K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2009, 19:48   #11
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Her er et link til dig www.adhd.dk

Du kan roligt prøve modiodalen, eller motironen elller hvad slags du nu får... var oppe på 12 motiron om dagen og 6 modiodal
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 07:46   #12
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Jeg er ret sikker på at de sylter sagerne for at spare penge. Når der går hele år, før der ligger afgørelse, så er det jo mange penge de har sparet.
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2009, 15:00   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Supercarla,

Ja jeg har allerede været på ADHD hj. siden, den er fin, jeg har læst alle de sjove indlæg om at man når har ADHD når... Jeg kan ikke rigtigt genkende det med ikke at kunne huske og glemme ting, men jeg er også mere på HD delen. Jeg er hyperaktiv og min krop er i smerte de meste af dagen så jeg er også meget træt, rastløs, hurtig tænkene, får fikse idéer, kan ikke sidde stille, støjfølsom, har højt temperant osv. osv.

Det er først nu jeg begynder på Modiodal eller modifinil som der vidst også står på pakken. Jeg fik 30 stk. af psykriateren der lavede min speciallægeerklæring og gav mig diagnosen, jeg syntes at jeg kan mærke at de hjælper, men skal nok op i dosis. Du har godt nok været oppe på mange ?. Jeg troede at 4 var max.

Er du på ftp ? og diagnostiseret med ADHD? Ja lidt nysgerrig er man jo altid.

KH. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:04   #14
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej Enteneller
Kan se du har fundet ADHD siden Er det ikke sjovt og genkende sig selv?

MMan kan ikke have adHD(forstår du hvad jeg mener) Det er enteneller( iiiih hvor er jeg sjov :P)

Men vil bare lige sige at har du spørgsmål, kan du evt sende en privat besked

Venligst supercarla
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:11   #15
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
havde ikke set dit indlæg til mig ovenfor (flov smiley-g-)

Ja jeg er førtidspensionist og ADHDer

Ja mange piller får jeg-g- min krop sluger den som slik, så jeg bruger meget.... Jeg har været igennem de fleste piller, da jeg overskrider max-dosis mange gange før jeg får den ønskede virkning.... Jo der står vidst på pakken at max er 4 piller pr dag, men det skal man vidst ikke tage så tungt... Bare du aftaler med din psykiater hvad dosis du skal have, skal du ikke se så nøje på pakken

Lige nu er jeg sidste stop (har prøvet alt det andet medicin) som er dexamfetamin. Det er vidst noget de blander på apoteket eller sådan noget...

Men spørg hvis der er noget du vil vide
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 11:17   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hejsa,

Jeg var i forbindelse med min ansøgning om ftp inde at få lavet en speciallæge erklæring hos en psykiater igår. Heldigvis den samme som der lavede en på mig for 2 år siden i forbindelse med mulighed for forlængelse af sygedagpenge.

Hun kunne huske mig og det var super når det er kommunen, der skulle have lavet deres speciallæge erklæring til min ftp sag.

Nå men for at gøre en lang historie kort mener hun klart at jeg har ADHD med tryk på HD delen. Når jeg har det godt sætter jeg alt for mange ting igang som jeg egentlig ikke kan klare, jeg er meget fysisk aktiv, ofte rastløs osv. osv. Hun bebrejdede sig selv ikke at have "opdaget" det dengang i 2007. Dengang blev jeg diagnostiseret med generaliseret angst, kan det komme i forbindelse med ADHD ?

Min psykolog havde sidste år også mistanke til ADHD og satte mig sammen med en neuro psykolog, men han mente at jeg var for klog til at have det !! Jeg ved ikke hvad man skal tro, men nu har jeg fået nogle piller med hjem der hedder modiodal, de skulle tage den smerte træthed jeg også døjer med. Er der nogle der har erfaringer med dem ? Jeg skal tage 1 om dagen ud over at jeg tager 40 mg. cipralex.

Jeg vil gerne høre hvad er folks erfaringer med ADHD og tilkendelse af ftp. under den nye ordning?. Jeg har gennemført 2 arbejdsprøvninger på hhv. 6-8 og 10-12 timer og min arbejdsevne vurdering er til min fordel, ret dårlig selvom jeg kom på arbejde når jeg skulle. Min sagsbehandler mener, at jeg klart skal indstilles til ftp. !

Psykiateren vil henstille til at jeg får pension og slet ikke skal arbejde, men får ro på i nogle år til at lære at leve med min sygdom. Hun vurdere dog at prognosen er god hvis jeg har ADHD og behandlingen virker på sygdommen. Jeg er spændt på at se hendes erklæring som kommunen har bedt om at få slut næste uge.

Hvad sker der så derefter ? Er det så lægekonsulenten der vurdere min psykolog og psykiateres udtalelse?. Og er det så derefter at sagen sendes til pensionsnævnet eller visitations udvalget, hvor det tager 3 måneder. at behandle sagen endeligt.? Hvornår for jeg den famøse dato for at min sag er indstillet til behandling. Jeg har ikke rykket min sagsbehandler for oplysninger endnu, vi skulle jo lige have lavet special læge erklæringen.

Ved ikke lige hvordan det "sidste" fungerer, men jeg håber og tror at jeg vil stå ok i sagen. Nå men kom med jeres fif til ADHD og dennes position til ftp. samt proceduren for denne fremadrettet.

Nå nu må jeg ud af løbe og så jeg kan komme hjem og læse videre på K10

EE
For klog til ADHD!? ... det var dog den mest inkompetente ting at sige ... ADHD'ere er bestemt lige så kloge som andre, og faktisk kan de når de er i "hyperfokus" lave ting med en sådan vedholdenhed, at selv de neurotyppiske ikke kan være med... det samme med Aspergere.

Der findes mange kendte mennesker med ADHD, som driver det vidt... se bare Jim Carrey der er ADHD'er, eller Robbin Williams der er Asperger f.eks.

Man behøver absolut ikke være dum, for at være ADHD'er... på ingen måde. Jeg kender flere ADHD'ere, min kæreste og hendes søn bla.a. og de er dæleme ikke dumme, tvært imod
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 11:50   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Razmo,

Ja så meget for eksperter som man skal stole på, efterhånden så ved man ikke hvad man skal tro. Men det var faktisk en veninde til min veninde der luftede tanken for 2 år siden. !! Man behøver nok ikke flere år på uni i mange tilfælde.

Nu håber jeg bare at jer er på rette vej og at jeg kan få en ftp. så jeg kan få noget ro på og lære min "sygdom" at kende.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 11:07   #18
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Razmo,

Ja så meget for eksperter som man skal stole på, efterhånden så ved man ikke hvad man skal tro. Men det var faktisk en veninde til min veninde der luftede tanken for 2 år siden. !! Man behøver nok ikke flere år på uni i mange tilfælde.

Nu håber jeg bare at jer er på rette vej og at jeg kan få en ftp. så jeg kan få noget ro på og lære min "sygdom" at kende.

Mvh. EE
Den eneste SYGDOM der eksisterer vedr. ADHD, er den de neurotypiske (normale) har i ikke at kunne acceptere ADHD

ADHD er efter min mening en udviklingsforstyrrelse... nogle kalder det en hjerneskade, men det har intet med "skade" at gøre... det er blot hjernen der har udviklet sig anderledes end "normalt" (hvad er i grunden normalt?).

Sygdom er noget man rager til sig "undervejs" i livet... i mit tilfælde depresioner og social fobi (som man i øvrigt MEGET TIT tilrager sig som misforstået ADHD'er, eller Asperger... det er næsten mere reglen end undtagelsen... igen forsaget af omgivelserne, eller rettere betegnet; DE NORMALE!).

Hvad det handler om med ADHD (og Aspergers også for den sags skyld) er, at man accepterer sine begrænsninger (som for ADHD'ere tit er impulsiviteten og den letafledelige koncentration der gør at man er bedre til mange små ting, end bare een stor), og lærer at kende sine stærke sider (som tit er overdreven stor kendskab til meget få emner, hvor man kan være "væk" i timevis over).

I mit tilfælde er det ret simpelt... jeg har en overflod af ideer og kreative tanker... men de skal føres ud i livet MEGET HURTIGT... jeg dur simpelthen ikke til at side og nørkle med ét projekt i længere tid... resultatet bliver, at jeg dropper det jeg er i gang med, og starter forfra igen... og igen... og igen... det resulterer i en hulens masse ufærdiggjorte projekter der aldrig bliver færdig.... snesevis af små musikalske "riffs" på ½ minut, og næsten ingen færdige

Så altså... for mig er det alfa omega, at de ting jeg laver kan blive færdige HURTIGT, så jeg kan komme videre med næste projekt ...og næste og næste og næste... bare det at få en ny idé inden det nuværende projekt er færdigt er DØDEN for det nuværende projekt...

Jeg har det bedst i skabelsesprocessen, resultatet er jeg faktisk temmelig ligeglad med, derfor er mit problem, at når processen bliver kedelig, så er mit hoved alerede videre i noget nyt...

Nogen vil nok sige, at jeg virker ret ADHD agtig... men jeg er jo Asperger!? ... jeg ved det faktisk ikke for at være ærlig... jeg tror sgu' jeg er begge dele i en mild grad

Men altså, summa summarum for en dysfunktionel er; fokuser på styrkerne, og strukturer svaghederne... og har man en FP til at gøre det på, så er det en lettelse ud over alle grænser, så forstår godt at du (EntenEller), venter spændt på din... held og lykke med det.
  Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 12:39   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Razmo,

Jeg ser det heller ikke som en sygdom, men man får jo medicin for det så derfor. Jeg betragter det som en stor del af mig og også som en stor force for mig. Det er den der hiver mig op når jeg er nede !!. Jeg er totalt på toppen når jeg har det godt, men det er også der at jeg sætter 117 ting igang som i sidste ende kører mig fuldstændigt ned. Det er den balance jeg skal lære at tøjle.

Endvidere bliver jeg let opmærksomheds forstyrret, bare alene når mine børn kommer, så kører det rundt i kasketten på mig og jeg bliver urolig og bange og går i smerte. Jeg får en uoverkommeligheds følelse og det er jo ærgerligt når jeg bare vil være glad for at de er her. Det hjælper heldigvis at være lidt med dem og efterflg. få slappet, men jeg har virkelig svært ved at styre min koncentration og rastløshed som så kan gå over i angst.

Hvis jeg lærer min ADHD bedre at kende og lære at tøjle den, kan jeg forhåbentlig også løse op for noget af den angst og de spændinger jeg får i uventede situationer fx. når jeg får besøg af mit kæreste eje, mine børn. Jeg kan mærke at det hjælper, når det igen bliver mere og mere end vane, jeg har jo lige været ude for 2 store nedture og det er noget der tærer på psyken.

Jeg går hos en psykolog som er rigtigt god, men ikke kender meget til adhd, jeg er ikke meget for at skifte, men mon det også er nødvendigt ?. Vi arbejder pt. med at jeg skal lære at gribe mig selv, finde ud af hvornår og hvorfor jeg handler impulsivt, og at jeg skal lære at tænke før jeg taler i stedet for omvendt.

Jeg må tage det en dag ad gangen og krydse fingre for min ftp. Måske er jeg klar om nogle år igen, for jeg har megen energi, men min krop og min angst holder fast i mig og det er måske meget godt. Jeg tror at hvis jeg havde fortsat mit liv i overhalningsbanen var det måske gået endnu mere galt. Så det hele er nok godt for noget.

Mht. ftp. tænker jeg dog, at det er først nu at de giver mig tillægsdiagnosen ADHDog starter medicinering. Spørgsmålet er om lægekonsulenten på det grundlag vil give afslag, indtil behandlingen af ADHDén er kontinuerlig ?!. Jeg ved at min sagsbehandler vil bakke en ftp. op. jeg har været igennem 2 arbejdsprøvninger på hhv. 6-8 og 12,5 timer og allerede efter den første sagde hun at jeg jo også kunne søge en ftp. med skånejob. !. I arbejdsevne vurderingen skriver de bla. " Det vurderes at det ugentlige time antal på 10-12 timer ikke kan opjusteres i det pgl. er meget træt og udkørt efter endt arbejdsdag og derfor har brug for fysisk og psykisk hvile. Det vurderes yderligere at resterende arbejdsevne er fuldt udnyttet og at skånehensynet ikke kan imødekommes bedre/yderligere på anden arbejdsplads eller i et andet erhverv. Det er min vurdering at EE med sin resterende arbejdsevne vil have meget lidt at tilbyde arbejdsmarkedet. Det er min vurdering at pgl. med sine karaktertræk vil få svært ved at opnå beskæftigelse på arbejdsmarkedet." Dette skriver virksomhedskonsulenten og de er begge indstillet på ftp.

Min psykolog har også lavet en status rapport der konkludere at jeg ikke skal presses ud i noget for så "vælter" jeg. Psykiateren der lavede special læge erklæringen for kommunen, vil skrive at hun henstiller til at jeg får en pension og ikke arbejder i nogle år. Mht. prognosen vurdere hun den dog som god, såfremt jeg kan lære at leve med min ADHD (hvis det er det jeg har) og iøvrige behandles i forhold til min diagnoser (generaliseret angst og stress relateret angst). Hun skal aflevere erklæringen til kommunen i morgen og jeg formoder man får en kopi, gør man ikke ? Det gjorde jeg i forbindelse med ansøgning om forlængelse af sdp.

Jeg håber det lykkedes for ellers ved jeg ikke hvad jeg skal, jeg kan ikke klare et fleksjob pt. jeg er så bange for at presse mig selv yderligere.



Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 13:38   #20
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Razmo,

Jeg ser det heller ikke som en sygdom, men man får jo medicin for det så derfor. Jeg betragter det som en stor del af mig og også som en stor force for mig. Det er den der hiver mig op når jeg er nede !!. Jeg er totalt på toppen når jeg har det godt, men det er også der at jeg sætter 117 ting igang som i sidste ende kører mig fuldstændigt ned. Det er den balance jeg skal lære at tøjle.

Endvidere bliver jeg let opmærksomheds forstyrret, bare alene når mine børn kommer, så kører det rundt i kasketten på mig og jeg bliver urolig og bange og går i smerte. Jeg får en uoverkommeligheds følelse og det er jo ærgerligt når jeg bare vil være glad for at de er her. Det hjælper heldigvis at være lidt med dem og efterflg. få slappet, men jeg har virkelig svært ved at styre min koncentration og rastløshed som så kan gå over i angst.

Hvis jeg lærer min ADHD bedre at kende og lære at tøjle den, kan jeg forhåbentlig også løse op for noget af den angst og de spændinger jeg får i uventede situationer fx. når jeg får besøg af mit kæreste eje, mine børn. Jeg kan mærke at det hjælper, når det igen bliver mere og mere end vane, jeg har jo lige været ude for 2 store nedture og det er noget der tærer på psyken.

Jeg går hos en psykolog som er rigtigt god, men ikke kender meget til adhd, jeg er ikke meget for at skifte, men mon det også er nødvendigt ?. Vi arbejder pt. med at jeg skal lære at gribe mig selv, finde ud af hvornår og hvorfor jeg handler impulsivt, og at jeg skal lære at tænke før jeg taler i stedet for omvendt.

Jeg må tage det en dag ad gangen og krydse fingre for min ftp. Måske er jeg klar om nogle år igen, for jeg har megen energi, men min krop og min angst holder fast i mig og det er måske meget godt. Jeg tror at hvis jeg havde fortsat mit liv i overhalningsbanen var det måske gået endnu mere galt. Så det hele er nok godt for noget.

Mht. ftp. tænker jeg dog, at det er først nu at de giver mig tillægsdiagnosen ADHDog starter medicinering. Spørgsmålet er om lægekonsulenten på det grundlag vil give afslag, indtil behandlingen af ADHDén er kontinuerlig ?!. Jeg ved at min sagsbehandler vil bakke en ftp. op. jeg har været igennem 2 arbejdsprøvninger på hhv. 6-8 og 12,5 timer og allerede efter den første sagde hun at jeg jo også kunne søge en ftp. med skånejob. !. I arbejdsevne vurderingen skriver de bla. " Det vurderes at det ugentlige time antal på 10-12 timer ikke kan opjusteres i det pgl. er meget træt og udkørt efter endt arbejdsdag og derfor har brug for fysisk og psykisk hvile. Det vurderes yderligere at resterende arbejdsevne er fuldt udnyttet og at skånehensynet ikke kan imødekommes bedre/yderligere på anden arbejdsplads eller i et andet erhverv. Det er min vurdering at EE med sin resterende arbejdsevne vil have meget lidt at tilbyde arbejdsmarkedet. Det er min vurdering at pgl. med sine karaktertræk vil få svært ved at opnå beskæftigelse på arbejdsmarkedet." Dette skriver virksomhedskonsulenten og de er begge indstillet på ftp.

Min psykolog har også lavet en status rapport der konkludere at jeg ikke skal presses ud i noget for så "vælter" jeg. Psykiateren der lavede special læge erklæringen for kommunen, vil skrive at hun henstiller til at jeg får en pension og ikke arbejder i nogle år. Mht. prognosen vurdere hun den dog som god, såfremt jeg kan lære at leve med min ADHD (hvis det er det jeg har) og iøvrige behandles i forhold til min diagnoser (generaliseret angst og stress relateret angst). Hun skal aflevere erklæringen til kommunen i morgen og jeg formoder man får en kopi, gør man ikke ? Det gjorde jeg i forbindelse med ansøgning om forlængelse af sdp.

Jeg håber det lykkedes for ellers ved jeg ikke hvad jeg skal, jeg kan ikke klare et fleksjob pt. jeg er så bange for at presse mig selv yderligere.



Mvh. EE
Hvis din kommune finder frem til, at du lige er startet på medicinering imod ADHD, så vil de sansynligvis afvente resultat af effekten, hvilket de jo nok kræver testet i arb. prøvning eller lign. Behandlingsmuligheder skal som sagt være udtømt før man kan forsvare en førtidspension.

Medicinen virker for nogen meget effektivt ... som at en "dyne løftes" af hovedet på en, og man overraskes over hvordan det er at være "normal" ... hvem ved hvad medicinen vil gøre for dig? ... se det som endnu et led i din afklaring... jeg ved du har en høj arbejdsmoral, så måske kan du få muligheden for at arbejde aligevel på sigt... hvem ved?

Een ting ad gangen... baby steps, du ved... koncentrer dig om hvad medicinen gør for dig først, så kan det jo ske at du bliver meget klogere efter dette. At prøve at klare hele tilværelsen på een gang er dømt til failure... specielt som ADHD'er tror jeg. Prioriter, og tag de ting der er vigtigst for dig, og lad det andet ligge til du har overskudet til det... og som jeg forstår det, er det ungerne der kommer først, så du ved jo hvor du skal starte

Og jeg er sikker på, at så længe DE er glade, så er de sgu' nok nærmest ligeglad om det roder lidt, om du har job eller FP osv. osv...

En ting jeg har lært som Asperger/ADHD'er er, at det værste man kan gøre er, at prøve at være noget man ikke KAN pga. sine begrænsninger som udviklingsforstyret (hehe... det ord lyder bare FORKERT i mine ører )...

Tag nu min musik som et eksempel; Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave en masse tema projekter, hvor musikken blev ensartet indenfor de forskellige projekter... lave video'er til dem, lave specifikke websites til hver enkelt nummer, lave covergrafik, sælge det på nettet... ja jeg kunne blive ved... og hvad sker der? ... mine numre bliver ½minut lange, er lige så tilfældige og kaotiske som en bunke visne blade i vestenvinden og har ingen relation til hinanden...

Men det er DEN musik der er bedst, siger dem der hører det ... så nu er ambitionerne skruet ned til at jeg laver hvad jeg har LYST TIL, og det hele bliver smidt på min hjemmeside i et "first in first out" system, og når der er 10 numre, bliver det smidt på et album.... et album der vil være lige så varieret og kaotisk som mig
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
En lidt tung historie Marck b Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 05-10-2011 19:42
Lidt historie: Fra dåre til patient. Stella Politik og Samfund 7 10-10-2007 17:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension