K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-06-2012, 22:37   #11
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
ok jeg er slet ikke med her...

hvis du kommer fra SU så er det vel ikke så meget anderledes - økonomisk mener jeg?

og så skriver du i første indlæg: " og er blevet erklæret at jeg ikke kan arbejde" ???

undskyld jeg kan bare slet ikke følge med?
Så er vi to ;-)
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 00:17   #12
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
ok jeg er slet ikke med her...

hvis du kommer fra SU så er det vel ikke så meget anderledes - økonomisk mener jeg?

og så skriver du i første indlæg: " og er blevet erklæret at jeg ikke kan arbejde" ???

undskyld jeg kan bare slet ikke følge med?
Som jeg læser det er det lægens udtalelse, og den behøver jo ikke stemme overens med blondi´s (ha ha det virker liiiidt øøøhe at skrive sådan) egen opfattelse af hendes situation, samtidig kan der jo menes uden medicinering.

Der til skrives det er diagnosen er ret ny, så afprøvet behandling kan kun være ret begrænset... for nylig, giver i mit hoved ikke måneder nok til at afprøve det der bør afprøves set systemets øjne, for at finde andre hylder end fuld arbejdsdulig.
Og der hjælper det såmen heller ikke at ALT for mange bare får smidt ADHD i hovedet, en recept og så er det ellers farvel og tak, uden tanke for at op imod 30% faktisk ikke har en dyt at bruge medicinering til, men at der skal andre tiltag på banen, dog er der en fordel med alderen lige på det punkt, der er i sundhedsvæsnet meget mere hjælp og behandling at hente til ADHD´ere under 25 end over.

At Blondi kommer fra at studere, hun kan jo have været hjemmeboende
Men derfor kan jeg nugodt forstå du stiller spørgsmålstegn ved at Blondi kunne klare sig på SU før, men ikke nu (og at Blondi ikke har tænkt så langt som at indrette sig efter satserne)
Citat:
SU-satser til videregående uddannelse

Kroner per måned(før skat) Hjemmeboende 2.815 kr.
Udeboende 5.662 kr.
For ungdoms udd´erne er maks satsen 5.662 også før skat

Men uanset ændrer det jo ikke ved situationen, at Blondi ikke kan få det til at løbe rundt.

@curls Enkeltydelse er den læge der udskriver recepten der skal søge, der til afhænger det af medicinen om man kan få det eller ej, eller rettere om der er tilskud i forvejen, for det er der immervæk ved det meste medicin, jeg ved der ikke er på Ritalin og enkeltydelse derfor kan søges på det mærke, men jeg ved også at der for de fleste mediciners vedkommende allerede er det tilskud på, helt automatisk, og derfor kan man ikke få enkeltydelse.
Der er også kronikkertilskud, det er også recept udskriveren der skal søge det, men det kan man få til alle mærker.

@Blondi uanset hvad skal du se af at få indrettet din økonomi efter at du skal overleve på KHJ, kan du ikke klare din udd (hvilket er tvivlsomt når lægen har erklæret at du ikke kan arbejde) så hedder det igen KHJ ydelse, og der kommer du altså til at side til det er afklaret hvilken hylde du hører til på, og det tager i gennemsnit 5-7 år, så du kan lige så godt hive fingeren ud først som sidst.
Naturligvis vil det fedeste være at lægen tager fejl *ss* men der er et aspekt mere... job efterfølgende, der er KÆMPE arbejdsløshed blandt ny udd´ede, så med mindre du er sten sikker på job efter endt udd, skal du regne med at gå direkte fra SU til KHJ og ud i det krav der nu følger med der.

Mht din gæld, hvis ikke den er samlet et sted så få det, snak med din bank, de er der faktisk for at hjælpe, og gør det tit også gerne, for de har en hvis interesse i at du ikke kommer til at skylde dem en masse penge du ikke kan betale tilbage.
Vil banken ikke samle, så er det i krig med at kontakte samtlige kreditore, forklare dem situationen og få en fornuftig afdragsordning i hus, de vil hellere nøjes med at få 100 kr hjem om måneden (ud over rente udgifterne) end ende med slet ikke at få nogen penge, bare at lade være med at betale og/eller udskyde bliver meget hurtigt et skråplan der er umuligt at styre, og så er det bare endnu mere ubehageligt at snakke med dem, ud over at man på den dumme måde meget nemt havner i Ribers, det kan ofte nemt undgås udelukkende ved at snakke med dem og forklare ens situation samt hvordan man forsøger at få styr på den så man kan betale det man skylder.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 00:31   #13
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Blondinesille Se meddelelser
Hej allesammen.
leder efter et sted hvor jeg kan få nogle svar.
Har for nylig fået diagnosen ADHD, og er blevet erklæret at jeg ikke kan arbejde.
Jeg starter uddannelse til September, indtil da kan jeg få kontanthjælp, 5157 kr om måneden, og det er slet ikke nok i forhold til mine udgifter!
Hvad har jeg af muligheder? Sygedagpenge, ekstra tillid, sygeforsikring?
aner det ikke.

HJÆLP!
Lige et positivt input herfra

Jeg arbejde sammen med en mand på 35 år, der havde ADHD. Han var Ingenør og klarede sig rigtig godt på helt ordinære vilkår. Kollegaerne elskede ham, for han sagde tingende lige ud, spurgte ledelsen provokerende på fællesmøder, uden at være bange.
Nu var ledelsen også meget positiv indstillet, og gav kollegaer plads til forskellighed.


Så jeg vil bare ønske dig held og lykke med din kommende uddannelse. Samt håbe du standhaftigt vil modbevise, at du godt kan uddanne dig og få et godt job, trods du er stemplet uarbejdsdygtig.

Prøv at vende det blinde øje til den udtagelse, og start på uddannelsen med lyst syn på fremtiden.

Mvh ABC
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 07:26   #14
Papaya
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2012
Indlæg: 176
Styrke: 12
Papaya er ny på vejen
@LUM
Enkeltydelse søges hos kommunen, det er indtægtsbestemt og kan søger til alverden ting.
Enkelttilskud søges hos sundhedsstyrelsen, det er tilskud til medicin, der som udgangspunkt ikke er tilskud til.
Papaya er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 10:27   #15
frkkaos
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
frkkaoss avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Århus
Alder: 39
Indlæg: 35
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
frkkaos er ny på vejen
Desværre kan ens ADHD ikke hjælpe særlig langt. Det er så individuelt hvordan ens uro ser ud, og man hører derfor i en helt anden kasse end alle andre. (taler her af erfaring)
Derfor er jeg også enig med LUM, det lyder som om noget af det er "egenfortolkning" og synes det lyder underligt at man kan blive erklæret ikke i arbejdsdygtig efter så kort tid. Du skriver du har fået stillet din diagnose i september, har snart gået med min i et år og "systemet" er stadig ikke nået dertil hvor de har fundet ud af hvad jeg kan og ikke kan.
Ang det økonomiske perspektiv: Har du et værelse du kan leje ud i den lejlighed?
leje din bil ud? nogle ting du kan sælge?
Hvis du er medlem af en fagforening, så prøv at spørge dem!
Ellers så prøv at snakke med det uddannelsessted hvor du skal starte, kan jo være de har nogle boliger tilknyttet (der ikke er så dyre) eller andre fikse forslag..
frkkaos er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 12:28   #16
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser

@curls Enkeltydelse er den læge der udskriver recepten der skal søge, der til afhænger det af medicinen om man kan få det eller ej, eller rettere om der er tilskud i forvejen, for det er der immervæk ved det meste medicin, jeg ved der ikke er på Ritalin og enkeltydelse derfor kan søges på det mærke, men jeg ved også at der for de fleste mediciners vedkommende allerede er det tilskud på, helt automatisk, og derfor kan man ikke få enkeltydelse.
Der er også kronikkertilskud, det er også recept udskriveren der skal søge det, men det kan man få til alle mærker.
med at gå direkte fra SU til KHJ og ud i det krav der nu følger med der.
LUM: Forstår ikke selv helt, hvorfor du skriver ovenstående til mig, måske det var til trådstarter. Jeg ved jo selv, hvad enkeltydelse hos kommunen er, netop derfor jeg nævnte det til trådstarter. Trådstarteren har efter jeg nævnte enkeltydelse oplyst, at hun allerede får medicinen dækket....

Blondinesille: Du kunne jo overveje at sælge din bil. Prøve at prioritere de ting, du køber. Jeg har selv været på kontanthjælp, hvor jeg f.eks. prioriterede tingene, købte bla. næsten ikke noget nyt tøj og lærte at lade være med at købe noget, jeg måske ikke ville komme til at bruge ret meget... Men håber du får skik på det.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 13:48   #17
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg undre mig lidt ,hvis du ikke kan arbejde,hvad uddanner du dig så til ?

Eller det måske bare lige nu du ikke kan arbejde
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2012, 18:49   #18
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
LUM: Forstår ikke selv helt, hvorfor du skriver ovenstående til mig, måske det var til trådstarter. Jeg ved jo selv, hvad enkeltydelse hos kommunen er, netop derfor jeg nævnte det til trådstarter. Trådstarteren har efter jeg nævnte enkeltydelse oplyst, at hun allerede får medicinen dækket....

Blondinesille: Du kunne jo overveje at sælge din bil. Prøve at prioritere de ting, du køber. Jeg har selv været på kontanthjælp, hvor jeg f.eks. prioriterede tingene, købte bla. næsten ikke noget nyt tøj og lærte at lade være med at købe noget, jeg måske ikke ville komme til at bruge ret meget... Men håber du får skik på det.
Det fordi jeg har blandet 2 ting sammen se lidt oppe i tråden
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2012, 05:39   #19
Blondinesille
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-06 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Blondinesille er ny på vejen
Hej allesammen.
Har først set jeres svar nu, og hold da op nogle indlæg!
Først og fremmest.
Jeg har ikke "bare" fået nået medicin stukket i hånden og fået erklæret ADHD (eller ADD) som min diagnose hedder, jeg har knoklet hele mit liv med skoleproblemer, og først nu her er det blevet opdaget, jeg har været til en masse test plus min medicin har vist positiv virkning allerede.
Når, men tilbage som det her handlede om!
Når jeg snakker om "at jeg ikke kan arbejde", der mener jeg at jeg i de sidste par år ikke har kunnet fastholde et fuldtidsjob fordi der sker for meget på en gang og jeg går ned af det!
Så har min psykiater, og min praktiserende læge blevet enige om at det er en for stor udfordring lige nu, og at jeg skal have lidt tid til at min medicin og psykolog/coaching hjælp kan virke.
Grunden til det med min kontanthjælp ikke er nok i forhold til min SU, er at jeg havde et stort SU lån for at klarer det hele.
OG sidst men ikke mindst, skal lige forklare at jeg bor sammen med min kæreste, i et hus som han ejer ( Så jeg kan ikke bare flytte til en billig lejlighed ), han ejer bilen, selvfølgelig, men jeg er afhængig af den da vi bor på landet.

Når, ved ikke om jeg har fået svaret på alle jeres indlæg. Nogle mere voldsomme end andre.
Men siden jeg startede denne tråd har jeg fået bevilliget sygedagpenge, da jeg har afsluttet over 18 måneders uddannelse! Og dem skal jeg så være på indtil jeg starter på sygeplejerske skolen til september, hvor jeg har fået bevilliget handicap tillæg.
Håber ikke nogle føler sig sure over mit indlæg, det bare svært når man stod i en ukendt situration!
Blondinesille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2012, 07:14   #20
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
der er nogle der skriver herinde bare for, at få nogle muligheder for, at snyde systemet, det er det der bliver regeret lidt hårdt på, tro alle her ønsker dig held og lykke med din fremtid, skriv igen, hvis du har problemer du vil dele med andre.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆÆÆLP kimfei Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 25-04-2013 07:27
Boligindskudslån??? Hjææælp MissMurphey Den nyttige viden vi alle har 19 03-04-2011 16:01
Hjææælp restskat Linuzmor Alt det andet 12 31-01-2011 15:45
Hjææælp Gunell Alt det andet 11 13-04-2010 18:37
HJÆÆÆLP santos Alt det andet 10 07-04-2008 15:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension