K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2008, 17:39   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Dyrere mad mindre kvalitet.

Alle rammes som har en lav indkomst Flere kontanthjælpsmodtagere er begyndt at "stjæle Mad" på grund af fattigdom, jeg skriver det fordi jeg har mødt en der fortalte mig det...pas godt på jer selv og køb sundt så godt I kan...I Netto har de mange økologiske madvarer og grøntsager til en billig pris I forhold til andre butikker ellers er det bare at bide i de dårlige varer...kun de vellønnede kan købe de bedste varer.

mange økovarer er billigere end almindelige varer ... og så er de sundere


Børn rammes af dyrere mad

http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1002310.ece

Børn med forældre på offentlige ydelser får dårligere mad, fordi ydelserne ikke er fulgt med prisstigningerne på fødevarer

Det er særligt brød og kornprodukter der er steget gevaldigt i pris.

Der bliver flere dårligt ernærede børn i Danmark, hvis prisen på mad bliver med at stige, uden at de offentlige ydelser følger med. Det vurderer Bettina Post, næstformand i Dansk Socialrådgiverforening.

Fødevarepriserne er i gennemsnit steget med syv procent fra 2007 til 2008, især basisfødevarer som brød, korn, og mælk er steget markant det seneste år. I samme periode er kontanthjælpen steget med 2,9 procent.

- Kontanthjælpsmodtagere må prioritere, hvad der kommer i indkøbskurven, siger Bettina Post, der mener, at det er 'helt vildt,' at prisen på mælk er steget 18 procent.


Konsekvenserne af prisstigningerne for kontanthjælpsmodtagere og andre på lave offentlige ydelser beskrives i en rapport fra Center for Alternativ Samfundsanalyse, Casa.


http://www.casa-analyse.dk/files/pdf...indkomster.pdf

Rapporten er bestilt af Rådet for Socialt Udsatte, og formand Preben Brandt frygter også for modtagerne af overførselsindkomster, da de i forvejen er mindre sunde end resten af danskerne.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 08:57   #2
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Min mor og jeg snakkede faktisk om det (igen..) i går da vi var et lille smut forbi Føtex. Her skulle man give 28 kr for 10 stk. æbler Hvor prisen før kun var 20 kr. Og stk prisen som før var 2,50 kr. er nu 3 kroner Det er fuldstændigt sindsygt. Og så skriger de op om at man skal spise sundt, ja det er da nemmere sagt end gjort, hvis man er på overførselsindkomst Næhh de skulle fjerne momsen på frugt og grønt

Nu er det ikke så aktuelt lig i øjeblikket, men et tip kan være at holde øje med lokalavisen. Ofte er der frugtavlere der har åben for salg til private en gang eller to om måneden, og her er prisen meget billiigere.

I perioden fra omkring august / september til februar / marts køber vi i min familie æbler og pærer direkte fra en frugtavleren i Snaptun. Kilo prisen ligger fra 8 - 12 kr for første sortering, så det kan blive til en pæn stor besparelse. Naturligvis kan man også vælge at købe anden sortering, som så er endnu billigere
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 09:22   #3
jdp
Elsker at være her på K10
 
jdps avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Alder: 53
Indlæg: 58
Styrke: 17
jdp er ny på vejen
Ost, mælk, æg og kød er blevet sindsygt dyrt. Jeg har godt kunne mærke prisstigningerne (er på kontanthjælp). Mine børn skal have sundt og nærende mad, men jeg kan ikke blive ved med at finde penge. Fx penge til gaver (til andre) er der ikke mere af, de får gaver børnene har lavet.
Havde dette oppe og vende et andet sted på nettet, fik beskeden -få et job- -du har internet, afskaf det- -du har tv, afskaf det- -du tlf, afskaf den- Vupti flere penge...
jdp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 10:17   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Folk der siger sådan er latterlige ...De brokker sig ikke over de høje pris stigninger...I stedet taler de købmændenes sag og politikernes sag ...og foreslår dig at leve uden nogen form for kommunikation til omverdenden...ingen tv ingen internet ingen telefon ingen radio...

Uden de ting ...det hjælper intet...maden er stadig meget dyr og plus alt det andet der er steget ...energi og el.

Og danmark er så stolt af at alle har internet...og hvordan skulle du komme på jobnet hver uge hva ?

Tag dig ikke af de tåber ( der har deres på det tørre... Internet osv...) der siger sådan noget vrøvl.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 11:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
jdp det er en af de typisk udtaleser som man altid får når man siger kontanthjælp

Det er lykkedes for regeringen at overbevise befolkningen om at der ikke findes syge mennesker på kontanthjælp ergo må dem der er på kontanthjælp jo bare være dovne og så kan de jo bare tage sig noget arbejde...

Jeg kan huske at jeg deltog i nogle andre debatter også , omkring den tid hvor der i tv var vist en enlig mor der blev sat på gaden fordi hun ikke kunne betale husleje ....

Sjovt nok tog meget få stilling til den problematik med at hun blev sat på gaden (hun var på sygedagpenge) men alle som en havde en mening om at hun snakkede i mobil telefon (dyrt) at hun røg (lad være med det) og hvilke møbler hun havde osv...

Men at vi lever i et samfund hvor enlige forsørgere bliver sat på gaden fordi de ikke kan betale deres husleje det var der ikke nogen der havde lyst til at snakke om .. Kun hvad alle de dumme der ryger ud af deres lejligheder kan og burde gøre anderledes at mange syge så mister deres sidste netværk fordi den eneste kontakt de har til omverden er via internettet og de så bliver endnu mere isoleret det tager man ikke stilling til , at hele ens indtægt er røget sig en tur når man har betalt husleje det tænker man ikke over ..(og jeg fatter for min død ikke at alle snakker kontanthjælpssatser i stedet for lejepriser)

I går så jeg i tv Arne Astrup blive interviewet omkring den globale fødevare krise og tro mig han var sq for dum, han kunne kun sige at dansker ikke har noget at frygte tværtimod , det kunne kun blive til vores fordel fordi vi er et eksportland og vores hovederessource er fødevare ...

Derfor kunne det kun gøre os rigere og vi skulle bare se hvordan det ville komme til at gavne fødevare industrien (hvordan kan det gøre dem riger med mindre de sætter priserne op fordi efterspørgelse stiger) det er entelig noget underligt noget ikk ? jo flere der skal bruge det jo dyre er det (selv om det ikke bliver dyre at producere )

Sidste uge skulle jeg købe næsespray (der er mennesker der slet ikke kan få luft på den her tid af året pga pollen ) og da jeg kom ned og skulle betale så var det steget 85% på en uge, grunden .. jaa jeg fik at vide at nu var der så mange der skulle bruge næsespray at man hævde priserne (det er næsespray fra medicinalfirmaet Sandoz) boycut dem

Nå men da Astrup blev spurgt om ikke nogen dansker ville komme til at lide nød , var svaret .. jooo måske en eneforsørger med 7 børn og på kontanthjælp

Det viser lidt om hvor lidt dem med meget har fattet .. man burde bytte hverdag med dem engang imellem , sådan en som arne astrup ville da have godt af at prøve det...

Lige nu sidder jeg og prøver at hjælpe min mors eksmand som er folkepensionist og har fået en efterregning på el 11.000 kr de vil have han skal betale det tilbage over 4 kvartaler det vil sige at hver el regning er på 6000 kr og det er hvad han har udbetalt hver måned som folkepension, så jeg tror sq godt nok ikke den står på sund kost til ham her i 08 , et velfærdssamfund der burde skamme sig

og ikke om jeg fatter hans el regning hvordan kan man have en el regning som pensionist ene menneske på 3000 kr (de sidste 3000 er jo så efter regningen )

El selskabet siger også ja det lyder vanvittigt men gider de at gøre noget og på kommunen ja det er jo vanvittigt men kan man få noget hjælp til at få undersøgt hvad der er galt ... niksen biksen.. så er gode råd dyre .. jeg sidder selv i den anden ende af landet så det er lidt svært hvordan hulen man skal kunne hjælpe ..

nå det var vist et side spring he he
  Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 15:18   #6
jdp
Elsker at være her på K10
 
jdps avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Alder: 53
Indlæg: 58
Styrke: 17
jdp er ny på vejen
Nu plejer jeg normalt heller ikke at fare i blækhuset over uvidne personer, men fx de høje damer og herre inde på borgen skulle prøve at leve en måned på kontanthjælp mv. Så skulle vi se hvordan de klare den c",) Helt sikkert en serie som jeg ville følge i...

Betaling for net kan går over huslejen her, er ikke særlig dyrt. Licens kommer man stadigvæk til at betale for der er jo mulighed for at se tv på nettet. Tlf har jeg pga sygt barn.

Desuden er nettet og tlf efterhånden min eneste mulighed for at komme i kontakt med andre end venner og familie. Hold da op, det lød trist c",)

Skulle stigninger fortsætte, så ved jeg ikke, hvad jeg så skal gøre. Forstår godt at nogen vælger at købe de billige varmeretter mv, de koster jo ingenting. Derfor (tror jeg) at børn og voksne bliver tykker og tykker. Usundt og ikke spor nærende.
jdp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2008, 15:31   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
I går så jeg i tv Arne Astrup blive interviewet omkring den globale fødevare krise og tro mig han var sq for dum, han kunne kun sige at dansker ikke har noget at frygte tværtimod , det kunne kun blive til vores fordel fordi vi er et eksportland og vores hovederessource er fødevare ...
citat af Hejdien


Ja guderne skal vide hvor naiv den mand er ( selv om han selv tror han er MEGET KLOG )...han tænker da kun på sig selv som de fleste gør i disse tider i de rige lande ( resten har ikke tid til at tænke men overlever på en dollar som ikke er noget værd mere)...og hvad i alverden tænker han om dem der dør af sult af den fødevarekrise så ja han er sg da for dum...

lad os kalde en skovl for en skovl ...

Hvordan han og mange andre overhovedet kan tænke som han gør er mig en gåde og forbliver det nok til min sidste dag...



her er lidt mere om fødevarekrisen I de fattige lande og vestens fattige mærker det meget...se lige her det er fordi man bruger majs til at lave benzin og andre fødevarer går til at lave bioethanol..

IMF: Hundredtusinder vil sulte

http://politiken.dk/erhverv/article494722.ece


Den internationale valutafond slår alarm. Stigende fødevarepriser vil resultere i dødsfald, lidelser og konflikter.

Madpriserne stiger på grund af faldende kornlagre, dårlig høst og stigende brug af afgrøder til fremstilling af brændstof.

IMF

Den Internationale Valutafond (IMF) har 185 medlemslande.

Især lande med svære økonomiske problemer låner penge af fonden.

Til gengæld for lånet forpligter landene sig til at iværksætte reformer.

Det er budskabet fra Den internationale valutafond (IMF), efter at vrede forbrugere har demonstreret i blandt andet Egypten, Haiti og Filipinerne over deres faldende købekraft.

»Tusinder, hundredtusinder af mennesker vil sulte. Børn vil lide af underernæring, med mulige konsekvenser for deres overlevelse«, siger IMF's leder, Dominique Strauss-Kahn, ifølge BBC.

Problemer vil sprede sig til vesten
Ifølge Dominique Strauss-Kahn er de voldsomt stigende fødevarepriser ikke 'kun' et humanitært problem, der går ud over den tredje verden

Han mener, de voldsomme prisstigninger vil resultere i ubalance på markederne, som før eller siden vil påvirke de udviklede lande og udløse militære konflikter.

Han advarer om, at den nuværende situation totalt kan ødelægge de fremskridt, udviklingslandene har gjort de seneste fem-ti år.

Verdensbanken vil have international indsats

Også Verdensbanken er alarmeret over fødevarekrisen, og mødes i dag som følge af de afledte optøjer i mange udviklingslande den seneste måned, skriver AFP.

På mødet vil Verdenbanken konkretisere en massiv koordineret international indsats - en slags 'new deal' på fødevareområdet, opkaldt efter den amerikanske politik, der fik landet ud af den store depression i 1930'erne.

Ifølge banken er hvedeprisen steget med 181 procent over de seneste 36 måneder. Gennemsnitligt er fødevarepriserne steget med 83 procent.

Det forventes, at prisniveauet vil fortsætte opad mindst til og med 2009, hvorefter de kan begynde at falde. De vil dog forblive høje i mange år fremover.

Kineserne vil have kød
Årsagerne til stigningen i fødevarepriserne skal blandt andet findes i svindende kornlagre - verden har mad til 51 dage, hvis produktionen stoppede i morgen.

Også den i stigende grad købelystne kinesiske middelklasse spiller ind, når den efterspørger mere og mere kød, for dyrene skal fedes op med majs og korn.

Dertil kommer, at teorien om global opvarmning får transportindustrien til at gå nye veje i jagten på bedre brændstof. I løbet af de seneste par år er man i stigende grad begyndt at efterspørge bio-energi og bioethanol.

De amerikanske landmænd har slået sig på tendensen og producerer bioethanolen på majs, endda for en bedre profit, end de kunne have fået for majsen, hvis den blev solgt som mad.

Sidst redigeret af Stella; 01-05-2008 kl. 15:54.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sagsbehandlingstid og -kvalitet? ikalene Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 28-08-2010 22:52
Førtidspansino mindre i 2010??? popadics Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 27-01-2010 20:51
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23
Mindre timer og transporttid Sus Spørgsmål ang fleksjob 5 15-02-2006 23:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension