havde bopæl i Tyskland, ikke være berettiget til den pension, jeg har optjent i Danmark på 35/40, som skal tillægges min tyske pension.

I 2005 beregnede min tyske rentekasse, at jeg ville have ret til en alderspension på 550,00 € før skat, hvis jeg fortsatte med at arbejde på de samme vilkår, indtil jeg overgår til tysk alderspension, eller til en tysk førtidspension på 280,00 €.

Da jeg ikke er længere betaler pligtbidrag til min tyske rentekasse, vil jeg således være berettiget til en tysk alderspension, der svarer til det, jeg ville få, hvis jeg modtog en tysk førtidspension på 280,00 €.

Ville jeg være folkepensionist i dag, ville min danske folkepension svare til 9.187,50 kr. før skat eller 1.225,00 € før skat.

Så jeg må sige, jeg alligevel har draget nytte af EF-forordning 1408/71 og af dansk og tysk lovgivning om social sikring, for jeg ville ellers aldrig have optjent ret til en samlet pension på ca. 1.505,00 € før skat eller 11.287,50 kr. før skat.

Og selvfølgelig er jeg da også skuffet over, at jeg ikke får en fuld dansk pension, fordi jeg kun mangler 29 måneder for at have haft ret til en fuld dansk pension plus en tysk pension, men sådan er det nu engang, og jeg er nu tilfreds med det, jeg har optjent ret til.

Men jeg er bestemt ikke tilfreds med Ankestyrelsens diskriminerende afgørelser ang. praksis omkring § 27a i aktivloven, som siger, at alene brøkpensionister og deres familiemedlemmer, som opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven, ikke skal have ret til et eksistensminum efter aktivloven, når alle andre borgere her i landet har ret til et eksistensminimum under henvisning til § 75, stk. 2 i den danske grundlov, når de søger om en forsørgelsesydelse efter kap. 4 i aktivloven.

Efter EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 har vi nemlig ret til ligebehandling, og derfor kræver jeg, at denne bestemte persongruppe med lovligt ophold i Danmark får adgang til sociale ydelser efter § 27a i aktivloven på de betingelser, som blev vedtaget i L 137 af 15/12/2000 under bemærkningerne til de enkelte bestemmelser til lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4, og får ret til eksistensminimum iht. § 75, stk. 2 i den danske grundlov.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mere om ret til fuld pension og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 6 02-02-2010 20:05
Håb for brøkpensionister der omfattet af EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 55 15-12-2009 11:54
Brøkpensionister og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 11-12-2009 11:42
Brøkpension, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68 og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 5 11-09-2009 12:45
Brøkpensionister, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68, EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 24-07-2009 17:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension