K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2012, 03:17   #31
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 15
maruus er ny på vejen
[QUOTE=helenekr;246081]

- det ene tidspunkt har jeg begge ben plantet solidt på jorden, det næste øjeblik kan jeg hænge i lysmasten fordi jeg tror jeg kan flyve

Helenekr , misforstå mig nu ikke når jeg skriver - du flyve deroppe i lygtepælene - jeg halter omkring nede ved jorden på grund af smerter og kan/skal stadig være arbejdsduelig 15 timer ugentligt.
Syntes det var sjovt at se for sig , forskelligheden mellem vore fysiske og psykiske situation. Men nu jeg ser også altid tingene i øjebliksbilleder der ruller henover mit øje , øre og hjerne.

Det er ikke på noget tidspuunkt min mening at tage modet fra trådstarter om emnet hun skrev om.

At være flov over sin tilstand.

Sidst redigeret af maruus; 29-10-2012 kl. 03:42.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 09:06   #32
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 12
FrkM er ny på vejen
Trådopretter:

Jeg kan til fulde genkende din følelse (jeg er 36 år). Også jeg forsøger at "drible" undenom spørgsmålet: "og hvad laver du så?". Når jeg får spørgsmålet plejer jeg at svare noget i retning af: "jeg er uddannet socialrådgiver og har en diplom uddannelse i ledelse". Og hvis der ikke spørges ind til mere så siger jeg ikke mere. Som oftest bliver jeg spurgt til hvor jeg arbejder henne også må jeg jo svare at min civile status desværre pt er fp´er. Det er yderst sjældent at jeg forklarer hvorfor jeg er tilkendt pension - normalt siger jeg bare "pga. dårligt helbred er jeg tilkendt pension". Jeg oplever sjældent at folk spørger mere end til hvorfor. Tror de kan fornemme at jeg ikke ønsker at forklare mig yderligere.

Aug. 2010 blev jeg tilkendt førtidspension og jeg er stadig ikke kommet overens med at jeg ikke kan bruges på arbejdsmarkedet. Måske det kommer - jeg håber det!

Pensionstilkendelsen er givet på baggrund af fysisk og psykisk sygdom. Da jeg både har fysiske og psykiske begrænsninger, så kan jeg helt klart konkludere, at jeg meget meget hellere vil have mine fysiske smerter og begrænsninger end have ondt i sindet. I lighed med Helenekr så har jeg også problemer med at bevare stemningsneutralitet (har en bipolar sindslidelse).

Det værste er, når folk siger: "du ser ellers godt ud" eller lignende... så skal jeg virkelig have et solidt tag i mig selv for ikke at begynde at forsvare mig...

Af og til kan jeg føle mig som et skarn at jeg føler sådan ift. min pensionering. Med tanke for hvor mange der ønsker pension, og ikke vurderes at være berettiget til en sådan, så kan jeg føle mig noget så utaknemmelig.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2012, 10:20   #33
jesper1979
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Lokation: Horsens kommune
Alder: 44
Indlæg: 14
Styrke: 12
jesper1979 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkM Se meddelelser
Trådopretter:
Det værste er, når folk siger: "du ser ellers godt ud" eller lignende... så skal jeg virkelig have et solidt tag i mig selv for ikke at begynde at forsvare mig...
Kan jeg kun alt for godt relatere til. Føler at jeg skal forklare at på trods af jeg ser frisk ud og klar udenpå, så kan der til tider rasere en kamp indeni.
jesper1979 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 19:12   #34
Eta
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Indlæg: 3
Styrke: 0
Eta er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Kan kende det alt for godt ....jeg er ved Gud også træt af at der ikke er megen forståelse fra familien ...er blevet førtidspensioneret pga. PTSD og det er jo ikke noget man kan se når man mødes til familiefrokosten....

Jeg kan mærke at familien synes at det er underligt at jeg kan deltage i alle samtaler og er rigtig godt orienteret om samfundet. De havde forventet at jeg var "slået" og ydmyg når jeg nu render og får førtidspension.

Jeg fik erstatning for tab af erhvervsevne og mangler derfor ikke noget. Det har bevirket at jeg to gange denne vinter tager til Thailand.
Jeg kan bare mærke på familien at de simpelt hen ikke kan tåle at jeg tager ud og rejse og hygger mig ....for holdningen er "kan man rejse så kan man også gå på arbejde" .....misundelsen og den brødnid der er kommet ud af det har bevirket at der har været flere familiesammenkomster hvor jeg slet ikke er blevet inviteret.

Så nej det er sgu ikke altid en dans på roser at være førtidspensionist med "usynligt" handicap.....
Nogle gange har jeg lyst til at forsøge at kæmpe mig tilbage til arbejdsmarkedet bare for at undgå alle de latterlige spørgsmål og misundelse.

Jeg vil gerne dele en historie med jer hvor jeg oplevede fordomme/harme for fuld skrue.

Det er som sagt blevet den årstid hvor man kan blive influenzavaccineret. Jeg er altid blevet det på mit arbejde da det var gratis.
Jeg læste så i lokalavisen at det var gratis for førtidspensionister og jeg tænkte fint så booker jeg tid ved lægen.

Da jeg kom til lægeklinikken ville jeg lige spørge sekretæren om det var gratis for førtidspensionister bare for at være helt sikker. Jeg går op til skranken i venteværelset hvor der var en del mennesker. Jeg ønskede jo ikke rigtig at råbe ud i hele lokalet at jeg var førtidspensionist så jeg talte lidt lavt da jeg spurgte sekretæren "jeg er førtidspensionist så er det gratis at blive vaccineret ikke ?"

Jeg kunne tydeligt se at hendes ansigtsudtryk forandrede sig ....hun rejste sig op og pegede på et stykke papir der var på en tavle hvorefter hun råbte "DET ER GRATIS FOR FOLK OVER 65 ÅR" .....lille pause ..det kunne folk så i venteværelset jo konstatere at det ikke var mig (er 44 år) ...så fortsatte hun "DET ER OGSÅ GRATIS FOR FØRTIDSPENSIONISTER" ...så var ALLE i venteværelset klar over at jeg var førtidspensionist.

Nå men jeg sætter mig ned og venter lidt indtil der kommer en sygeplejerske og henter mig. Jeg kommer ind til hende og hun slår mig op på skærmen. Hun spørger "er det noget du selv skal betale" jeg siger nej jeg har lige fået at vide at det er gratis for førtidspensionister af sekretæren.
Hun skifter så også ansigtsudtryk og siger så i en anklagende tone "hvad har du så fået førtidspension på grund af ????"
DESVÆRRE var jeg så paf at jeg bare sagde det ....jeg skulle simpelt hen havde sagt "HVAD RAGER DET DIG OG HVAD HAR DET MED MIN INFLUENZAVACCINATION OG GØRE"

Jeg er så DØDTRÆT at de fordomme man møder som førtidspensionist....mange gange siger jeg til mig selv at folk er åbne og imødekommende men desværre viser virkeligheden sig tit at være en helt anden.
Jeg er 33 år. Har to små børn. Har kæmpet for at bliver rask, for at klare hverdag, arbejde i 5 år. Har betalt pris for dobbelt lægelig fejl. Jeg har piskesmæld og belastningsreaktion.... På tidspunkt kunne jeg ikke holde mere. Mit liv begyndte forsvinde ligesom sand imellem fingre både fysisk og psykisk. Jeg kunne ikke mere...Efter styk tid fik førtidspension.
Jeg blev straffet af omgivelser for at holde ud gå på arbejde, kæmpe for min helbred, for at give ikke op og for at jeg har betalt fuld pris for lægelige fejl.
Jeg blev bagtalt, kigget med mistroiske blikke. Jeg blev kaldt a-social.

Til sidst blev jeg træt og meget såret af alt det snak. Jeg har sagt at hvis folk er misundelig på mig, så vil jeg meget gerne deles med dem med min sygdom og at de skal slet ikke snakker om ting, som de ved ingenting om.

Jeg kender sandhed. Alle dem som misunder og bagtaler har ikke prøvet have deres krop brænder af smerter, de har heler ikke set det. De har ikke siddet ved min seng, når hele min krop kunne ikke stoppe med at ryste og fryse, kun fordi jeg var på arbejde og hentede børn. De kender ikke til 2 ugers stærk hovedpinder.....De kender til intet af det!
Derfor ingen af FTP skal være flov! FTP er ikke dans på roser og ingen normalt menneske vil ærlig ønske sig selv til at blive FTP.
Dem som bagtaler, misunder har handicapet sjæl.
Det var ikke nemt for mig sige ting med åben tekst til fok, som gik og bagtalt mig. Men jeg har forstået nogen ting: Det er mit liv. Jeg skylder ingenting til ingen. Jeg har ikke stjålet noget fra nogen. Jeg har sygdom, som har ændret mit liv og min identitet og jeg har ingenting være flov over! Hver eneste folk med handicap skal være stolt af sig selv. Fordi det kræve umenskelige mængde af krafter til at klare ting som er basal for raske menesker.
Eta er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Når arbejdsprøvning vil forværre patientens tilstand Priks Alt det andet 60 06-01-2012 00:45
Flov... Prøver igen Accept fra vores omgivelser 10 25-10-2011 21:21
er det bare mig der er lidt flov ? henningv Alt det andet 17 28-06-2011 14:00
Forværring af tilstand ved aktivering.... Susanne2412 Alt det andet 10 28-02-2011 13:47
FlexJobber, Jeg er helt flov!! Duen Din historie 8 10-01-2009 21:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension