K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2010, 17:42   #1
cyberstorm
Ved at vænne sig til K10
 
cyberstorms avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: Odense
Alder: 51
Indlæg: 17
Styrke: 15
cyberstorm er ny på vejen
Question Køb et hus/lejlighed

Hejsa allesammen.

De fleste indlæg jeg har fundet her er om andelsboliger og ikke ejerboliger så derfor starter jeg denne her tråd.

Er der nogen der har erfaring med at købe et hus eller lejlighed på førtidspension ?

Jeg har via. www.borger.dk fundet følgende tekst.

Boligsikring når du bor i andelsbolig eller ejerbolig

Hvis du eller et andet husstandsmedlem ejer boligen eller er andelshaver i en privat andelsboligforening, udbetales boligsikringen som lån. Dvs. at du skal betale lånet tilbage, hvis boligen bliver solgt eller hvis modtageren af boligsikringen flytter.

Hvis du har modtaget boligsikring til din nuværende andelsbolig fra før 1. juni 2008, udbetales 40 pct. af boligsikringen som et tilskud, som ikke skal betales tilbage.


Er der nogen der ved hvor meget man kan få, samt hvor og hvordan man ansøger om at få boligsikringen som et lån ?
__________________

Med Venlig hilsen.
Cyberstorm
cyberstorm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 21:27   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Er der ikke noget med, at man SKAL bo i enten en andels eller en ejerbolig NÅR man får pensionstilkendelsen, før end det kan lade sig gøre?

Jeg mener ikke man kan feks købe en andels og/eller ejerbolig, og så få boligsikringen som et lån.
Det er vist for folk der allerede HAR andels eller ejer, så de ikke pludselig skal gå fra hus og hjem, når de får tilkendt førtidspensionen.

Jeg synes ikke jeg kan finde noget om det, men håber nogen af de andre ved mere - og så får jeg lige trukket spørgsmålet op.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 22:04   #3
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Jo du kan godt få boligsikring denne skal dog betales tilbage med rente, senest den dag du fraflytter ejer/andelsboligen. Det skal siges, at lånet er væsentligt bedre, end selv det bedste banklån.

De almindelige forhold i forhold til boligsikring skal dog overholdes, - så som formue ect.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 22:11   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vil det så reelt sige superhoax, at man ser på et hus man gerne vil købe, og går op på kommunen og får regnet ud hvad man kan forvente at få i boligsikring??

Hvorefter man så går i banken og siger, at man får så og så meget i boligsikring, og bare skal godkendes til boliglånet....eller?

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 23:04   #5
cyberstorm
Ved at vænne sig til K10
 
cyberstorms avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: Odense
Alder: 51
Indlæg: 17
Styrke: 15
cyberstorm er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
at man ser på et hus man gerne vil købe, og går op på kommunen og får regnet ud hvad man kan forvente at få i boligsikring

Hvorefter man så går i banken og siger, at man får så og så meget i boligsikring, og bare skal godkendes til boliglånet....eller?

Lige sådan har jeg nemlig også forstået alt det jeg har kunne læse på nettet
__________________

Med Venlig hilsen.
Cyberstorm
cyberstorm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 00:24   #6
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Tja det kommer jo an på hvordan ens formueforhold er, da boligsikring jo nedreguleres, hvis man har stor formue der ikke modsvares af gæld. I denne forbindelse tæller friværdi i et hus, aktier hustandens indkomst m.m jo også med; men det jeg skriver er fuldt korrekt.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 09:56   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen jeg tror skam også på dig!

Men det kaster jo et noget andet lys på sagen, hvis det er rigtigt at man bare kan købe et hus og sikre sig at man kan få boligsikring!

Så må fremgangsmåde jo så være, som jeg tidligere beskrev, at man tager salgsopstillingen med til boligsikringen, som så regner ud ifølge ens økonomi hvad man er berettiget til i boligsikring, og derefter går til banken som så kan regne det hele ud, MED boligsikringen.
Det bliver jo svært at gøre det omvendt da banken jo skal buge informationerne og boligsikringen vel netop er dét der kan gøre at man kan sidde i huset....

Hvis det er korrekt, så giver det jo unægteligt et noget andet billede end jeg gik og forestillede mig. For jeg troede helt bestemt at man SKULLE bo i et hus eller ejerlejlighed, før end det kunne lade sig gøre, og at kommunen ikke ville vær med, hvis det drejer sig om køb.
Men reglerne er måske også lavet om.

Jeg husker selv med gru, bare det at jeg havde lejlet en lejlighed i et privat ejendomsfrima, og at boligsikringen kun var på 475 kr selvom huslejen var på næsten 6000 kr (og hvordan jeg pludselig kunne få 2500 kr i boligsikring da jeg flyttede til noget alment) med en husleje på 5000 kr.
Den gang var svaret, at man ikke kunne få en pind når det var privatejet.

Og da jeg havde fundet et billigt hus i Rødovre, var der heller ingen hjælp at hente angående boligsikring, hun nærmest klukkede af grin da jeg spurgte (hun var nu flink nok), men sagde at det ikke kunne lade sig gøre, med mindre jeg allerede boede i huset og ejede huset.
Men det kan så skyldes at jeg netop IKKE havde hverken formue, aktier, friværdi eller andet. Måske er de anderledes flinke hvis man har noget der kan sikre dem, at man kan betale boligsikringen tilbage??
Dén mulighed er der jo. Men så bliver boligsikringen nok også anderledes lav.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 04:42   #8
g1981
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2008
Indlæg: 20
Styrke: 16
g1981 er ny på vejen
har jeg forstået det rigtigt.

står også selv og skal til at flytte inden snart, har været flyttet hjem igen for så nemmere at kunne betale noget gæld af, og jeg regner med at få førtidspension inden længe.

jeg har så overvejet mulighederne inden et evt. møde med banken, der er ejerlejlighed, andelsbolig, lejebolig.
jeg hældte først selv til andelsbolig evt. ejer da man så følte man så havde noget der var ens eget.

hvor man jo på lejebolig "bare smider pengene til udlejer" og ikke har noget at vise for dem bagefter man evt. flytter.
men både med ejer og andelsbolig er boligsikringen et lån. (så hvidt jeg kan forstå)
og via udregninger på borger.dk kan jeg se jeg vil få ca. 1.000-1.500 kr i boligsikring på de størrelser boliger jeg har kigget på,
taget ud fra den betragtning at jeg så at man på førtidspension får 195.000kr årligt.

lad os antage.
førtidspension er 195.000 før skat.
jeg har 42.900 i fradrag (dvs. 152.100 der skal betales skat af)
trækprocent 49%
= 120.471kr årligt tilbage efter skat
= 10.039,25 udbetalt pr. mdr.

nu kommer der så nogle eksempler.

jeg fandt så en andelsbolig

Indskud: 599.000
Husleje: 3.286
Værelser: 3
Størrelse: 69m2

så hvis man for.eks. låner 599.000kr til en andelsbolig over 30 år

jeg har regnet mig frem til man skal ligge ca. 30.000 kr af på lånet det første år.
(går ud fra at man betaler mindre og mindre som årene går men der var ikke en komplet oversigt da det var en hurtig beregner)
+ huslejen er 3.286 kr. pr. mdr.
=6.286 kr pr mdr.
jeg kan få 1.035 kr. pr mdr. i boligstøtte (som lån da det skal tilbagebetales)
dvs. der er 4.788 tilbage som rådighed pr mdr.

efter 30 år har man så sin andel man ejer, (der kan være steget eller faldet i værdi over den periode)

hvis man har betalt 3.000kr x12 x 30 af på andelslån = 1.080.000
samt 3286 kr i husleje x 12 x 30 = 1.182.960
= 2.262.960 betalt.
samt du skal betale boligstøtten tilbage 1.035 x 12 x30 = 372.600 + der evt er en lille rente.

i alt har du betalt = 2.635.560 (hvis man ser bort for renten til boligsikring)
- værdi af andelen du nu ejer lad os sige den er steget 35.000kr så har du brugt 2.000.000 kr på boligudgifter over 30 år uden at have noget at vise for dem.
----

Leje bolig:
hvis man så brugt de 2 millioner på alm lejebolig 12 x 30 kunne du have lejet for = 5.555 kr. pr mdr. plus man kan få boligsikring

fandt så en lejebolig

Husleje: 5,923
a/c forbrug 1.363
Værelser: 3
Størrelse: 81m2
= 7286 kr
over 30 år x 12x 30 =2.622.960
men her kan man så få boligsikring på ca. 2.500 kr pr mdr.= 900.000
=1.722.960

hvilket er 277.040 kr mindre for en større lejlighed
det er 769,5 kr mere til rådighed pr mdr. end ved en andelsbolig

så hvorfor skulle man vælge andelbolig/ eje frem for lejebolig.
evt noget jeg har overset.
g1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 06:01   #9
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Jeg tror, at kommunen kun vil give boligydelse til ejerbolig, hvis der er en vis friværdi i boligen. De vil være sikre på, at de kan få deres tilgodehavende hjem igen, når boligen sælges.
Altså skal du vel ved køb kunne lægge et så stort beløb i udbetaling, at der bliver en god friværdi, før de vil yde boligydelsen til dig som et lån.
Eller hvad?
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 07:50   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
En god tommelfingerregel når du vil købe ejendom er at du kan købe til en værdi der svarer til 3 x din hustandsindkomst. Og det bliver svært at få en kreditforening til at give en lån der går ud over det. Jeg tror ikke kreditforeningen vil medregne et evt. boligsikringsbeløb i indkomsten.

Jeg mener også at der er grænse i boligsikringen, 1 person kan få til 2 værelser, 2 personer til 3 værelser, og så fremdeles, er boligen på flere værelser end det, så bliver det regnet ud så man kun får det der svare til ovenstående.

Og husk det skal betales tilbage når huset sælges. Men ja man kan godt købe efter man er kommet på FP. Hvis man kan finde en kreditforening der vil låne en pengene.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Råd om at eje hus/lejlighed på kontanthjælp Valjean Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 24-10-2012 08:40
vand og varme i lejlighed ? andersand10 Alt det andet 27 17-04-2012 17:18
boligsikring i fremlejet lejlighed? andersand10 Alt det andet 2 11-01-2012 18:48
lejlighed og kommune ! SlucajX Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 19-11-2011 23:24
Vedrørende køb af lejlighed Sabel Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 26-09-2009 12:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension