K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2012, 21:37   #11
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvor er det du læser at folk der er visiteret til fleksjob....at de kommer over på kontanthjælp??

Jeg har læst alt igennem og er ikke faldet over at folk kan ryge på kontanthjælp...sålænge de er visiteret til fleks...

Netop det nye er....at alle der er visiteret til fleks....får en ydelse der hedder ledighedsydelse...nogle får så bare mere end andre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 22:24   #12
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Tak Webmaster !!!!

Jeg bliver så stresset over indlæg om den kommende fleksjobreform

Jeg har læst forslaget og forholder mig til det i min dagligdag som nylig ledig fleksjobber og har ikke brug for "overraskelser/indlæg", der giver mig bekymringer, jeg mener vi bør vente til forslaget er vedtaget.

"Mette Frederiksen udtaler d. 1. juli 2012":

"Der kommer ikke en varighedsbegrænsning på ledighedsydelse. Det er aftalepartierne enige om, fastslår Mette Frederiksen."

Jeg har så læst mig til at man kan ryge ned i ledighedsydelseydelse til omkring 60 % af dagpengesatsen, men man er ikke afhængig af hvad ens ægtefælle tjener, som man er hvis det drejer sig om kontant hjælp.

Det syntes jeg er er meget vigtigt....

Revurdering efter 5 år, gælder ikke alle, gælder vist kun for dem der er < 40 år.

Sidst redigeret af Fyret2011; 18-10-2012 kl. 22:32.
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 22:48   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hov...det fik jeg ikke med....så tak for det @Fyret2011....ang revurdering af folk over 40...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 23:14   #14
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Helene

Jeg læser og læser om den ledighedsydelse ... og er ved at gå til af søvnløse nætter ..

Det du skriver med at komme tilbage på kontanthjælp .. det har jeg aldrig været på .. men mener du at hvis feks jeg ikke kommer til møder, aktivering mv, så bliver jeg jo selvfølgelig smidt af ledighedsydelse ? sådan er det jo også nu
Men forstår jeg så rigtigt at hvis jeg efter nytår "makker ret" så er der ingen ko på isen ?
for jeg vil så gerne bare have et arbejde, det tætteste jeg er kommet i min søgning, er arbejdsgivere der siger .. nej desværre vi mangler ingen .. men hvis du skal aktiveres så kommer du bare .. det er så lavt at spekulere sådan !

Det jeg forstår på det hele er jo at det bliver mere kontrol " suk" det ender sgu med man skal melde hvis der skal købes ind !
eller bilen punkterer ..
jeg synes det er helt okay der er nogle krav .. jeg får det bare mega dårligt når det bliver til kontrol af værste skuffe det kan min psyke ikke lide overhovedet
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 01:41   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, lige præcis AAA, hvis man ikke overholder sine forpligtelser på ledighedsydelse, så kan man ryge af/ud af systemet - præcis som i dag. Men der vil jo være mange mennesker på de nye regler, som pga sygdom og skavanker, der ikke KAN klare kravene om fx praktik, selvvalgt uddannelse eller opkvalificering, og derfor må kaste håndklædet i ringen......det er i hvert fald dét de taler meget om, er så forfærdeligt. Hvis de står og er visiteret til fx 2 timer - hvordan kan de så deltage i selv valgt uddannelse og fx opkvalificering?? Og dermed omgås kravene for at modtage ledighedsydelse???
Hvis de ikke kan klare det og indirekte er skyld i at de ikke længere kan modtage ledighedsydelse - hvad skal de så leve af?? Kontanthjælp?? (hvis de er berettiget!)....

Men igen, der står ikke noget konkret om det nogen steder, og når man spørger politikerne i Vest, så svare de i Øst.....jeg har stillet disse spørgsmål til samtlige politikere, og ingen har svaret på spørgsmålene endnu! Hvorfor jeg går ud fra, at de ikke aner hvem det er det vil gå ud over, og måske er en af grundende til, at de henviser til at ''vente'' til det hele er gået igennem.

Så jeg aner faktisk ikke hvem det er der kan ryge på kontanthjælp, om det er tidligere kontanthjælpsmodtagere eller andre, så den tør jeg ikke diskutere, for det har jeg ikke nogen ide om. Det link jeg postede på den første side, lægger også op til, at folk der ikke får et fleksjob, ryger på kontanthjælp - men der står ikke noget om HVEM det er og hvem det gælder for.....så der er jeg lige så rund forvirret som alle andre.

Og jeg har spurgt flere gange herinde, HVEM det er der menes, men ingen har indtil videre kommet med et bud, så det er nok en af de ting vi må vente med at finde ud af, indtil reglerne kommer op at køre og ''rigtige mennesker'' kommer ud og prøve hele det nye system af........det er næsten den eneste måde vi kan finde ud af, hvordan det rammer, og hvem det er der kan rammes. For selvfølgelig er der huller, det er der jo i alle systemer, spørgsmålet er bare, om hullerne er en fordel for kommunen eller borgeren.....

Sidst redigeret af Ninja; 19-10-2012 kl. 01:48.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 02:24   #16
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
En del af de meget svage som ikke kan hovere kravene for fleks og ledighedsydelsen, vil nok i fremtiden, kunne blive førtidspensionister.
Eller også vil de bare få lov til at hænge i endeløse ressourceforløb på kontanthjælps sats.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 05:14   #17
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Altså når man snakker om fleksere....så er det altså ikke fair at sige at de kan ryge på kontanthjælp....for det kan de ikke...

Og dog....for alle kan jo ryge ud af systemet...hvis man ikke gør de ting man skal...

Men det har man kunnet alle dage....og det er uanset hvilken ydelse du er på...

Jeg prøver lige engang mere....

Hvis man er visiteret til fleksjob....og nu må jeg hellere indskyde....at man gør de ting som man skal eller reglerne kræver....ja så vil man uanset hvad....modtage ledighedsydelse...

Den der med at hvis man er visiteret til 2 timer....og at de så vil kræve at man skal til et kursus eller andet i feks 10 timer....den tror jeg nu ikke på at de vil kræve...hvis man er blevet visiteret til 2....

Og uanset hvad det er for en ydelse man er på....ja så vil man miste denne ydelse hvis man ikke lever op til reglerne....fleksjob, førtidspension, kontanthjælp, sygedagpenge....ja dem alle....

Men dette er jo ikke noget nyt der kommer med reformen...

Så må man hellere tage et forbehold...for reformen er ikke vedtaget endnu...men det ser ud til at de er blevet enige om det udkast der er kommet...og det er jo det eneste man kan gå ud fra når man forsøger at finde ud af hvad der skal ske...selvom der kan komme små ændringer i det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 10:59   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps, helt enig Web. Men debatten går åbenbart også på, at der er flere der er stærkt bekymrede for de svageste og som gentagende gange siger i de forskellige interviews, at får folk ikke fleksjobbet, så ryger de på kontanthjælp - og det er dén jeg forsøger at ''knække'' - for hvad er det de mener? Hvem er det der kan ryge på kontanthjælp?

Formanden for Landsforeningen af førtidspensionister, Carl-Erik Nielsen, har udtalt flere gange, at hvis folk ikke får fleksjobbet, ryger de på kontanthjælp.
Det udtaler han igen her http://www.information.dk/telegram/313600

Og Dansk Epilepsiforening skriver i deres høringssvar..

''En meget væsentlig besparelse hentes i gruppen på over 40 år, som i det nuværende system er potentielle kandidater til førtidspension, men fremover tvinges ind i fleksjob-ordningen og efterfølgende, hvis de ikke kommer i job inden for to år, ind i kontanthjælps-ordningen'' citat slut.
http://www.danskepatienter.dk/emner/horingssvar

Endvidere udtrykker Hjerneskadeforeningen de samme bekymringer i deres høringssvar, og flere andre foreninger, sætter også spørgsmålstegn ved, at fleksere kan ryge på kontanthjælp hvis ikke de får et fleksjob. Tror alle høringssvarene er med i mit ovenstående link.

- og høringssvarene er naturligvis de anmærkninger alle foreninger, hospitaler, læger mf har, overfor de nye reformer af fleks og førtidspension. Og som er til gennemlæsning nu.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 14:14   #19
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

Og Dansk Epilepsiforening skriver i deres høringssvar..

''En meget væsentlig besparelse hentes i gruppen på over 40 år, som i det nuværende system er potentielle kandidater til førtidspension, men fremover tvinges ind i fleksjob-ordningen og efterfølgende, hvis de ikke kommer i job inden for to år, ind i kontanthjælps-ordningen'' citat slut.
http://www.danskepatienter.dk/emner/horingssvar

Endvidere udtrykker Hjerneskadeforeningen de samme bekymringer i deres høringssvar, og flere andre foreninger, sætter også spørgsmålstegn ved, at fleksere kan ryge på kontanthjælp hvis ikke de får et fleksjob. Tror alle høringssvarene er med i mit ovenstående link.
Hmm jeg kan ikke finde de sætninger i Danske Patienters høringssvar. Dit link er til Danske Patienters hjemmeside... Og deres høringssvar fandt jeg her: http://www.danskepatienter.dk/sites/...20Fleksjob.pdf

Men du skrev "Dansk Epilepsiforening", ved jeg ikke lige, om du har blandet noget sammen?

I dit indlæg #10, hvor du også har sat link ind bemærker jeg det her om varighedsbegrænsning:

Varighedsbegrænsning

Lovgivning frem til 31. december 2012
- Har man modtaget ledighedsydelse i 12 måneder ud af 18 måneder, skal jobcentret genvurdere, om man stadig står til rådighed for et fleksjob.

Lovgivning fra 1. januar 2013
- Ledighedsydelsen er ikke varighedsbegrænset.


Og om ledighedsydelse satser, et fint overblik her:


Ledighedsydelse og særlig ydelse


Lovgivning frem til 31. december 2012

Ledighedsydelsen udgør 82-91 % af højeste dagpengesats.
Der kan udbetales såkaldt ”særlig ydelse” til personer, der ikke har ret til ledighedsydelse.
Ledigheds- og særlig ydelse udbetales uafhængigt af evt. ægtefælles indkomst og formueforhold.

Lovgivning fra 1. januar 2013

Ledighedsydelsen udgør 89 % af højeste dagpengesats.
For forsørgere som kommer fra kontanthjælp udgør ledighedsydelsen 80 % af højeste dagpengesats.
For ikke-forsørgere som kommer fra kontanthjælp udgør ledighedsydelsen 60 % af højeste dagpengesats.
Ledighedsydelsen udbetales uafhængigt af evt. ægtefælles indkomst og formueforhold.


Jeg holder mig kun til det seneste udkast til lovgivningen, som webmaster har sat ind på forsiden i højre side. Al snak om reformen fra andre steder f.eks. artikler er kun forvirrende.

Der er endda også kommet en del forklaringer på, hvordan den fremtidige løn skal udregnes. Jeg har set forskellige udregninger. Blev faktisk næsten stiktosset den anden dag, da en skrev her på K10, om en eller anden fuldmægtig fra et ministerium har lavet et eksempel på en lønudregning, hvor jeg f.eks. ville miste ca. 4.000 kr. i nedgang, hvis jeg skiftede job. Men da jeg så fandt frem til en ordentlig kilde, kom jeg heldigvis væk fra det igen... Og mener ikke, jeg vil miste noget ved skift af job senere hen, eller kun lidt.

Jeg har det på samme måde som Fyret2011, jeg bliver stresset over, at der er så mange der snakker om den kommende reform - og stiller de samme spørgsmål hele tiden....

Og ja intet er vedtaget. Vi må se, hvad det ender med.

Og et lille råd fra mig:
Lad nu være med at tage sorgene på forskud... Tag tingene som det kommer!
(selvom jeg godt ved, at det kan være svært)

Sidst redigeret af curls; 19-10-2012 kl. 14:22.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 14:24   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så nu kan jeg ikke redigere i indlægget igen, og må derfor oprette et nyt PS

Har netop modtaget en mail (meget apropos) fra beskæftigelsesministeriet.....

Jeg har spurgt hvem det er der menes at kunne ryge på kontanthjælp, selvom de er visiteret til fleks, og har fået dette korte svar (igen man spørger i Vest og de svare i Øst)

Kære Helene

Tak for din henvendelse pr email d 08-10-2012, vi beklager det sene svar.

Som et led i fleksjobreformen, mister kommunen statsrefusion, hvis en borger, der er visiteret til fleksjob, går ledig i mere 18 måneder inden for 24 måneder de er visiteret til et fleksjob.

Mvh.

ALTSÅ, jeg kan sgu ikke lade være med at grine (på den lettere nervøse måde selvfølgelig!). For svare h*n reelt på mit spørgsmål, eller hvad betyder det???

Er kommunen så i stand til at vippe folk over på kontanthjælp, hvis de mister statsfefusionen, eller har personen bare svaret ualmindelig kluntet?

Hvis kommunen mister statsrefusionen, har de så et værktøj så de kan sige, at så er den fleksvisiterede ikke længere flekskandidat, og derfor ikke længere er omfattet reglerne for ledighedsydelsen, og nærmere er omfattet reglerne om kontanthjælp?

.................................................. .................................................. ..............

Jeg har endvidere rejst et spørgsmål både til politikere OG igen, beskæftigelsesministeriet angående funktionærloven....

Der står i funktionærloven, at man skal arbejde mindst 8 timer om ugen for at være omfattet af funktionærloven (ret til barsel, ferie mm). Så jeg finder det meget underligt, at, fremtidige fleksere kan visiteres til fleksjobs på UNDER 8 timer om ugen - og dermed IKKE kan blive omfattet af funktionærloven.

Så jeg har spurgt alle i toppen om, hvordan de så sikres, men har endnu ikke fået noget svar. Fra NOGEN!?

Jeg skrev og spurgte ellers i samme mail som jeg netop har fået svar på, men de har undladt at svare på mit spørgsmål

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hovsa Curls, vi har nok skrevet omtrent på samme tid.

Jeg ved godt der ikke er varighedsbegrænsning på ledighedsydelse, det skriver jeg selv i #10, ligesom jeg også vedlægger et link hvor det står sort på hvidt, at der ikke er varighedsbegrænsning.

Men det er ikke lige dét der er mit issue - jeg er ved at finde ud af, om der er nogle huller i de kommende reformer der gør, at fleksvisiterede kan risikere at ryge fra ledighedsydelse til kontanthjælp. Dette på baggrund af flere udtalelser om, at det meget vel kan være tilfældet. Det er den nød jeg forsøger at knække.

Der er noget ''lummert'' ved hele det spørgsmål - igen vil svare på det, og dem der svar henviser til statsrefusion og/eller, at det vil fremgå tydligere efter reformerne er vedtaget.

Sidst redigeret af Ninja; 19-10-2012 kl. 14:38.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad sker der med ens sag efter tilkendt ftp? SanneHansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 02-10-2012 10:00
Hvad sker der efter oktober? Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 04-09-2011 15:33
Hvad sker der efter afslag på fp.? mia1970 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-08-2011 22:48
Efter revalidering, hvad sker der så? LeneE Spørgsmål ang fleksjob 9 26-01-2011 22:03
Efter arbejdsprøvning - hvad sker der så? Anne Mette Alt det andet 4 28-04-2010 11:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension