K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-07-2013, 10:25   #1
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
ansættelse efter praktik forløb

jeg har nu været igennem et praktik forløb, er allerede visiteret til fleksjob, efter 8 uger, der forløb godt, blev det forlænget med yderligere 4 uger.

derefter ønskede man endnu engang at forlænge, men her sagde jeg sgu' stop, da det ikke tjente noget formål, blot gratis arbejdskraft for den store kæde af butikker jeg var hos.

tidligere elever kunne ikke få fast ansættelse da man hellere tog praktikanter
og folk med løntilskud.

rent politisk for vi sgu' ikke flere folk i arbejde på denne måde, og eftersom jeg er afklaret kan jeg ikke se det rimelige i at store som små virksomheder bare får mig gratis og lader staten betale for hele gildet.

nå, nok om det.. jeg bliver ringet op af den virksomhed kommunen har hyret til at skaffe os fleksjobbere job, og de mener der er en "åbning" ved samme kæde, blot i en anden butik, hvorfor de mener vi skal ta' en snak med dem om et praktikophold ??

jeg har jo netop været et sådant igennem, så takker nej.
de spørger så: hvis nu de kan garantere for at der er et job i enden af praktik forløbet, er det så noget du kunne overveje??
jeg fortæller dem at jeg ikke ønsker et yderligere praktik forløb da de allerede har anbefaling fra foriige leder, og derfor kan ansætte mig på lige vilkår som alle andre, med 1- 2 mdr's prøvetid.
men virksomheden vil selvfølgelig ha' det gratis.. så konsulenten mener det er fair at gi' dem mig i 12 uger kvit og frit, som en praktik, hvis der så til gengæld er et job derefter??

er der nogen der ved hvad der egentlig er gældende..?? hvis der overhovedet er noget der gælder..

jeg mener helt klart der er noget galt i vores system og samfund, hvis virksomheder bare skal ha' alt leveret og betalt af staten...
de er selvfølgelig deres sociale ansvar ved at ha' personer i praktik, men hvad
og hvor længe er rimeligt...

de kan jo ikke med deres gode vilje garantere et job om ca 3 mdr, ingen kan spå om fremtiden, så der kan jo være lavkonjuktur hos dem til den tid, og hvad sker der så ? ja, ansat bliver man da ikke...
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 10:49   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Ja, netop af de årsager du nævner, er jeg modstander af praktik forud for ansættelse.

Jeg synes at det må være som alle andre der bliver ansat, nemlig en prøveperiode med gensidig mulighed for hurtig opsigelse.

Og til dem der vil påstå at en praktik er rimelig fordi man skal sættes ind i arbejdet...ha... som om folk ansat på almindelige vilkår ikke også skal det.

Men du skriver 12 uger... det råber jo til himmelen.
Er det så meningen at du bagefter er ansat 6 måneder og de får deres bonus på 25.000 kr, og smider dig på porten ?
Det ville være en rigtig god forretning for dem 9 måneders arbejde til næsten ingen penge.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 11:16   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det du oplever her hører absolut ingen steder hjemme.

Inden jeg blev tilkendt fp var jeg igennem 2 individuelle forløb hos anden aktør, og havde en konsulent, som var et rart og ordentligt menneske, i ordenes dybeste forstand.

Ifølge ham var det almindeligt med en måneds praktik forud for etablering af et fleksjob, og hvis arb.giver så ønskede, at forlænge praktikken, med en fornuftig begrundelse selvfølgelig, så kunne man lave en aftale om, at hvis det endte ud i en ansættelse, så skulle fleks'eren have løn for den ekstra måned.


energizer, jeg synes det er helt i orden, at du siger fra. Thumbs up.

I første omgang skulle praktikken aldrig have været på mere end 1 måned, og når næste praktik så handler om et evt. job, som er 100% magen til det du lige har været i praktik i, så burde praktik ikke være nødvendig.

Hvis du ville være meget large, så kunne du tilbyde dem en praktik på en uge, for at i, som mennesker, lige kunne se hinanden an. Og absolut ikke mere.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 14:21   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det du oplever her hører absolut ingen steder hjemme.

Inden jeg blev tilkendt fp var jeg igennem 2 individuelle forløb hos anden aktør, og havde en konsulent, som var et rart og ordentligt menneske, i ordenes dybeste forstand.

Ifølge ham var det almindeligt med en måneds praktik forud for etablering af et fleksjob, og hvis arb.giver så ønskede, at forlænge praktikken, med en fornuftig begrundelse selvfølgelig, så kunne man lave en aftale om, at hvis det endte ud i en ansættelse, så skulle fleks'eren have løn for den ekstra måned.


energizer, jeg synes det er helt i orden, at du siger fra. Thumbs up.

I første omgang skulle praktikken aldrig have været på mere end 1 måned, og når næste praktik så handler om et evt. job, som er 100% magen til det du lige har været i praktik i, så burde praktik ikke være nødvendig.

Hvis du ville være meget large, så kunne du tilbyde dem en praktik på en uge, for at i, som mennesker, lige kunne se hinanden an. Og absolut ikke mere.
Det er simpelthen en svinestreg.. Jeg kunne MÅSKE forstå det hvis ikke den tidligere praktik gav en afklaring.

Jeg har selv haft et par praktikker.. Altid max 4 uger og ALTID med stor sandsynlighed for et fleksjob bagefter.

I et par af disse praktikker, blev det senere dog klart at det blot var gratis arbejdskraft de ville have.

Både jobkonsulent og sagsbehandler stoppede omgående min praktik. I det ene tilfælde var "firmaet" så frække at spørge om en gratis forlængelse, da jeg så liiiige kunne gøre en opgave færdig.. Endda efter at de havde meddelt at de: "ikke havde råd alligevel til en flekser"..

De 2 firmaer blev efterfølgende blacklistet, således at de ikke kunne modtage praktikanter.
Så der findes heldigvis personer på jobcenterene, som er fair..

Se LINK

Citat: ((Bemærk at fleksere hører under §2 stk 4 nr 7 i nedestående ))

Varighed
§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til
1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,
2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,
3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og
4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-7 og 11.
Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.
Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.

Sidst redigeret af mik16; 22-07-2013 kl. 14:36.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 14:33   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Åh jeg kender det godt. Jeg hadede det bare så meget dengang, jeg også skulle bare ud i noget praktik eller løntilskud...

Jeg synes så længe, jobcentret ikke har bedt dig om at starte i praktik det andet sted, foretage dig noget, da det er jobcentret, der selv skal bede dig om at komme ud i endnu noget praktik.

Og så synes jeg, hvis jobcentret vil sende dig ud i gratis praktik igen, så bed dem om at oplyse dig hvilken lov og paragraf, de beder dig sende ud i, og bed om at få oplyst, hvilket formål der er med praktikken (for det skal der da være). Og få den skriftligt. Og fortæl du har et job klar ellers...

Tag jobbet som det er anbefalet af den forrige leder. Det er da meget bedre.

Jeg synes, vi selv også skal have lov at kræve noget.
En på mit arbejde var i løntilskud, og der ville de også forlænge løntilskudet. Det sagde hun nej til, og hun endte i et lønnet vikariat i stedet. Hun brød absolut ikke om at udnyttes til gratis arbejdskraft, sådan!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 14:48   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg sidder og bliver helt harm når jeg læser om sådan noget

Flot når folk får sagt fra!!! Så mit råd er også, stå fast.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 18:42   #7
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
hej alle

hvor er det rart at høre, at jeg ikke er alene med min holdning til dette.

jeg mener helt klart at det er flot når virksomheder træder til og hjælper med praktik pladser så folk kan blive afklaret, og så kan komme videre i samme virksomhed eller hos anden virksomhed hvis det er muligt.

jeg har igen idag, forsøgt at få anden aktør til at forklare mig hvorfor de ikke bare tilbyder 4 ugers gensidig prøvetid, det er jo ingenlunde sikkert man svinger lige godt med medarbejderne og miljøet på den nye arbejdsplads, som man gjorde på den forrige, skønt det at jobbet er det samme.

anden aktør mener dog ikke man skal være så afvisende med praktik i 12 uger først da det vil gavne mine muligheder for fastansættelse efterfølgende (jeg mente dog de først havde udlagt at der var job efterfølgende).

jeg spurgte så ind til om grunden til at de var så ivrige med at tildele mig praktik, ikke hang sammen med at de så fik "betaling " af kommunen, hvilket de ikke syntes var en morsom kommentar...

jeg overhørte en samtale en dag ved den nye aktør, hvor en af de nye medarbejdere blev briefet om at deres aftale med kommunen er at de får en beskeden sum penge for at ha' os i 4 uger på centeret, til at lære os om cv og alt det der de nu skal, dernæst udløser kassen så endnu en sum for hver uge man er i praktik, og til sidst får de guldklumpen når/hvis de får borgeren i job.

deres motivation er selvfølgelig at få dig i job, men kan de ikke det er det jo også fint med yderligere praktik, som jeg ser det, da det ikke belaster dem på nogen måde.

personligt havde jeg kun besøg 1 gang på 12 uger af en konsulent, og der var jeg ikke engang tilstede da vedkommende mødte op 1½ time efter jeg havde fri......

jeg tror jeg kontakter jobcenteret i morgen og hører dem hvad der er ret og rimeligt...

og så må jeg jo ta' argumentationen onsdag med dem på det møde de har fremsat.

en offentlig "virksomhed" hvor en nær ven var i 6 mdr med løntilskud, fik efter de mdr ophør en ny på tilskud, hvorefter min ven igen fik 6 mdr osv....
hvor fa'en er vi så henne??
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2013, 18:58   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af energizer Se meddelelser
personligt havde jeg kun besøg 1 gang på 12 uger af en konsulent, og der var jeg ikke engang tilstede da vedkommende mødte op 1½ time efter jeg havde fri......
Det var dog utroligt.

Da jeg skulle i praktik ville de først komme hver 14 dag, men jeg bad om hver uge, hvilket de var helt indstillet på... at det så kom til at passe med 1½ time hver 10. dag, var jo bare rigtig godt.
Jeg var i praktik 7 uger.

Jeg blev selv fyrret fra mit fleksjob i Københavns Kommune, for 2 år siden, idet der kom en løntilskudsmedarbejder der overtog mit arbejde.
Så jeg ved udmærket godt hvordan arbejdsgiverne fifler for at få gratis arbejdskraft. (at jeg så slog fra mig i forbindelse med opsigelsen, ja det blev en rigtig dyr sag for arbejdsgiveren, men jeg var jo også fastansat)
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 00:24   #9
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
Citat: ((Bemærk at fleksere hører under §2 stk 4 nr 7 i nedestående ))

Varighed
§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til
1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,
2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,
3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og
4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-7 og 11.
Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.
Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.
[/QUOTE]

Jeg kan ikke finde resten nogensteder, altså f.eks hvis man er omfattet af §2, nr 2...
hvor finder man så den?? i hvilken lovsamling, puplikation??

ej heller finder jeg som flekser denne: Bemærk at fleksere hører under §2 stk 4 nr 7 i nedenstående ?? (ovenstående).
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2013, 01:38   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er jeg lidt i tvivl om hvad det er du vil...men hvis du mener hvordan man finder selve loven og grupperne og diverse tekster....så er de her i lov om en aktiv beskæftigelsespolitik https://www.retsinformation.dk/Forms...id=146382#Afs1
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ansættelse balde53 Spørgsmål ang fleksjob 17 01-01-2013 17:46
Praktik efter sygemeldt på fleksjob MetteMusen Spørgsmål ang fleksjob 15 15-11-2012 22:51
Efter praktik hvad så? ????? hej Alt det andet 36 02-05-2012 06:59
praktik efter 18 mdr. på ledighedsydelse. kmj1205 Spørgsmål ang fleksjob 3 08-01-2011 14:45
praktik uden mulighed for efterfølgende ansættelse palette Spørgsmål ang fleksjob 14 28-02-2009 02:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension