K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-08-2012, 08:07   #1
Strubbe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Strubbe er ny på vejen
Køb af andelsbolig mens dagpenge berettiget?

Kære alle K10´ere.

Jeg er pt. berettiget til dagpenge, men om ca. 1,5 år udløber min tid og jeg kunne frygte at ende på kontanthjælp.

Ulykkeligvis er jeg nu så hæmmet af mine medfødte handicaps og vil næppe være istand til at klare et job på almindelige vilkår - Jeg har været sygemeldt og mødte stor forståelse for mine begrænsninger, men blev alligevel raskmeldt af kommunen. (I deres raskmelding skriver direkte, at de ved at de med tiden skal have min arbejdsevne afklaret) Den afgørelse har jeg klaget over og nu er sagen endt hos beskæftigelsesankenævnet. De har dog ventetid på halve år og for sygedagpenge-sagers vedkommende endnu længere.

Jeg har en andelslejlighed og den ville jeg gerne sælge og købe et andelshus i jylland. Dog frygter jeg at en ny kommune vil undre sig over at jeg køber et andelshus kontant og kort tid efter søger om kontanthjælp.
Jeg har tidligere modtaget kontanthjælp i kortere perioder og der har min nuværende kommune ikke sagt noget til min andelsbolig, men hvordan vil en ny kommune mon reagere.

Jeg er frygtelig bange for, at jeg aldrig kommer herfra og har derfor brug for et godt råd. Skynde sig at købe en ny andelsbolig eller vælge det mere sikre og blive her, i håb om at de ikke tager min lejlighed fra mig.

Mange hilsner og alt det bedste fra Strubbe.
Strubbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 09:02   #2
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Du køber ikke en andelsbolig kontant. Du køber boligretten til pgl. bolig. Det svarer til indskuddet i en lejlighed.
Hvis kommunen stiller sig på tværs, skal de finde en tilsvarende bolig til samme husleje til dig.
Forhåbentlig er boligydelsen ikke for høj?

Tjener du på salget af den gl. andel og derved får formue over kr. 10,000 når du evt. kommer på kt.hjælp kan kommunen kræve at du lever af dem før du får hjælp.

mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 09:09   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Hvis der er friværdi i boligen, kan du tvinges til, at optage lån, eller sælge den, men om de gør det må tiden vise.

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1314
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 15:05   #4
Strubbe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Strubbe er ny på vejen
Hm, surt der ikke er et helt klart sæt regler, omkring det med andelsboliger. Jeg har en fornemmelse af, at min nuværende kommune lader mig få kontanthjælp, fordi jeg har boet her i mange år. En ny kommune vil nok være mere skepsis tænker jeg. Tak for linket, men det er også lidt uklart hvad reglerne siger :-)

Thyra.: Boligydelsen er uhyrt lav, men SKAL de finde en tilsvarende bolig? Altså nogenlunde samme antal kvadratmeter og boligydelse - Har nemlig en god ven, som bliver truet og tævet. Her vil kommunen slet ikke hjælpe, men kan anbefale det lokale Pensionatet. Det er selvfølgelig en noget anden sag, men illustrere blot kommunens "velvilje" :-)
Strubbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 19:36   #5
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strubbe Se meddelelser
Hm, surt der ikke er et helt klart sæt regler, omkring det med andelsboliger. Jeg har en fornemmelse af, at min nuværende kommune lader mig få kontanthjælp, fordi jeg har boet her i mange år. En ny kommune vil nok være mere skepsis tænker jeg. Tak for linket, men det er også lidt uklart hvad reglerne siger :-)

Thyra.: Boligydelsen er uhyrt lav, men SKAL de finde en tilsvarende bolig? Altså nogenlunde samme antal kvadratmeter og boligydelse - Har nemlig en god ven, som bliver truet og tævet. Her vil kommunen slet ikke hjælpe, men kan anbefale det lokale Pensionatet. Det er selvfølgelig en noget anden sag, men illustrere blot kommunens "velvilje" :-)
Jeg forstår ikke hvad du mener med din ven der bliver tævet. Jeg mente boligydelsen i den nye bolig, og svarer købsprisen på den nye hvad du kan sælge den gl. til?
mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 19:50   #6
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strubbe Se meddelelser
Hm, surt der ikke er et helt klart sæt regler, omkring det med andelsboliger. Jeg har en fornemmelse af, at min nuværende kommune lader mig få kontanthjælp, fordi jeg har boet her i mange år. En ny kommune vil nok være mere skepsis tænker jeg. Tak for linket, men det er også lidt uklart hvad reglerne siger :-)

Thyra.: Boligydelsen er uhyrt lav, men SKAL de finde en tilsvarende bolig? Altså nogenlunde samme antal kvadratmeter og boligydelse - Har nemlig en god ven, som bliver truet og tævet. Her vil kommunen slet ikke hjælpe, men kan anbefale det lokale Pensionatet. Det er selvfølgelig en noget anden sag, men illustrere blot kommunens "velvilje" :-)
Nej kommunen SKAL ikke finde en lejlighed, kommunerne har nogle AKUT lejligheder de råder over og kan ikke som sådan anvise boliger.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2012, 20:46   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
Nej kommunen SKAL ikke finde en lejlighed, kommunerne har nogle AKUT lejligheder de råder over og kan ikke som sådan anvise boliger.
Helt præcist har kommunen anvisningsret til min. hver 4. bolig, der bliver ledig i almennyttigt byggeri.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Berettiget til kontanthjælp? cf13 Alt det andet 16 05-05-2012 08:36
Berettiget til fleksydelse eller ej Siv Spørgsmål ang fleksjob 4 02-08-2011 15:23
andelsbolig - boligsikring knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 18-02-2010 13:55
køb andelsbolig gennem ftp knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 08-02-2010 21:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension