K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2011, 07:35   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Er dagpenge loven ændret??

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt her??

Min tidligere svigermor har lige brokket sig godt og grundigt på face. Hun har slidt og slæbt til ingen penge for at påtjene erfaring til voksenløn, i en god del af tiden ville hun havde haft ret til sjuplerende dagpenge, men har valgt ikke at bruge dem, fordi hun blev lovet at hun efter endt udd så stadig vil være berettigt til fylde dagpenge.

Det er vel?? noget med at de går tilbage, og regner ud om man har optjent retten??

Nu har hun så lige fået brev om at hun efter endt udd alligevel ikke har ret til fulde dagpenge fordi loven blev lavet gøldende (i hvertflad for hende, dvs jeg ved ikke om det er generelt) pr 1. maj, sådan at hun fra 1. maj ikke har den ret længere.

Jeg spørger om nogen kender noget til det her, ikke så meget for hendes skyld (hun skal sagtens klare sig, hun er en super sej dame, og rigtig dygtig, ud over at hun via praktikken i udd´en børoptjene lidt dagpenge ret) men lige så meget fordi jeg da hurtigt kan regne ud at det sikkert også vil komme til at berøre os (k10´ere)

Jeg ved der ligger en principafgørelse ifb noget revalidering der siger at udregningen skulle gå 5 år tilbage.
Men samtidig er der jo dem som tænker at nu jeg ikke kan få alm dagpenge, så må jeg jo melde mig syg (på en mindre skavank) altså ikke at skavanken ikke behøver være reel nok, men mere en... ja jeg ved ikke... jeg ser bare flere som enlig godt kan på mentor §56 og hvad har vi at støtte på det ordinære arbejdsmarked.

Nå men nogen der ved noget mere konkret, eller evt hvor jeg skal lede efter det???
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 08:19   #2
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Her kan du læse mere:
http://ask.dk/A-kasser/Borger/Arbejd...gpengeret.aspx

Men hun skal have arbejdet min. 1924 timer indenfor de seneste 3 år + have en timeløn over et vist beløb for at få den fulde sats.

Har ikke helt tjek på det, hvis det er i forbindelse med uddannelse.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 08:34   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Tak gis, nu har jeg lidt at læse på *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 15:59   #4
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Hejsa LUM

Jo din mor optjener ret til dagpenge for den periode som gælder lønnet praktiktid.

Hvis hun er optaget på grundlag af uddannelse
har hun ret til dagpenge 1 måned efter, at hun har afsluttet din uddannelse:

•hvis hun har gennemført en uddannelse, der har varet mindst 18 måneder og uddannelsen giver ret til optagelse.
•hvis hun har søgt om at blive optaget som medlem i a-kassen senest 14 dage efter uddannelsens afslutning.
Nyuddannede får den såkaldte dimittendsats, der er på 82 % af den højeste dagpengesats. Det svarer til 628 kr. pr. dag (det vil sige 3.140 kr. (2011) om ugen).

Er hun deltidsforsikret vil du få 419 kr. (2011) om dagen, svarende til 2.095 kr. (2011) om ugen.


Hvis hun derimod har været i a- kassen før hun påbegyndte sin Udd, ser der lidt anderledes ud, og hun har denne mulighed for at få udbetalt dagpenge, hvis hun opfylder følgende betingelser:

•Hun skal have været medlem af a-kassen i mindst 1 år.
•Hun skal kunne dokumentere, at du har haft mindst 1.924 arbejdstimer som fuldtidsforsikret eller 1.258 arbejdstimer som deltidsforsikret inden for en periode på 3 år. Hertil kan du ikke medregne arbejdstimer, der er optjent, før hun blev medlem af a-kassen, og hun kan heller ikke medregne arbejdstimer, hvor hun har fået et tilskud til lønnen.
Hendes dagpengesats bliver beregnet ud fra lønnen for de seneste 12 ugers/3 måneders arbejde. Hun kan som fuldtidsforsikret få udbetalt 90 % af sin tidligere løn, men dog højst 766 kr. pr. dag dvs. 3.830 kr. pr uge. husk at en uge i A-kasse systemet er 5 dage, når det gælder beregningen af dagpenge (2011)
Er hun deltidsforsikret kan hun højst få udbetalt 511 kr. pr. dag dvs. 2555 kr. pr uge (2011)

Hvis hun vil udregne hvor meget hun selv for udbetalt skal den samlede indkomst for 12 uger/ 3 mdr + 8% i arbejdsmarkedesbidrag anvendes - fradrag og skat = resultat

M2y ...
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 08-04-2011 kl. 16:03. Årsag: manglede noget info
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2011, 21:33   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det nu ikke min mor, men x-sxigermor *gg* men bort set fra det.

Jeg har smidt §§ til hende. *gg* samt en kort beskrivelse af at det er minimalt hvad hun mister, og at hun HAR ret til dagpenge efter endt udd.

Det hun er knotten over er at hun var blevet lovet en fastlåsning af den ret hun havde sådan at hun var sikker på fuld dagpengeret efter endt udd, men det er åbenbart blevet lavet om så man ikke længere kan få fastlåst retten = hun har knoklet røvsi ud af bukserne til en ussel løn, med ret til sjuplerende dagpenge, uden at have fået de dagpenge.

Men jeg kan så regne ud at hun om ikke andet kommer meget meget tæt på fulde dagpenge efter endt udd (en voksenlærlinge løn giver alligevel rimelig godt, og udd´en er under ordinære vilkår, så der er heller ikke noget med at timeantallet kan komme i vejen) så på det led ville det jo alligevel være spildt af hende ikke at få sjupleret op.

Desværre kan jeg ikke rigtigt få hende forklaret at hun ikke rigtig mister noget (i hvertfald ikke meget) men nu har jeg da forsøgt, og så kan jeg jo ikke gøre andet.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2011, 09:38   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hun bør gå til sin fagforening for at få hjælp.

Hvis der ligger nogle aftaler, skal de holdes, eller hun burde være informeret.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2011, 10:22   #7
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
I min mands lokale 3F info-blad står der:
"Pr. 1. maj 2011 er det ikke længere muligt, at stå personligt tilmeldt på Jobcentret. Dette har man tidligere kunnet benytte sig af for at fastholde sin sats, hvis man fik et job, der ikke var på fuld tid."

Og fandt lige det her, som måske er det, hun ryger ind under.

http://www.f-f.dk/da-DK/nyheder/2011...rbejdende.aspx

Fremover bliver det mindre attraktivt for ledige at tage deltidsjobs uden supplerende dagpenge.
Fra og med 1. maj kan medlemmer, der arbejder på nedsat tid uden samtidig at få supplerende dagpenge fra a-kassen, risikere at få en lavere dagpengesats end i dag, hvis de mister deres deltidsarbejde. Det er konsekvensen af planlagte administrative ændringer af reglerne for a-kassernes beregning af dagpengesats.

Det skal du tjene
Sagen er, at hvis man bliver ledig, får man beregnet sin dagpengesats ud fra den løn, man havde umiddelbart før, man blev ledig. For at få den maksimale dagpengesats skal man have tjent mindst 20.032 kr. om måneden før skat. Langt de fleste på fuld tid vil være berettiget til den høje dagpengesats. Derimod er der en del på nedsat tid, der vil tjene mindre end 20.032 om måneden, og de kan derfor ikke få den maksimale sats, hvis de bliver ledige.

Satsbeskyttelsen fjernet
Hidtil har deltidsarbejdende a-kassemedlemmer, som ikke samtidig fik supplerende dagpenge, kunnet beskytte deres dagpengesats ved at stå personlig tilmeldt (”tilmeldt uden ydelse”). Sådan har man kunnet bevare sin højeste dagpengesats, hvis man igen blev ledig, selvom man i en periode med deltidsarbejde tjente mindre end de krævede 20.032. Denne mulighed for satsbeskyttelse fjerner man nu fra den 1. maj 2011.

En urimelig og straffende ændring
Regelændringen vil især ramme de medlemmer, der har opbrugt deres 30 uger med ret til supplerende dagpenge, og som så forsøger at få det til at hænge økonomisk sammen alene med deres deltidsarbejde – frem for at skulle melde sig ledig og søge om dagpenge på fuld tid. Det betyder, at reglen på urimelig vis straffer dem, der gerne vil og gør alt for at klare sig selv ved at blive i deltidsjobbet i håbet om, at der på et tidspunkt bliver mulighed for flere arbejdstimer.

FRIE Funktionærer har bedt Arbejdsmarkedsstyrelsen om at være behjælpelig med at finde de medlemmer, der i øjeblikket står personlig tilmeldt Jobcentret.

Regelændringen skyldes e-Indkomstregisteret
Ændringen hænger sammen med det nye e-Indkomstregister, som fra 1. maj skal bruges til beregning af dagpengesatsen. Derfor kommer der en ny bekendtgørelse om principperne for beregning af dagpengesats, og har Arbejdsmarkedsstyrelsen så anledningen til at fjerne muligheden for, at man ved personlig tilmelding kan beskytte sig mod ny satsberegning.


Og fra 3F's hjemmeside:

Slut med beskyttelse af sats.

Fra 1. maj 2011 er det slut med, at beskytte sin dagpengesats ved, at være tilmeldt jobcentret, uden at modtage dagpenge.

Fra 1. maj 2011 vil det ikke længere være muligt, at beskytte sin sats ved at være tilmeldt jobcenteret uden at modtage dagpenge samtidig med, at medlemmet er i arbejde. Hvis betingelserne for at få beregnet en sats er opfyldt, skal der laves en beregning.

Der er ingen overgangsregler, hvilket vil sige, at alle der anmoder om dagpenge fra den 1. maj 2011 skal have lavet en beregning, hvis de opfylder betingelserne.

De medlemmer, der pt. er tilmeldt jobcentret som personligt tilmeldte og dermed har beskyttet deres sats, kan derfor ikke undgå at få beregnet nysats efter 1. maj 2011, hvis betingelserne er opfyldt.

Sidst redigeret af Gizmo; 09-04-2011 kl. 10:26. Årsag: tilføjelse
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Velfærdsstaten ændret i det skjulte! buster Politik og Samfund 2 25-10-2011 20:49
ændret FTP lov i 2010,hvad blivet ændret? amk21 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 19-07-2010 09:35
serviceloven § 32 ændret buster De Unge 0 21-04-2009 18:36
Ændret indkomstgrundlag mimse Spørgsmål ang fleksjob 0 29-04-2008 16:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension