K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2008, 12:29   #11
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hyanna jeg tror heller ikke på den , og jeg mindes aldrig at have hørt om det før, ej heller have mødt nogen der var udsat for det, og jeg har immervæk kendt mange flekser ...

Perbeer det kan være at du skal lade LAFS stå sin prøve og kontakte dem, jeg vil desværre sige at jeg ikke kan sige meget godt om dem, men de hjælper trods alt nogen mennesker og sådan et spørgsmål må sq da være såre simpelt at svare på ....

Hyanna jeg tror at du kan tage det roligt og vi må jo bare tage og nærlæse sygedagpenge loven for står det ikke der så er det ikke sådan , kommuner har det jo med at opfinde regler og love selv...

Og hvis nu man ikke er på sygedagpenge når man visiteres til fleks ja så er det jo sådan at man ikke kan få ledighedsydelse og efter som om at flertallet af flekser kommer fra sygedagpenge så er det noget underligt noget at vi aldrig har hørt om det før ,,, så jeg glæder mig til at se hvad Perbeer`s kommune har at hive frem af div skuffer...
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 12:47   #12
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hmm, jeg er træt... Og kan ikke overskue alle de mærkelige regler og paragraffer, hvor er det irriterende, at man ikke kan få klar besked på noget som helst.
Jeg fandt dette her, men ved ikke, om det er noget, der kan bruges:

Opfyldelse af beskæftigelseskravet
En ansat i fleksjob er på samme måde som en ansat på ordinære vilkår berettiget til at modtage sygedagpenge fra arbejdsgiveren, når personen opfylder beskæftigelseskravet. Det vil sige, at den ansatte skal have været ansat hos den samme arbejdsgiver i otte uger og i denne periode mindst have været i beskæftigelse i 74 timer.[6] Normalt skal arbejdsgiveren selv betale for den ansattes sygedagpenge i de først 14 dage af den ansattes sygefravær. Men som noget særligt er der mulighed for, at arbejdsgiveren til en person, der er ansat i fleksjob, kan få refunderet udgiften til sygedagpenge allerede fra den ansattes første hele sygefraværsdag. Kravet er dog, at den ansatte i fleksjob opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen. Beskæftigelseskravet over for kommunen betyder, at den ansatte skal have haft tilknytning til arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode have været i beskæftigelse i mindst 120 timer.[7] Socialministeriet har i brev af 26. juni 2001 oplyst, at lov om dagpenge ved sygdom og barsel skal fortolkes som beskrevet ovenfor, selvom det fremgår af lovens § 1, stk. 3, at kommunen yder dagpenge til personer ansat i fleksjob fra første hele fraværsdag – til personer ansat på ordinære vilkår yder kommunen først dagpenge efter de første 14 hele fraværsdage. Det betyder, at arbejdsgivere kan få udgifter til sygedagpenge til fleksjobansatte, såfremt disse bliver syge og opfylder beskæftigelseskravet over for arbejdsgiveren, men ikke over for kommunen. Dette har formentlig ikke været hensigten med reglerne om refusion for sygedagpenge.

http://www.clh.dk/notat/fleksjob/doc10.html

Men omvendt så fandt jeg dette et andet sted:

Personer ansat i fleksjob er undtaget fra det almindelige beskæftigelseskrav.

http://www.cabiweb.dk/forside/genere...g+sygedagpenge

Håber, du snarest får en afklaring!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 12:49   #13
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Hej igen
Jeg har selv lige kikket lidt rundt og fandt denne pjece:
http://www.dch.dk/publ/fleksjob/index.html
hvor det på side 48 fremgår, at hvis man er i flexjob, så er man berettiget til sygedagpenge. Der står intet om, at hvis man var syg inden flex osv osv, så gælder det ikke, der står bare klokkerent at flexere er berettiget til sygdagpenge fra dag et.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 12:53   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
gh72 det første du skriver er fra 01 og loven blev lavet om i 06 sådan at alle arbejdsgiver til flekser nu har ret til refusion fra første fraværsdag ...

Jeg sidder lige og læser sygedagpenge loven og der jeg kan forestille mig at kommunen tolker/mistolker er denne

Citat:
§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,
Perbeer hvor længe var det du havde været i job inden du syge meldte dig ?

Jeg mener også at flekser nu er undtaget for dette, og der står da også

5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


Så jeg læser lige lidt videre .... og vender tilbage når jeg har fået samling på det

Perbeer det er jeg også 100% sikker på , men det hjælper dig ikke lige nu hvis kommunen ikke fatter det så du skal vide hvordan de er kommet frem til det de er kommet frem til ...



Hmm og nu har jeg lige læst det hele igennem (jeg sidder og redigere i det her indlæg i stedet for at sætte nyt ind, så derfor det måske virker lidt springende ) og det der står i loven er dette..

Citat:

Beskæftigelseskrav i forhold til kommunen


§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i
stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed,

4) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov, eller

5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har


1) arbejdet som lønmodtager,

2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 42,

3) modtaget sygedagpenge eller dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,


4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,

5) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,

6) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller

7) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 og plejevederlag efter § 104 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.
Så som jeg læser det så kan kommunen ikke engang fejltolke loven, de er helt ude på glat is, du har været i fleksjob siden maj og sygedagpenge perioden tæller med i perioden hvor du optjener de 13 uger, derud over så gælder de 13 uger ikke for fleksjobber (det er noget jeg ved blev lavet om i 06 har det ikke lige nu, men finder det )

Men selv om det ikke var anderledes for flesker så ville du alligvel være berettiget til sygedagpenge der er nogen der sover i timen her
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 12:59   #15
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Nu har jeg også lige haft ringet til http://www.lafs.dk/ og hende jeg talte med, mente også at kommunen tager fejl, men for at være på den sikre side, så skal jeg ringe tilbage i morgen (ja på en lørdag ) for at få det endelige svar.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

Perbeer hvor længe var det du havde været i job inden du syge meldte dig ?
Jeg var i flexjobbet i knap 3 måneder. Mener at der lige manglede et par dage i at være 3 måneder. Men det som kommunen siger er jo at det er fordi jeg var sygemeldt i 1,5 år inden jeg blev flexxer, og at jeg derfor har opbrugt min kvota.
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 13:04   #16
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Hej Perbeer

Krydser fingre for dig, for tror også kommunen er ude på dybt vand

Pøj, pøj med svaret imorgen

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2008, 13:08   #17
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Perbeer prøv at læse resten af det jeg har sat ind i det indlæg lige over dig, jeg kan ingen steder i sygedagpengel loven finde noget som helst om kvota , så det må da vist være kommunens egene love....

sygedagpenge loven er her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

Hvis det fejlagtigt er 13 ugers reglen de går ud fra, så kan jeg se at du måske mangler en uge, men er helt sikker på at der er noget med flekser og sygedagpenge i den nye lov... jeg søger lige videre og finder noget om det...

men kvota niksen biksen

Og de skal stadig give dig afslag på skrift og med § har du bedt om det?

Når du ringer til LAFS i morgen så sørg for at få div § de henholder sig til af dem....
  Besvar med citat
Gammel 01-11-2008, 11:31   #18
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Nå, så fik jeg talt med LAFS og han rådede mig til at ringe til en konsulent, på mandag, som skulle være 100% inde i sygadagpengeloven, det må jeg så prøve.
Jeg er så selv stødt på denne ordlyd i loven:

32.5 Personer i fleksjob
Personer, der er ansat i fleksjob, er undtaget fra det almindelige beskæftigelseskrav, jf. lovens § 32,
stk. 1, nr. 5.
En person ansat i fleksjob er således berettiget til sygedagpenge fra kommunen fra 1. fraværsdag.
(kan ses her: http://www.adir.dk/graphics/kontorma...rintudgave.pdf)

Og det er jo en mere uddybende beskrivelse og som jeg ser det, så burde der ikke være noget at tage fejl af, eller hvad ?
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2008, 11:48   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Efter min bedste overbevisning, har man jo netop lavet denne regel, fordi man ofte er mere syg, som fleksjobber end folk i alm ansættelser.
Dermed kan man vel ikke forvendte, at folk først skal optjene retten til sygedagpenge.
Som jeg ser det, er der sat en streg i sandet ved tilkendelse af fleksjob. Reglerne gælder efter min overbevisning, alle. Uanset sygdom eller ej op til tilkendelse/ansættelse. Det er jo netop en af grundene til tilkendelse af fleksjob.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2008, 12:05   #20
perbeer
Hvor skulle jeg ellers være
 
perbeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 138
Styrke: 16
perbeer er ny på vejen
Det er også sådan jeg læser/forstår det, men hvordan får vi kommunerne til at forstå det også ?
Ham jeg talte med hos LAFS, han mente at grunden til at kommunerne forsøgte alle kneb, for at slippe, det er fordi der ikke som sådan er sat nogen max grænse for hvor længe man så kan være på sygedagpenge, hvis man er flexxer.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

Hvis det fejlagtigt er 13 ugers reglen de går ud fra, så kan jeg se at du måske mangler en uge, men er helt sikker på at der er noget med flekser og sygedagpenge i den nye lov... jeg søger lige videre og finder noget om det...
Der står, mht de 13 uger, at man skal have haft tilknytning til arbejdsmarkedet i 13 uger. Når man er i venteposition til et flexjob, og derfor er på ledighedsydelse, er det så ikke også en tilknytning/rådighed for arbejdsmarkedet ?
Jeg var jo netop 3 uger på ledighedsydelse inden jeg startede i jobbet.

Sidst redigeret af Stezu; 01-11-2008 kl. 14:28. Årsag: 2 indlæg slået sammen - huske at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
perbeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fratag kommunerne ansvaret for jobcentre buster Politik og Samfund 2 03-08-2010 20:11
Hvem har ansvaret for diagnosen? Cordulla Spørgsmål ang fleksjob 17 21-09-2009 22:03
Kommunalbestyrelse har ansvaret zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 3 27-04-2009 12:13
Hvem må hvad ved mødet med kommunen? lena Skal kommuner ikke overholde loven? 1 05-04-2008 14:39
Komme i arbejdsprøvning - hvem har ansvaret ? Marolle Alt det andet 27 29-02-2008 09:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension