K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2015, 22:35   #1
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
Cool fortidspensionist pa rejse

Hej, jeg er meget konfundered.

Inde pa borger.dk star det at man ma rejse 3 maneder 2 gange om aret - max 6 maneder i alt. Der er et exempel med en der tog til sit sommerhus i Frankrige to gange om aret. Man bevarer sin bo pael i Danmark og opholden er midlertidige. Jeg var afsted 13 jan - 12 april plus 1 okt - 31 dec i 2014. Sex maneder pa et ar.

Jeg kobte bilet til at rejse 29 jan 2015. Nar jeg oplyste dette til Udb Danmark sagde de nej, aret skulle beregnes udefra afrejsedato og der havde jeg rejst sex maneder det sidste ar og sa ma man ikke rejse igen. Forend 16 maj. En dato der har absolut nul relevans til mine rejsedatoer i 2014.

Jeg har tidligere vaeret ude for soforklaringer fra udb Danmark. Jeg fik til sidst lov til at rejse med nedsat pension. Er dette rigtigt?

Kan min nedsatte pension ha betydning for pensionsberegning i fremtiden?
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2015, 23:24   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du skal nok tælle ferie 182 dage (½ år) tilbage fra din afrejsedato.
Jeg får det til at du i det sidste år regnet fra afrejsedatoen 29/1/15 har været bortrejst 166 dage. Så det er nok rigtigt at du ikke kan tage afsted 3 mdr allerede nu. Hvis du var ventet med at tage afsted til efter den 12/4 ville du, så vidt jeg kan regne det ud, kunne være væk 3 mdr. for at holde den til 6 mdr. på et år. Hvordan mon de har fundet frem til den 16. maj?

Det er godt nok kringlet hele tiden at skulle gå et år tilbage, i stedet for at sige per kalenderår. Men hvem har også sagt det skal være logisk og let
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 11:58   #3
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
både borgere og UD kan ikke læse loven

Loven giver ingen begrænsning på rejser. Den kræver at man beholder sin bopæl i Danmark.
Så skriver myndigheder noget om hvornår man kan føle sig sikkert på at bopælspligten er overholdt. det er de måneder som omtales.
Man kan godt rejse længere, men skal så godtgøre at man stadig har bopæl i Danmark.

Dette er af de mange gummiparagrafer som skal gøre os bange for at leve.
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2015, 13:18   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gonda Se meddelelser
både borgere og UD kan ikke læse loven

Loven giver ingen begrænsning på rejser. Den kræver at man beholder sin bopæl i Danmark.
Så skriver myndigheder noget om hvornår man kan føle sig sikkert på at bopælspligten er overholdt. det er de måneder som omtales.
Man kan godt rejse længere, men skal så godtgøre at man stadig har bopæl i Danmark.
Dette er af de mange gummiparagrafer som skal gøre os bange for at leve.
CPR-loven er efter min mening tydelig nok.

Man kan godt bevare sin bopæl i Danmark ved et længerevarende ophold i udlandet, men det er ikke (som hovedregel) muligt at bevare en folkeregisteradresse i Danmark ved ophold udenfor Danmark i mere end 6 måneder.

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister

Citat:
Fraflytning til udlandet

§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 2. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 02:34   #5
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
mange tak

Hej
rigtig mange tak for jeres svar. Jeg forstar stadigvaek ikke. Men siden jeg nu far nedsat pension vil det påvirke min pensionsberegning i fremtiden?

Det andet sporsmal er at der er lande, der har pensionsaftale og hvor man ifolge websiten ikke får nedsat pension, som usa. Kan jeg så rejse der?

Mange tak
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 11:05   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
hej Sphenoidbone

På hvilket website har du læst at man ikke får nedsat pension, hvis man rejser til USA i mere end 6 mdr om året ?

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 19:38   #7
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
pensionsberegning

Jeg har rejst 2 gange 3 maneder sidste ar. Jeg tog afsted nu i januari uden at vide at det vat forkert og jeg far nu nedsat pension. Jeg undrer om det pavirker min pensionsberegning i fremtiden?

Det jeg har laest er at man har pensions aftaler med USA. Det betyder abenbart at man har social sikring. Man har nu fortalt mig at man far nedsat pension inde pa sr bistand.

KH Shastin
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2015, 19:54   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Din pension beregnes ud fra din forskudsopgørelse, så den skal du checke hvert år når den udsendes. Hvis oplysningerne er baseret på urigtige eller forældede oplysninger kan du selv ændre dem. Dvs du selv er herre over hvilke data pensionen beregnes ud fra.

Læs selv her på borger.dk
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 14:42   #9
Sphenoidbone
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2015
Indlæg: 32
Styrke: 10
Sphenoidbone er ny på vejen
Smile medhold

Jeg kontaktede ældresagens juridiske rådgivere, der gave mig medhold. Jeg kontaktede derefter en advokat, der ringede ind til Udb Danmark. Jeg fik så medhold i min ankesag og har nu fået penge igen med retroaktiv virkning.

Udbetaling Danmark´s medarbejdere blev dog ved med at sige i telefonen at jeg kun måtte rejse 3 måneder efter 6 måneder det første år. Jeg kan nu se på borger.dk s hjemmeside at de skrevet at første gang må man rejse et år, hvad jeg også spurgte dem om første gang jeg rejste, men blev nægtet. Der står derefter må man rejse 6 måneder per år.

Jeg har talt med pensionister i andre lande i EU og de siger at de må rejse som de vil.

Jeg er selvfølgeligt meget glad og taknemlig over at alt ordnet sig, men jeg er stadigvæk meget forvirret omkring mange regler for fortidspensionister. Har kontaktet ældresagen, der ved noget, men ikke alt. Jeg mangler at kunne tale med nogen personligt og vil gerne stille en masse spørsmål til nogen der kender til de retslige forhold. Er der nogen der ved et sted i København?

Til Akvamarin

Jeg har læst at vi har pensionsaftaler med USA, Australien, Chile plus nogle andre. Da jeg spurgte ældresagen, forstod jeg på dem at man så kunne tage hele sin pension med til USA. Jeg forstår ikke hvad meningen er med en pensionsaftale, hvis man ikke kan tage sin pension med?

Hvis du skal bo som folkepensionist ude i verden, har jeg forstået at man får 3 600 kr udbetalt. Det er meget lidt. Jeg ved ikke tallet for fortidspensionister. Jeg har også læst på udvandrare.dk om folk som ikke fået sin pension igen, når de flyttet hjem igen. Selvom de har anciennitet til sin pension i Danmark.

Tak for dit indlæg
Sphenoidbone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 15:01   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tja måske en advokat i gratis retshjælp? Elmer og Partnere har gratis retshjælp idag torsdag den 11/6 kl 16-18 i Borgergade 24.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension