K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2016, 15:55   #1
madelaine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
madelaine er ny på vejen
Question Seniorførtidspension

Hej
Jeg vil gerne søge Seniorførtidspension.Er der nogen herinde som har søgt denne form for pension?
madelaine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 01:27   #2
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Ja, det har jeg. Har du spørgsmål?
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2016, 09:16   #3
madelaine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
madelaine er ny på vejen
Seniorførtidspension

hej

ja, tak jeg kan godt have brug for hjælp til at starte på en ansøgning om Seniorførtidspension.
madelaine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2016, 16:34   #4
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af madelaine Se meddelelser
hej

ja, tak jeg kan godt have brug for hjælp til at starte på en ansøgning om Seniorførtidspension.
Hej Madeleine.
Har du sat dig ind i lovgiveningen vedr. de krav der skal være opfyldt for at opnå S. pension?
Hvis du har det og opfylder tilknytnings kravet med de 20-25 år på arbejdsmarkedet, og du i øvrigt opfylder alderskrav og de krav man stiller til alm. førtidspension, så er der den svære del tilbage.
1. Aflever en ansøgning personligt i jobcentret, da dokumenter har det med at forsvinde hos myndighederen.
Skriv: undertegnede ansøger hermed om Seniorførtidspension § 17. stk 3
Skriv: herunder dit navn,adresse og personnr. og egen underskrift med dato.

skriv herefter: jeg kvitterer hermed for modtagelsen, navn og dato.

Herefter skal der laves en såkaldt forberedende del sammen med sagsbehandler. det er en række spørgsmål som omhandler stort set alt i dit liv.
Bed om en pause, da det kan tage op til 2 timer og lad være med at skrive det under før du har haft det til gennemlæsning.
Der kan være formuleringer, som kan misforstås, så bed om at få den med hjem inder du godkender den.
Herefter skal SB indhente en LÆ 265, hvor du sammen med din læge skal begrunde den og her er det også vigtigt, at alt kommer med.
Herefter skal SB indhente ATP oplysninger, det glemte min egen SB hvilket medførte at det hele trak ud. Mind SB om, at ATP oplysninger, som du i øvrigt kun selv kan få via dit nem ide eller ved at få dem tilsendt. Bed ATP om at medsende en udregningsmodel, da ikke alle sagsbehandlere er klar over, at det ikke er nok med oplysningerne men skal udregnes i timer.
Når det er på plads skal din SB samle en række dokumenter der ligger i din sag og sende samlet til rehabiliteringsteamet i din kommune. Du vil herefter blive indkaldt til møde, og her er det vigtig t, hvis du kan skaffe en god bisidder. Hvis ikke, så optag mødet, da det for de fleste er en meget nervepirrende situation.
Fortæl din SB forinden at du ønsker at optage mødet, så SB er indforstået med det.
Det er vigtigt.
I min sag gik det helt op i hat og briller, bl. a fordi den unge læge sagde direkte modsat af, hvad der min lægepapirer skrev. Jeg kunne herefter ikke bevise det, da mødet ikke var optaget. der belv også sagt andet som var notorisk forkert, så havde jeg haft optagelse af mødet kunne jeg have tilbagebevist det. Du skal tænke på dem som en supertanker og dig selv i en lille robåd.
Jeg skriver ikke det her for at skræmme dig, men for at forberede dig. Det kan dog være, at der i din kommune hersker redeligelig og ordentlighed,

Herefter skal sagen sendes til pensionsteamet,og de skal så endelig beslutte om du er berettiget til pension.
I min kommune er der kun en persom i sidstnævnte der beslutter, og det var samme persom som sad som mødeleder i rehabiliteringsteamet.

Der må max gå 6 mdr. fra du søger til sagen er afgjort. det er dog en sandhed med modifikationer, for får du afslag og ikke godkender dette, skal kommunen bruge yderligere 28 dage på at genoverveje inden de sender den til ankestyrelsen.
Min sag er nu over 1 år, og stadig ikke færdig.
Men held og lykke.
Læs alt hvad du kan finde på nettet, og søg evt. hjælp hos en advokathjælp. Ved ikke hvad der findes i dit område. Der er også diverse patientforeninger du kan søge råd og støtte hos.
Skriv endelig, hvis du har brug for flere svar.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 09:19   #5
madelaine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
madelaine er ny på vejen
Hej

Mange tak for dit svar.

Det lyder til at være en stor opgave at gå igang med at søge Seniorførtidspension og en meget langvarig proces.

Jeg må igang, og starter med at kontakte ATP.

Gad vide, om om man sammen med at søge Seniorførtidspension kan søge Førtidspension på det foreliggende, det går måske noget hurtigere?

Må man godt optage samtale ?

Undre mig over, at det er samme peron som sad med i Pensionsteamet som afgjorde sagen, men sådan er det måske ?

Hej

Jeg vil spørge om det var dette skema du udfyldte ved den såkaldte forberedende del ?

Hvis så vil jeg begynde med at udfylde det skema, så jeg er forberedt til med mine svar til denne del af opgaven.......


Rehabiliteringsplanens forberedende del (ekskl. lægeattest)
Forberedelsesskema til sagens behandling i rehabiliteringsteam som en sag om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension (___ sæt kryds), som en sag om jobafklaringsforløb (__ sæt kryds) eller til kommunens vurdering af revalideringssager (___ sæt kryds)
Udfyldes af sagsbehandleren sammen med borgeren
madelaine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 11:53   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du behøver blot at skrive til kommunen, at du søger seniorførtidspension evt skrive efter pensionslovens §17.3

Det er kun selve ansøgningsproceduren, der er forskellig fra §17.1 og §17.2
Proceduren er enklere, men kræver du opfylder kriterierne for at søge efter §17.3
Man skal stadig opfylde kriterierne for at få tildelt selve førtidspensionen.

Anerkender kommunen, du opfylder ansøgningskravene, er det kommunen, der indhenter de fornødne oplysninger og derefter afgør, om du er berettiget til en førtidspension..

Se under seniorførtidspension her på borger.dk
https://www.borger.dk/Sider/Foertids...c-1260d1256ee4

PS Det er ikke en særlig form for førtidspension - kun selve ansøgningsproceduren er enklere, da man ikke skal arbejdsprøves, når ansøgningskriterierne er opfyldte.

Sidst redigeret af stampe; 10-07-2016 kl. 11:58.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 12:05   #7
madelaine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
madelaine er ny på vejen
1. aflevere en ansøgning personligt i.h.t § 17:stk. 3. hvor jeg kort skriver, at jeg godt vil ansøge om Seniorførtidspension. Jeg vedlægger ikke noget. Da dokumentation skal vedlægges senere i forløbet sammen med den forberedende del af Rehabiliteringsplanen. ?

hej

så skal vel blot indgive en ansøgning ?
madelaine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 12:13   #8
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Aktindsigt

Hvis du ikke allerede har gjort det, så er det nok en god idé, at indhente aktindsigt så du kan se hvad de ligger inde med af oplysninger.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 13:02   #9
madelaine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 11
Styrke: 10
madelaine er ny på vejen
Seniorførtidspension

Hej

Tak for dit råd.

Jeg mener, at der herinde skulle være en skabelon til ansøgning om aktindsigt om den er "up too date" ved jeg ikke ? eller der nogen der ligger inde med en skabelon ?
madelaine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 16:24   #10
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Ja, som udgangspunkt er det rigtigt hvad stampe skriver, at det er kommunens pligt, at indhente oplysninger, men det kan man ikke regne med de gør!
Når stampe skriver, at man bare skal sende en anmodning, og ja tak, men som mange af os herinde har erfaret kan det forsvinde op i den blå luft.
Desuden er en ansøgning uden underskrift ikke gyldig.


Og, Stampe: sagsbehandleren kan ikke indhente ATP oplysninger, da det er som med andre fortrolige oplysninger.
Min SB fandt først ud af det 4 dage før mødet, og jeg måtte haste indkalde oplysningerne og alligevel gik det galt, da ingen af os SB eller jeg vidste, at det ikke var nok, men også skulle udregnes. Dette medførte at mødet varede 2 min. og der gik endnu 3 uger til næste møde.
Så når jeg skriver det så udførligt som jeg gør til trådstarer er det af bitter erfaring.

Så Madeleine, du gør naturligvis som du mener er rigtigst, men har du ikke en kopi på, at du har søgt kan det være kostbar tid der spildes.
Det du har fundet her på K10 vedr. den forberedende del er retvisende. Jeg har dog erfaret, at det ikke ser helt ens ud i alle kommuner, men som udgangspunkt kan du regne med det. Det har jeg erfaret via K10

Jeg brugte det selv, eller rettere skimmede det inden mødet.

Du spørger om du kan søge alm. FP. på det foreliggende grundlag samtidig med, at du søger S. FP.
Det ved jeg ikke, men umiddelbart tænker jeg, at det jo vil tage endnu længere tid eftersom begge ansøgninger så skal behandles. Det tror jeg bliver noget rod.
Forud for min ansøgning blev jeg ofte advaret mod at søge på det foreliggende grundlag af samtlige læger. De sagde, at det var stort set umuligt at få pension, når det ikke var selve kommunen der rejste sagen.

Jeg har dog efter min erfaring, som stadig er i lort til halsen i, ofte tænkt, hvorfor søgte jeg ikke bare på det foreliggende grundlag.
Hvis du læser lovteksten står der bl.a citat, Seniorførtidspension er ikke en ny type pension, men en enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af førtidspension.Ja, det skal jeg da lige love for.
Goddaw du !
Det lyder så godt og så det faktisk skidt. Stå aldrig til søs, lad de andre stå så ender du med kors og bånd og stjerner på.

Også her er der noget der er paradoksalt i forhold til virkeligheden i hvert fald i den kommune jeg bor i.

Når alt dette er sagt er det stadig svært at råde dig eftersom jeg intet aner om din situation.
Held og lykke med dit arbejde.

Nej, det er ikke sådan det burde være altså samme person, men sådan kan det være og det var det i mit tilfælde i Kbh.
Det er en længere snak,men jeg er ikke færdig med den del og går videre til andre instanser når jeg magter det.

vedr. optagelse af samtale. søg under emnet, da der herinde er skrevet en del om det. som jeg læser det er der ikke en entydigt svar, men sådan er det jo i den forbandede forvaltningslov. Det er ikke som i færdselsloven , hvor der er regler . her er det som det passer i myndighedernes interesse.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension