K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2017, 11:54   #1
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Hvilken ydelse? Sygedagpengesats, sygedagpenge eller ...??

Kære alle. Denne gang har jeg brug for hjælp til en sygemeldt veninde.

Hun er sygemeldt siden maj 2017 og fortsat sygemeldt.

Er blevet opsagt med sidste ansættelsesdag d. 30.11.17.

Modtager partshøringsbrev midt november om at man påtænker at stoppe sygedagpenge, med en svarvarsel på kun 7 dage(21.11.17).

Modtager 22.11.17 brev om at sygedagpenge ikke kan forlænges. Klagefrist 4 uger. dvs. 20.12.17

Pr. 1.12.17 sat i jobafklaring på ress.forløbsydelse.

Jeg mener, at der nogle ting, der halter her, for de må vel ikke sætte hende på ress.forløbsydelse, når hun fortsat er sygemeldt og klagefrist ikke er passeret?

Er der ellers andre ting, som vi skal være opmærksomme på her?

På forhånd mange tak for hjælpen
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 12:15   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Tilsvarende gælder for en person, der på første fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. § 24 a i lov om sygedagpenge. En person, som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge ophører efter § 24 c, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f."

At de så burde have været tidligere ude mht partshøring og afgørelse, er jeg enig i.

På ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb er satsen (2018):
Forsørgerpligt over børn under 18 år: 14.993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat.

Ved overgang til ressourceforløbsydelsen er der en chance for, at hun er berettiget til §34 (støtte til høje boligudgifter). Så hvis kommunen ikke automatisk undersøger den mulighed, vil jeg anbefale at hun søger §34
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:02   #3
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Lov om aktiv beskæftigelsesindsats:
"§ 68 d. En sygedagpengemodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget sygedagpengene efter § 27 i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Tilsvarende gælder for en person, der på første fraværsdag ville have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis personen ikke var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. § 24 a i lov om sygedagpenge. En person, som fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men hvis ret til sygedagpenge ophører efter § 24 c, stk. 1, i lov om sygedagpenge, har ret til at få et jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene. Under jobafklaringsforløbet skal personen have en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand, jf. § 68 f."

At de så burde have været tidligere ude mht partshøring og afgørelse, er jeg enig i.

På ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb er satsen (2018):
Forsørgerpligt over børn under 18 år: 14.993 kr før skat
Ikke-forsørger: 11.282 kr før skat.

Ved overgang til ressourceforløbsydelsen er der en chance for, at hun er berettiget til §34 (støtte til høje boligudgifter). Så hvis kommunen ikke automatisk undersøger den mulighed, vil jeg anbefale at hun søger §34
Mange tak for svar

Jeg er helt klar på, at hun har ret til et jobafklaringsforløb på ress.ydelse, hvis der ikke er mulighed for forlængelse af sygedagpengene. (Hvilket jeg umiddelbart mener, at der er, da der er flere selvmodsigelser i deres argumentation for, at der ikke kan forlænges).

Men tænker at de heller ikke må tage sygedagpengene før klagefristen er forbi? Eller sagt på en anden måde: At de først skulle have taget sygedagpengene pr. 31.12.17, da frist for klage er den 20.12.17.

Er det forstået korrekt eller..?

Og når vi klager over afgørelsen om stop af sygedagpenge, skal hun vel beholde sygedagpengene så længe der ikke er truffet ny afgørelse af enten kommune/jobcenter eller Ankestyrelsen, ikk´ sandt?

På forhånd mange tak for svar
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!

Sidst redigeret af BMF; 18-12-2017 kl. 13:10.
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:17   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså der står i loven, at man overgår til jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, ved sygedagpengenes ophør.
Så hvis sygedagpengene er ophørt pr 1/12, overgår hun til ressourceforløbsydelse der.

Og kommunens afgørelse, har virkning, indtil denne ændres.

Lad os f.eks. sige at der var tale om en sanktion.
Kommunen træffer i marts måned afgørelse om, at borger skal sanktioneres.
Denne sanktion sker så sidst i marts.
Borger har mulighed for at klage, og gør brug af denne mulighed.
Der er så følgende muligheder:
1: kommunen giver borger medhold i klagen, og borger får pengene tilbage der blev sanktioneret.
2: kommunen giver IKKE borger medhold, så sagen sendes til ankestyrelsen (dette kan godt tage flere måneder, før ankestyrelsen træffer afgørelse)
2a: ankestyrelsen giver borger medhold. Ankestyrelsen giver kommunen besked om, at udbetale det sanktionerede beløb
2b: ankestyrelsen giver kommunen medhold. Så sker der ingen ændring.

Med andre ord: en afgørelse har virkning, medmindre afgørelsen omgøres enten på baggrund af klage fra borger, eller på baggrund af afgørelse fra ankestyrelsen.

Håber det giver mening
(Jeg brugte eksemplet med en sanktion, fordi en sanktion ofte sker i samme måned, på trods af 4 ugers klagefrist)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:27   #5
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Mange tak for svaret. Det giver mening.

Har dog lige endnu et spørgsmål:

Ved klage over stop af sygedagpenge, kan man så gøre opmærksom på, selvfølgelig indenfor klagefristen, at man ikke er enig i deres afgørelse og så derefter sende argumenter/dokumentation?
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!

Sidst redigeret af BMF; 18-12-2017 kl. 13:30.
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:28   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt
Jeg krydser fingre for at hun får medhold i sin klage
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:33   #7
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Så lidt

Mange tak endnu en gang

Jeg krydser fingre for at hun får medhold i sin klage
Tror vores svar krydsede hinanden. Så du mit tillægsspørgsmål?
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:39   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis der er dokumentation man ikke kan nå at fremskaffe inden klagefristens udløb, kan man vidst søge om at få forlænget klagefristen.

Der står noget om det her:
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...det-klagefrist

Jeg ved ikke om man kan eftersende dokumentation.
Men tænker det er forsøget værd.

Man kan jo evt skrive at man vil klage, kort beskrive begrundelsen for klagen, og så tilføje at der er dokumentation man ikke kan nå at fremskaffe inden klagefristens udløb, men at man vil eftersende det hurtigst muligt.
Så er klagefristen jo overholdt

Jeg ved at når en sag ryger til ankestyrelsen, kan man sende dokumentation ind til dem, hvis man mener det er relevant for den afgørelse ankestyrelsen skal træffe.
Så mon ikke man også kan det her? I december måned går tingene jo ofte langsommere, pga julen og den slags
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:49   #9
BMF
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2015
Indlæg: 96
Styrke: 9
BMF er ny på vejen
Endnu en gang mange tak for hjælpen
__________________
Hvis livet rækker dig en citron...
Så pres den og åbn en limonadebod!
BMF er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 13:53   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Så lidt

Husk at få ting bekræftet fra kommunen på skrift, og at klage på skrift
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension