K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-08-2017, 00:25   #1
Cephalophore
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Cephalophore er ny på vejen
Fra sygedagpenge til hvad!!?

Hejsa og tak for dette nyttige forum

Jeg har været igennem lang tids ledighed(4-5 år), med de sidste to som sygemeldt (1år officielt)
Fik mig to slemme diskosprolabser sidste år, og modtager grundet min aktive arbejdsskadesag stadig sygedagpenge.
Min status er bedre nu efter nylig operation. Men trods mine tidligere fysiske skader samt denne, er jeg nu på nedsat arbejdsevne. Det piner mig at skulle se en fremtid i møde, tvunget til lav løn og fysiske udfordringer.

Jeg ser nu en fremtid på kontanthjælp for mig og endnu mere ledighed, og jeg ønsker mig mest af alt muligheden for flexjob, så jeg kan forsørge mit første kommende barn her til november og vores alle 3's fremtid sammen.
At skulle finde et job på deltid, og evt starte ny udd. er ikke realistisk nu med mine 43 år. Min udd. er pædagog og et job som jeg ikke ønsker mig tilbage til.
Håber på at få gode råd til at kunne "kræve" kommunen en slags flexjob eller lignende, så jeg ikke skal begynde på kontanthjælp og dermed en fremtid hvor jeg ser mig selv blive endnu mere modløs og opgivende på livet.

Nogen tanker, eller viden på området og jeg er taknemmelig.

Mvh
C
Cephalophore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 07:55   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis du har en arbejdsskadesag kørende, som endnu ikke er afsluttet, så vil jeg mene at du skal fortsætte på sygedagpenge.

Hvis du kigger i nedenstående kan du se at 6. forlængelsesmulighed skriver at der forlænges indtil arbejdsskadesagen er afsluttet.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx
Citat:
Sygedagpengeperioden kan forlænges, hvis den sygemeldte falder ind under en eller flere af de syv regler, som giver ret til forlænget sygedagpenge*periode:
1.Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan revalideres til beskæftigelse – dog ikke støttet beskæftigelse. Ved revalidering forstås omskoling, optræning inden for dit arbejdsområde eller en boglig uddannelse. Forlængelsens varighed afhænger af, hvornår forrevalideringen ophører, og den egentlige revalidering starter.
2.Hvis det er nødvendigt med en afklarende indsats – herunder en helbredsmæssig afklaring – for at klarlægge din arbejdsevne. Forlængelsen kan være op til 69 uger.
3.Hvis du er under eller venter på lægebehandling. Forlængelsen kan være op til 134 uger, hvis den lægelige vurdering er, at du vil blive arbejdsdygtig inden for perioden. Ventetid på behandling på sygehuse tæller ikke med i de 134 uger.
4.Hvis kommunen vurderer, at din sag skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på, at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Sygedagpengeperioden forlænges, indtil kommunen har truffet afgørelse.
5.Hvis du lider af en livstruende, alvorlig sygdom. Forlængelsen har ingen tidsbegrænsning.
6.Hvis der er rejst sag om en arbejdsskadeerstatning. Sygedagpengeperioden forlænges, indtil Arbejdsskadestyrelsen er nået frem til en afgørelse.
7.Hvis kommunen har modtaget en ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (efter pensionslovens § 17, stk. 2). Sygedagpengeperioden forlænges, indtil kommunen har truffet denne afgørelse.
Men hvis vi antager at sygedagpengene standses og du endnu ikke er rask nok til at ernære dig selv ved et deltidsjob, så skal kommunen sætte dig i et jobafklaringsforløb, som når sygedagpengene er udløbet er på samme størrelse som kontanthjælpen, dog ikke underlagt kontanthjælpsloftet og den slags.

Desværre er der kommuner derude som standser sygedagpengene med besked om at søge kontanthjælp, eller presser folk til selv at raskmelde sig og henvende sig i a-kassen for at få dagpenge.

Man skal naturligvis ikke lade sig presse til en raskmelding og hvis de raskmelder en bør man naturligvis klage, men i den periode hvor sagen afventer behandling går man på kontanthjælp eller uden forsørgelse.

Med hensyn til fleksjob er det ikke noget du kan "kræve" at blive bevilget til, du skal igennem arbejdsprøvninger der viser at du er uarbejdsdygtig i ethvert fag og du skal have lægeerklæringer som viser at sygdommen er stationær.

Jeg vil jo mene at de allerede nu burde være i gang med at lave disse arbejdsprøvninger hvis du har været på sygedagpenge i et helt år.

Hvis det ikke er i gang kan du kontakte din sagsbehandler og høre hvorfor de ikke har igangsat arbejdsprøvning.
Husk at al kommunikation med kommunen så vidt muligt bør foretages skriftligt da mange oplever at blive lovet noget og bagefter påstår kommunen at det har de aldrig sagt, og hvis du har kvittering for at du har afleveret dette spørgsmål kan du også bevise at du har forsøgt at få kommunen til at starte arbejdsprøvning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 09:08   #3
Cephalophore
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Cephalophore er ny på vejen
Mange tak for svaret nørd!

Det har ikke været fysisk muligt for mig at overkomme en arbejdsprøvning, sikkert derfor de ikke har benyttet den mulighed.

Jeg fik to diskosprolabser i 4 og 5, og en forskydning af nederste ryghvirvel. Udstrålingen i iskasnerven har medført at jeg har været meget smerte påvirket.
Nu er det bedre, men ikke helt væk med smerterne.
Fra tidligere har jeg nyt korsbånd, blevet opereret i venstre ankel for brud.
Fjernet knyste i stortå. De skader vil altid plage mig fysisk sammen med den nu svage ryg, og min sidgigt i nakke og tå.

Skal man som borger i dette land forsørge sig selv bedst muligt, uden nogen form for økonomisk tilskud eller hjælp når man som jeg heraf har en nedsat arbejdsevne??
Cephalophore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 09:17   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det kan man godt sige, på job afklarings forløb er satsen det samme som kh, men uden reglerne, altså du må gerne eje noget, på kh skal du have mindre end 10000,- i banken og hvis du er gift trækkes din mands løn

det er desværre i umuligt, at få fleks uden en arbejdes prøvning og sikkert 2,
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2017, 10:40   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cephalophore Se meddelelser
Skal man som borger i dette land forsørge sig selv bedst muligt, uden nogen form for økonomisk tilskud eller hjælp når man som jeg heraf har en nedsat arbejdsevne??
Efter hvad man læser er der meget stor forskel på hvordan kommunerne administrerer loven, derfor kommer det lidt an på hvilken kommune du bor i.

Ifølge ankestyrelsens fortolkning af loven så skal du kunne arbejde under 18½ time om ugen eller have nedsat ydeevne (laver ikke samme arbejde som raske i arbejdstiden) for at kunne få fleksjob.

Så i teorien kan du få fleksjob på 37 timer hvis du har et enormt behov for pauser eller arbejder langsomt eller lignende, men så får du også kun løn for dine effektive timer som formodentligt ligger under 18½ time.

Nogle kommuner følger stadigt en af ankestyrelsens principafgørelser om at du ikke kan få fleks over 18½ time, selv om pågældende afgørelse er trukket tilbage.

Derfor forlyder det i disse kommuner, hvis du kan klare at arbejde 18½ så er du selvforsørgende.
I andre kommuner kan du godt have en arbejdsevne på over 18½ time og alligevel blive tildelt fleks, hvis der er noget andet som taler for det.

Selv hvis du er under de 18½ timer er det blevet utroligt svært at få tildelt fleksjob, og her er det at nogle personer fiser lige igennem systemet og havner på fleks på kort tid mens andre bliver halet igennem den ene arbejdsprøvning efter den anden og er på en eller anden sulteydelse i årevis indtil arbejdsevnen er væk, det er jo svært for os at gennemskue om hvor heldig du er.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension