K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2014, 20:05   #1
HeMaLo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Lokation: Randers
Indlæg: 3
Styrke: 0
HeMaLo er ny på vejen
Question Regler for " Borger uden ydelse"

Er der nogen som kan hjælpe mig

Er sygemeldt og har været det siden januar 2011 med depression, angst og Stress samt slidgigt i diverse led.

Sygedagpengene stoppede 15 oktober 2013.

Kunne ikke få kontanthjælp da min mand tjener 4000 for meget.

Så lige nu er jeg borger uden ydelse.

Dvs jeg har to sagsbehandlere. En der tager sig af selve sygedagpengesagen og en der tager sig af mig som borger uden ydelse.

Rigtig dejligt når de ikke rigtig kan kommunikere.

Har være arbejds prøvning august - november 2012.

Søgte førtidspension medio december 2012 , men blev først fundet på et bord primo september 2013.

Det blev et nej til pension og også et nej til flexjob på det foreliggende grundlag .

Jeg ved at man ikke kan tage på ferie udenlands, når man får sygedagpenge.

Men hvad er reglerne, når man som jeg ikke får penge nogen steder fra undtagen fra min mand.....?

De forskellige jeg taler med er meget uldne i deres svar

Kan i hjælpe mig ?
HeMaLo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 20:14   #2
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Hej

Hvis du ikke får noget ,nogen steder fra er der ingen regler for hvad du må eller ikke må ...
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 20:19   #3
HeMaLo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Lokation: Randers
Indlæg: 3
Styrke: 0
HeMaLo er ny på vejen
Tak for hjælpen .

Kender du til hvor det står ?

Vil gerne kunne "banke" min sagsbehandler i hovedet med den rette paragraf ?
HeMaLo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 21:07   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvom du ikke har nogen indtægt og dermed er selvforsørgende, så er du stadig registreret som sygemeldt, og dermed er du omfattet af personkredsen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 stk. 1 nr. 10, og kan dermed modtage tilbud efter beskæftigelsesloven.

Jeg kan modsat anette29 ikke se hvordan det berettiger ferie, helt uproblematisk som hun lægger op til. Håber hun finder linket til lovgivningen der fortæller, at det er uproblematisk at holde ferie som sygemeldt i systemet. Indtægt eller ej.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 21:29   #5
HeMaLo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2013
Lokation: Randers
Indlæg: 3
Styrke: 0
HeMaLo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Selvom du ikke har nogen indtægt og dermed er selvforsørgende, så er du stadig registreret som sygemeldt, og dermed er du omfattet af personkredsen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 stk. 1 nr. 10, og kan dermed modtage tilbud efter beskæftigelsesloven.

Jeg kan modsat anette29 ikke se hvordan det berettiger ferie, helt uproblematisk som hun lægger op til. Håber hun finder linket til lovgivningen der fortæller, at det er uproblematisk at holde ferie som sygemeldt i systemet. Indtægt eller ej.

Kende du loven så godt at du kan fortælle mig hvad loven siger?

Har talt med en bekendt som er socialdeådgiver, og hun mener , at når jeg ingen penge får er ferie en menneskeret .
HeMaLo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 23:25   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvorom alting er, så skal du alligevel fortælle du holder ferie - så skriv til dine to sagsbehandlere (og socialrådgiver veninden) og få på skift, om du kan holde ferie eller ej (alle kan holde ferie), ferien kan bare være forbundet med konsekvenser.

Det eneste en ferie betyder økonomisk, når du er selvforsørgende er, at de ikke kan sanktionere dig økonomisk - for du modtager ikke noget.

Men da du er sygemeldt er dette forbundet med nogle forpligtelser, både for dig, men også for dem der sidder med din sag. Spørgsmålet er, om en ferie så vil være lig en raskmelding - at du melder dig ud af forpligtelserne, og at sagsbehandlerne ikke længere skal anse dig som værende syg, men rask....

Der er jo også en masse der er selvforsørgende, men som ikke har noget som helst med kommunen at gøre. De er fuldstændig fritstillet.

Du er jo ikke fritstillet - du har en sag på kommunen som sygemeldt. De skal derfor hjælpe dig i henhold til lovgivningen.
Ved ikke om det giver mening?

Du kan selv lige slå loven op og læse den nærmere, eller, bede om at få den relevante lovgivning for dig, på skrift, samtidig med du alligevel spørger skriftligt ind til ferieberettigelsen som registreret sygemeldt.....

Der var en dame sidste år der også blev forsørget af sin mand, og som havde en sag ved kommunen. Hun fik at vide, at hun sagtens kunne holde ferie, men, at hun så ville figurere som raskmeldt i systemet. Hun valgte ferien og står nu som fritstillet (har helt droppet kommunen).

OM, der er nye regler på området ved jeg ikke.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 14:13   #7
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
hmm...sådan havde jeg ikke tænkt


Jeg tænkte bare at når man ikke modtager noget, kan de ikke stille krav til en .

Jeg vil da også mene at det er et tilbud man får og ikke en lov . altså forstået på den måde at man selv må bestemme om man vil tage den hjælp (eller mangel på samme) som man bliver tilbudt ,og når man ikke får "løn" er der vel ingen der bagefter kan komme og sige noget til det!!?

Det kan da godt være at jeg er helt galt på den men jeg har svært ved at se at de kan forlange noget

Jeg beklager hvis jeg tager fejl
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 14:31   #8
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Jeg TROR at Anette har ret..

ALLE steder omtales udlandsrejser som "forbudt" når man er på ydelsen sygedagpenge..

Så i tilfælde af at man rejser som sygemeldt, og bliver snuppet i lufthavnen, så ER man jo ikke registreret på en overførelses indkomst..

Så burde man heller ikke skulle raskmelde sig p.g.a. ferie, men blot meddele at nu smutter man sig en tur ???
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 14:45   #9
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser

Så burde man heller ikke skulle raskmelde sig p.g.a. ferie, men blot meddele at nu smutter man sig en tur ???
Lige præcis...
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 16:51   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
var selv uden indtægt i 2 år og så skal man selv gøre noget for at blive afklaret
og ikke tage på ferie til udlandet. du skal have en meget lav funktionsevne og 100 procent nul arbejdsevne
hvis du bare skal komme i nærheden af en pension.
hvis det er lægedokumentation som mangler, i en pension eller flexjob
så er det med at komme i gang og få en ordenligt dokumentation

ja man bliver ikke indkaldt til samtale som på andre ydelser
men hvis man tager på ferie, så kan kommunen bruge det i mod en
hvis det ikke er aftalt. så er man måske ikke så syg, vil de sige
især hvis du mener du ligger til pension
i dette system er man skyldig indtil andet er bevist.


så hvis man ikke gøre noget selv, så vil der heller ikke ske noget
så du bliver nødt til at få noget ordenligt dokumentation
siden de uden videre kan give afslag på alt

for du må have fået et skriftligt afslag både på pension og fleksjob
samt må den rapport der er blevet udarbejdet i forbindelse med den arbejds prøvning august - november 2012
også nogenlunde vise hvor du ligger henne.

dog forstå jeg ikke du først har søgt en pension og så søgt fleksjob bagefter
udover du gerne vil have en indtægt, men det giver et forkert signal
i forhold til pension
der en kæmpe forskel på disse to.

samt loven fra 1 januar 2013, vil kræve et ressourceforløb for de fleste inden pension
men det kommer du først, når kommunen har udelukket alt andet
også fleksjob
ved tilkendt ressourceforløb, vil du få en indtægt.

Sidst redigeret af MTVRV1; 14-01-2014 kl. 17:05.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension