K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-12-2013, 01:30   #1
KatjaHonnens
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2013
Lokation: Bornholm
Indlæg: 2
Styrke: 0
KatjaHonnens er ny på vejen
Kontanthjælp - psykisk lidelse

Hej
Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvilke psykiske lidelser der berettiger til den sats?
KatjaHonnens er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2013, 03:24   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype”.
Kilde: Lov om Aktiv Socialpolitik.

Dog skal man være opmærksom på alder, om man er udeboende, hjemmeboende og/eller er forsørger.


http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

Jeg mener du skal ned i §52 området for at læse nærmere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2013, 23:38   #3
n0rgaard
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 17
Styrke: 11
n0rgaard er ny på vejen
Men det har vel ikke noget at sige i det nye år?
n0rgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 00:27   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvad mener du??

Det er loven for 2014...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 14:33   #5
KatjaHonnens
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2013
Lokation: Bornholm
Indlæg: 2
Styrke: 0
KatjaHonnens er ny på vejen
Tak for svaret det hjalp desværre ikke på min situation men rart at få den tanke ud af hovedet...
KatjaHonnens er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 16:18   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype”.
Kilde: Lov om Aktiv Socialpolitik.
Det er da egentlig interessant hvordan de er kommet frem til netop de lidelser, og er sprunget over andre som ifølge WHO er væsentligt mere "indgribende"...
Måske regner "Lov om Aktiv Socialpolitik" med at de andre pr automatik får pension ???
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 22:00   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det er da egentlig interessant hvordan de er kommet frem til netop de lidelser, og er sprunget over andre som ifølge WHO er væsentligt mere "indgribende"...
Måske regner "Lov om Aktiv Socialpolitik" med at de andre pr automatik får pension ???
Tjaaa, jeg har desværre ikke været med til at udpege kriterier for de diagnoser der udløser en højere kontanthjælpssats, dog ved jeg, at ovenstående diagnoser også er dem der lettest glider gennem til en evt førtidspension.....muligvis fordi det er de aller mest sjældne diagnoser?? Det er uhyre nemt at få alle andre diagnoser end lige de ovenstående
(Hermed ikke sagt, ment eller tænkt), at andre diagnoser ikke kan være mindst lige så indgribende og invaliderende.....

Hvis du har linket til hvor WHO nævner og beskriver alle de andre diagnoser som er væsentligt mere indgribende, så sæt det gerne ind da det jo kan bruges hvis man får afslag - kommunen er ikke klogere end WHO, så man vil stå temmelig godt med den dokumentation i hånden, sort på hvidt!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2013, 23:43   #8
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Jeg mener, at det var de samme lidelser man anvendte for at en del år tilbage, da man nedsatte kontanthjælpen for unge under 25 år..og hvor starthjælpen så var endnu lavere.

Så var det efter en høring, at nogle af vendekåberne pludselig ville gøre en masse for de psykisk syge ved at sætte hjælpen men..men de med anden hudfarve kunne altså stadig leve billigere i det danske samfund...tankevækkende ikke..

ved at sætte hjælpen op for netop gruppen af psykisk syge med de udvalgte diagnoser, skulle der have stået
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2014, 16:32   #9
Nemesis2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2013
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 11
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Nemesis2 er ny på vejen
Giver dig ikke helt ret i at alle diagnoserne er svære at få stillet...

Jeg har emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype - den diagnose fik jeg smidt i hovedet med det samme jeg troppede op ved en psykiater..
Jeg er dog fuldt ud velfungerende og har fuldtids job - men det var bestemt ikke noget problem at få den diagnose .. Desværre..
Nemesis2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2014, 17:02   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nemesis2 Se meddelelser
Giver dig ikke helt ret i at alle diagnoserne er svære at få stillet...

Jeg har emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype - den diagnose fik jeg smidt i hovedet med det samme jeg troppede op ved en psykiater..
Ja netop den diagnose kan man sagtens redde sig, det drejer sig ofte om en "projektion" fra behandlerens side... projektionen handler om at behandleren udelukkende ser patienten som en byrde og finder håbløshed over dette.

Den håbløshed og famlen i blinde, som behandleren oplever bliver en projektion over til patienten, der dermed i behandlerens øjne opfylder kriterrieren for diagnosen.
Når patienten så protesterer over diagnosen, er det endnu et sygdomstegn, der gør at behandleren bliver bekræftet i sin diagnostisering.

Jeg blev selv udstyret med denne diagnose af en sagsbehandleren i kommunen.
Til trods for at min psykiater har skrevet til kommunen at det ganske enkelt ikke er en diagnose jeg har, så fastholder sagsbehandleren at det synes hun.

Netop denne diagnose bedømmes og tildeles ofte ud fra "den måde man virker irriterende på" i sine sygdoms perioder, frem for ud fra de diagnostike kriterier får tilstanden.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension