K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2015, 15:46   #21
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Misty (misty betyder "sød" på indisk), læg ikke så meget vægt på antal timer. Det drejer sig også om arbejdskvatilet. Et handikap menneske kan måske arbejde 20 timer istedet for 2 timer som du nævner her. Folk med meget nedsat evne arbejder i skånejob i optil 20 timer om ugen men de er ikke berettiget til fleksjob fordi de ikke kan arbejder under vejledte skånehensyn. De kan ikke udføre selve 5 minuters job ordentlig
Men hvornår er man så handicappet på den "måde" der giver førtidspension?
Der må vel være nogen retningslinjer?
For ja, de udviklingshæmmede jeg nævnte, de kunne muligvis godt arbejde, men når de mentalt er børn/teenagere, fik de førtidspension.
Så det gætter jeg på "er på listen".
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 18:24   #22
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Er det denne afgørelse 6-14 du mangler Peter https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750 (medmindre der er kommet en nyere)

Man skal se noten..

Citat:
Note 1

Ved en fejl stod følgende sætning under afsnittet "Begrundelsen for afgørelsen" ved offentliggørelsen af principafgørelsen:

"Det følger af Ankestyrelsens praksis, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, for at man kan være berettiget til fleksjob."

Tilsvarende stod ved en fejl følgende sætning under afsnittet ”Bemærkninger til klagen” ved offentliggørelsen af principafgørelsen:

”Som kommunen også henviser til i brev til dig af 8. juli 2013, kan vi oplyse, at betingelsen om, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen, fremgår af praksis. ”

Sætningerne er fjernet fra principafgørelsen, da afgørelsen ikke er udtryk for en skærpelse af praksis for tilkendelse af fleksjob. Ankestyrelsens praksis for tilkendelse af fleksjob fremgår af tidligere principafgørelser, blandt andet N-11-06, og denne praksis gælder stadig.
Ankestyrelsen skriver at N-11-06 stadig viser praksis for tilkendelse af fleksjob....hvilket er svært at forstå...da..

Citat:
Resume:
Det var en forudsætning for fleksjob, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.

Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=155034

De tilskud der snakkes om....at det hele skal ses i forhold til løntilskuddet....ja de tilskud findes IKKE mere...

Så lidt svært at se at det skal ses i forhold til de tilskud...

Men men det er jo ankestyrelsen..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 19:20   #23
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lige præcis, Web...... Tak...

Tak, for alle link.

Men når jeg tænker på den unge familie med sclerose, så er det forbandet at vi ikke bare kan læse lovgivningen 1 måske 2 gange og så få svar på hvordan man skal forholde sig.

Alt er beskrevet lyserødt..... og beskrivelserne driver af positivitet når der skrives om alt det der kan hjælpes med for at bibeholde tilknytningen til arbejdsmarkedet, men.......

.... når borgeren, patienten vitterlig har en progressiv diagnose, hvor det går den anden vej, så kan hverken patienten eller arbejdsgiver få svar på det de spørger om.

Arbejdsgiver er ved at løbe sur i alle de rundbordssamtaler og spørger ind til hvor mange gange og hvor længe medarbejderen eventuelt skal være væk fra jobbet, så kender ingen svaret.

Skulle formålet ikke være at hjælpe patienten til at bibeholde sin tilknytning til arbejdsmarkedet.

Jeg kan godt forstå arbejdsgiver er betænkelig, når den næste medarbejder bliver alvorlig syg.

Det er "Ebberød Bank" ud over alle grænser!

Når så både handicaporganisation og kommunen fastholder at en grænse på 18,5 timer er nedre grænse for at få bevilget fleksjob....... så kan jeg kun råde at tiden er inde til at bruge store bogstaver.

De kender simpelthen ikke Principafgørelsen og forløbet med den tidligere ulovlige afgørelse fra Ankestyrelsen.

Hvor er det synd for unge mennesker der bliver syge med alvorlige diagnoser.

Endnu engang stort tak for hjælpen.

Bedste hilsner fra en vred......

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 20:01   #24
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Men hvornår er man så handicappet på den "måde" der giver førtidspension?
Der må vel være nogen retningslinjer?
For ja, de udviklingshæmmede jeg nævnte, de kunne muligvis godt arbejde, men når de mentalt er børn/teenagere, fik de førtidspension.
Så det gætter jeg på "er på listen".
Misty, Jeg ved ikke præcis definition af "handikap", men jeg ved at, man er officielt "handikap" hvis man har mistet 2/3 del af arbejdsevne. Når man mister man så meget evne, så får man handikap godtgørelse fra gruppeliv forsikringer. Man begynder at få invalidtesydelse. Ifølge sociallov er man også handikap og kommune er forpligtet at passe dem ifølge serlov der gælder handikap.
Jeg ved ikke om man er automatisk berettiget til pension hvis man har mistet 2/3 del. Jeg tror næppe, at de kan sendes til fleksjob. Kommune opstarter nogen gange pensionsager på egen hånd hvis man har ubetydelig arbejdsevne tilbage
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 21:28   #25
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er aldrig ens diagnoser eller handikap der gør at man kan få en pension...

Det er udelukkende ens arbejdsevne der afgør det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2015, 09:11   #26
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Principafgørelse N-11-06 som Web nævner er nu kommet på banen af kommunen

https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=155034

.... som skulle beskrive, at man ikke kan bevilges fleksjob med et højere antal timer, som er aftalt under "Fastholdelsesfleksjob" som oprindeligt var 25 timer.

Men hvor diagnoser tydeligvis fordre et lavere timeantal.

Arbejdsgiver modtager kun refusion under sygdom, i de 25 timer. Ressourceforløbsydelse på ca 85,00 kr/timen.

Mit oprindelige spørgsmål var:

Hvilket timeantal skal man ned på, for at begynde at tale om fleksjob og ikke bare modtage standard-sætningen: "Nej, du er at betragte som selvforsørgende" Hvis borgeren ønsker at gå ned i timeantal, skal borgeren selv betale = lønnedgang.

Jeg stiller stadig spørgsmålet: Hvornår begynder vi at tale fleksjob?S.U.

Vi ved at Principafgørelse 6-14 oprindelig var ulovlig og hvor teksten med de 18,5 time blev fjernet.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750

Principafgørelse N-11-06 har en tekst, hvor der nævnes en tekst med:

"Resume:

Det var en forudsætning for fleksjob, at begrænsningen af arbejdsevnen var varig og væsentlig.

Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen
."

Mit spørgsmål:

Hvordan kan en Principafgørelse nævne nogle løntilskud, der skal med i den videre vurdering, når disse løntilskud ikke findes mere? S.U.

Det kan da kun opleves som ulovligt?

Web nævner, at disse løntilskud ikke findes mere.

Hvordan kan de så komme med i den videre vurdering af hvornår man begyndet at tale om fleksjob? S.U.

Det oprindelige klagepunkt var at kommune skrev: "18,5 timer er grænsen for bevilling af et fleksjob" med reference til Principafgørelse 6-14 som jo oprindelig var ulovlig og tilrettet.

Men så trækker vi Principafgørelse N-11-06 op af hatten for ikke at begynde at tale om fleksjob.

Borgeren er igen spillet skakmat!

Kan det være lovligt, at en Principafgørelse har et vurderingsgrundlag som ikke findes mere? S.U.

Principafgørelse N-11-06

Ved vurdering af arbejdsevnen indgik både antallet af arbejdstimer og arbejdspræstationen, og vurderingen skulle ses i lyset af, at løntilskuddet ikke kunne udgøre mindre end halvdelen.

Kommunen gav afslag på fleksjob

Det sociale nævn fandt, at ansøgeren havde ret til fleksjob

Nævnet bemærkede i den forbindelse, at der i §§ 69 og 71 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke var et krav om nedsættelse af arbejdsevnen med mindst halvdelen for at den pågældende havde ret til fleksjob.

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse
.

Se nu er jeg spillet skakmat, fordi at borgeren i denne Principafgørelse jo fik bevilget fleksjob!

Forvirret?

Hvornår skal kommunen begynde at drøfte et eventuelt fleksjob? S.U.

Er borgeren i et "Fastholdelsesfleksjob" tvunget til at arbejdsprøves externt? S.U.

Arbejdsgiver ønsker viden om hvor længe og hvor mange gange der skal arbejdsprøves? S.U.

Hvorfor kan borgeren ikke blive arbejdsprøvet på nuværende arbejdsplads? S.U.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-10-2015, 17:49   #27
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Beholde sin tilknytning til arbejdsmarkedet......hvad, hvis der aldrig har været en tilknytning?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension