K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2019, 21:33   #91
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan en politiker tillade sig at bande, i det offentlige rum?

Hvis det bizarre sociale system, her fleksjob for alvorligt syge medborgere, tillader at det bizarre bliver til vanvid, kan det vel accepteres?

https://www.facebook.com/permalink.p...00006463864075


Ulf Baldrian Kudsk Harbo føler sig skidesur.

For sgu i helvede.

Det er flere år siden jeg sidst har bandet på facebook, men det her er simpelthen ikke i orden Købenfuckinghavns kommune !!!


Jeg har som formand for den altruistiske og humanitære forening ForRetssikkerhed ansat en fleksjobber 1 time om ugen fra den første april.
Men den 3 april får hun et brev fra kommunen om at det godkendte fleksjob bliver lavet om til et bijob hvis ikke hun kommer op på 4 timer inden for 3 måneder.

Derpå har hun en meget ubehagelig samtale med sin sagsbehandler Sarah, som hårdt og brutalt fortæller hende at hvis hun ikke kommer op på 4 timer om ugen så skulle hun tilbage til ressourceforløb, eller i yderligere behandling.
Dette på trods af at hun i seneste arbejdsprøvning kun kom op på 2½ time om ugen og har haft et meget langt og opslidende forløb i jobcentret efter at have arbejdet i mange år, men så blive ramt af kronisk sygdom i form af kronisk belastningsreaktion, som er en livsfarlig sygdom der kan udvikle sig til bl.a. panikangst og depression hvis ikke den holdes i ro ved at undgå yderligere belastning og stress.

Hun havde ellers glædet sig til at starte med sit nye job og vi havde aftalt at hun skulle arbejde med at lave en folder til ForRetssikkerhed, men skulle nu til at bruge sin energi på først at klage over at hun var visiteret til 4 timer samtidig med at hun helt naturligt blev fyldt af utryghed og håbløshed og fik reaktiveret sit jobcentersyndrom og forværret sin kroniske stress ( belastnings reaktion) med risiko for panikangst og depression.

Det vil sige at hun pga. København kommunes ulovlige adfærd ikke har været i stand til at lave noget som nyansat fleksjobber.

Grunden til at det er ulovligt er at Københavns kommune ikke har lavet en helhedsvurdering, men har sat det administrative skøn under en regel hvor man lader som om man kun kan godkende fleksjobs hvis man bruger sin visiterede timetal fuldt ud.
Gad vide hvor mange fleksjobbere Københavns kommune har med en arbejdsevne på mindre end 5 timer om ugen ?
Gad vide hvor mange fleksjobbere Københavns kommune har visiteret til et for højt timetal ?

Gad vide hvor mange fleksjobbere Københavns kommune har som ingen arbejdsevne har overhovedet, som Charlotte Pedersen der gik i 7 år som arbejdsløs fleksjobber uden den at få den lovpligtige opfølgning og revurdering og fastholdt på kontanthjælpsniveau i over 10 år før hun fik førtidspension efter 14 års sagsmishandling efter hun blev kørt ned da hun gik over for grønt og efter et par år mistede sine sygedagpenge og blev smidt på kontanthjælp ?
https://www.tv2lorry.dk/…/charlotte-...aa-foertidspe…
https://www.tv2lorry.dk/…/efter-13-a...u-er-charlott…
https://www.tv2lorry.dk/…/14-aar-eft...held-endelig-…

Gad vide hvor mange fleksjobbere i Københavns kommune der oplever, at selv når de bliver visiteret til et fleksjob fortsætter den umenneskelige og kyniske sagsbehandling så det på sigt bliver umuligt for de ramte borgere nogensinde at komme tilbage til arbejdsmarkedet ?
Del det her opslag så vi kan skabe noget opmærksomhed omkring de helt urimelige forhold ledige fleksjobbere udsættes for i Danmark og særligt i København.

Fik jeg for resten nævnt at man i Københavns kommune i 4 ud af 5 fleksjobs forlanger at den ledige fleksjobber først er i praktik inden de kan blive ansat ?
Der er pt 723 ledige fleksjobbere i Københavns kommune.
https://www.ft.dk/…/alm…/beu/spm/88/...47/1987488.pdf
Gad vide hvor mange der har været arbejdsløse og uden et eneste job i mere end 2, 3, 4 og 5 år ?

Jeg har fået en henvendelse fra en sagsbehandler der har sendt et CV på en fleksjobber som blev visiteret til fleksjob i 2012, men han har endnu ikke været i et job, så det er et helt legitimt spørgsmål, som burde have mere politisk bevågenhed.

Man kunne også helt generelt spørge Københavns kommune hvad man gør for at skabe fleksjobs til de mange ledige fleksjobbere hvoraf mange som sagt er visiteret til ganske få timer om ugen.

Det er fandme ikke i orden at behandle mennesker som har fået tilkendt et fleksjob og dermed dokumenterbart har en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne på den her måde.

Vær med til at råbe politikerne op og få dem til at forstå at der er brug for et minimums timetal så det bliver frivilligt om man vil have fleksjob eller førtidspension hvis ens arbejdsevne fx er under 5, 10 eller 12 timer som var grænsen før 2013.

Derudover burde det ikke være muligt være på kontanthjælpsniveau som arbejdsløs fleksjobber så det burde være en politisk målsætning at fjerne den såkaldt lave ledighedsydelse så der kun er den høje, så alle de fleksjobbere som har været en tur forbi kontanthjælp, egen forsørgelse, jobafklaringsforløb og ressourceforløb ikke bliver straffet yderligere ved at blive parkeret på kontanthjælpsniveau når de efter al for lang tids sagsbehandling og i mange tilfælde sagsmishandling endelig bliver visiteret til et fleksjob.

Vrede og triste hilsner til Folketinget og svage kommunalpolitikere.

Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-08-2019, 07:44   #92
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Teoretiske minefleksjob er vold over for syge mennesker

Vi har set eksempler på alvorligt syge og uarbejdsdygtige, der er blevet visiteret til teoretiske minifleksjob på en-to timer, men som aldrig finder et job i virkelighedens verden, og som derfor overgår til kontanthjælp.
Vi har set eksempler på fleksjobbere, der af arbejdsgiver og kommune er blevet vurderet til at have en langt mindre arbejdseffektivitet end den, de reelt leverer i deres fleksjob. Disse fleksjobbere snydes for løn, de burde have haft.
Vi har set, hvordan fleksjobbere under ny ordning i sammenligning med den tidligere ordning mister op til 10.000 kr. om måneden i løn og tilskud som følge af reformen, selvom de udfører den samme type job som tidligere. Det er uretfærdigt og ulige behandling.

https://www.weekendavisen.dk/2019-31...-over-for-syge

I Mange kommuner er arbejdsløsheden blandt minifleksjobber omkring 50%, i Tårnby kommune er den på 57,8%
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2019, 09:24   #93
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Krav til antal timer i fleksjob

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...MKlMGkBpF13k1g

Hvor mange timer skal man arbejde for at være berettiget til fleksjob?

Jeg er pt. i arbejdsprøvning og kan arbejde 2 timer effektivt om ugen. Jeg er i tvivl om, jeg nogensinde vil kunne komme til at arbejde yderligere. Min praktiserende læge mener, at min helbredsmæssige tilstand er stationær.

Jeg vil gerne fortsat være på arbejdsmarkedet og vil høre, om det er muligt at få tilkendt fleksjob, når jeg blot kan arbejde 2 timer effektivt om ugen?

Svar:
De generelle betingelser for ret til fleksjob skal være opfyldte, såsom at du har en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne. Se mere herom i DUKH's lovguide om fleksjob.

Selvom du har en begrænset arbejdsevne på gangske få timer, vil du kunne være berettiget til fleksjob.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...guide-fleksjob

Januar 2019

Fleksjob værd at vide


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-10-2019, 11:04   #94
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
VIGTIG VIDEN! “Mini Flexjob” 7 1/2 time

“Mini Flexjob” 7 1/2 time

Jeg følger en jurist på en af vores populære socialemedier, og hun har fornylig givet (os) denne info.

Jeg vidste det ikke, derfor skriver jeg det lige herinde … for måske er der andre der heller ikke er klar over det!


“Ankestyrelsen har med sin tidligere principafgørelse 25-14 slået fast, at der kun kan visiteres til et såkaldt mini-fleksjob på få timer ugentligt, hvis der samtidig kan peges på et*udviklingsperspektiv.

I 12-19 skulle der bevilges seniorførtidspension, da 7,5 times arbejdsevne ugentligt ikke var tilstrækkeligt til et lille fleksjob fordi der ikke kunne stilles krav om udvikling ved seniorførtidspension.

Få antal timer pr uge er således også 7,5 time, som kræver opmærksomhed med konkret stillingtagen til udviklingsperspektivet eller mangel på samme.

Du kan anvende de nævnte principafgørelser til argumentation for henholdsvis fleksjob eller førtidspension.

- Du kan med din ansøgning anmode om en skriftlig forvaltningsretlig afgørelse.*”


Kilde: Jurist & Lektor. Cand.jur Louise Schelde Frederiksen / Ankestyrrelsen / retsinfo

Principafgørrelse 25-14:
https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...elsen-maj-2014
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=163444

Principafgørrelse: 12-19
https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...ser-april-2019
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=208471

Sidst redigeret af fatternada; 01-10-2019 kl. 11:09.
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2020, 09:04   #95
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
VANVID: arbejde en time om ugen, ressourceforløb på syvende år

Kommune vil sende Catrine i arbejde en time om ugen: Sidder fast i ressourceforløb på syvende år.

phhmw

Her ser vi, at politikernes Mette Frederiksens reformer virker helt efter hensigten, hvor lovteksterne giver ansatte kommunale sagsbehandlere, ledelser og Ankestyrelsen, retten til at fortolke loven, som de ønsker.

https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/...ewsletter&nb=1

Som ung sosu-assistent fik 35-årige Catrine Lyneborg en rygskade, der betyder, at hun i dag skal være kraftigt medicineret for at klare hverdagens gøremål. Assens Kommune vurderer, at hun kan arbejde én time om ugen, men har alligevel valgt at sende Catrine Lyneborg ud i sit fjerde ressourceforløb i løbet af de seneste seks år.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-04-2020, 22:48   #96
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kan kommunerne vedtage egne individuelle regler fleksjob vs førtidspension?

Fra Facebook:

Vedr. mikrofleksjob set i relation til førtidspension
.
Kære Star

Herværende beskæftigelsesudvalg har for ret lang tid siden enstemmigt besluttet, at samtlige borgere med et fleksjob på max 2 timer ugl. – hvor arbejdstiden ikke findes at kunne hæves – skal have tilbudt førtidspension.
Skal hver enkelt sag forelægges rehabiliteringsteamet – virker som tidspilde – og skal der indhentes en dp. 265 fra egen læge?


Kommentarer


Peter Hansen svar og spørgsmål:

Kære Mogens Rerup Du oplyser:

"" Herværende beskæftigelsesudvalg har for ret lang tid siden enstemmigt besluttet, at samtlige borgere med et fleksjob på max 2 timer ugl. – hvor arbejdstiden ikke findes at kunne hæves – skal have tilbudt førtidspension.""

Hvilket jeg har erfaret, at en privat socialrådgiver også har påstået, at der findes kommuner, som internt har vedtaget de samme regler, dog med andre værdier i fleksjob, hvor man automatisk skal indstilles til førtidspension ved lave timeantal i et fleksjob.

Ankestyrelsen har via en Principafgørelse fastslået, at 40 minutters effektiv timeantal er 0,40 = 40 minutter om ugen.

Fakta siger, at der er syge borgere , som er tvangsbevilget fleksjob ned til 15 minutter = 900 sekunders fleksjob om ugen. I loven findes der ikke en nedre grænse, for at få bevilget et flekskjob.

SPØRGSMÅL:

Hvor kan jeg finde noget på lovformlig skrift, at kommunerne kan fastsætte regler, som du beskriver?

Med venlig hilsen.

Bilag:
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-04-2020, 18:18   #97
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fortsættelse af ovenstående indlæg....

SVAR

Det vedtog BIU den 5. april 2018 i Haderslev, men det passer ikke direktøren:
Det står ikke nogen steder, at en kommune må fastsætte nedre grænser, men der står heller ikke nogen steder, at det er forbudt at gøre det.

Peter Hansen Mogens Rerup Kære Mogens Rerup

Tak, for dit svar, som jeg ikke betvivler er korrekt.

Med dine oplysninger må faktum være, at der pt mindst findes 2 kommuner, som tager sig den fornuftige beslutning, at hvis en syg borgers bekræftede time antal eksempelvis 2 timer om ugen i et fleksjob, skal der indstilles til førtidspension.
Udenom “” vurderingen at der findes et udviklingspotentiale””

Hvilket vil sige, at der trods alt findes fornuftige politikere, der fremsætter deres egne regler, for at undgå bizarre få minutters arbejdsevne om ugen, for at fastholde syge i fleksjob.

Helt i stil med Socialdemokratiets, som har vedtaget ved lov, den bizarre “"fleks og førtidsreformen”” repræsentant Pernille Rosenkrantz-Theil som udtrykker:

CITAT “ Jeg mener ikke, at vi som samfund kan forlange af folk, der har en arbejdsevne på 40 minutter om ugen, skal ud og søge job. Det har ikke været hensigten med lovgivningen, så derfor er vi nede på et petitesseniveau, siger hun.
Jeg havde ikke forestillet mig, at vi skulle tænke i minutter, da man i sin tid lagde en ”ingen nedre grænse” for antallet af timer, der kan bevilges fleksjob til. Andre i forligskredsen kan have tænkt anderledes. Men min mavefornemmelse siger mig, at en kommune går i lidt for små sko, hvis man stiller krav om, at en person skal arbejde i 40 minutter om ugen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.
at vi ikke i vores vildelse fantasi kunne drømme om at kommunerne begyndte, at tælle minutter til et flexjob
at der skal gøres noget ved problemet!””
CITAT slut.

Problemet blev dog aldrig løst, til glæde for de socialdemokrater, som er glade for Mette Frederiksens “Fleks og - førtidpensionsreform”

Men din bekræftelse viser den manglende retssikkerhed eller mangel af bedre.

Peter Hummelgaard får ikke tilladelse til at ændre dette forfærdelige sociale system.

Vi får hvad vi stemmer på.

Med venlig hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-02-2021, 13:40   #98
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Akademisk sprogforsker søges

Politikernes sprog skal vi holde øje med.:

"Og så skal vi ikke glemme at den udviklingsmulighed der skal være....ja den er "på sigt"...

Man kan så spørge om, hvad "på sigt" er for en størrelse...."

Jeg stiller spørgsmålet:

Hvor lang tid er "på sigt" ?

Ingen forklaring findes, men udtrykket er nyt, muligvis opfundet af juristerne til denne periode af den sociale verden.

På sigt

Spørgsmål:

Jeg hører tit udtrykket på sigt. Skal det ikke være enten på kort sigt eller på lang(t)/længere sigt?

Svar:
Udtrykket på sigt er af nyere dato. If. Pia Jarvad: Nye ord. Ordbog over nye ord i dansk 1955-1998, Gyldendal 1999, er det kommet ind i dansk omkring 1980. Det er en direkte overtagelse af det svenske på sikt, der opstod omkring 1950. Det bliver brugt med betydningen 'betragtet frem i tiden': Jeg frygter at det på sigt kan give problemer, På sigt er det ikke en holdbar situation, Vi vil på sigt forsøge at udvikle andre produkter, Aktioner nytter på sigt.
Rent grammatisk er udtrykket korrekt nok, men der er utvivlsomt stadig er en del der - ligesom du - finder på sigt uden kort eller lang(t)/længere påfaldende, og det kan naturligvis være en grund til at undgå det.
Grunden kunne være, at juristerne havde brug for et ord, "på sigt" som almindelige borgere ikke kunne tyde til egen fordel.
Det må man jo sige, er lykkedes til fulde.



"På sigt findes en spinkel mulighed for en forbedring af arbejdsevnen"

Derfor kan vi kører dig rundt i manegen i mange år og ødelægge både dit liv og helbredt. Derfor er befolkningen så svage, at de ikke protesterer når der bevilges fleksjob ned til 900 sekunder om ugen, til alvorligt syge mennesker.

Meget kan vi sige om danske embedsmænd, men dygtige det er de sgu.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen bruger ordet "rimelig periode"

"Der er ikke en fast nedre grænse for den aktuelle arbejdsevne i forbindelse med visitation til et fleksjob. En borger, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, kan få tilbud om fleksjob, hvis der er mulighed for, at hans eller hendes arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode, oplyser beskæftigelsesminister Mette Frederiksen"

Spørgsmål:

Hvor lang tid er en "rimelig periode"?

Det eneste tidsperspektiv jeg har kunne finde er følgende:

"en rimelig tid, normalt målt i timer, benyttes ved tømning af skibet."

Men nu er syge medborgere jo ikke en gammel skude, så svaret må ligge ude i fremtiden, inden for en rimelig periode eller på sigt!


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-03-2021, 14:49   #99
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Haderslev kommune nye tanker.

Mogens Rerup, bisidder, partsrepræsentant og kommunalpolitiker oplyser:

Håb om at de mest udsatte borgere – med max 5 timers arbejdsevne – kan tilkendes førtidspension i fremtiden efter et medlemsinitiativ fra Bent Kloster fra V og undertegnede. Medlemsinitiativet blev enstemmigt godkendt på møde i BIU den 11. marts 2021.

Sagsindhold:

Medlemmer af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget Bent Kloster, Venstre, og Mogens Rerup, Alternativet, har den 5. februar 2021 fremsendt følgende til dagsordenen:

Sagsfremstilling

”I Haderlev Kommune har vi mange borgere i fleksjob, som er godt for borgeren, da de kommer ud på arbejdsmarkedet, hvor de er med i et fællesskab, får nye faglige egenskaber og udvikler deres evner på et arbejdsmarked.

Tidligere har udvalget besluttet at borgere i mikrofleksjob under 2 timer i det offentlige, skulle have muligheden for at få en sag startet for eventuel at få førtidspension.

Denne beslutning blev taget, da ikke alle borgere får nok ud af at være i fleksjob i meget få timer.

Medlemsinitiativet fremsættes, da udvalget bør få en drøftelse af, om grænsen på de 2 timer skal sættes op til 5 timer.

Ud fra de oplysninger forvaltningen kommer med, kan udvalget efterfølgende tage en drøftelse på et kommende møde.

Det er vigtigt at præcisere at borgere der ønsker at blive i et forløb, skal have lov til dette.

Hvis der er en forventning om, at en borger kan komme op i arbejdstid over de 5 timer inden for en overskuelig tidshorisont, skal de ikke have tilbuddet.

Indstilling:

Juridiske aspekter:

Emnet optages på dagsordenen i medfør af § 5 i udvalgets forretningsorden, hvorefter ethvert af udvalgets medlemmer kan forlange en sag behandlet på et møde.

Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 11- 03-2021
Indstillingen godkendt.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-05-2021, 18:35   #100
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.674
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Modbydelighederne fortsætter i 2021.

https://fagbladet3f.dk/artikel/skal-...abiobWva6xI3zM

5. maj 2021

Tina er i sit andet ressourceforløb:
Skal hentes af taxa og arbejdsprøves to timer
Københavns Kommune vil sende den 49-årige Tina Malmberg i en slags arbejdsprøvning i to timer om ugen, selvom to eksperter fraråder beskæftigelsesrettede forløb. Hendes fysik er så dårlig, at en taxa skal hente hende og bringe hende retur.

Så snart covid-19-smittetallene tillader det, vil Københavns Kommune sende en taxa ud til Tina Malmberg en gang om ugen.

Så skal taxaen fragte hende én kilometer hen til det kommunale Center for Afklaring og Beskæftigelse, hvor man skal finde ud af, om hun er klar til en ekstern praktik eller arbejdsprøvning. Og så skal en taxa køre hende retur igen. Forløbet skal vare i 26 uger.

Det er den plan, Københavns Kommune i april har forelagt den 49-årige Tina Malmberg, som er i sit andet ressourceforløb på grund af massive rygproblemer og smerter.

- Jeg brød sammen, da de fortalte mig det. Jeg blev fuldstændigt chokeret, fortæller Tina Malmberg, der er uddannet gartner og 3F’er.

Får hjælp i hjemmet
Fem gange dagligt tager Tina Malmberg smertestillende medicin, blandt andet morfin. Hver 14. dag kommer en hjemmehjælp og støvsuger og vasker hendes gulve i den toværelses lejlighed.

Tina Malmberg har fået sat en badestol op ved bruseren, da hun ellers ikke kan tage bad selv. På et tidspunkt må hendes mor flytte ind hos hende, da hun ligger brak på sofaen og hverken kan klare noget fysisk eller psykisk.

“Funktionsevnen er meget svært nedsat”, skriver Center for Komplekse Symptomer ved Frederiksberg Hospital, hvor en læge tilså Tina Malmberg så sent som i februar 2021.

“Det skønnes, at tilstanden vil forværres ved arbejdsmarkedsrettede tiltag selv i forløb med maksimale skånehensyn og få timer”, skriver lægen videre.

En 19 år gammel skade
Tina Malmberg kan ikke overskue, at hun nu skal ud i et såkaldt “virksomhedsforberedende forløb”.

- Jeg har ellers altid gjort, hvad kommunen har bedt mig om og medvirket hele vejen. Men hvad er det lige nu, at jeg skal bevise? At jeg kan komme op om morgenen? Hvor langt vil de have mig ned med nakken? Jeg ønsker blot at få lidt fred og ro, så der ikke er stress og krav konstant, siger Tina Malmberg.

Tina Malmberg har i snart 19 år kæmpet med eftervirkningerne af en arbejdsskade, som hun kommer ud for blot ét år efter, at hun er færdiguddannet gartner.

Hun er ved at lave en kampestensmur, da hun pludselig sidder fast i mudderet med benene og falder bagover. Det siger knæk i lænd og ryg, da hun triller nedad en skrænt, mens hun pr. automatik stadig klamrer sig til den tunge kampesten.

I første omgang diagnosticerer skadestuen alene ulykken som nogle fibersprængninger og skræmmer. Og selvom Tina Malmberg både går sygemeldt over flere perioder og har stærke smerter, opdager lægerne første tre år efter, at der er brud på bækkenet. Hun bliver opereret i 2005 på Rigshospitalet.

Dét forsvinder smerterne ikke af, og igen i 2010 bliver hun opereret i bækkenet, blot i modsat side. Efter operationerne fortsætter smerterne dog og betragtes i dag som “kroniske og stationære”.

- Når jeg går et skridt, er det som at få et spyd gennem kroppen, er Tina Malmbergs egen beskrivelse.

Faldet på skrænten er siden anmeldt som arbejdsskade, og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har foreløbigt sat Tine Malmbergs erhvervsevnetab til 50 procent.

“Omfattende skånehensyn”

Efter sygedagpengene er brugt op, får Tina Malmberg i 2016 tilkendt sit første ressourceforløb. Det betyder også, at hun ryger ned på en ydelse på størrelse med kontanthjælp.

To år henne i ressourceforløbet starter Tina Malmberg på en smerteklinik, som i september 2019 konkluderer, at Tina Malmberg har behov for “omfattende skånehensyn”, og at hun har !væsentlige funktionsbegrænsninger i hverdagen”.

For siden ulykken er flere lidelser kommet til, såsom svimmelhed, ekstrem træthed, stress, slidgigt i nakken og vejtrækningsproblemer, og i 2020 får Tina Malmberg konstateret en såkaldt svær, funktionel lidelse.

Funktionelle lidelser https://www.k10.dk/showthread.php?t=30650 er en samlebetegnelse for lidelser, hvor en person har et eller flere fysiske symptomer, som i Tina Malmbergs tilfælde påvirker funktionsevnen og livskvaliteten markant og på ubestemt tid.

“Åbenbart formålsløse”

17. oktober 2019 får Tina Malmberg tilkendt sit andet ressourceforløb, der igen skal vare tre år. I samme forbindelse ansøger Tina Malmberg om førtidspension, men får afslag.

I stedet iværksætter kommunen i november 2019 en såkaldt funktionsbeskrivelse i eget hjem. En ergoterapeut er forbi Tina Malmbergs lejlighed. Her observerer han hendes daglige gøremål for at komme med en præcis beskrivelse af de ressourcer og begrænsninger, hun har.

Ergoterapeuten konkluderer, at “Tinas funktions- og deltagelsesevne er ubetydelig i forhold til deltagelse i beskæftigelsesrettede tiltag.” Beskæftigelsesrettede tiltag vil være “åbenbart formålsløse og kunne medføre en uhensigtsmæssig belastning af Tinas samlede situation”, skriver ergoterapeuten.

Det er som en sengepraktik

Socialrådgiver Lene Nielsen i 3F BJMF, hvor Tina Malmberg er medlem, forstår derfor ikke, at Københavns Kommune nu i april 2021, hvor der lægges nye planer i Tina Malmbergs ressourceforløb, kræver “et virksomhedsforberedende forløb” med henblik på en senere praktik eller arbejdsprøvning.

- Kommunen insisterer på endnu et forløb. Men det er ikke nødvendigt, når en borger er så syg eller har så nedsat en funktionsevne, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen. Og det mener jeg, at det er i Tina Malmbergs tilfælde, siger Lene Nielsen.

Hun henviser til, at såvel ergoterapeut tilbage i 2019 og Center for Komplekse Symptomer ved Frederiksberg Hospital i 2021 skriver, at det risikerer at forværre hendes tilstand.

- Det er som om, at kommunen blot ser bort fra de udtalelser, siger Lene Nielsen.

At kommunen har meddelt, at man “undtagelsesvis vil bevillige taxakørsel […] for at fremme Tinas mulighed for fremmøde”, gør bestemt ikke sagen bedre, mener Lene Nielsen.

- Jeg synes, det her kan sammenlignes med de sengepraktikker, som jeg troede, vi var kommet væk fra. Det her er at køre Tina rundt i manegen, siger Lene Nielsen.

Vil ikke gå ind i sagen

Fagbladet 3F har kontaktet Københavns Kommunes beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard.

Fagbladet 3F ville blandt andet gerne have spurgt, hvad formålet er med et virksomhedsforberedende forløb til en borger, når der i sagen allerede foreligger en funktionsbeskrivelse fra eget hjem, der konkluderer, at “funktions- og deltagelsesevne er ubetydelig i forhold til deltagelse i beskæftigelsesrettede tiltag”.

Men hverken borgmesteren eller Beskæftigelses- og integrationsforvaltningen ønsker at gå ind i den konkrete sag.

Forvaltningen oplyser i et skriftligt svar til Fagbladet 3F, at et ressourceforløb generelt skal “hjælpe en borger med komplekse problemer, hvis arbejdsevnen er så begrænset, at vedkommende kan ende med at få tilkendt førtidspension, hvis der ikke bliver gjort en ekstra indsats, der er tilpasset den enkelte borger, for at komme nærmere job eller uddannelse.”

- Endelig kan ressourceforløbet tydeliggøre og afklare, at borgeren slet ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet og derfor skal indstilles til en førtidspension.

- Det er også en forudsætning for at gå i gang med et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren på sigt kan forbedre sin situation og komme ud på arbejdsmarkedet, skriver forvaltningen videre.

Læs hele forvaltningens skriftlige svar til Fagbladet 3F


https://fagbladet3f.dk/sites/default...gbladet_3f.pdf

Forvaltningen ønsker ikke at gå ind i den konkrete sag.

Men generelt skal et ressourceforløb hjælpe en borger med komplekse problemer, hvis arbejdsevnen er så begrænset, at vedkommende kan ende med at få tilkendt førtidspension, hvis der ikke bliver gjort en ekstra indsats, der er tilpasset den enkelte borger, for at komme nærmere job eller uddannelse.

Endelig kan ressourceforløbet tydeliggøre og afklare, at borgeren slet ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet og derfor skal indstilles til en førtidspension.
Indsatsen skal være tværfaglig og helhedsorienteret inden for beskæftigelses-, uddannelses-, sundheds- og socialområdet.

Det er altså hensigten, at borgeren skal få det bedre og dermed udvikle sin arbejdsevne. Målet er, at borgeren får et job eller en uddannelse – også selvom vejen dertil kan være lang.

Det er også en forudsætning for at gå i gang med et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren på sigt kan forbedre sin situation og komme ud på arbejdsmarkedet.

I et ressourceforløb i Center for Afklaring og Beskæftigelse i København er der fokus på, at borgeren kommer i en virksomhedsplacering på vilkår, der tager hensyn til borgerens samlede situation.

Sideløbende med virksomhedsplaceringen er der mulighed for at deltage i aktiviteter via Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og/eller Socialforvaltningen eller i andre specialiserede indsatser.

Formålet med forløbet er altså, at borgeren får den bedst mulige støtte til at komme i en virksomhedspraktik.

For borgere med behov for en mere intensiv indsats skal forløbet gøre dem i stand til at komme i en virksomhedspraktik eller afklare, at det ikke kan lade sig gøre med det samme pga. særlige psykiske eller fysiske udfordringer, en kompleks situation eller krævende behandlingsbehov.

For de borgere, hvor det ikke er muligt at få fodfæste på arbejdsmarkedet, kan forløbet være med til at tydeliggøre, at det ikke er muligt og dermed at tilvejebringe et grundlag for at kunne tilkende en førtidspension.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension