K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-03-2012, 23:07   #1
Cordulla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Lokation: Sydjylland
Indlæg: 118
Styrke: 15
Cordulla er ny på vejen
Deadline om reformforslag - tordag kl. 22.30

Kære alle.

Jeg hørte netop radioavis og her fortalte de, at programmet Deadline (DR2, i aften, kl. 22.30) har regnet på, hvordan lønnen for fleksjobbere bliver HVIS det nye REFORMFORSLAG bliver vedtaget.

Det bliver IKKE kun ansatte med store lønninger (over 400.000 kr/år) - også ansatte med løn under 300.000 kr./årligt rammes.
Jeg kan ikke lige huske beløbet - men det lød som om det rammer mange flere end politikkerne har givet udtryk for ( kunne man forvente andet !!! )


Nu smutter jeg ind til TV´et - for det vil jeg se.
Hilsen
Cordulla.
Cordulla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 00:29   #2
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Hej,

Det var i sandhed interessant, men også skræmmende at se programmet. Det viser sig nu for alvor, hvor voldsomt fleksordningen står til at blive amputeret ved regeringens forslag. Mellem og lavtlønsgrupperne bliver også ramt hårdt, og ikke kun dem med meget høj indkomst.

FTF havde beregnet, og arbejdsmarkedsstyrelsen bekræftet, at indkomst ned til ca 22.500 kr pr måned vil blive berørt, hvis man vel at mærke var i a-kasse. Hvis man ikke var i a-kasse, var grænsen helt nede på ca 19.000 kr.

Den i øvrigt sjældent set dårligt oplyste ordfører fra Mette Frederiksens parti kørte meget på, at fleksjobberne jo ved at øge arbejdstimerne kunne slippe mere lempeligt. Det var så her jeg blev rigtig rasende. Fleksjobbere er syge mennesker med varig og betydelig nedsat arbejdsevne, som ikke blot kan øge indsatsen på grund af et såkaldt økonomisk incitament.

Så fat det dog for pokker

Det glædelige i udsendelsen var, at Pia Kjærsgård via telefon udtrykte stor bekymring omkring de nye og sande tal. DF kan vise sig at få stor betydning i forhandlingerne om reformen. Vi skal næppe forvente, at hente støtte fra de andre borgerlige partier. Disse vil sandsynligvis kræve yderligere stramninger for at indgå forlig. Kunne ikke drømme om at stemme på DF, men man kan ikke benægte, at de sommetider har en forholdsvis social profil.

Efter at have set udsendelsen, må jeg blot konstatere, at fremlæggelsen af reformen dækkede over et meget mere omfattende indgreb. Vel at mærke også for fleksere på de lave indkomster. Men, nu ved vi da hvor vi har hende den skråsikre beskæftigelsesminister, som vist for længe længe siden var venstrefløjs-socialdemokrat...........


Knopf......

Sidst redigeret af Knopf; 09-03-2012 kl. 00:53.
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 08:39   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Lægger lige et link ind til udsendelsen - nederst på siden:

http://www.dr.dk/DR2/Deadline2230#/34845

Første indslag

Har I set det lille klip, som var lagt ind i en anden tråd, med en ung kvinde med muskelsvind fortælle om konsekvensen af reformen af hende? Hvis ikke så se det her - klippet ligger ude til højre:

http://stopreformen.blogspot.com/sea...0et%20overblik

Totalt absurd!

Jeg bliver efterhånden stærk mavesyg, når jeg hører specielt MF skamrose reformen og gentage de samme floskler igen og igen! Og nej! Som syg kan man IKKE bare lige øge arbejdstiden! Mon MF og resten af soc.dem. efterhånden stadig kan se sig selv i spejlet...?

Og når man så læser dette - bliver jeg endnu mere bekymret:

Citat:
Socialdemokraterne klar til historisk opgør med velfærdsstaten
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/03/08/223306.htm

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 10:09   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man skal derudover kunne få fleks, helt ned til 2 timer.

Men jo mere du arbejder, jo flere penge???
Men....øh....troede at fleksjobbere arbejder alt det de kan. Ellers kan de jo ikke få fleks!!

Så konklusionen er; Jo mere syg/handicappet du er, og dermed de med de helt lave timeantal(mellem 2-12.5timer)jo hårdere straffes du altså økonomisk!

Men vi kan jo for fanden også bare lade være med at spille syge/handicappede!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 10:49   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er ikke andet end ét stort bluffnummer.

Alt hvad der bare kan krybe og gå ryger på den fleksordning i fin tråd med, at førtidspension bliver fortid.

Ryger vi helt ned på 2 timer om ugen, så svare det jo til ca 24 minutter om dagen i arbejdsprøvning - og det vil jeg vove at påstå de fleste kan præsterer selvom disse 24 minutter blot betyder man møder op, tager overtøjet af, og går hjem igen.

Næsten ALLE vil være effektive mindst 24 timer om dagen, selvom resten af dagen bliver brugt på at hvile sig - synes endda at kunne fornemme, at de værst stillede bla herinde fra, vil kunne være i arbejdsprøvning de 24 minutter dagligt i forbindelse med deres førtidspensionssags udredning.....

Endvidere skræmmer det mig, når fx Mette Frederiksen udtaler, at der ''selvfølgelig'' også vil blive tilkendt pensioner i fremtiden, og så videre udtaler, at der stadig vil findes mennesker med så store handicaps og funktionsnedsættelser, at det er oplagt at de ikke kan blive selvforsørgende. Og her tænker jeg så bare ikke på nedslidning, psykiske problemer og sårbarhed, men tænker mere på folk der har været ude for voldsomme ulykker eller som er født med fx handicaps af fysisk og/eller mentalt afsæt....

Og bliver reformerne vedtaget i den form vi kan læse os til i dag, så vil sagsbehandlerne med god samvittighed, kunne sige, at der IKKE kan søges førtidspension, med mindre man tilhøre en af ovenstående grupper - hvilket er de færreste af os.

Hvis vi synes det er hårdt og udmattende at søge førtidspension nu, så kan man lige så godt vænne sig til tanken om, at det i fremtiden bliver så godt som umuligt, og at det for alvor betyder, at man SKAL være mere død end levende for at få den igennem. Og her gælder nedslidning og psykiske vanskeligheder så ikke, som i fremtiden vil være bagateller....

Og stakkels de som burde have haft pension, der så ryger på fleksordningen med samtaler hver måned og som SKAL aktiveres efter 13 uger - de ryger jo ud i en ordning hvor man præcis IKKE kan tillade sig at være syg.

Jeg forstår det simpelthen ikke!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 11:44   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Fra Information:

Citat:
»Problemet er, at der ikke er nok fleksjobstillinger til alle, der gerne vil. Hvis det nye forslag vedtages, risikerer folk at skulle leve på denne ydelse, som svarer til 6.000-7.000 kroner udbetalt, til de skal pensioneres,« siger Stig Langvad, der ser stor risiko for, at mange af de arbejdsløse fleksjobbere vil ende på det lave indkomstniveau:

»I de sidste statistikker, jeg så, havde omkring halvdelen af arbejdsløse fleksjobbere været uden arbejde i mere end to år.«
http://www.information.dk/295604

Det er simpelthen for dårligt! Men det glæder mig, at dem grimme sandhed langsomt kommer frem. Jeg håber bare, at MF og Thorning er lige så lydhøre overfor protesterne mod reformen, som de var overfor betalingsringen...

Citat:
Mettes egne tal: 5.700 fleksjobbere ender i fattigdom
http://ekstrabladet.dk/nyheder/article1722752.ece

Hvad med at ØGE indtægterne i stedet for, at de svage skal holde for med besparelser...???


Sidst redigeret af Risa; 09-03-2012 kl. 11:53.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 12:51   #7
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Det er ikke andet end ét stort bluffnummer.

Alt hvad der bare kan krybe og gå ryger på den fleksordning i fin tråd med, at førtidspension bliver fortid.

Ryger vi helt ned på 2 timer om ugen, så svare det jo til ca 24 minutter om dagen i arbejdsprøvning - og det vil jeg vove at påstå de fleste kan præsterer selvom disse 24 minutter blot betyder man møder op, tager overtøjet af, og går hjem igen.

Næsten ALLE vil være effektive mindst 24 timer om dagen, selvom resten af dagen bliver brugt på at hvile sig - synes endda at kunne fornemme, at de værst stillede bla herinde fra, vil kunne være i arbejdsprøvning de 24 minutter dagligt i forbindelse med deres førtidspensionssags udredning.....

Endvidere skræmmer det mig, når fx Mette Frederiksen udtaler, at der ''selvfølgelig'' også vil blive tilkendt pensioner i fremtiden, og så videre udtaler, at der stadig vil findes mennesker med så store handicaps og funktionsnedsættelser, at det er oplagt at de ikke kan blive selvforsørgende. Og her tænker jeg så bare ikke på nedslidning, psykiske problemer og sårbarhed, men tænker mere på folk der har været ude for voldsomme ulykker eller som er født med fx handicaps af fysisk og/eller mentalt afsæt....

Og bliver reformerne vedtaget i den form vi kan læse os til i dag, så vil sagsbehandlerne med god samvittighed, kunne sige, at der IKKE kan søges førtidspension, med mindre man tilhøre en af ovenstående grupper - hvilket er de færreste af os.

Hvis vi synes det er hårdt og udmattende at søge førtidspension nu, så kan man lige så godt vænne sig til tanken om, at det i fremtiden bliver så godt som umuligt, og at det for alvor betyder, at man SKAL være mere død end levende for at få den igennem. Og her gælder nedslidning og psykiske vanskeligheder så ikke, som i fremtiden vil være bagateller....


Og stakkels de som burde have haft pension, der så ryger på fleksordningen med samtaler hver måned og som SKAL aktiveres efter 13 uger - de ryger jo ud i en ordning hvor man præcis IKKE kan tillade sig at være syg.

Jeg forstår det simpelthen ikke!!
Jeg er bestemt enig med dig, fremtiden ikke ser lys ud for tilkendelse af flex job og ftp. Og syntes man papirarbejdet er besværligt idag med korrospondance til myndigheder og pensionsselskab (ansøge tab af erhvervsevne erstatning), vil jeg gætte på at papirbyrden i fremtiden stiger og perioden vokser kollosalt.


Jeg frygter hvis man er så heldig at blive tilkendt flex job på 3 timer om ugen, må de 3 timer betyde man nærmest ingen restarbejdsevne har.

Men hvordan mon ens arbejdsmarkedspension selskab praksis bliver på området? Mon man nægtes at blive tilkendt invalidepension fordi man har flexjob på kun 3 timer?

Mig bekendt får ingen flexjob ansatte invalidepension fra deres arbejdsmarkedspensionsselskab forsikring (tab af erhvervsevne), det er kun ved tilkendelse at førtidspension.

Pensionsselskaberne går en guldrandet fremtid i møde, for de sparer en hulens masse penge til TAE forsikringer, når der nærmest ingen ftp bliver tilkendt, da de fleste kan klare 3 timer job/uge.

Den store taber bliver de syge der kun kal klare få timer på flex


En anden ting er at der stod i den husstandsomdelte Søndagsavis d. 4 marts 2012, at fremtidens flexer, kun skulle have overenskomst løn I DE FAKTISKE TIMER PÅ JOB. Som jeg læste det, ville man i de resterende manglende timer, blive suppleret max 180.000 - 200.000 kr.

Hvis jeg har læst og forstået rigtigt, er det en rigtig kraftig forringelse af flex
Man er vist meget bedre stillet økonomisk med en ftp og et skånejob ved siden af, + man måske kan få invalidepension.


Jeg kan desværre ikke finde link til artikkel

Jeg er glad for at være kommet på ftp, slippe for det ræs og utryghed.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 12:56   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat Mr X:
Citat:
Man er vist meget bedre stillet økonomisk med en ftp og et skånejob ved siden af
Med mindre de også laver dét om: Skånejob = arbejdsevne = fleksjob...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 13:06   #9
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Citat Mr X:

Med mindre de også laver dét om: Skånejob = arbejdsevne = fleksjob...

Ja det ville være rigtigt dårligt at lave skånejob om til flex, for der står i mine betingelser for invalidepension, at den mister jeg, hvis jeg går i flex. Det ville være en økonomisk bet for mig.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2012, 18:02   #10
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Enhedslistens handicapordfører Stine Brix indkalder derfor nu ministeren i åbent samråd for at få en fuldstændig redegørelse for reformens konsekvenser for mennesker i fleksjob.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/09/141945.htm

Skal der vist holdes øje med

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjobbere raser over reformforslag Webmaster K10 Nyheder 0 07-03-2012 07:20
Deadline dr2 = Pia Kjærsgaard Lotus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 19-02-2011 09:44
Spørgetid til Hjort på deadline bla-bla Politik og Samfund 5 23-03-2010 16:12
Debat på Deadline/DR2 om psykiske førtids pensionister bla-bla Politik og Samfund 7 10-06-2009 12:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension