K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2017, 21:09   #1
Steen8
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Steen8 er ny på vejen
Aktivlovens 74c

Hej

Fik tilkendt fleksjob for et års tid siden, jeg troede en revurdering først kom efter 5 år, men jeg har fået dette brev.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at fortælle hvad det går ud på ? Det forvirre mig lidt.

Jeg er allerede i virksomhedspraktik lige nu i øvrigt.

Vedr. årlig vurdering jf. Aktivlovens § 74 c
Da du modtager ledighedsydelse har Jobcentret pligt til at vurdere eller revurdere, hvorvidtbetingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en borger har modtagetledighedsydelse i 12 mdr. inden for de seneste 18 mdr. Den årlige revurdering skal afsluttessenest om 6 måneder.
I forbindelse med den årlige revurdering vil du skulle i en virksomhedspraktik eller et tilbud, der kan dokumentere du fortsat er i stand til at varetage et fleksjob.
Steen8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2017, 21:22   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det du nok tænker på med de 5 år, er dette:
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
"§ 70 c. Jobcenteret bevilger fleksjob for en periode af 5 år, jf. dog stk. 2. Når den 5-årige periode udløber, tager jobcenteret stilling til, om personen fortsat opfylder betingelserne i § 70 for et nyt fleksjob.

Stk. 2. For personer, der er fyldt 40 år, bevilger jobcenteret efter det første fleksjob et permanent fleksjob, hvis jobcenteret vurderer, at arbejdsevnen fortsat er nedsat i et omfang, så overgang til beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ikke er en mulighed, og betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt."

Men jobcentret henviser til, er denne:
Aktivloven:
"§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Vurderingen skal være afsluttet, senest når pågældende har modtaget ledighedsydelse i 18 måneder. Når en person, der modtager ledighedsydelse eller har opsagt et fleksjob, flytter til en anden kommune, skal denne kommune afslutte vurderingen inden for fristen på 18 måneder. Kommunen skal dog senest inden for 6 måneder efter flytningen afslutte vurderingen, hvis fristen på 18 måneder ikke kan overholdes på grund af flytningen. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Ved vurderingen skal kommunen anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Grundlaget for vurderingen skal bestå af

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension."

Som jeg forstår sidstnævnte, skal man kigge på din sag, fordi du har modtaget ledighedsydelse i over 12 mdr.
Grunden, som jeg tolker det, er at man skal kigge på hvorfor du har gået ledig i længere tid. De skal f.eks. kigge på:
1: har man prøvet at hjælpe dig i retning af ansættelse via tilbud i lov om aktiv beskæftigelsesindsats
2: Hvilke ressourcer du har, og hvordan disse kan anvendes i et fleksjob
3: beskrivelse af at din arbejdsevne fortsat er nedsat
4: en vurdering af, om førtidspension kan være relevant (hvis nu din arbejdsevne har vist sig at være så begrænset, at du ikke kan finde et fleksjob)

Så for mig ligner det en paragraf, der sørger for at kommunen skal sikre sig, at folk ikke bare parkeres på ledighedsydelse.
(Om kommunen så rent faktisk gør andet end at gennemgå sagen kort og så bare lade dig fortsætte på ledighedsydelse, er ikke til at sige)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2017, 09:31   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Normalt er det sådan at har man været ledig skal man i praktik, så de kan se man stadig kan arbejde som man blev visiteret til, så man kommer i 12 ugers praktik en gang årlig , hvis man ikke har været i arbejde det år.

Det er sådan ca hvad det går ud på, i mange kommuner får man så tilbud om en anden aktør som skal hjælpe en i job, ja det lyde fint men 9 ud af 10 job tilbud er bare praktik, hvor du arbejder gratis for din ledighedsydelse og bliver aldrig til et job.

Med mindre du ikke kan /vil arbejde er det alt hvad der sker, ældre fleksjobber kalder det tid til heksejagt, nu skal man udnyttes igen, tit lover især butikker en job efter de 3 mdr. Hvis man lige udvider praktikken 3 mdr. Glem det der bliver aldrig job, har de ikke råd efter 3 mdr. Får de det aldrig
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2017, 20:57   #4
Steen8
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Steen8 er ny på vejen
Ok, tak, jeg er allerede i praktik, og det er min 2. praktik.

Den er lige blevet forlænget. Første sted blev den også forlænget, men de havde intet job bagefter.

Jeg er også kommet over hos en aktør, privat aktør.
Steen8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension