K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2011, 14:07   #1
camilla heyn
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2008
Indlæg: 24
Styrke: 17
camilla heyn er ny på vejen
Overvejer om vi selv kan søge fleksjob?

Hej alle på K10.
Jeg har gennem de sidste par år løbende haft brugt denne side til råd og vejledning (og tak for det ) Jeg har en laaaaang række spørgsmål jeg søger svar på (håber nogen har mod på at læse og besvare Da vi nu overvejer selv at søge fleksjob.

Flere gange har jeg efter jeg har været her inde, haft troen på at min og min kærestes kamp med kommunen nu var ved ende, da alt HVER eneste gang har tydet på at nu var alt i orden så min kæreste kunne få fleksjob. Men nej.... ikke mindre end 3 afslag (og derefter 3 medhold i klagesag) har vi fået. Hver eneste gang med ny begrundelse....Sidste gang vi fik afslag havde kommunens egen lægekonsulent kraftigt anbefalet fleksjob...

Min kæreste (der lige er fyldt 30) er født med skæv ryg og har andre små "defekter" i ryggen, der gør at han har stærke smerter i ryggen dagligt. Dette har vi dokumentation for i forb. med fleksjobansøgning.

Min kæreste får i øjeblikket dagligt 4 forskellige smertestillende piller dagligt, samt 2 forskellige antidepressiver. Disse piller er udskrevet af hhv. psykiater og en smertelæge (smertelægen har han i forbindelse med et smertehåndteringsforløb på privathospitalet Valdemar i Ringsted)
Vi er blevet fortalt af sagsbehandler at dagligt behov for smertestillende mere eller mindre i sig selv giver ret til fleksjob, er det korrekt?

Min kæreste har gennem de sidste 5 år været i skiftende arbejdsprøvning inden for forskellige erhverv, herunder fx mekaniker, pedel og nu cykelmekaniker. Mens han var i arbejdsprøving som pedel, havde han en periode hvor han havde kontorarbejde dagligt. Derfor burde alle arbejdsområder være dækket ind, i forhold til arbejdsstillinger osv. Kan vi regne med det ? Eller skal vi selv tage initiativ til andre arbejdsprøvninger?

I øjeblikket er min kæreste i arbejdsprøvning hos en cykelmekaniker i forhold til at blive vurderet til revalidering. Dette har vi fået at vide af kontaktpersonen ikke er relevant, da min kæreste ikke kan klare mere end 20t/ugen. Kommunen havde som afslag på fleksjob sidste gang begrundet at revalidering ikke var afprøvet. Dette var også korrekt, men min kærestes sagsbehandler valgte at springe det over, da det ikke var relevant fordi min kæreste ikke kunne arbejde mere end 20 t/uge. Kan vi gå ud fra nu, hvor han er forsøgt gennem revalidering som cykelmekaniker at det er nok for kommunen ?? Eller hvad skal vi forvente?

Min kæreste har som hel eller delvis følge af de sidste mange års kamp med kommunen fået en del psykiske problemer som han nu behandles for både med antidepressiver og samtale med psykolog. Vi har fået en udtalelse fra psykiater til at vedlægge en ny ansøgning til fleksjob.

Med disse oplysninger, er der så nogen der har en idé om hvorvidt vi kan søge fleksjob selv? Vi vil naturligvis vedlægge dokumentation fra tidligere ansøgninger og så supplere med det vi selv nu har fremskaffet.
Jeg beder ikke om et svar på hvorvidt min kæreste vil få bevilget fleksjob eller ej, for min erfaring siger mig, at uanset hvor godt den ligger til højrebenet, så formår kommunen at spænde ben. Men jeg vil gerne vide om der er nogle ting vi selv kan gøre, noget viden vi kan indhente dokumentation for, som umiddelbart mangler?

Jeg har ikke længere tillid til at vi kan regne med hjælp fra min kærestes sagsbehandler. Alle hans sagsbehandlere har sagt at han er berretiget til fleksjob, og at det kun lige ville vare et par måneder inden at han blev bevilliget det. Det er nu som sagt 5 år siden det blev sagt første gang, og hvis det ikke skal ende med at min kæreste går fuldstændig ned med flaget, så skal der ske noget NU.

Jeg håber i har nogle gode råd.

Mange hilsner en efterhånden træt og fortvivlet Camilla.
camilla heyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 14:41   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
desværre et meget godt eksempel på at man bliver kørt rundt i systemet fordi man ikke kan finde ud af reglerne

1 fint med en arbedsprøvning, så man kan vurdere ens tilstand på nuværende tidspunkt
2 hvis man skal ud i en til, skal man være sikker på at have lægepapir på at der ikke er nogen behandlingsmuligheder
3 ellers sker der netop det som er sket i jeres sag


så der hvor jeg vil sætte ind, var og få nogle ordenligt lægepapir på hans tilstand
og disse skal være dømt som varig og uden behandlingmuligheder
ellers kan han jo komme ud i ydeligere arbejdsprøvninger de næste mange år

for et eller andet må der mangle
i har vil også anket et afslag på flex, så BAN har kigget på jeres sag

man kan besværre ikke direkte ansøge om fleks, som ved pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 28-07-2011 kl. 14:58.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 20:38   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg vil da lige suplejre med at hvis lægerne har skrevet bla ordet fleksjob, må kan (og vil) kommunen (og senere BAN) se bort fra den del af teksten.

Nogle læger er rigtig super gode til at skrive en "god" rapport til kommunen, men hvor den er formuleret helt helt forkert, og derfor nærmest er ubrugelig, for borgeren.

Citat:
Vi er blevet fortalt af sagsbehandler at dagligt behov for smertestillende mere eller mindre i sig selv giver ret til fleksjob, er det korrekt?
Det var da en værre omgang øre bæ at lukke ud.
NEJ! det er ikke korrekt, så kender jeg en hel del fuldtids knoklende der ville have ret til fleks, hvis det var det! der afgjorde sagen, det er det så ikke, enlig har det ikke en pind med sagen at gøre, det har derimod arbejdsevnen, det er DEN man måles på, ikke hvad man fejler eller hvad man tager, eller ikke tager for/imod det man fejler, eller hvor meget man tager for den sags skyld.

Kun få diagnoser er listede til at tælle, det er meget alvorlige sygdomme, som alvorlige hjerteproblemer, kræft (i udbrud) ol hvor dødeligheden er høj.

Hvis jeg var jer ville jeg nok være ved at være kommet der til at jeg ville søge fleks, dog kan man ikke søge det på samme måde som §17 FP foranliggende, altså der er ikke en § i direkte kan søge efter, men det behøver da bestemt ikke forhindre jer i at skrive en direkte ansøgning, hvor i anmoder om at få et skriftlig svar.

Hvis i får afslag på det også, ville JEG nok overveje at søge §17 FP og så anke afslaget, med henvisning til Helsingørdommen.
For det er vist ganske fint dokumentteret at arbejdsevnen ER nedsat, til under alm arbejde, hvilket kommunen jo også har anerkendt ved flere gange at sende en ansøgning om fleks til sig selv.
Men det kommer også and på hvor trætte i er ved at være af dansen, af hvor beskrivende de lægelige dokumenter er og hvilken ydelse der modtages (derfor jeg understreger overveje)
Tingene skal altså være nogen lunde i orden, eller også skal det være noget værre rod med en masse fejl og mangler, ellers skal man ikke forvente at få meget brugbart ud af det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 20:58   #4
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Kære Camilla.
Det er meget svært at få førtidpension i Danmark.
Jeg er 60 år, og har været i arbejdsprøvning 2 gange, hvor der blev udtalt at jeg ingen arbejdsevne havde.Jeg har slidgigt og fibromyalgi, men nævnet syntes ikke det er nok, hverken til flexjob eller førtidspension.

Lægerne har skrevet at det er en stationer sygdom uden helbredelse, og med tiden kun vil blive forværret. Jeg har et stort forbrug af smertestillende medicin.Men kommunen mener, at jeg godt kan arbejde på det ordinære arbejdsmarkedet.
Det kommer nok også lidt an på hvilken kommune man bor i.
Held til. Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 00:25   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg ville ansøge selv, om fleksjob, og evt anke afslaget til BAN.

Alternativt som LUM, anbefaler ansøge pension på foreliggende grundlag efter §17, med alternative fleks.
Dette SKAL kommunen behandle inden for 3 mdr, og I kan anke til Statsforvaltningen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal jeg selv søge ftp? Michael Nielse At søge førtidspension 6 24-05-2011 00:20
Fleksjob kan man selv søge?? foetsie Spørgsmål ang fleksjob 10 10-10-2010 14:44
Overvejer fleksjob istedet for stu Sucks Spørgsmål ang fleksjob 2 31-08-2009 16:02
flexjob selv søge jj2 Spørgsmål ang fleksjob 4 28-03-2008 14:01
Må man selv søge fleksjob Trylledyr Spørgsmål ang fleksjob 6 31-01-2007 11:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension