K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-02-2012, 21:04   #1
icecool
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
icecool er ny på vejen
ingen sygedagpenge eller noget andet

Jeg er en mand på 46 der er løbet ind i et system som slet ikke kan forstå, har et enkel mands firma med rengøring og vinduespolering og har haft det i en del år, og har ingen ansatte.

Jeg har efter flere måneder med ondt i det ene ben, måtte til sidst opgive at passe mit firma, var hjemme i ca. 3 uger, tog kontakt til kommunen fordi jeg i mange år har haft en sygeforsikring (ca. 8 år), men havde aldrig brugt den, men det vidste sig nu at min x-kone som ordnet mit regnskab havde opsagt denne forsikring lige inden vores skilsmisse for nu to år siden, men som jeg forstår denne forsikring er det kun et spørgsmål om hvornår eller hvor hurtigt man kan få sygedagpenge.

Jeg får afslag på at få sygedagpenge, med den begrundelse at De har hentet mine oplysninger hos skat og de viser at jeg ikke havde overskud i mit firma i 2010 så derfor kan jeg ikke få sygedagpenge, jeg ringer til kommunen og fortæller dem at dette underskud skyldes at jeg har haft afskrivning på en kunde, hvor jeg har haft et tab på 500.000,- .Det er uden betydning siger de, men jeg kan søge om kontanthjælp.

Jeg laver en klage over denne beslutning men efter at der er gået 4 uger fordi at jeg i denne periode
Er indlagt på sygehus 4 gange, den sidste gang i 4 dage for smertebehandling, jeg for konstateret en stor diskosprolaps.

Kommunen holder fast i deres beslutning og klagen sendes videre til klageankenævnet, i klagen forklare jeg grunden til underskuddet samt at jeg har været indlagt på sygehus, og derfor ikke har, kunne overholde tidsfristen.

Her bliver klagen afvist fordi jeg ikke har overholdt tidsfristen og uden give en gyldig grund.
Og de skriver at denne beslutning kan jeg ikke klage over.

Jeg søger nu om at få kontanthjælp, ikke så nemt som man skulle tro, fordi jeg er ikke mobil på nogen måde, de gange jeg har været på sygehuset er jeg blevet kørt i ambulance frem og tilbage, så jeg kunne ikke møde op personligt, men fik da klaret med post.

De har bedt om en del papir, og det har de fået : konto udskrifter for de sidste 3 måneder ( oktober, november, december, sidste godkendte regnskab, efter et par uger vender de tilbage telefonisk og vil have kassekladder, jeg fortæller at det har jeg ikke, fordi det bruger jeg ikke, men de vil så havde mit momsregnskab, det får de tilsendt med posten samt en balance for hele året.

Mit momsregnskab som jeg sender, er det sidste som der er lavet, omfatter 3 kvartal så jeg kan ikke se hvad de kan bruge det til, men det finder jeg ud af da jeg for brev fra dem.

De skriver: Afgørelse på ansøgning om kontanthjælp

Udbetalingsafdelingen har behandlet din ansøgning om kontanthjælp.

Iht. Lov om aktiv socialpolitik § 11 meddeles afslag på din ansøgning.

Afslaget er begrundet i, at du gennem din virksomhed har mulighed for at skaffe til din nødvendige forsørgelse.

Du har indleveret momsregnskab for perioden d. 01.07.2011-30.09.2011
Af dette fremgår, at resultat før afskrivninger er for denne periode (3 mdr.) kr. 80.335,11.
Det vil sige i gennemsnit pr. måned kr. 26.778,37

Såfremt du havde været berettet til kontanthjælp, ville du have været berettiget til kr. 13.732,00
jf. Lov om aktiv socialpolitik § 25.1.1.

Iht. Lov om aktiv socialpolitik § 30 alle skal indtægter modregnes i kontanthjælpen. Ud fra foreliggende dokumentation overstiger indtægten pr. måned brutto kontanthjælpen, hvorfor du ikke er berettiget til udbetaling af kontanthjælp.

Jeg kan ikke forstå hvordan man kan afvise en klage, og ikke mene at en indlæggelse på sygehus er rimelig grund. Fristen var overskredet med en lille uge.

Jeg kan ikke forstå, at når man kikker på regnskabet ikke vil se at det er hvad jeg har levet af i de sidste 10 år.

Det er jo lidt mærkeligt at jeg tjener for lidt til sygedagpenge men alt for meget til kontanthjælp.
Men det betyder at jeg ikke har penge til husleje, børnepenge, forsikringer, A-kasse osv.
Jeg har ikke betalt husleje i 3 måneder og det er kun fordi min udlejer har et stort hjerte at det kan lade sig gøre eller havde jeg heller ikke mulighed for at have mine to drenge som er hos mig 10 dage hver måned.


Jeg håber ikke at der er andre som oplevet noget som ligner, men skulle der være, høre jeg meget gerne om gode ideer, ved ikke hvad jeg skal gøre


Mr.Icecool
icecool er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2012, 21:29   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.766
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Icecool.

Bliv her på DIN tråd fremover, der skal nok kommer flere indput på dine spørgsmål. Jeg er på vej ud af døren.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-02-2012, 21:49   #3
icecool
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
icecool er ny på vejen
Tak Peter, jeg bliver her.

tak for hurtig respons ;-)
icecool er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2012, 00:00   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Her bliver klagen afvist fordi jeg ikke har overholdt tidsfristen og uden give en gyldig grund.
Tidsfristen ER begrundelsen, når man det ikke inden for de 4 uger er det bare ærgerligt sådan er reglerne, og de er IKKE bøjelige.

Citat:
Jeg kan ikke forstå, at når man kikker på regnskabet ikke vil se at det er hvad jeg har levet af i de sidste 10 år.
Nu er jeg ikke 100% inde i lovgivningen på området, men det er fordi der i lovgivningen står at de kun skal gå x tid tilbage, om der er undtagelser ved jeg ikke.

Citat:
Det er jo lidt mærkeligt at jeg tjener for lidt til sygedagpenge men alt for meget til kontanthjælp.
Som selvstændig gælder andre regler end der gør for arbejdstagere i forhold til at kunne modtage sygedagpenge, mange selvstændige kommer i klemme på den konto.
Grunden til at der er stor forskel er at det er 2 forskellige udregnings metoder der er brugt, og 2 forskellige regelsæt.

Inden for KHJ snakker man fx likvid formue, dvs de værdier der er i bil hus cykel tv osv osv, kan man fx sælge bilen og få 50000, ja så kan man ikke få KHJ for så har man formue, og skal sælge bilen og leve af de penge før man kan få KHJ.
Hvordan udregningen er i forhold til hvad der er lovlige udgifter og hvad der ikke er, har jeg ikke styr på, men som hovedregel kan du roligt regne med at der ikke er mange af dine udgifter som tæller med som lovlige, hvilket er grunden til at de kan kommer frem til at du er styrtende rig.
Udregningen for selvstendige og dagpenge har jeg overhovedet ingen erfaring med, jeg ved kun den er anderledes og mere hård for selvstændige end for arbejdstagere, en af grundene er bla at det fra højere sted regnes med at selvstændige selv ligger til side.

Udsnit af sygedagpengeloven:
Citat:
Kapitel 13

Tidspunktet for retten til sygedagpenge

§ 41. Selvstændige erhvervsdrivende har ret til sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag efter 2 ugers sygdom. Er der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige ret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag, jf. § 45.

Kapitel 14

Beskæftigelseskrav

§ 42. Retten til sygedagpenge er betinget af, at der inden for de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal være udøvet i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid. Har virksomheden været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.

Stk. 2. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 og plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.
Læs selv mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=135357#K13

Fra NU! af skal du til at vænne dig til at systemet er meget firkantet, som de 4 uger jo tydeligt fortæller dig.
Du skal vænne dig til at alt hvad du siger i bund og grund ikke tæller det mindste, med mindre det kan bruges imod dig, du skal kunne bevise det, der skal være et eller andet skriftligt fra en myndighedsperson (som fx en læge)
Siger din SB´er (sagsbehandler) noget der lyder underligt, så bed om at få det på skrift med henvisning til lov og §.

Jeg vil skyde på du du måske er berettiget til Særlig støtte §34
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K4

Du er i hvert fald ikke hvis du ikke prøver

Lige så bør du kunne få boligtilsikring, det er et område hvor jeg må klappe bagsiden af hænderne sammen og sige mig dooom *ss* men du nævnte at du bor til leje og ALLE lejere kan søge det tilskud.

Lige nu er du uden for systemet, og koster ikke din kommune så meget som en krone, og det er de glade for, der må du for deres skyld gerne blive, endnu bedre så er de ikke en gang forpligtede til at kalde dig til samtaler ol, så vil du gerne afklares i forhold til revalidering fleks eller FP (Førtids) er det DIN opgave at presse på, bede om at få lavet en ressourceprofil (siger det det ikke findes så sig arbejdsevnevurderingsjournal, det er det samme) bede om arbejdsprøvning, i det hele taget holde fast i at du skal afklares, for det har du trods alt ret til at få.

Der er en heeeel masse du bør vide omkring afklaring, men sys du liiige skal have lov at sunde dig oven på alt min tekst og §§ henvisning, og jeg er garentris ikke den eneste du hører fra (det håber jeg da ikke for mange af tingene, dine områder, kender jeg kun til husbehov, og ikke mere dybtegående) det er mange ting på en gang, og det virker helt sikkert ret forvirrende, men det er altså ikke så slemt når først man begynder at fange hvordan tingene foregår, og hvor man kan finde de forskellige formulere love vejledninger til lovene osv osv.

Men inden jeg glemmer det, så (i lov om aktiv beskæftigelse den første jeg linkede til) så jeg at du faktisk bare kan søge sygedagpenge igen på ny, og der ved gide dig selv et nyt forsøg med at få anket inden for de 4 uger.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2012, 00:45   #5
icecool
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
icecool er ny på vejen
De skriver at jeg ikke har givet gyldig grund, altså indlæggelse er ikke grund nok.

Men tak for info, der er jo en del, jeg vil læse det hele.
icecool er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 01:08   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Hej Icecool..

Og velkommen til k10.

Jeg håber du kan få nogen gode råd, som kan løse dit meget håbløse problem,

Ellers kan jeg anbefale at kontakte en privat rådgiver og hører om der er noget at stille op. mange gange kan man få en kort vejledning uden beregning..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 02:03   #7
icecool
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
icecool er ny på vejen
Hej Huldra

Og tak, sagen er at der er ikke flere penge tilbage, og jeg ved ikke hvor meget man kan få for ingenting.
icecool er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 11:45   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af icecool Se meddelelser
De skriver at jeg ikke har givet gyldig grund, altså indlæggelse er ikke grund nok.
Nej ikke når det kommer til anke hos BAN, var det et alm møde med din SB´er, var det noget andet, men det er det ikke, det er dig der ønsker at anke en afgørelse.

Faktisk er det nok bare at skrive at man er uenig og anker, og sende det til kommunen man behøver ikke skrive en hel masse, og nogle gange kan det være en fordel.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 11:57   #9
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af icecool Se meddelelser
De skriver at jeg ikke har givet gyldig grund, altså indlæggelse er ikke grund nok.

Men tak for info, der er jo en del, jeg vil læse det hele.


Det er da totalt ufleksibelet at påråbe sig at indlæggelse ikke er gyldig grund, hvis jeg var dig så ville jeg med det samme tage ned og snakke med fagforeningen som det jo fremgår at du er medlem af...

Derudover skal du lige være opmærksom på at du selv om du ikke er berettiget til kontanthjælp nu, er det i fremtiden , det vil sige at hvis de går tre måneder tilbage og giver afslag på baggrund af de sidste tre måneders lønningen, så kommer jeg frem til via lidt ubehjælpsom udregninger at du vil skulle have kontanthjælp om tre måneder ...

Derudover ville jeg som foreslås søge om hjælp efter § 34 søge boligsikring og prøve at søge kontanthjælp igen , og denne gang med tilbage betalingspligt, du kan jo ikke gå uden en krone og inden de får set sig om så er du jo også boligløs og så skal du have hjælp der ...

Jeg ville hvis jeg var dig sætte mig ned og skrive et brev til SB og sende en kopi af den henvendelse til både borgmester og teamleder for SB bare sådan for at være på den sikkere side..

I den henvendelse ville jeg skrive noget ala...

Citat:
Jeg søgte (skriv dato ) om sygedagpenge og fik afslag på dette da jeg i følge kommunen ikke havde tjent nok i mit firma, desværre nåede jeg ikke at anke da man fra BA mente at en hospitalsindlæggelse ikke var en legetim undskyldning for ikke at overholde den 4 ugers frist der var (se vedlagte dokumentation)

Derfor skulle jeg så søge kontanthjælp men igen fik jeg afslag ud fra at jeg havde tjent for meget ??? (se vedlagte dokumentation)

Nu står jeg i den situation at jeg ikke har betalt husleje i 3 mdr, jeg har to børn som jeg har ti dage om måneden, og mister jeg mit hjem så vil jeg ikke have mulighed for at have mine børn.

Jeg er fra anden side blevet gjort opmærksom på at der åbenbart er mulighed for at søge kontanthjælp med tilbagebetalingspligt, samt noget der hedder en § 34 ..

og jeg undre mig over at dette ikke er kommet frem i min sagsbehandling og henviser hermed til loven

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.

jeg har fået afslag på hjælp både mht kontanthjælp og mht sygedagpenge og føler derefter at så kan jeg bare sejle min egen sø, det ændre ikke ved at jeg har været selvstændig i 8 år og at jeg mener jeg må være berettiget til hjælp råd og vejledning lige som enhver borger.

Derfor denne skrivelse, jeg ønsker oplysninger om hvordan jeg står nu, kan jeg søge den omtalte §34 er der mulighed for kontanthjælp med tilbagebetalingspligt sådan at jeg kan beholde min bolig.

Hvem skal hjælpe mig i forhold til min sygemelding for selv om jeg er nægtet sygedagpenge og kontanthjælp så ændre det ikke ved det aspekt at jeg er syg og der i den forbindelse er nød til at blive lavet nogen tiltag, og her kender jeg heller ikke lovgivningen og derfor henvendte jeg mig til kommunen i et naivt håb om at det var der hjælpen var, ikke kun den økonomiske men også i forhold til hvordan jeg kommer videre herfra , så jeg ikke ender på gaden med hvad deraf følger især mht til mine børn ...

Og jeg gør igen opmærksom på loven

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=136389#K2


Og ser frem til en tid hos en SB hurtigst muligt mhp en afklaring af sygemelding, mht hvilke regler der er og om der er mulighed for den føromtalte § 34 om jeg kan søge boligsikring og om jeg evt kan komme i betragtning til kontanthjælp mod tilbagebetaling..

MVH
Redigere i det så det passer til dig , kender jo ikke hele din sag og hvad med din sygdom , er der fundet ud af noget og hvor lang sygemelding regner du med at være ude i ...

Kan ikke love dig at det virker med den skrivelse men der er da håb om at nogen vil vågne op og om ikke andet så gøre noget..
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2012, 12:23   #10
Mumrik
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 543
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Mumrik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Det er da totalt ufleksibelet at påråbe sig at indlæggelse ikke er gyldig grund, hvis jeg var dig så ville jeg med det samme tage ned og snakke med fagforeningen som det jo fremgår at du er medlem af...

Derudover skal du lige være opmærksom på at du selv om du ikke er berettiget til kontanthjælp nu, er det i fremtiden , det vil sige at hvis de går tre måneder tilbage og giver afslag på baggrund af de sidste tre måneders lønningen, så kommer jeg frem til via lidt ubehjælpsom udregninger at du vil skulle have kontanthjælp om tre måneder ...

Derudover ville jeg som foreslås søge om hjælp efter § 34 søge boligsikring og prøve at søge kontanthjælp igen , og denne gang med tilbage betalingspligt, du kan jo ikke gå uden en krone og inden de får set sig om så er du jo også boligløs og så skal du have hjælp der ...

Jeg ville hvis jeg var dig sætte mig ned og skrive et brev til SB og sende en kopi af den henvendelse til både borgmester og teamleder for SB bare sådan for at være på den sikkere side..

I den henvendelse ville jeg skrive noget ala...



Redigere i det så det passer til dig , kender jo ikke hele din sag og hvad med din sygdom , er der fundet ud af noget og hvor lang sygemelding regner du med at være ude i ...

Kan ikke love dig at det virker med den skrivelse men der er da håb om at nogen vil vågne op og om ikke andet så gøre noget..
SUPER forslag Hejdien! Icecool afsted med sådan et brev

Rigtig god weekend!
Mumrik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Når kommunen skriver et og gør noget andet lila Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 21-03-2012 00:02
Om noget helt andet!! Bassemanden Alt det andet 5 22-08-2010 02:33
Livsstilssygdomme eller noget helt andet? zuza Politik og Samfund 4 10-06-2010 16:45
Lidt noget andet :O) Panikangst Gunell Alt det andet 3 12-04-2010 21:24
Når sagsbehandleren siger et og gør noget andet. supersus Alt det andet 10 28-09-2009 07:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension